nova beseda iz Slovenije

duša (2.101-2.200)


ni. Še Descartesu bi bilo takrat, kadar bi      duša      prenehala misliti, "laže verjeti, da je prenehala  C
lahko obstajala brez mišljenja." Tega, da bi      duša      "lahko obstajala brez mišljenja", si Berkeleyju  C
nevzdržen sklep o neobstoju samega časa, v katerem      duša      ne bi mislila.Če bi čas obstajal tudi še potem  C
mislila. Če bi čas obstajal tudi še potem, ko je      duša      enkrat prenehala misliti, pa bi bil - kot lahko  C
Berkeley brez dvoma prej pripravljen verjeti, da je      duša      prenehala obstajati, kakor pa verjeti, da bi  C
identité avec le corps, istovetnost s telesom:      duša      namreč ni nič drugega kot življenje in organiziranost  C
obstaja telo. Medtem ko v očeh spiritualistov      duša,      strogo vzeto, nikoli ne spi - tisti trenutek  C
tako kot telo", kot pravi Diderot, oziroma "     duša      in telo zaspita skupaj", kot pravi La Mettrie  C
mišljenja - v očeh materialističnih modrecev      duša      n'est rien sans le corps, ni nič brez telesa  C
njenih operacij," v Lockovih očeh "to, da bi      duša      vedno mislila, ni nič bolj nujno kot to, da  C
erotičnem romanu Le Sopha iz leta 1742, kjer je bila      duša      glavnega junaka v enem od svojih prejšnjih življenj  C
obvladuje spiritualistični sistem človeške duše (     duša,      ki preživi smrt telesa in se seli iz enega telesa  C
materialistični sistem - v Mirzozinih očeh namreč      duša      ni nič drugega kot funkcija tistega organa oziroma  C
pri materialistih: tako med drugim beremo, da      duša      ni duhovna substanca, ampak "del materije" in  C
prepričanjem dvornih filozofov, po katerem je "     duša      v glavi", trdi, da "večina ljudi umre, ne da  C
trdi, da "večina ljudi umre, ne da bi njihova      duša      kadarkoli naseljevala to bivališče in da je  C
bivališče in da je njeno prvo bivališče v stopalih."      Duša      v svoje "prvo bivališče" v telesu ni prišla  C
metafizike": na prvi pogled je očitno, da se      duša      v zgodnjem otroštvu ne manifestira v glavi   C
ampak imate v ujetništvu tudi njegovo dušo."      Duša      ostane v stopalih do starosti dveh ali treh  C
ne bi bilo potemtakem absurdno zanikati, da      duša      prebiva v tistih delih telesa, v katerih se  C
obvladovala noge, ampak "noge obvladujejo glavo".      Duša      pa svojega bivališča v telesu ne spreminja samo  C
udi vedno podrejeni tistemu, ki ga naseljuje      duša.     "V skladu z Mirzozino teorijo blodne duše je  C
oziroma organa, v katerem se nahaja njegova      duša:      ženske, pri katerih duša obtiči v jeziku, se  C
se nahaja njegova duša: ženske, pri katerih      duša      obtiči v jeziku, se tako spremenijo v "nadležne  C
potemtakem glavi podrejeni samo takrat, kadar      duša      doseže možgane in se spremeni v mišljenje.Toda  C
doseže možgane in se spremeni v mišljenje. Toda      duša      že glave same ne doseže prav pogosto, pa še  C
zapusti stopala in se naseli v možganih, se      duša      tu "navadno spremeni v spomin in skoraj nikoli  C
Skratka: Razred tistih, pri katerih      duša      glavo obišče kot kako hišo na deželi, kjer ostane  C
boste prepoznali blodne duše... Ker se torej      duša,      ki jo je "narava postavila v človeško telo kakor  C
bdeli nad vzgojo sultana Mangogula, je bila      duša      une substance différente de la matiere, substanca  C
notranjega občutka", ki mu "dozdevno sugerira", da je      duša      substanca, različna od materije, "ali zanikal  C
predpostavka kaj kmalu obvisi v praznem: medtem ko bi      duša      kot substanca, ki je različna od materije, prav  C
prav lahko obstajala tudi brez telesa, pa je      duša,      kot jo razume Mirzoza, se pravi duša, ki ni  C
pa je duša, kot jo razume Mirzoza, se pravi      duša,      ki ni nič drugega kot funkcija tistega organa  C
trenutno nahaja, očitno istovetna s telesom. Takšna      duša      v telo kajpada ne pride od zunaj, ampak nastane  C
namreč "večina ljudi umre, ne da bi njihova      duša      kadarkoli naseljevala glavo," se pravi, ne da  C
besedišče Mirzozine metafizike - to, da se njihova      duša      nahaja habituellement dans le cour, mais quelquefois  C
namreč v enem in istem telesu soočita dve duši -      duša,      ki se praviloma nahaja v glavi in/ali srcu   C
s katerim je združena; po drugi strani pa je      duša,      ki naseljuje dragulj, se pravi duhu pregovorno  C
združene, upre sámo telo, se jim v resnici upre      duša,      ki je sama istovetna s telesom oziroma njegovo  C
), ampak zato, ker skoznje spregovori tista      duša,      ki ni realno različna od telesa, saj sama, strogo  C
organiziranosti tega telesa. Medtem ko ima lahko      duša,      ki je substanca zase, se pravi duhovna substanca  C
Mettriejev homme-machine nista brez duše - njuna      duša      ni nič drugega kot sama njuna telesna organizacija  C
nič drugega kot sama ta organizacija," tako      duša      tudi v Diderotovih očeh ni nič drugega kot prav  C
stroji, se pravi, kolikor skoznje govori tista      duša,      ki je istovetna s telesom oziroma njegovo organizacijo  C
ljudje stroji, se pravi zaradi tega, ker njihova      duša      ni nič drugega kot učinek njihovega telesnega  C
Bijoux indiscrets je potemtakem v tem, da ni      duša      tista, ki bi ukazovala organom, ampak so, nasprotno  C
telo, se pravi telo, ki ga je zapustila njegova      duša.     Če se skladno s tem premišljanja filozofov o  C
njegovem lastnem mrtvem telesu -, medtem ko ga      duša      in njena morebitna nadaljnja usoda sploh ne  C
oči, če skupaj z Berkeleyjem verjamemo, da je      duša      "naravno nesmrtna" in da the Resurrection follows  C
tvega sklep o neobstoju samega časa, v katerem      duša      ne bi mislila.Ker je tisto, kar po Berkeleyju  C
resnici boli idealno telo. Ker je po Malebranchu      duša      lahko združena samo s tistim, kar lahko deluje  C
truplom v srednjeveški filozofiji: če je umna      duša      edina substancialna forma v človeškem telesu  C
za telo, ki ga je ob smrti zapustila njegova      duša,      ni mogoče reči, da je istovetno s telesom živega  C
dissemble plus de lui que lui-meme Pri Homerju je      duša      podoba (eídolon) mrtvega telesa.Po Homerju namreč  C
ljudje nimamo duše, ampak po smrti sami postanemo      duša,      se pravi podoba telesa, ki ga ni več.Patroklova  C
pravi podoba telesa, ki ga ni več. Patroklova      duša,      ki jo vidi Ahil, je popolnoma podobna mrtvemu  C
natančen, popoln dvojnik ("ubogega Patrokla      duša,      vsa po postavi, po lepih očeh, podobna je njemu  C
pred sabo, se ta razblini ("ko dim razrédi se      duša"     ).Patroklova duša je, skratka, prikazen, fantomski  C
razblini ("ko dim razrédi se duša"). Patroklova      duša      je, skratka, prikazen, fantomski dvojnik mrtvega  C
resnično bit oziroma naš jaz, je po Platonu prav      duša.     Ker je torej tisto, kar konstituira Sokratov  C
tisto, kar konstituira Sokratov jaz, njegova      duša,      ki je ob smrti zapustila telo, je Sokratovo  C
tisto, ki je podoba duše. Medtem ko je nesmrtna      duša      tisto, kar konstituira našo resnično bit, pa  C
ki spremlja dušo. Medtem ko je pri Homerju      duša      podoba mrtvega telesa in pri Platonu mrtvo telo  C
mrtvo telo podoba duše, pa pri Benthamu ni ne      duša      podoba mrtvega telesa ne mrtvo telo podoba duše  C
konstituira človekov jaz po smrti, po Benthamu ni      duša,      ki se je ločila od telesa, ampak sámo mrtvo  C
obstajala ločeno od telesa," piše Bentham.      Duša      je potemtakem v najboljšem primeru "inferencialna  C
ostale Kratilove lastnosti, kot so "gibanje,      duša      in razum", pravi Sokrat, ne bi več imeli Kratilove  C
Tauferju sposobnost umetniškega ustvarjanja: "     duša      da igra ...", , in s tem poskuša potegniti izgubljene  C
pomenom pravzaprav pojejo ali igrajo: "igra /      duša      na štiri na tri / na eno in več / in več" (impliciran  C
kralj, kdo poka (joka), deveta dežela, piska,      duša,      igra ... Hansen-Löve je raziskoval intermedialne  C
bitje, po navadi dekle, ponekod menijo, da je      duša      umrlih; večinoma so to dobra bitja, včasih pa  C
bridkosti daj, / in spomni se na sveti raj, / kjer      duša      Bógu zvesta / bo Jezusu nevesta." -   C
Jelvičina poroka) - Š 70 (Sholar: 177-181); Otrokova      duša      se pokori - Š 371-373 (Sholar 183-185); Sveti  C
ljudskih pesmi: Kaj je tebi ptica, V peklu goreča      duša,      Izgovor, Mlada Zora, Kdo bo tebe, dekle, troštal  C
pridobil kakšen vzdevek, kot na primer "Verna      duša"     .Cerkev je bila pomembnejša v bolj kmečkem Novem  C
z vendskim centrom v Budimpešti, kjer je bil      duša      delovanja profesor Aleksander Mikola.Kakor bomo  C
rojake, naj ostanejo zvesti nekdanji Ogrski"; "     duša      tega madžaronskega gibanja med Prekmurci v Ameriki  C
je bil skupaj z učiteljem Sándorjem Polgárjem      duša      prekmurskega kulturnega in narodnostnega življenja  C
samo eno od izrazil, s katerimi se izpoveduje      duša      naroda, ki se sicer izživlja v najširši bivanjski  C
pri katerem se je odpočilo telo in razvedrila      duša      in ni stalo krajcarja". Kaj naj na to rečemo  C
priložnosti prvi izpoje, kolikor in kakor mu      duša      dá, in da drugi splete svojo pripoved v vsej  C
svojo trditev, pri čemer mu pomeni 'narodova      duša'      kakor ljudska v klasičnem ločevanju med gornjimi  C
stereotip o širokosrčnosti Rusov. Njihova »široka      duša,      [široka], kakor so široka njihova prostranstva  C
krogla in ga bode krila tuja zemlja, ali njegova      duša      se pode vreselila pri Bogu v nebesih na večne  C
medtem ko so izredna dejanja duha kakor nesmrtna      duša.     Skratka, kot se telesne dobrine in darovi sreče  C
da bi ta dela prevevala večno cvetoči dih in      duša,      ki se nikoli ne postara. Glavni vodja in nadzorn  C
njegovega stanja. Ko to pripovedujem, moja      duša      postaja težka in oči mi zaliva potok solz.Kolikšno  C
zaupanja v njeno večnost, saj o resnici nepoučena      duša      ne pozna prihodnje bede ali pa se je v svoji  C
svoji blaženosti nadvse nesrečno boji. Če pa se      duša      ne bo nikdar več vrnila v prejšnjo bedo in prehaja  C
privrženost nekemu nazoru ali veroizpovedi. Če je      duša      pri sprejemanju poročil nepristranska, vsakemu  C
ali neresnica poročila postane jasna. Če pa je      duša      okužena s pristranskim nagnjenjem k določenemu  C
obstoj človeka, ki je brezdanji kakor človekova      duša      in usoda, bo zgodovinar opisoval in ga znanstveno  C
filozofija v pravem pomenu je ali bi vsaj morala biti      duša,      katere telo je religija, bogočastje; v zdravih  C
ne želi nemara nemogočega. [...] Dokler je      duša      zgodovinopisja vsebovana v velikih vzgibih,  C
saj je knjiga izročila, v kateri je človeška      duša      zapisala svoje različice in svoj napredek.   C
izražanja. Tropični postopek je po Whitovem mnenju      duša      diskurza.Diskurz pa je tista entiteta oziroma  C
Obstaja »stanje, v katerem najde      duša      dovolj trden sedež, da se nanj lahko v celoti  C
ta električna energija akcije, mar vse to ni      duša      Disneyja? Drži, ritem nikoli ne omahuje.   C
Razprave o metodi, po kateri je "ta jaz to je      duša,      zaradi katere sem, kar sem - v celoti različen  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1.601 1.701 1.801 1.901 2.001 2.101 2.201 2.301 2.401 2.501 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA