nova beseda iz Slovenije
tovariši. »A kje je danes naš Marcus Tullius, naš | Cicero! | « vprašal je rektor ter se srpo ozrl po zakajeni | A |
samoljubno v skrbnolični togi, to je slavni | Cicero; | za pet sto let mlajši mož, ki oskromno gleda | A |
zapadne Evrope gotovo toliko kakor ves slavni | Cicero. | Sedaj se predstavljajo štirje pesniki iz Italije | A |
tistega znamenitega izreka, ki so ga uporabljali | Cicero, | Terencij, Vergil in drugi srečni in nesrečni | B |
svoji De natura deorum (II 50, 126) tudi znani | Cicero | kakor tudi Vergil v epu Eneida (XII, 412 | B |
deležna celo slavna latinščina, ki jo je moral | Cicero | braniti pred predsodki, da v njej ni mogoče | B |
Herodoti malignitate) prisojal pristranskost in | Cicero | je v spisu O zakonih (De legibus) ugotovil | C |
črto in pritrdimo vzdevku, ki ga je omenjeni | Cicero | Herodotu nadel v spisu O zakonih: da je namreč | C |
govorih marsikaj potvorjeno in so, kakor omenja | Cicero, | pripomogla tudi k izkrivljanju zgodovine.[275 | C |
posegali različni pisci (med njimi npr. tudi | Cicero) | , vendar pa zaradi kratkega, zgoščenega (»suhoparnega | C |
je urejala ustanovitev nove province Ahaje. | Cicero | o njem poda sodbo, da je bil učen in tekočega | C |
sina slavnega Scipiona Afričana, o katerem | Cicero | pravi, da je napisal »zgodovino v grškem jeziku | C |
kronističnem slogu brez retoričnih olepšav (čeprav je | Cicero | npr. hvalil lep jezik Publija Kornelija Scipinona | C |
stoletja pr. Kr.,[297] sestavil zgodovino, ki jo | Cicero | izrecno imenuje Historia ‐ morda prav zato | C |
ga leta 129 srečamo na položaju konzula.[298] | Cicero | ga omenja kot izkušenega govornika,[299] napisal | C |
sestavil avtobiografijo v treh knjigah, ki ji | Cicero | priznava uporabnost, vendar dostavlja, da njegovega | C |
montiranim sodnim procesom ‐ zaradi izsiljevanja. | Cicero | je njegov slog pisanja označil za »pust in resnoben | C |
vsej verjetnosti postal žrtev Marijevih čistk. | Cicero | je o njegovem delu zapisal, da je napisano | C |
pri kasnejših piscih doživel precejšen odmev. | Cicero | mu je očital preveč novelistični značaj dela | C |
obtožb o prejemanju podkupnin (tožnik je bil | Cicero) | napravil samomor.Macer je v svojih analih, ki | C |
tradicije. Starejši pisci so, kot ugotavlja | Cicero, | pisali suhoparno in zgolj povzemali dogodke | C |
peritus.). Sam je bil izjemno ploden govornik: | Cicero | mu pripisuje celo več kot 150 govorov.Z govorništvom | C |
kako je preživel svoj »prosti čas« (otium). | Cicero | je o tem zapisal: »Katonove besede v začetku | C |
lahko brez nevarnosti pridejo dol. In ko je | Cicero | navedel primer znamenitega odloka Atencev o | C |
sodni proces proti Milonu (zagovarjal ga je | Cicero) | , proti kateremu so bili ‐ tako Askonij ‐ javno | C |
prevrat. Njegove namere je naposled preprečil | Cicero, | ki si je pri senatu izposloval posebna pooblastila | C |
vsebinsko ne slogovno. O Sizeni je imel npr. | Cicero | sicer dobro mnenje, češ da je »učen in predan | C |
retoričnega zgodovinopisja (nenazadnje je bil | Cicero | tudi mnenja, da je »Izokratov ali Teopompov | C |
jezikovnem smislu oddaljil od Cezarja, ki ga | Cicero | hvali zaradi njegove jasnosti in jezikovne čistosti | C |
čeprav je z laskavim imenom »oče zgodovine«[1176] | Cicero | poimenoval njegovega predhodnika Herodota, in | C |
zaslužen je tudi za širjenje Ciceronovih rokopisov. | Cicero | v spisu O zakonih ni položil besed o rimskem | C |
condita) 27,27,11; prevod G. Pobežin. [305] | Cicero, | O vedeževanju (De divinatione) 1,24,49; | C |
sodni proces, v katerem je kot tožnik nastopil | Cicero, | ki je že s prvim v seriji govorov Proti Veresu | C |
poznal celo bolje kot večina njegovih sodobnikov; | Cicero | v spisu O starosti (Cato maior de senectute | C |
[338] Mommsen 282. [339] | Cicero, | Država (De republica) 1,17,27: ... numquam | C |
[468] Sc. kot homo novus (l. 61 pr. Kr.); | Cicero | ga je zelo spoštoval. [469] Atijin oče je bil | C |
and Aristots ingeine The pleasant vayne of | Cicero, | and of Quintiliane The judment high, here thou | C |
slikarstvom ali kiparstvom (med drugim Aristotel, | Cicero | in Kvintilijan), občasno pa omenjajo celo podobnost | C |
izgubljeno; v njem je napadla Teofrastova stališča ( | Cicero, | O naravi bogov 1,93).Enainšestdeseti govor filozofa | C |
retoriko in v naslednjih stoletjih sta ga prevzela | Cicero | in Kvintilijan; slednji je trdil, da je lahko | C |
sramotno molčati in dovoliti poučevati Izokratu ( | Cicero, | O govorniku 3,141).Takšna razporeditev bi nastanek | C |
vplivom govornikov, kot sta denimo Demosten in | Cicero, | ki so bili uspešni v najrazličnejših situacijah | C |
poučevati retoriko kot odgovor na Izokratov pouk ( | Cicero, | O govorniku 3,141; Kvintilijan 3,1,14).Ko je | C |
stisnjeno pestjo, retoriko pa z razprto dlanjo ( | Cicero, | Govornik 113).To analogijo so navajali tudi | C |
na obisku, zahvalni govor, kakršnega je imel | Cicero | pred senatom ob vrnitvi iz izgnanstva, ali čestitke | C |
potrjuje dejstvo, da delo neposredno omenja šele | Cicero | v spisu O govorniku, ki ga je napisal leta 55 | C |
filozofijo in retoriko predgovor, ki ga je napisal | Cicero | okoli leta 89 pr. Kr. k svojemu priročniku O | C |
posnemali od pozne antike pa do renesanse. | Cicero | je bil tedaj zelo mlad in kljub nekaterim izvirnim | C |
(O določitvi snovi 1,1) | Cicero | je veliko let kasneje, ko si je že pridobil | C |
manj posluha za formalni študij filozofije kot | Cicero. | Služilo pa je tudi kot eden izmed virov za razpravo | C |
povedal pri razvijanju prikaza ali argumenta. | Cicero | je razpravljal o dialektičnih toposih v spisu | C |
toposov v Retoriki 2,23 ali iz stoiških virov. | Cicero | je sledil Aristotelovim splošnim smernicam in | C |
osrednja značilnost rimskega izobraževanja. | Cicero: | O določitvi snovi Cicero (106--43 pr. Kr.) | C |
Cicero: O določitvi snovi | Cicero | (106--43 pr. Kr.) je bil največji rimski govornik | C |
da so se dala zlahka zapomniti in uporabiti. | Cicero | je načrtoval podobne študije o vseh delih retorike | C |
katerega del je naveden v četrtem poglavju. | Cicero | pravi: "Modrost brez govorništva državam malo | C |
plemenitejše duše umaknile v filozofska razmišljanja. | Cicero | ne omenja imen, a verjetno je menil, da ta proces | C |
tak način, da poslušalstvo prepričamo. Takrat | Cicero | še ni poznal Aristotelove Retorike iz prve roke | C |
in besedam. Deli retorike, ki jih opisujejo | Cicero | in drugi, so očitno mišljeni kot pedagoški pripomoček | C |
Preostanek dela je namenjen določitvi snovi. | Cicero | začne s Hermagorovo teorijo o stáseis in za | C |
si storil," je odgovor: "Tega nisem storil." | Cicero | pozna štiri constitutiones: constitutio conjecturalis | C |
topose, ki se v latinščini imenujejo loci. | Cicero | se na tem mestu ne posveča podrobnostim, ampak | C |
njegovo razlikovanje med tremi vrstami retorike, | Cicero | in potemtakem tudi njegovi učitelji očitno niso | C |
razlikujejo od Aristotelovih dialektičnih toposov. | Cicero | pravi, da obstajajo štiri "mesta" [loci], kjer | C |
se da primer nasprotnikov ponižati. Podobno | Cicero | našteva topose, ki povečajo pozornost in sprejemljivost | C |
pomembno, da je kratek, temeljit in jedrnat. | Cicero | še pristavi, da veljajo za členitev v filozofiji | C |
zanimanji, nameni, dejanji, pripetljaji in govori. | Cicero | za vsako izmed teh lastnosti opredeli topose | C |
prostoru, času, priložnosti, načinu in zmožnosti. | Cicero | pravi (1,44), da bodo vsi argumenti, ki jih | C |
indukcija, ali ratiocinatio, dedukcija (1,51). | Cicero | navede posamezne primere za obe in nato na dolgo | C |
entimeme.) Na koncu razprave o dokazovanju | Cicero | spet pripominja (1,77), da druge finese v argumentiranju | C |
ali v nasprotju z govornikovim namenom. Nato | Cicero | pojasni vsako napako. Po Ciceronu (1,97) je | C |
Torej ne gre za digresijo v dobesednem pomenu. | Cicero | kritizira zahtevo po digresiji, če je postavljena | C |
conquestio ali zbujanje usmiljenja do govorca. | Cicero | za vsakega navaja topose.Tako kot na drugih | C |
vodili primere na sodišču. V naslednjih letih je | Cicero | sam večkrat opravljal to vlogo.Tak način se | C |
usluge in celo darila. V uvodu v drugo knjigo | Cicero | pravi (2,4), da je pri pisanju svojega dela | C |
in zavračanja za vsako vrsto govora" (2,11). | Cicero | pravi (2,16), da vsako sklepanje izhaja iz primera | C |
deprecatio]. Za vsako izmed naštetih kategorij | Cicero | navaja ustrezne topose, tako za obtoževanje | C |
predstave o umetnostnih in neumetnostnih dokazih. | Cicero | razpravlja o toposih, ki sodijo pod dvoumje | C |
primera, in opredelitev. Do tega mesta se je | Cicero | ukvarjal le s sodnim govorništvom.Sledi kratka | C |
razprava o svetovalnem govorništvu (2,156--76). | Cicero | ugotavlja (2,156), da je pri sodnem govorništvu | C |
imeli tradicije slavnostnih govorov, zato se | Cicero | in njegovi sodobniki za to zvrst niso zanimali | C |
nekaterih kazenskih postopkih. Kako jo je uporabljal | Cicero, | lahko vidimo iz nekaterih primerov iz njegove | C |
Retorika za Herenija Ker | Cicero | ni zapisal svojih zgodnjih študij o razporeditvi | C |
istega učitelja ali šole in nakazuje, kaj bi imel | Cicero | povedati o drugih delih retorike. Nastala je | C |
Rhetorica secunda. Čeprav avtor, prav tako kakor | Cicero, | retorične teorije ni prilagodil rimskim pravnim | C |
Ciceronov dialog O govorniku | Cicero | je delal uspešno kariero tako v politiki kakor | C |
poteptal veliko ustavno zagotovljenih pravic. | Cicero | je moral za eno leto v izgnanstvo.Po vrnitvi | C |
Aristotelova Retorika je bila takrat že objavljena. | Cicero | jo je prebral in priredil nekatere Aristotelove | C |
so največji govorniki tistega časa, ki jih je | Cicero | poznal v svoji mladosti, še posebno Lucij Licinij | C |
pridobivanje simpatij pri poslušalcih. Poleg tega | Cicero | prilagodi svoje pojmovanje etosa rimskim sodnim | C |
pojavi tudi v kasnejšem delu Govornik (69). Tu | Cicero | govori o officia oratoris, o "dolžnostih govornika | C |
pravilnost, jasnost, okras in primernost. Te je | Cicero | podrobneje obravnaval v kasnejšem spisu Govornik | C |
in o ritmu. Kot grški sofisti je bil tudi | Cicero | na podlagi lastnih izkušenj prepričan o moči | C |
Ta bi moral biti resnično imeniten, saj je | Cicero | zelo blizu Kvintilijanovemu idealu.Kvintilijan | C |
velike retorike. V znameniti sentenci pravi, da | Cicero | ni več ime za človeka, ampak za govorniško sposobnost | C |
tradiciji so sledili avtor Retorike za Herenija, | Cicero | in Kvintilijan, pa tudi v kasnejših obdobjih | C |
ker so omejili retoriko na ožje področje kot | Cicero | ali Kvintilijan in so bili potemtakem bliže | C |
končne nagovore, s katerimi si je pridobil slavo | Cicero. | Donatova Umetnost gramatike | C |
državljanske odličnosti, kot so jo pojmovali sofisti, | Cicero | in Kvintilijan.Nominalni cilj retorskih šol | C |
standarden, izvora pa mu ne moremo določiti. | Cicero, | Dionizij in Kvintilijan ga očitno ne poznajo | C |
(leva okolica beseda(e) desna okolica kratice avtorjev kratice naslovov (vse oznake) št. povedi)
Nova poizvedba Pripombe Na vrh strani
Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU | Iskalnik: NEVA |