nova beseda iz Slovenije

etike (2.255)


navdušenje. Oblikovati je treba človeka energije,      etike      neukrotljive volje.Ves narod.   A
nisem čul svoje žive dni! Vse je brez tehnike in      etike      in višje ideje! Sploh ne razumem rajnkega kralja  A
variiranega, a vztrajno pozitivno reflektirane      etike      posameznika in družbe, v kateri se znajde.   A
uzurpatorje vendarle spet z vidika katoliške      etike      in verskega nauka in božjih zapovedi.Tako pravi  A
ni skrival, da v resnici ne občuduje bančne      etike      in da hodi na sestanke Anonimnih alkoholikov  A
časopisja (in sploh medijev) z vidika novinarske      etike      sporno.Tega sem se kot navdušen, čeprav vse  B
človekove usode, resnice, svobode, morale in      etike.     Roman Andreja Bitova Puškinov dom (obj. 1978  B
njegovo etično resničnost. Zakaj estetika je mati      etike;      pojma 'dobro' in 'slabo' sta povsem estetska  B
nikomer. Ker Vam to narekuje minimum novinarske      etike      in lastnega človeškega dostojanstva. Na umazanij  B
vzpon v demokratičnih evropskih državah, zaton      etike      in njena reinkarnacija, ne samo v krščanstvu  B
zgolj stvar estetike, ampak v tem hipu predvsem      etike,      neizprosne zaveze. Kličejo s televizije, če  B
groteskami v območju politike, ideologije in njune      etike      sproti ponuja dokaze o svoji irealnosti in iracionalnosti  B
bolj iz tistih razlogov, ki sodijo v območje      etike      in v območje avtentičnega, četudi subjektivnega  B
marsikdo tukaj oporekal, da je namreč estetika mati      etike.     In če je ta trditev pretežka, potem je treba  B
visokih dosegov človeškega duha, ne samo kulture,      etike,      znanosti, ampak tudi nasilij, fizičnih in duhovnih  B
kjer je estetika, kot je bilo rečeno, mati      etike?     Ali naj samo literatura odgovarja na vprašanja  B
navijaške strasti, dokler ostajajo v območju športne      etike      in tudi zoper nogometne funkcionarje in organizatorje  B
njegovo etično resničnost. Estetika je mati      etike.     In navsezadnje, ko pisatelj sede k pisanju, že  B
ne politike, ne krščanske ali prosvetljenske      etike.     Njena prava narava je tista resnica človekovega  B
nasprotovati iz interesa, nikakor pa ne iz logike in      etike.      To, kar je sporno, kar nam ob premišljanju o  B
razum in srce. b) Osnovno pravilo homaranistične      etike      je: „Bodi do drugih tak, kakor želiš, da bi  B
posvečeni svet. S tem in in takšnim odnosom do      etike      namreč nenehoma reproduciramo vse mogoče družbene  B
Lévinas meri na Kierkegaardov religiozni ”suspenz“      etike,      ponazorjen z zgodbo o Abrahamu in Izaku. Janez  B
petem delu svoje slavne, postumno objavljene      Etike      (1677).Toda že v Teološko-politični razpravi  B
je sam Spinoza pozneje, kar je razvidno iz      Etike     , opustil nekatere izmed njih, na primer, da  B
skoraj večer... da, rajši bom pripravil kaj iz      Etike     , ne bom omenjal Kristusa, saj sem že zadnjič  B
je ostalo, potem si izpišem par citatov iz      Etike     ... in preveriti moram, kaj je s telefonom, menda  B
nad stari, že skoraj razpadli izvod Spinozove      Etike      v slovenskem prevodu in si obenem zapisuje  B
popolnega diamanta povezane s tezami Spinozove      Etike     ... Saj je to vaš namen, ne?   B
atributov in modusov na začetku prve knjige      Etike     : ”S postatjo <substantia> mislim tisto,  B
oziroma sholijo k 15. propoziciji prvega dela      Etike      [1p15s], kjer Spinoza razpravlja o prostoru  B
kot vé vsakdo, ki je prebral začetne strani      Etike     .V najini prispodobi, Janez, bi lahko rekla  B
pravil“). Začniva z enajsto iz prvega dela      Etike     : ”Bog ali podstat, sestoječa iz neskončno  B
biva. Q. E. D. Navedena 11. teza prve knjige      Etike      pa poleg tega pravi, da substanca, Bog-ali  B
kot je dokazal Spinoza v 9. tezi prve knjige      Etike     ) ker - ”Čim več ima stvar stvarnosti ali biti  B
dragi Janez, najznamenitejšo tezo drugega dela      Etike      pod naslovom ”O naravi in izvoru duha“.Gre  B
sta namreč prva in druga teza drugega dela      Etike     , razumljeni skupaj: ”Mišljenje je atribut  B
telesa.“ [2p13s (147)] Pozneje, v tretjem delu      Etike     , pa Spinoza pod naslovom ”O izvoru in naravi  B
sicer, da Spinoza med aksiome drugega dela      Etike      uvrsti stavek: ”Človek misli.“ [2a2 (136)  B
prezreti tistih Spinozovih tez v drugi knjigi      Etike      (”O naravi in izvoru duha“), v katerih Spinoza  B
skrivnostna. Spinoza v peti in zadnji knjigi      Etike      pod naslovom ”O moči uma ali o človeški svobodi  B
ključi za razrešitev. Oba motiva s področja      etike      delujeta proti taki odločitvi, namreč razglasitvi  B
drug mit daleč od resnice, s tem pa tudi od      etike      in vere, ki sta edina zanesljiva podlaga narodne  B
stran 11 . \/ Filozofija, ki ne privede do      etike,      je samo sistem filozofskih »orodij« in metod  B
prispodobni in zbirni pojem dobrega, dobrega v smislu      etike,      ekonomije in politike.Zato filozofija, ko odpira  B
ljudi samo po tem, da so mu jasni stavki iz      etike      in da jih v svojem življenju v obliki moralnega  B
Spinoze? Jaz sem preštudiral prvi del njegove      etike,      - zdaj pa nimam nobenega veselja več. Zakaj  B
predmetne teorije in v občutljiva vprašanja      etike      in estetike ter še v druge filozofske vede,  B
mitosa na Claudela in o vprašanju morale ter      etike      v operi in o faustičnem v Claudelovem dramskem  B
o demoniji. V njem se kot vrhovno načelo vse      etike      povzdigoval zvestobo samemu sebi, zaradi česar  B
Rešitve antinomij (npr. forme in vsebine ali      etike      in duše) je po Lukácsu mogoče poiskati, ni pa  C
Jelica Šumič-Riha Mutacije      etike      Od utopije sreče do neozdravljive resnice   C
I. NAMESTO UVODA: OD      ETIKE      PRAVE MERE DO ETIKE ZAKONA ETIKA PRAVE MERE  C
I. NAMESTO UVODA: OD ETIKE PRAVE MERE DO      ETIKE      ZAKONA ETIKA PRAVE MERE IN EKSCES   C
ETIKA PRAVE MERE IN EKSCES V uvodnem predavanju      Etike      psihoanalize, značilno naslovljenim "Naš program  C
opazkama opozori na centralno vlogo Aristotelove      etike      za etiko psihoanalize in hkrati razdaljo, ki  C
priučevanju, njihovi vzgoji. V VII. knjigi Nikomahove      etike      Aristotel postavi nasproti trem nravstvenim  C
s tem seznamom je Aristotel izločil iz polja      etike      željo. Ta seznam kaže namreč na neko izjemno  C
ključni pojem, ki napotuje na meje aristotelovske      etike.     Po Aristotelu je zdravilo za čezmernost edino  C
odpove. Če torej Aristotel izključi iz polja      etike      bestialnost, je to prav zato, ker je nedovzetna  C
more do živega. Temeljni problem Aristotelove      etike      je torej, kako intervenirati v izprijenost,  C
bo zanimalo, kakšne mutacije, transformacije      etike      je povzročil prehod iz etike ugodja, etike prave  C
transformacije etike je povzročil prehod iz      etike      ugodja, etike prave mere, kakršna je recimo  C
transformacije etike je povzročil prehod iz etike ugodja,      etike      prave mere, kakršna je recimo aristotelovska  C
Neskončnost je edini pravi miljé za prakticiranje take      etike:      "ni drugega maksimuma kot neskončno". Etika  C
določa ta maksimum. Druga razločevalna poteza      etike      maksimuma je dialektika možnega in nemožnega  C
Aristotel. To ni mogoče zato, ker je osnovna drža te      etike      ekscesivna, ker je sam zakon transgresiven.  C
Na neki način je moderni subjekt na področju      etike,      kantovske etike, v isti situaciji kot Ojdip  C
moderni subjekt na področju etike, kantovske      etike,      v isti situaciji kot Ojdip pred sfingo.Poanta  C
Čisto drugačen pa je položaj subjekta klasične      etike.     Ta subjekt ne ve.   C
mu je storiti, zato išče modrost. Paradoks te      etike,      če jo primerjamo z moderno, je v temle: v moderni  C
prav in kaj ne. Narobe pa ima subjekt klasične      etike      na tisoče predpisov.Za vsako situacijo je drug  C
bi bilo popolnoma nedvoumno. Predpisi antične      etike      pa niso taki.Že vnaprej so dojeti kot nejasni  C
moralo opozoriti, da se tu gibljemo na terenu      etike.     Ne le, da je ljubezen človeku naložena, še več  C
Čisto Drugi" - ne pomeni padca, degradacije      etike      v teologijo, kot Badiou očita teoretiku etike  C
etike v teologijo, kot Badiou očita teoretiku      etike      Drugega par excellence? Raziskovati potenciale  C
Drugega par excellence? Raziskovati potenciale      etike      neskončnega v globaliziranem svetu zahteva,  C
oviro za vznik subjekta. Tako se sklicevanje      etike      na človekove pravice, če izberemo Freuda proti  C
drugače? A preden bi se lahko vprašali, kaj bo      etike      maksimuma preživelo v 21. stoletju, bi morali  C
nalogo raziskati pogoje možnosti za take mutacije      etike.      II.   C
ugodja in neugodja. Eden paradoksov Benthamove      etike      ugodja je zato ta, da načelo koristnosti - ki  C
odpravi. Eden od paradoksov utilitaristične      etike      je ta, da na ravni družbe ni mogoče ubežati  C
diametralno nasprotni oceni utilitaristične      etike.     Za prvo naj bi bila resnica etike sreče za vse  C
utilitaristične etike. Za prvo naj bi bila resnica      etike      sreče za vse obscena krutost.Obscenost te etike  C
sreče za vse obscena krutost. Obscenost te      etike      - kar naj bi bilo še toliko bolj paradoksno  C
krutost neogibno na obzorju, brž ko postane geslo      etike      maksimiranje oziroma "največja sreča za največje  C
vprašaj prav temeljno predpostavko benthamovske      etike,      da namreč ljudi pri delovanju vodi izključno  C
lastno blaginjo, za lastno dobrobit. MEJE      ETIKE      MAKSIMIRANJA Vsekakor velja opozoriti, da je  C
je utilitarizem napovedal premestitev težišča      etike      z idealov, vrednot, norm, skratka, z dozdevkov  C
To pa seveda povsem obrne smisel Benthamove      etike,      katere centralni problem je, kako z zakoni zmanjševati  C
moglo biti nič bolj tuje od sadovske "perverzne"      etike      maksimiranja ugodja prek bolečine, saj je eden  C
našem mnenju differentia specifica benthamovske      etike:      paradoks nominalističnega realizma, nezamisljivega  C
bližnjega je z gesto sv. Martina situirana na raven      etike      dobrin.Tu ni nobene čezmernosti: drugemu daš  C
sooča subjekta z izbiro, ki je zastavek vsake      etike,      vredne tega imena, namreč izbiro med dolžnostjo  C
pomeni pristati na to, da obstaja le relativnost      etike      ugodja, ki za Kanta ravno ni etika. To bi lahko  C
možnosti svoje zadovoljitve. Zato je tudi naloga      etike,      da konstruira umetne neprekoračljive pregrade  C
tiste, ki jih je poprej postavljala narava. Cilj      etike      je, skratka, ponovna redukcija želje na potrebo  C
oziroma ugodja kakor Kant v taboru tradicionalne      etike      Dobrega in vrlin.In tako kot je imelo Kantovo  C
patološkega, nestalnega, variabilnega iz polja      etike,      tako iz Sadove zvestobe ugodju izhaja, da je  C
priznava nobenega od treh tradicionalnih temeljev      etike:      vrhovno Dobro, čast oziroma koristno, je mogoče  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA