nova beseda iz Slovenije

cicero (256)


tovariši. »A kje je danes naš Marcus Tullius, naš      Cicero!     « vprašal je rektor ter se srpo ozrl po zakajeni  A
samoljubno v skrbnolični togi, to je slavni      Cicero;      za pet sto let mlajši mož, ki oskromno gleda  A
zapadne Evrope gotovo toliko kakor ves slavni      Cicero.      Sedaj se predstavljajo štirje pesniki iz Italije  A
tistega znamenitega izreka, ki so ga uporabljali      Cicero,      Terencij, Vergil in drugi srečni in nesrečni  B
svoji De natura deorum (II 50, 126) tudi znani      Cicero      kakor tudi Vergil v epu Eneida (XII, 412  B
deležna celo slavna latinščina, ki jo je moral      Cicero      braniti pred predsodki, da v njej ni mogoče  B
Herodoti malignitate) prisojal pristranskost in      Cicero      je v spisu O zakonih (De legibus) ugotovil  C
črto in pritrdimo vzdevku, ki ga je omenjeni      Cicero      Herodotu nadel v spisu O zakonih: da je namreč  C
govorih marsikaj potvorjeno in so, kakor omenja      Cicero,      pripomogla tudi k izkrivljanju zgodovine.[275  C
posegali različni pisci (med njimi npr. tudi      Cicero)     , vendar pa zaradi kratkega, zgoščenega (»suhoparnega  C
je urejala ustanovitev nove province Ahaje.      Cicero      o njem poda sodbo, da je bil učen in tekočega  C
sina slavnega Scipiona Afričana, o katerem      Cicero      pravi, da je napisal »zgodovino v grškem jeziku  C
kronističnem slogu brez retoričnih olepšav (čeprav je      Cicero      npr. hvalil lep jezik Publija Kornelija Scipinona  C
stoletja pr. Kr.,[297] sestavil zgodovino, ki jo      Cicero      izrecno imenuje Historia ‐ morda prav zato  C
ga leta 129 srečamo na položaju konzula.[298]      Cicero      ga omenja kot izkušenega govornika,[299] napisal  C
sestavil avtobiografijo v treh knjigah, ki ji      Cicero      priznava uporabnost, vendar dostavlja, da njegovega  C
montiranim sodnim procesom ‐ zaradi izsiljevanja.      Cicero      je njegov slog pisanja označil za »pust in resnoben  C
vsej verjetnosti postal žrtev Marijevih čistk.      Cicero      je o njegovem delu zapisal, da je napisano   C
pri kasnejših piscih doživel precejšen odmev.      Cicero      mu je očital preveč novelistični značaj dela  C
obtožb o prejemanju podkupnin (tožnik je bil      Cicero)      napravil samomor.Macer je v svojih analih, ki  C
tradicije. Starejši pisci so, kot ugotavlja      Cicero,      pisali suhoparno in zgolj povzemali dogodke  C
peritus.). Sam je bil izjemno ploden govornik:      Cicero      mu pripisuje celo več kot 150 govorov.Z govorništvom  C
kako je preživel svoj »prosti čas« (otium).      Cicero      je o tem zapisal: »Katonove besede v začetku  C
lahko brez nevarnosti pridejo dol. In ko je      Cicero      navedel primer znamenitega odloka Atencev o  C
sodni proces proti Milonu (zagovarjal ga je      Cicero)     , proti kateremu so bili ‐ tako Askonij ‐ javno  C
prevrat. Njegove namere je naposled preprečil      Cicero,      ki si je pri senatu izposloval posebna pooblastila  C
vsebinsko ne slogovno. O Sizeni je imel npr.      Cicero      sicer dobro mnenje, češ da je »učen in predan  C
retoričnega zgodovinopisja (nenazadnje je bil      Cicero      tudi mnenja, da je »Izokratov ali Teopompov  C
jezikovnem smislu oddaljil od Cezarja, ki ga      Cicero      hvali zaradi njegove jasnosti in jezikovne čistosti  C
čeprav je z laskavim imenom »oče zgodovine«[1176]      Cicero      poimenoval njegovega predhodnika Herodota, in  C
zaslužen je tudi za širjenje Ciceronovih rokopisov.      Cicero      v spisu O zakonih ni položil besed o rimskem  C
condita) 27,27,11; prevod G. Pobežin. [305]      Cicero,      O vedeževanju (De divinatione) 1,24,49;  C
sodni proces, v katerem je kot tožnik nastopil      Cicero,      ki je že s prvim v seriji govorov Proti Veresu  C
poznal celo bolje kot večina njegovih sodobnikov;      Cicero      v spisu O starosti (Cato maior de senectute  C
[338] Mommsen 282. [339]      Cicero,      Država (De republica) 1,17,27: ... numquam  C
[468] Sc. kot homo novus (l. 61 pr. Kr.);      Cicero      ga je zelo spoštoval. [469] Atijin oče je bil  C
and Aristots ingeine The pleasant vayne of      Cicero,      and of Quintiliane The judment high, here thou  C
slikarstvom ali kiparstvom (med drugim Aristotel,      Cicero      in Kvintilijan), občasno pa omenjajo celo podobnost  C
izgubljeno; v njem je napadla Teofrastova stališča (     Cicero,      O naravi bogov 1,93).Enainšestdeseti govor filozofa  C
retoriko in v naslednjih stoletjih sta ga prevzela      Cicero      in Kvintilijan; slednji je trdil, da je lahko  C
sramotno molčati in dovoliti poučevati Izokratu (     Cicero,      O govorniku 3,141).Takšna razporeditev bi nastanek  C
vplivom govornikov, kot sta denimo Demosten in      Cicero,      ki so bili uspešni v najrazličnejših situacijah  C
poučevati retoriko kot odgovor na Izokratov pouk (     Cicero,      O govorniku 3,141; Kvintilijan 3,1,14).Ko je  C
stisnjeno pestjo, retoriko pa z razprto dlanjo (     Cicero,      Govornik 113).To analogijo so navajali tudi  C
na obisku, zahvalni govor, kakršnega je imel      Cicero      pred senatom ob vrnitvi iz izgnanstva, ali čestitke  C
potrjuje dejstvo, da delo neposredno omenja šele      Cicero      v spisu O govorniku, ki ga je napisal leta 55  C
filozofijo in retoriko predgovor, ki ga je napisal      Cicero      okoli leta 89 pr. Kr. k svojemu priročniku O  C
posnemali od pozne antike pa do renesanse.      Cicero      je bil tedaj zelo mlad in kljub nekaterim izvirnim  C
(O določitvi snovi 1,1)      Cicero      je veliko let kasneje, ko si je že pridobil  C
manj posluha za formalni študij filozofije kot      Cicero.      Služilo pa je tudi kot eden izmed virov za razpravo  C
povedal pri razvijanju prikaza ali argumenta.      Cicero      je razpravljal o dialektičnih toposih v spisu  C
toposov v Retoriki 2,23 ali iz stoiških virov.      Cicero      je sledil Aristotelovim splošnim smernicam in  C
osrednja značilnost rimskega izobraževanja.      Cicero:      O določitvi snovi Cicero (106--43 pr. Kr.)  C
Cicero: O določitvi snovi      Cicero      (106--43 pr. Kr.) je bil največji rimski govornik  C
da so se dala zlahka zapomniti in uporabiti.      Cicero      je načrtoval podobne študije o vseh delih retorike  C
katerega del je naveden v četrtem poglavju.      Cicero      pravi: "Modrost brez govorništva državam malo  C
plemenitejše duše umaknile v filozofska razmišljanja.      Cicero      ne omenja imen, a verjetno je menil, da ta proces  C
tak način, da poslušalstvo prepričamo. Takrat      Cicero      še ni poznal Aristotelove Retorike iz prve roke  C
in besedam. Deli retorike, ki jih opisujejo      Cicero      in drugi, so očitno mišljeni kot pedagoški pripomoček  C
Preostanek dela je namenjen določitvi snovi.      Cicero      začne s Hermagorovo teorijo o stáseis in za  C
si storil," je odgovor: "Tega nisem storil."      Cicero      pozna štiri constitutiones: constitutio conjecturalis  C
topose, ki se v latinščini imenujejo loci.      Cicero      se na tem mestu ne posveča podrobnostim, ampak  C
njegovo razlikovanje med tremi vrstami retorike,      Cicero      in potemtakem tudi njegovi učitelji očitno niso  C
razlikujejo od Aristotelovih dialektičnih toposov.      Cicero      pravi, da obstajajo štiri "mesta" [loci], kjer  C
se da primer nasprotnikov ponižati. Podobno      Cicero      našteva topose, ki povečajo pozornost in sprejemljivost  C
pomembno, da je kratek, temeljit in jedrnat.      Cicero      še pristavi, da veljajo za členitev v filozofiji  C
zanimanji, nameni, dejanji, pripetljaji in govori.      Cicero      za vsako izmed teh lastnosti opredeli topose  C
prostoru, času, priložnosti, načinu in zmožnosti.      Cicero      pravi (1,44), da bodo vsi argumenti, ki jih  C
indukcija, ali ratiocinatio, dedukcija (1,51).      Cicero      navede posamezne primere za obe in nato na dolgo  C
entimeme.) Na koncu razprave o dokazovanju      Cicero      spet pripominja (1,77), da druge finese v argumentiranju  C
ali v nasprotju z govornikovim namenom. Nato      Cicero      pojasni vsako napako. Po Ciceronu (1,97) je  C
Torej ne gre za digresijo v dobesednem pomenu.      Cicero      kritizira zahtevo po digresiji, če je postavljena  C
conquestio ali zbujanje usmiljenja do govorca.      Cicero      za vsakega navaja topose.Tako kot na drugih  C
vodili primere na sodišču. V naslednjih letih je      Cicero      sam večkrat opravljal to vlogo.Tak način se  C
usluge in celo darila. V uvodu v drugo knjigo      Cicero      pravi (2,4), da je pri pisanju svojega dela  C
in zavračanja za vsako vrsto govora" (2,11).      Cicero      pravi (2,16), da vsako sklepanje izhaja iz primera  C
deprecatio]. Za vsako izmed naštetih kategorij      Cicero      navaja ustrezne topose, tako za obtoževanje  C
predstave o umetnostnih in neumetnostnih dokazih.      Cicero      razpravlja o toposih, ki sodijo pod dvoumje  C
primera, in opredelitev. Do tega mesta se je      Cicero      ukvarjal le s sodnim govorništvom.Sledi kratka  C
razprava o svetovalnem govorništvu (2,156--76).      Cicero      ugotavlja (2,156), da je pri sodnem govorništvu  C
imeli tradicije slavnostnih govorov, zato se      Cicero      in njegovi sodobniki za to zvrst niso zanimali  C
nekaterih kazenskih postopkih. Kako jo je uporabljal      Cicero,      lahko vidimo iz nekaterih primerov iz njegove  C
Retorika za Herenija Ker      Cicero      ni zapisal svojih zgodnjih študij o razporeditvi  C
istega učitelja ali šole in nakazuje, kaj bi imel      Cicero      povedati o drugih delih retorike. Nastala je  C
Rhetorica secunda. Čeprav avtor, prav tako kakor      Cicero,      retorične teorije ni prilagodil rimskim pravnim  C
Ciceronov dialog O govorniku      Cicero      je delal uspešno kariero tako v politiki kakor  C
poteptal veliko ustavno zagotovljenih pravic.      Cicero      je moral za eno leto v izgnanstvo.Po vrnitvi  C
Aristotelova Retorika je bila takrat že objavljena.      Cicero      jo je prebral in priredil nekatere Aristotelove  C
so največji govorniki tistega časa, ki jih je      Cicero      poznal v svoji mladosti, še posebno Lucij Licinij  C
pridobivanje simpatij pri poslušalcih. Poleg tega      Cicero      prilagodi svoje pojmovanje etosa rimskim sodnim  C
pojavi tudi v kasnejšem delu Govornik (69). Tu      Cicero      govori o officia oratoris, o "dolžnostih govornika  C
pravilnost, jasnost, okras in primernost. Te je      Cicero      podrobneje obravnaval v kasnejšem spisu Govornik  C
in o ritmu. Kot grški sofisti je bil tudi      Cicero      na podlagi lastnih izkušenj prepričan o moči  C
Ta bi moral biti resnično imeniten, saj je      Cicero      zelo blizu Kvintilijanovemu idealu.Kvintilijan  C
velike retorike. V znameniti sentenci pravi, da      Cicero      ni več ime za človeka, ampak za govorniško sposobnost  C
tradiciji so sledili avtor Retorike za Herenija,      Cicero      in Kvintilijan, pa tudi v kasnejših obdobjih  C
ker so omejili retoriko na ožje področje kot      Cicero      ali Kvintilijan in so bili potemtakem bliže  C
končne nagovore, s katerimi si je pridobil slavo      Cicero.      Donatova Umetnost gramatike   C
državljanske odličnosti, kot so jo pojmovali sofisti,      Cicero      in Kvintilijan.Nominalni cilj retorskih šol  C
standarden, izvora pa mu ne moremo določiti.      Cicero,      Dionizij in Kvintilijan ga očitno ne poznajo  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

1 101 201 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA