nova beseda iz Slovenije

zgolj (801-900)


manj konsekventno predstavljali svoj jezik kot      zgolj      tehnično sredstvo, neodvisno od ljudi in položajev  B
simulacija, nekakšen nadomesten, izumetničen,      zgolj      kulturen svet. Vse to me vznemirja in nagovarja  B
problematizaciji kakršnihkoli apodiktičnih,      zgolj      racionalističnih »odgovorov«. Še več, Rožančeva  B
pripovedujejo Rožančevi eseji, brez »absolutnega«, v      zgolj      »končnem« svetu, ne more vzdržati; enako kot  B
marsikomu se je zazdelo, da je človeško življenje      zgolj      sen, in tudi mene nenehno zalezuje ta občutek  B
večkrat vprašal: ali je možno, da je Werther      zgolj      izmišljen?Tako živo je prikazan, tako resničen  B
se cogitu, ki je sam sicer nedvomen, vendar      zgolj      ”točka“ gotovosti, njegova logika zdi še tako  B
razvija svoje Meditacije od prve do šeste,      zgolj      slepilo, zvijača vsemogočnega varljivca!Razen  B
Če naju zanima psihološki vidik - obeh; če      zgolj      metafizični - pravzaprav nobenega. Janez.  B
regulativ, ki se je izkazal za zares uspešnega      zgolj      na področju logike, matematike, eksaktnega naravoslovja  B
od notranjih čustev, ki so vzbujena v duši in      zgolj      po duši“ [prav tam, 440].Princesi Elizabeti  B
Descartes popoln samotar? Niso bile njegove ljubezni      zgolj      platonske? Bruno.   B
kako bi jo razdrl. Vendar pri tem naklepu nima      zgolj      zlih misli, saj je prepričan, da razdor zaroke  B
Vendar ni tako enostavno, da bi bila knjiga      zgolj      parodija, kajti če je Kierkegaard ironičen,  B
nejevero tistih, ki menijo, da so zveze med ljudmi      zgolj      naključne... o tem sva se namreč nekoč davno sporekla  B
poiščem to mesto... ”Ta nejevera misli, da je      zgolj      naključje, da se najdejo tisti, ki se ljubijo  B
ali, ki sem ga prej omenil. Kajti, če ne gre      zgolj      za dilemo med ”estetiko“ in ”etiko“, v čem se  B
do gotovosti o njej nikakor ne moremo priti      zgolj      z analizo naših zavestnih danosti (kakor je  B
nesmrtni duh ”razteza“ - ali je nesmrtnost možna      zgolj      kot ”točka“ ali kot ”polje“?Krščanski nauk pojmuje  B
razteza po ”polju“ izkustvene evidence in ne      zgolj      Kartezijeva ”točka“ sámogotovosti. Pri tem pa  B
cogitationes, sem evidentno resničen - vendar      zgolj      v transcendentalni funkciji konstitutivne  B
Janez. Prav to sem pomislil: morda jaz ni      zgolj      funkcija sveta. Morda je jaz kljub vsemu nekaj  B
bila združljiva, vendar nam nesmrtnost jaza      zgolj      kot možnost ne pove prav veliko, zlasti če  B
torej sem... misleča kresnica? Ali pa sem ta hip      zgolj      misel na zvezdo kresnico, zgolj hipna misel  B
pa sem ta hip zgolj misel na zvezdo kresnico,      zgolj      hipna misel nanjo?Misel s krilci in svetlečim  B
je obenem ves svet. Harding ne dojema sveta      zgolj      kot ničnega, kakor učijo strogi stari budisti  B
obstaja kot Kartezijeva res cogitans ali nastopa      zgolj      kot Husserlova fenomenološka ”funkcija“ sinteze  B
na primer pretirano zanimanje zase, služenje      zgolj      svojim koristim, vztrajanje pri osebnem preživetju  B
da jaza sploh ni, da je jaz le naša iluzija,      zgolj      sen, iz katerega se moramo prebuditi v pravo  B
del časa - kajti sedanjost v ožjem pomenu je      zgolj      zdaj, vse drugo v času pa je preteklo ali  B
med stvarmi; moderna znanost pojmuje gibanje      zgolj      v četrtem pomenu.Ko Aristotel v Fiziki govori  B
pritrdili tvoji misli, da čas resnično obstaja      zgolj      v duši, če s tem ni mišljena samo človeška,  B
odnos med časom in gibanjem: ”Toda ne merimo      zgolj      gibanja s časom, temveč tudi čas z gibanjem  B
je pomemben, da ne bi kdo mislil, da je čas      zgolj      gibanje - za Aristotela namreč čas sam je  B
pa ga število gibanja; po drugi strani čas ni      zgolj      število, kajti - ”...čas je tisto šteto, ne pa  B
in prihodnost, sedanjost pa je, strogo vzeto,      zgolj      tisti točkasti zdaj, ki ”teče“ po časovni  B
Janez. Portal pa je      zgolj      navidezen, kakor na kulisi...Že prej sem občudoval  B
sploh je! Kajti lahko ne bi bilo prav ničesar,      zgolj      brezmejna vesoljna praznina, ali še ta ne...   B
omembo, saj nanju ni razpet noben bog, ampak      zgolj      nepomembna grešnika, ”dobri“ in ”zli“ razbojnik  B
avra na temnem nebu? Zakaj so žalujoče ženske      zgolj      pod Njegovim križem?Mati Marija, odeta v črno  B
kako da tudi vsi drugi ljudje na sliki vidijo      zgolj      Njegovo smrt?Ali nesrečna razbojnika nista imela  B
mitologiji starih ljudstev namreč ne simbolizira      zgolj      zla, ampak tudi modrost... modrost, ki je onkraj  B
naravnost: so svetopisemski čudeži resnični ali      zgolj      simbolni? Bruno.   B
rajši poduhovljenega: drevo je zares živo, ni      zgolj      nepomembna rastlina, ki človeku daje le senco  B
matematični čas“, ker v njem vidi idealno - namreč ne      zgolj      fizikalno, ampak matematično - merilo samega  B
najvišji bivajoči vrh vsega bivanja, ampak      zgolj      kot hipotetično, četudi seveda izjemno mesto  B
Ampak če je obstoj negibnega absolutnega mesta      zgolj      hipotetičen, ali iz tega ne sledi, da je zgolj  B
zgolj hipotetičen, ali iz tega ne sledi, da je      zgolj      hipotetičen tudi absolutni prostor... in bržkone  B
če bi bil prostor tega univerzuma določen      zgolj      relativno, namreč samo z medsebojnim odnosom  B
enakomernih gibanj (tj. ”inercialnih sistemov“)      zgolj      relativne, saj za njihovo pojasnitev ni potreboval  B
bil prostor tega umišljenega vesolja določen      zgolj      relativno, namreč z medsebojnim položajem  B
vsem nebu, ne pa v odnosu do nekega nevidnega,      zgolj      hipotetičnega absolutnega prostorskega ”okvira  B
ukrivljenost vode v tem miselnem eksperimentu      zgolj      domnevna in da ne daje zadostnega argumenta  B
Misel, da je vse naše znanje o času in prostoru      zgolj      relacijsko, je dokaj moderna, ker je blizu Einsteinovi  B
treba, meni Clarke, zavreči hipotezo, da je čas      zgolj      relativen ”red v zaporedju stvari“ oziroma dogodkov  B
lastnost same levice, niti ekstrinzična lastnost v      zgolj      relativnem pomenu, namreč takšna, ki ne bi mogla  B
brez njene dvojnice desnice! Si predstavljaš      zgolj      levico sredi brezmejne praznine? Janez.   B
osiromašili Swedenborgova videnja, če bi jih zvedli      zgolj      na sanje ali pesniške prispodobe.Nisem pa bil  B
res niso. Morda pa tudi Swedenborg angelov ni      zgolj      sanjal...Prej, ko nama je Anželo bral iz Nebes  B
razdalj, tudi prostora ni, ampak so namesto njega      zgolj      stanja in njihove spremembe.“ [prav tam, 191  B
različna: pri Avguštinu namreč sedanjost ne prehaja      zgolj      v preteklost in s tem v nebivajoče, ampak tudi  B
resnično obstajata v izkustvu, vendar obenem      zgolj      kot transcendentalna idealnost, torej ju ni  B
znanosti in umetnosti ter povezovanje filozofije      zgolj      s slednjo, neumestno in zavajajoče, saj je med  B
ne pomeni, da je predmet (oziroma ”objekt“)      zgolj      ”subjektiven“ - je namreč fenomen kot danost  B
oziroma nasploh kakih ”zunanjih“ dogodkov dogajalo      zgolj      v fizikalnem času, še ne bi bilo v pravem pomenu  B
reaktualizira“ - medtem ko retenca vsakokratni zdaj      zgolj      neposredno ohranja v ”aktualnosti“. Husserl  B
obravnave]) zavest o ravnokar preteklem in ne      zgolj      zavest o točki zdaja <Jetztpunkt> neke predmetnosti  B
fenomenološkega stališča je ”točka“ zdaja      zgolj      neka abstrakcija, ki nikakor ni neposredno evidentna  B
časovni interval, za majhno ”polje“ časa, ne pa      zgolj      za ”točko“.Toda interval grobega zdaja, nadaljuje  B
mirovanja, pri katerih ne delujejo nobene sile,      zgolj      inercija oziroma vztrajnost.Posledica konstantne  B
glede na referenčni okvir vlaka) - razlog te      zgolj      relativne sočasnosti, ki za nobenega opazovalca  B
nastopili šele v prihodnosti... vendar je ta možnost      zgolj      načelna, saj prvi opazovalec nikakor ne more  B
relativistični metriki čas reducira na prostor, na      zgolj      četrto prostorsko dimenzijo - torej da se čas  B
vnaprejšne védenje (in s tem določenost) dogodkov      zgolj      v vseobsežnem božjem, ne pa v omejenem človeškem  B
hitro giblješ - kajti, če se giblješ enakomerno,      zgolj      zaradi inercije, v svojem sistemu nimaš na razpolago  B
Bruno. Lahko tako rečemo, vendar      zgolj      per analogiam s prostorom. Janez.   B
je pri Newtonu kljub znamenitemu vedru ostal      zgolj      metafizična hipoteza, fizikalno utemelji. Bruno  B
prostora-časa in s tem reducirati četverje      zgolj      na relacije med prostorsko-časovnimi stvarmi  B
prostor'“ [155], kajti enačbe polja ne opisujejo      zgolj      polja v klasičnem pomenu, temveč obenem topološke  B
da prostor-čas ne obstaja ”po sebi“, saj je      zgolj      struktura polja - in v tem smislu splošna  B
je izbor geometrije za opis realnega prostora      zgolj      ”dogovoren“, konvencionalen.Poincaré je namreč  B
sintetično apriorna“, kot je menil Kant, saj je      zgolj      ena od teoretično možnih struktur, ena od  B
aktualna prostorsko-časovna konfiguracija sveta je      zgolj      ena izmed strukturnih možnosti, ki jih nujni  B
klasično pojmovanje prostora in časa - ne pa, da se      zgolj      sklicujejo na splošno ”formo“ fizikalnih zakonov  B
razlika: prostor je v našem izkustvu usmerjen      zgolj      ekstrinzično, kar pomeni, da je njegova usmerjenost  B
ekstrinzično usmerjen kot prostor, češ da so usmerjeni      zgolj      procesi v času, ne pa ”čas sam“. Janez.  B
pojem časa ”na sebi“, ostaja Horwicheva teza o      zgolj      ekstrinzični usmerjenosti časa kljub temu vprašljiva  B
tiče dišavnic, bezgov čas - četudi bezeg raste      zgolj      ob robu vrta, se vonj njegovega belega cvetja  B
poletja na vrtu ne bo več drugega cvetja, ampak      zgolj      to, da ima vsaka vrsta svoj čas in svojo uro  B
svet obdan z nesnovnimi oziroma neprostorskimi,      zgolj      duhovnimi nebesi - Filotej (Bruno). ”...svet  B
primerjavi z božjo navzočnostjo samo točka, še več,      zgolj      nič.“ [prav tam, 184-5]. Janez pogleda Bruna  B
celoto, bi menila drugače. Saj se vloge ne merijo      zgolj      po številu izrečenih besed... Marija.  B
Janez. Ampak naš Bog bi bil tedaj      zgolj      bog našega sveta in ne več resnično vesoljni  B
Ob tem pa ne smemo pozabiti, da gre vendar      zgolj      za matematične modele resničnega vesolja in  B
teleskopi odkrivajo tam daleč proti horizontu)      zgolj      ”zrcalni odsevi“ bližnjih galaksij, tudi naše  B
precej nejasna, saj tudi panteizem praviloma ni      zgolj      preprosto enačenje Boga in narave.Bog je z naravo  B
vesolje kot skupek vseh svetov ni popolnoma, ampak      zgolj      ”v celoti“ (tutto) neskončno.Vselej pa neskončnost  B
odgovoriti pritrdilno, če s panteizmom razumemo      zgolj      splošno prepričanje o božanskosti Vsega, kajti  B
pekla in nebes. Janez. ...in da nam ostane      zgolj      groza pred brezdanjo temo, v katero bi padali  B
pri Brunu narava pomeni celotno vesolje, ne      zgolj      materije.Res pa je, da je težko začrtati ostre  B

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  301 401 501 601 701 801 901 1.001 1.101 1.201 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA