nova beseda iz Slovenije

duša (1.801-1.900)


občasno živo spominja - tudi takrat, ko je njegova      duša      premogla dovolj zdrave moči, da se je takorekoč  B
se posvetila čemu višjemu - lepo je, kadar se      duša      pozneje z otožnostjo spominja prve ljubezni  B
Janez. Ja, kaj pa, če neka      duša      izbere zlo - na primer Faust, ki je sklenil  B
je prapočelo bivanja, kdo je človek, kaj je      duša,      kaj je duh, ali je v svetu kot celoti kak namen  B
postavitvijo v oklepaj' celotne veljavnosti sveta.      Duša      pa je residuum predhodne abstrakcije čistega  B
transcendentalni ego (v psihološki paraleli      duša)      je, kar je, le v razmerju do intencionalnih  B
transcendentalni ego (v psihološki paraleli      duša)      je, kar je, le v razmerju do intencionalnih  B
nevarnosti, da človek izgubi svojo dušo, ne glavo -      duša      pa ni isto kot glava!Glave so mučenci ponujali  B
je pri Hardingu prispodoba za človeški jaz,      duša      in jaz pa sta si vendarle blizu, mar ne? Bruno  B
argument v svojem dokazovanju, da jaza ni, da      duša      ne obstaja: namreč, če duša, misleči jaz, ne  B
da jaza ni, da duša ne obstaja: namreč, če      duša,      misleči jaz, ne obstaja kot nekaj, kar presega  B
ne razločimo nobene spremembe, marveč [tedaj]      duša      očitno ostaja v enem in nedeljivem, ko pa to  B
toda spremembe same ne zadostujejo, če se jih      duša      ne zaveda, saj so šele spremembe v duši zadostni  B
mišljena samo človeška, temveč tudi vesoljna      duša;      božanski Platon je namreč v svojem kozmološkem  B
speče telo sicer ostaja v istem prostoru, toda      duša,      ki sanja, odpotuje drugam... drugače, kot če v  B
[...] Če v naravi ne šteje nič drugega kakor      duša      oziroma um duše, potem ni mogoče, da bi čas  B
evangeljskim prostorom, ki jih njegova mlada      duša      na novo odkriva v Tintorettovih videnjih.V  B
je odrešil svet? Se je spremenil v vse, kar      duša      vidi okrog sebe, v oblake, drevesa, zemljo,  B
To bitje vlada vsem stvarem, in sicer ne kot      duša      sveta, temveč kot Gospod nad vsem; in zaradi  B
predstavljajo tisti, ki si domišljajo, da je Bog      duša      sveta, temveč nad služabniki.[...] In iz njegovega  B
Dušo in kot posamezno človeško dušo. Besedo      duša      (psyché) je v obeh današnjih pomenih pisal  B
začetnico, saj je z njo mislil isto dušo!      Duša      je pri Plotinu ”tretja hipostaza“ za Enim in  B
in enoti ves platonski svet večnih idej, se      duša      razlikuje predvsem v svojem predajanju času  B
dušo, kakor pravi v naslednjem odlomku: ”Kajti      duša      je občutila nemirno moč, željo, da bi prenesla  B
ves čutni svet, ”giblje v času duše“ - kajti      duša      zaobsega čutni svet, duša je kakor morje,  B
času duše“ - kajti duša zaobsega čutni svet,      duša      je kakor morje, v katerem je potopljena mreža  B
potopljena mreža čutnosti, in ne obratno, kajti      duša      ni potopljena v čutnost, temveč jo zaobsega  B
Bruno. Da:      duša      biva v času analogno, kakor um biva v večnosti  B
v večnosti, vendar je treba dodati, da tudi      duša      prvotno domuje v večnosti in se sama odloči  B
pripravljenost, da se iz večnosti spusti v čas - kajti      duša      noče, da ”bi bilo prisotno vse hkrati“, temveč  B
duše, toda zakaj se najprej niso vprašali, čemú      duša      sploh krene na pot?Ali, še bolj radikalno: čemú  B
sedanjost in prihodnost - bivajo le v duši, ker pa      duša      na tem svetu biva le v sedanjosti - četudi je  B
obliki anime meus, ki sugerira tudi pomen ”moja      duša“     , čeprav v tem kontekstu verjetno ni odločilna  B
najpomembnejša ”točka“ časa, skozi katero ima      duša      dostop do večnosti. Janez.   B
ki je edina ”točka“ v času, skozi katero ima      duša      dostop do večnosti. Janez. Marcel Proust je  B
znanost res ne obravnava tistega časa, ki ga      duša      dojema kot resničnega - znanstveniki razmišljajo  B
čustvih: kako naj ostanem celovit, ko pa je      duša,      ki jo ljubim, tako daleč od mene? Bruno.   B
je drugačno od mene, kakršen sem tu in zdaj.      Duša      zboli takrat, ko ne more več vzdržati divje  B
desnica, medtem ko nezavedno skrbi za levico.      Duša      ohranja enost obeh. Janez.  B
šalim se... Kako naj ne bi bilo duše, ko pa je      duša      vsakomur najbližja, bližja od lastnega nosu  B
vesolje ”božje telo“ - in analogno, kakor je      duša      obenem ”v“ telesu in ”onstran“ telesa, naj bi  B
onstran“ telesa, naj bi bil Bog kot vesoljna      duša      svetu imanenten in obenem transcendenten.Panenteizem  B
tu“ in ”tam“ in ki jo od vekomaj imenujemo -      duša     . Janez napeto posluša.  B
Svetega Duha zazveni, kakor da bi v njem zvenela      duša      sama!In dokler zveni, filozofa nista samà sredi  B
ob branju Plotinovih Ennead. Pri Plotinu je      duša      vselej oboje: posamezna, ”osebna“ duša in  B
je duša vselej oboje: posamezna, ”osebna“      duša      in obenem vesoljna Duša.Ključna je misel, da  B
posamezna, ”osebna“ duša in obenem vesoljna      Duša.     Ključna je misel, da gre dobesedno za isto   B
svoji nespremenljivi Enosti, tako je vesoljna      Duša      pojmovana predvsem kot vsenavzoča in notranja  B
božansko Enostjo ni druge hipostaze. Še več,      duša      je sovečna z Bogom in od njega neločljiva [  B
z Bogom in od njega neločljiva [...] Vesoljna      duša,      vidik in zmožnost samega Boga, je od božanstva  B
skrivnostno spojena.“ [prav tam, 112] ”Vesoljna      duša      je edini izvir vsega življenja in gibanja, skupen  B
pogosto prekrivajo, podobno kot se prikrivata      duša      in duh, pa tudi um z obema.Michel je sicer zapisal  B
je ”dejavni vzrok“ čutnega sveta (vesoljna)      duša,      ki se iz kraljestva uma, iz večnega sveta idej  B
um ali duh v vsem, v vseh stvareh... in enako      duša,      življenje? Bruno.   B
kako je mogoče, da je v vseh bitjih ista      duša,      namreč da je vesoljna duša istovetna z vsako  B
vseh bitjih ista duša, namreč da je vesoljna      duša      istovetna z vsako posamezno dušo - kajti po  B
je Bruno soroden Plotinu in drugim mistikom.      Duša,      ki se v motrenju vesolja duhovno ”vzpenja“,  B
čez katero ne more - kot se izrazi Michel:      duša      obstane ”pred zidom molka, onstran katerega  B
tistim poslednjim ciljem, h kateremu stremi vsaka      duša,      bodisi modrijanova, bodisi pastirčkova.Filozof  B
plamenih krematorija! Kajti tudi če človeška      duša      po božjem čudežu preživi smrt svojega telesa  B
svobode, se lahko udejanji le tako, da postane      duša      neke posamezne eksistirajoče reči <Ding>,  B
telo, a tudi nič takega, kar bi bilo neposredno      duša.     Resnično bistvo reči (tudi v realnem Vsem) ni  B
reči (tudi v realnem Vsem) ni niti telo niti      duša,      ampak tisto, kar je identično v obojem.“ (h  B
pomeni, da je telo kot telo neposredno tudi      duša,      duša kot duša pa je neposredno tudi telo.“   B
pomeni, da je telo kot telo neposredno tudi duša,      duša      kot duša pa je neposredno tudi telo.“ (h 273  B
telo kot telo neposredno tudi duša, duša kot      duša      pa je neposredno tudi telo.“ (h 273) [Schelling  B
indijsko in grško - v prvi prevladuje telo, v drugi      duša,      v tretji duh. Janez.   B
oglasi, onstran budnosti in sna. Ne skrbi,      duša      draga: če iščeš mene - jaz te čakam! O prač  B
dejanski položaj. Živi zunaj sebe, kakor blodeča      duša      spečega v mučnih sanjah.Že ko se napoti v ordinacijo  B
dosti dober dovtip, ker tako najívna pač nobena      duša      ní, da bi mi hotela sugerirati ”krščanska načela  B
je, kakor da bi pozabil name ves svet. Živa      duša      se od nikoder ne oglasí.Tudi Dragotin mi ne  B
nedotakljive, a za katere se prav za prav žíva      duša      ne meni, - proti tistim ljudém namreč, ki mislijo  B
oslabél. Ti ne veš, ne moreš vedeti in živa      duša      si ne more predstavljati, kakó jaz živim; -  B
februarja 1897] Dragi prijatelj! Vsa      duša      se mi je ”razigrala“, ko sem čital Tvoje pismo  B
če ima človek slab spomin. Vendar pa, da bo      duša      rešena, tóle: Kje je moj poklic in stan,  B
pitati z dekadenco, med tem ko je v nas živa      duša      ne pozná; niti Vl.Foerster, ki je opisaval samó  B
Blagorodni g. ravnatelj! Kakor grešna      duša      čakam na ”Matičino“ odborovo sejo.Morda boste  B
stanarine nisem plačal - čakam kakor grešna      duša.     Ako je le kako mogoče - in mislim, da je mogoče  B
Lindauerg. 26./II. 19 10 Ljuba      duša!     --   B
- Anica - ljubica moja - to je najina      duša,      Anica! Duša najina plava na perotih neizmernih  B
ljubica moja - to je najina duša, Anica!      Duša      najina plava na perotih neizmernih v teh  B
to je poezija, to je Bog - to je najina      duša,      Anica ... In luna je vstajala ...   B
Pa nič ne dé! -- Da je le misel poštena in      duša      verna!--   B
resno politiko in za literaturo se ne briga žíva      duša.     V ”dvorani“ ”Slovenije“ se tarokira in šahira  B
Škoda! To je najblažja      duša      na svetu.Izgleda kakor kakšen brigant, toda  B
in jaz pričakujem kakih novcev kakor grešna      duša.     Takoj ko prejmeš to pismo - takoj - pojdi k njemu  B
mi svoje pomočí zdaj, ko jo potrebujem kakor      duša      v vicah.- Prej se je dalo razumeti Vaše odlašanje  B
in meni se čisto vse ponesreči. Če nima živa      duša      več nikake obzirnosti, imejte je vsaj Vi toliko  B
Knjig pričakujem vsak dan. Zbašnik, ta naivna      duša,      mi je pisal, - kdo da naj me kritizira! Lep  B
kar bi povédal najrajši in česar je polna moja      duša,      ne morem izreči; kadar se čut spremení v besedo  B
si sama Ti moje življenje, moj svet in moja      duša,      - da Te obožujem, kakor more oboževati samo  B
In to je prekrasno! Vsa Tvoja lepa, mlada      duša      in Tvoje zlato srce odseva iz teh besed, kakor  B
262 . / čudoviti pravljici se je zatopila moja      duša      z vso svojo vročo ljubeznijo... Zdaj jaz silno  B
presanjam ves dan; zdí se mi, da plava moja      duša      visoko, visoko in da vidim neizmerno več, kakor  B
ves svet.... A od te visoke poti med zvezdami je      duša      utrujena, - in jaz sam ne vém, kakó bi mi bilo  B
mojem srcu?... Moje peró je prenerodno in moja      duša      je prepolna...... Ali veš, Anica s katerim stavkom  B
nobena posebna zasluga, če se more dvigniti      duša      visoko nad svet; ta svet je vendar tako nizek  B
da je lahko vsak trenotek pri Tebi. Srečna      duša!     Da bi bil jaz na njenem mestu!  B
ure, - in ves ta čas bi bil jaz najsrečnejša      duša      pod milim solncem...A takó, - komaj dobro pogledam  B
čudovitim obrazkom ne more biti takó mrzla      duša      in da leží neizmerna sreča na teh lepih, smehljajočih  B

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1.301 1.401 1.501 1.601 1.701 1.801 1.901 2.001 2.101 2.201 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA