nova beseda iz Slovenije

š (2.656)


erfolgreich ... wir werden sch nehmen. (Vaš      š      boste morda rešili kot Čehi ... njihove knjige  A
več. T, tema se mi dela pred očmi, saj še ni      Š,      smešno, ne smeš Popustiti.O, kje je O?  A
to? S črto zgoraj bi bil t, brez črte bi bil      š,      toda s črto spodaj? Vedi in pomni: tudi š.  A
š, toda s črto spodaj? Vedi in pomni: tudi      š.     Črta spodaj je odveč, pa ko stvar premišljujem  A
glave do nog, s silnim, možatim glasom: " D u      š      a, k a j ž e l i š ?"   A
možatim glasom: " D u š a, k a j ž e l i      š      ?"   A
krog njega -! Bum, bum, bum ... tak tak tak ...      š      - š - š ... Sklonil sem se v senu kvišku, odprl  A
njega -! Bum, bum, bum ... tak tak tak ... š -      š      - š ... Sklonil sem se v senu kvišku, odprl  A
njega -! Bum, bum, bum ... tak tak tak ... š - š -      š      ... Sklonil sem se v senu kvišku, odprl usta  A
hribu, ne daleč od Kozjaka, je stal drugi grad ‒      Š     umbreg.Neka pravljica pripoveduje, da sta bila  A
svojem narečju izgovarjate naglašeni svoj a (     š)      in svoj u (ü) in ali zavijate bolj panonski  A
skozi ušesa. Sedela sva za neko košato bukvijo      š      Pavelčevim Tonetom, ki je tiste dni prišel z  A
družina. V Ameriki je umrl bivši kranjski dekan      Š.      Matija.Po rodu je bil Notranjec, sin poštenega  A
proti slovenskim revolucionarjem. Tudi dekanu      Š.      Matiji je manjkalo slovenske modrosti.Oh, koliko  A
neumljive besede, iz katerih so se čuli le šumniki:      š      ‒ ‒ š ‒ ‒ ž ‒ ‒ ž ‒.Ko je poteklo tako nekaj  A
besede, iz katerih so se čuli le šumniki: š ‒ ‒      š      ‒ ‒ ž ‒ ‒ ž ‒.Ko je poteklo tako nekaj časa  A
pokrov prtljažnika smo napisali: ČE V MENI LJUBI      Š      ‒ SE MAJEM in smo se vozili okrog jezera.Prepevali  A
◆ Svoji k svojim. . / . / stran 124 . /      Š     e Bog bi dobre volje bil, če bi vino pil. ◆  A
« sta bila iskrena. . / . / stran 195 . /      Š     e en večer v tuji hiši.Dragica široko razpre  A
snubljenja. (1960) . / . / stran 43 . / O avtorju      Š     ukšin Vasilij Makarovič (1929-1974); ruski  A
I.      Š      P A N S K A V A S   A
po vzoru Julija Cezarja, ki je leta 49 pr. n.      š.      z vzklikom "alea iacta est" (kocka je padla  B
ime Franceta Prešerna, zgledno napisano s črko      š,      letnicama rojstva in smrti, ter njegovo pesem  B
Na masni delec torej delujeta dve sili:      Š◆      Odbojna sila kot posledica energijske singularnosti  B
astronom in učenjak Eratosten v 3. st. pr. n.      š.;      starogrški Tales iz Mileta, legendarni ”prvi  B
razlikujejo od slovenskih, so: , = Č ,  =      š      Z, z = ž , = Dž , , = H (trdo) +, , = U  B
messiniju v Primorju pa pri okoli 30~ s. g.      š.      Shematična risba razčlenjenosti kraške površine  C
je Grk iz veličastnega petega stoletja pr. n.      š.,      ki je intenzivno občutil čas kot svoji biti  C
ljudska      Š      7763 Iz Matene pri Igu Sonce sije, pa dež grie  C
PREDGOVORA Ljubljanskih Novic v novo leto 1797,      Š      2532 (Lipalja vas) M   C
po njegovih besedah, "zložil po narodnih" (     Š      1032, z opombo): "Tekica teče / pod goro, pod  C
Gazelam: Ljubezen je bila (1833) - ljudska:      Š      4718, kjer ljudsko pesništvo postavlja v svoje  C
ljudske pesmi Županja hči in grajski gospod -      Š      129 B), se zdi, da je motivni drobec vključen  C
stika z ljudsko pesmijo Hudič odnese plesalko (     Š      82-83 b in SLP I/25/1-2); 3. podzavestno približeva  C
ljubezni, Ženska zvestoba, Od železne ceste - prim.      Š      2200, Vso srečo ti želim, Nezakonska mati);  C
podlago v ljudski z naslovom Ptičica svarilka:      Š      795-805, kjer pevci ne upoštevajo Prešernovih  C
ki je prepesnjena po ljudski Starčkova smrt (     Š      367), je značilen tesen stik med ljudsko predlogo  C
znanem iz ljudske pesmi Zarika in Sončica (     Š      71, 72).Ljudska pesem je v tem primeru (Valjavec  C
prišel zapis ljudske pesmi Janeza Valjavca:      Š      72) za Valjavca natančno določena varianta,  C
katero se medbesedilno stika z Mlado Bredo (     Š      102-107): "Teman oblak izza gore / privlekel  C
variantah (Nocoj, pa oh, nocoj - OSNP 5838 in      Š      1483) po Sloveniji zelo razširjena. Simon  C
ZADNJI VEČER      Š      1483, Od Svetega Jurija na Ščavnici M   C
..", in sicer sled ljudske pesmi Desetnica (     Š      310-315), prav z navedenim citatom, Sirote zapuščene  C
prav z navedenim citatom, Sirote zapuščene (     Š      341-343) in Sirote Jerice (Š 350-351).Aškerc  C
Sirote zapuščene (Š 341-343) in Sirote Jerice (     Š      350-351).Aškerc pa tragičnost omenjenih pesmi  C
ljudske pripovedne pesmi Pred zmajem rešeno dekle (     Š      626-629 in SLP 22/1-4), ki je kot moto na začetku  C
Aškerc priklicuje tisto vsebino ljudske pesmi (     Š      626-629), kjer vitez Jurij (mitološki lik in  C
s podnaslovom Belokranjski običaj (primerjaj      Š      4992), v tematizaciji in nizu Zelenega Jurija  C
kresne pesmi: "Daj nam, bože, dobro leto!" (     Š      5075) in kjer navedeni citat priklicuje kresni  C
Zavrnitev vasovalca. (Stoji, stoji Ljubljanca:      Š      753-762 in še SLP IV/ 222.)S citatom: "Stoji  C
ljudske pesmi: "Po vodi plava mlad mrlič" -      Š      70, Kosovel: "Po tihi vodi, temni vodi / plava  C
poslana in še s pesmijo Pijanec pride damu (     Š      8512-8526, Š 8527-8538) vidimo, da se v strukturah  C
še s pesmijo Pijanec pride damu (Š 8512-8526,      Š      8527-8538) vidimo, da se v strukturah tako ločujeta  C
na Glonarjev zapis (Pijanec in slab gospodar:      Š      8508-8511), lahko rečemo, da je zaradi poskočnega  C
pesmijo. To so: Še vedno bo morala nositi parto (     Š      8250-8252), ki je ponarodela pesem Štefana Modrinjaka  C
zapis Modrinjakove Popevke fašenske za dekline (     Š      8254).Pesem Izbirčna se kesa je izdelek organista  C
primerjali še Slovo zapeljane: Jest vboga srota (     Š      8221).(Koruza 1991: 142.) Vodnik, (Knobl) in  C
Besedilo pesmi Moj dom (Nmau čriez jizaro, prim.      Š      7045) je prvotno napisal Primož Košat, Treiberjev  C
in zadnji kitici. Štrekelj je v zbirki SNP (     Š)      ni objavil, prav verjetno zaradi svojega načela  C
da je pesem sestavljena iz več pesmi (npr.      Š      1896 /Od Zagorja za Savo: str. 392).Pesem Na  C
beli grad" (družinska balada o smrti rejenke,      Š      118; balada o ženi, ki umori otroka nezvestega  C
moža - Žlahtna gospa zakolje majarici sina,      Š      I/123; ljubezenska balada o smrti lahkoživke  C
lahkoživke - Županja hči in grajski gospod,      Š      I/129, Trdoglav in Marjetica, Š 86; Ugrabljena  C
grajski gospod, Š I/129, Trdoglav in Marjetica,      Š      86; Ugrabljena žena ne sme obiskati matere,  C
86; Ugrabljena žena ne sme obiskati matere,      Š      I/90); "leži leži ravno polje" (Mlada Breda  C
I/90); "leži leži ravno polje" (Mlada Breda,      Š      105; Treh hčera nagla smrt, Š 356; Jezus in  C
(Mlada Breda, Š 105; Treh hčera nagla smrt,      Š      356; Jezus in ajdovska deklica, Š617; "Bog daj  C
ajdovska deklica, Š617; "Bog daj dober večer" (     Š      4762 - Jožef dela zibelko in Š 5075 - kresna  C
dober večer" (Š 4762 - Jožef dela zibelko in      Š      5075 - kresna) idr.Ti verzi so uvodni in se  C
nabožnih pesmih (Po gorah grmi, se bliska -      Š      1822 in v pesmi o Kristusovem trpljenju - Š  C
Š 1822 in v pesmi o Kristusovem trpljenju -      Š      6433: "Kod si hodil, kje si bil, / Kje si čeveljce  C
Brat ali ljubi, v baladi Umor iz ljubosumja (     Š      711, SŽ, str. 226).Imamo tudi potujoče kitice  C
pa davi slanca padla / Na zelene travnike" (     Š      6809 in Š 1497).Lahko pa potujejo celo motivi  C
slanca padla / Na zelene travnike" (Š 6809 in      Š      1497).Lahko pa potujejo celo motivi, npr. motiv  C
cvetlicah, ki zrasteta iz groba zaljubljencev (     Š      726-739, Š 221), ali pa potujoči motiv za označevanje  C
zrasteta iz groba zaljubljencev (Š 726-739,      Š      221), ali pa potujoči motiv za označevanje strani  C
trikraljevski GNI O 6465 in v legendi o sv. Barbari -      Š      641. (Kumer 1996: 97-105.) Lahko rečemo, da  C
1. primer      Š      2587 Š 5989 (Od Sv. Eme) (Od Sv. Jurija na Ščavnici  C
1. primer Š 2587      Š      5989 (Od Sv. Eme) (Od Sv. Jurija na Ščavnici  C
2. primer      Š      546 Š 1206 (Iz šmarskega okraja) (Iz Gorenje  C
2. primer Š 546      Š      1206 (Iz šmarskega okraja) (Iz Gorenje Vrtojbe  C
pojavlja v različnih pesemskih žanrih (na primer      Š      1834, 4448, 5837, 916, 6837, 7066). Asociativno  C
Tako se niz, ki se začne z ljudsko pesmijo A: (     Š      61 in SLP 59) in B: Prešernovo Lenoro (KČ 1830  C
prim. ljudsko pesem Živa pokopana rodi dete:      Š      338-430).Vincetič na sedem načinov pripoveduje  C
fantje iz sosednje vasi so nezaželeni kot tujci:      Š      705), po drugi strani pa je tujina deveta dežela  C
ljudske pesmi: "Lepa vida platno tkala" (ljudska      Š      74: "Prelepa Vida pelnice prala").Osmerec zamenja  C
štirivrstičnica, preprost izraz, besedni zaklad ... (prim.      Š      1095-1096).Sistem konvencij (obrazci, način  C
je pogost v ljudski pesmi, npr. Huda mačeha:      Š      346 in 348).S stilizmi ljudske pesmi vzpostavlja  C
spremenjene (npr. O svetem zakonu pojoča ptica -      Š      67, Fantje igrajo za dekle Š 910-914).Zdi se  C
pojoča ptica - Š 67, Fantje igrajo za dekle      Š      910-914).Zdi se, da sta v tem opernem besedilu  C
pesem Kralj Matjaž reši ugrabljeno nevesto (     Š      8, SLPI/3).To vidimo v empiričnih citatih, ki  C
obred jurjevanja na novo oživlja. Zeleni Jurij (     Š      4992) in jurjevska otroška (Š 5001) sta ena  C
Zeleni Jurij (Š 4992) in jurjevska otroška (     Š      5001) sta ena izmed mogočih predlog za ta medbesedilni  C
vadimo ...", ljudska: "Svetega Jurja vodimo ..." (     Š      5001).V drugi pesmi tematizira osnovno vlogo  C
... Dajte mu mleka, zelena mu obleka ..." (     Š      4992).Makarovičeva že v naslednjih verzih, ko  C
I: 14-15.) Vsebinsko jedro te ljudske pesmi (     Š      13-17 in SLP I/1/5 in Matičetov 1993: 16) je  C
vložena še asociacija na ljudsko Marko skače (     Š      54438-5458) s preoblikovanim citatom: "Pijte  C
sinkretična celota: ljudska pesem Godec pred peklom (     Š      65 in SLP I/48: 3) in njene variante.Ta predloga  C
galeji medbesedilnosti Ljudska pripovedna pesem (     Š      250) poje o galjotu, ki so ga njegovi najbližji  C
Predloga/ prototekst: ljudska pesem Galjot (     Š      250) => metatekst 1: Gregor Strniša - Galjot  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA