nova beseda iz Slovenije

aristotel (566)


volkulje, ampak pri Akropoli kje, bi bil drugi      Aristotel      ali Aleksander. Pri Bogu, bil bi!«   A
kazen vsem, ki prekrše ta zakon. Platon in      Aristotel      se dolgočasita, ker ni učencev, da bi se zbirali  A
S svojo globoko življenjsko modrostjo se je      Aristotel      visoko dvigal nad vsakdanjostmi tedanjega življenja  A
ki za njegovim hrbtom o njem slabo govore.      Aristotel      je podpihovalca zavrnil z besedami: »Če me obrekujejo  A
razgovoru z modrijanom mi znal nehati. Ker je      Aristotel      vztrajno molčal, je širokoustnež le pomislil  A
tvoje globoke misli?« »Oh, ne,« je odvrnil      Aristotel,      »kar nadaljuj, saj te tako ne poslušam.« V sredini  A
za drugega je bilo vse v ideji. V enem je bil      Aristotel,      v drugem Platon in razpravljala sta.   A
rojstvo iz duha filozofije ali iz duha ekonomije?      Aristotel      in Platon ali Schröder (bolje rečeno: Kohl)  B
je na letaku natisnila Bela roža. Seveda,      Aristotel,      O politiki.Toda dobro ga poznamo tudi tukaj  B
Peri zoon historia« (4. stol. pr. Kr.) imenuje      Aristotel      panterja »pardel« in pravi: ParČrepinja s  B
Presenetljivo pa je, kar o tem kozorogu poroča pozneje      Aristotel      (4. stol. pr. Kr.).V svoji Historia animalium  B
zelišču poroča že grški pisatelj in učenjak      Aristotel      (4. stol. pr. Kr.) v zgodbi o grškem kozorogu  B
še posebej ob tem, kar je najbolj očitno. Ko      Aristotel      v drugi knjigi Metafizike govori o filozofiji  B
ki so po naravi izmed vseh najbolj očitne.“ [     Aristotel      (1), 45] Dobro povedano, kaj!   B
Janez. Je      Aristotel      pisal samo o času, ali tudi o prostoru? Bruno  B
Prav, greva naprej...      Aristotel      torej začne razpravo o ”težavah v zvezi s časom  B
Nadalje, kaj je njegova narava?“ [     Aristotel      (2), 217b32-33] Misel, ki je na začetku bolj  B
obstaja ”na temačen način“ - ta misel, kot pravi      Aristotel,      izvira iz premisleka o dveh ”delih časa“, prihodnjem  B
realnosti (v biti).“ [prav tam, 217b37-218a3]      Aristotel      uporablja v teoriji časa, tako kot v vsej svoji  B
sedanjost, ki očitno obstaja, ni del časa? Bruno.      Aristotel      misli, da sedanjost ni del časa - kajti sedanjost  B
realnosti časa ni - prostor pa je? Bruno.      Aristotel      ne trdi, da čas ne biva; v analizi se pozneje  B
vprašanju, ki nikakor nima preprostega odgovora, si      Aristotel      pomaga z logiko, nadalje pa tudi z geometrijskimi  B
[Foresti, 303] *     Aristotel,      vodja šole sprehajalcev, je veliki Mojster vsega  B
znanost pojmuje gibanje zgolj v četrtem pomenu. Ko      Aristotel      v Fiziki govori o gibanju, misli torej na  B
razlike, če rečemo gibanje ali spreminjanje“ [     Aristotel      (2), 218b20], vendar je pri njegovi opredelitvi  B
Janez. Ampak      Aristotel      še ni poznal ure na nihalo... Bruno.   B
ni niti gibanje, niti ga ni brez gibanja;“ [     Aristotel      (2), 218b21-219a1]. Janez.  B
sklepamo, da čas obstaja samo v duši? Bruno.      Aristotel      bi rekel, da sklepaš prehitro, po drugi strani  B
Ker pa ni gibanje, mora biti to drugo.“ [     Aristotel      (2), 219a4-9] V naslednjem poglavju Aristotel  B
Aristotel (2), 219a4-9] V naslednjem poglavju      Aristotel      pojasnjuje odnos med časom in gibanjem: ”Toda  B
glede na prej in pozneje.“ [219a34-219b2]      Aristotel      na tem mestu spet poudarja: ”Čas torej ni gibanje  B
tisto, kar sem ti rekel že prej - namreč da      Aristotel      pojmuje gibanje v širšem pomenu kakor mi, ljudje  B
Bruno. Dobro vprašanje, toda      Aristotel      nanj ni pozabil, o njem razpravlja v okviru  B
stvari pravimo, da so "v številu"“ [221a10].      Aristotel      se odloči za drugo možnost, kajti iz prve bi  B
18] Glede možnosti, da nekaj ”ni v času“, pa      Aristotel      zapiše: ”...sam po sebi je čas bolj vzrok propadanja  B
Bruno. Morda je res odveč, vendar bi      Aristotel      na tvojo pripombo verjetno odvrnil, da je v  B
prostorsko gibanje; toda ne smeš pozabiti, da je      Aristotel      pojmoval gibanje v širšem pomenu; zanj je tudi  B
Lepa zgodbica... Torej je      Aristotel      zaradi neprostorskega gibanja zavesti dodal  B
zdaj v zavesti vselej isti, namreč sedanji. Že      Aristotel      ugotavlja in se obenem sprašuje: ”...ni lahko  B
prav... No, ti je zdaj bolj razumljivo, zakaj je      Aristotel      v svojo definicijo časa vključil odnos med   B
krogu, kakor smo navajeni čas meriti mi. Ko      Aristotel      govori o krožnem gibanju časa, ima v mislih  B
obstoj časa. Toda še vedno ne vem, ali je že      Aristotel      mislil, da bi čas obstajal tudi brez zdaja  B
definiciji časa ne omenja zdaja. Ali je torej sam      Aristotel      začetnik ”brezčasne teorije časa“? Bruno.  B
Ne, to pa ne.      Aristotel      je predhodnik različnih in - kot se je pozneje  B
in pozneje kot temeljni časovni odnos, toda      Aristotel      je na nekem drugem mestu zapisal: ”...prej  B
pozneje glede na oddaljenost od zdaja, se je      Aristotel      očitno motil: saj se vsak človek - kot sva se  B
Bruno. Res je, tu je      Aristotel      sklepal malce prehitro, četudi je imel v navedenem  B
Bruno. Zdi se, da ne, saj      Aristotel      pravi: ”Jasno je tudi: če ne bi bilo časa,  B
preteklost resničnejša od prihodnosti, saj je bil      Aristotel      nasprotnik determinizma, ne? Bruno. Aristotel  B
Aristotel nasprotnik determinizma, ne? Bruno.      Aristotel      bi ti zaploskal in te povabil še na kak sprehod  B
razdeljen, ostaja zvezen, kajti - kot sva že rekla -      Aristotel      méni, da zdaj ni del časa, ki bi čas pretrgal  B
kak skupen čas, v katerem smo vsi sočasni? Ali      Aristotel      piše kaj o tem? Bruno.  B
fizikalnem času, ki ga merijo ure in za katerega je      Aristotel      v svoji Fiziki dejal, da ”obstaja isti čas  B
dejal, da ”obstaja isti čas vsepovsod hkrati“ [     Aristotel      (2), 220b5].To se je ljudem zdelo samoumevno  B
celoto stvarstva, tako kot je v starih časih učil      Aristotel,      potem bi bil tudi Stvarnik glede svojega ”občutja  B
fizične neodvisnosti od relativnih gibanj? In tudi      Aristotel      je verjetno mislil na trajanje zavesti v duši  B
vredno razmisliti, kakšen je odnos časa do duše“ [     Aristotel      (2), 223a16].Zato bi želel izvedeti kaj več  B
Morda je bil ta učenjak kak aristotelik, čeprav      Aristotel      sam verjetno ne bi pritrdil tej izjavi, saj  B
pojmovanjem časa: klasični antični filozofi, Platon in      Aristotel      ter njuni nasledniki, so pojmovali čas kot krožen  B
filozofskemu spoznanju, ki sta ga utemeljila Platon in      Aristotel.     Po drugi strani pa je Husserlova fenomenologija  B
oziroma aktualne neskončnosti (ki jo je stari      Aristotel      zavračal) ostaja odprt problem Brunove kozmologije  B
vas vprašam: kje je svet? kje je vesolje?      Aristotel      odgovarja: je v samem sebi.Konveksni obok prvega  B
obdajajočega telesa, nima mesta. - Le kaj hočeš,      Aristotel,      povedati s tem, da je »mesto v samem sebi«?  B
ničesar, da nebo obstaja v samem sebi [kot trdi      Aristotel]     , da je umeščeno akcidenčno in da ima vlogo mesta  B
mislil, da ga poznaš, ko veš že toliko stvari.      Aristotel      navaja svoj dokaz v več variantah, najenostavnejša  B
najenostavnejša je tista iz knjige O nebu, kjer      Aristotel      zavrača fizično (aktualno) neskončnost spet  B
mogoče, da bi bilo nebo neskončno daleč. [gl.      Aristotel      (3), 272b12-15] Janez.   B
licevanjem na klasične avtoritete: ”In če Platon in      Aristotel      postavljata nujnost in nespremenljivost v Boga  B
srednjeveške slike vesolja, ki so jo oblikovali      Aristotel,      Ptolemej in Dante in pri kateri je bil središčni  B
pojmoma potencialna in aktualna neskončnost -      Aristotel      je sprejemal prvo, zavračal pa drugo. Podobno  B
teleološko (z božjim, človeškim ali, kot je mislil      Aristotel,      tudi z naravnim smotrom) in v tem primeru  B
ilozofski problem“, Anthropos XXVII (1995), 3-4).      Aristotel      (1): Metafizika, prev. Valentin Kalan, Založba  B
Valentin Kalan, Založba ZRC, Ljubljana, 1999.      Aristotel      (2): Physiké akróasis /Physics (Fizika  B
Valentina Kalana, Phainomena 21-22, 1997.      Aristotel      (3): Peri ouranou / On the Heavens (O nebu  B
ali pa je sploh ne bi bilo. Podobno, kakor je      Aristotel      sicer spoštoval in ljubil svojega učitelja in  B
tudi sistematik in oče vseh sodobnih znanosti      Aristotel.     V svoji temeljni knjigi Organon, na kateri pravzaprav  B
povezanih v sistemih (kakor recimo Platon,      Aristotel,      Lukrecij, Tomaž Akvinski, Leibnitz, Kant, Hegel  B
vrsti, kakor bi bila napisana v istem času.      Aristotel      je lahko kaj izgubil na svoji veljavnosti v  B
posnemati ne le naravo, kakor je upravičeno zahteval      Aristotel,      temveč tudi drugi dve izvirni Božji umetnini  B
GLAVKON, PITODOR, SOKRAT, ZENON, PARMENID,      ARISTOTEL      PARMENID Kefal   B
Pripravljen sem ti, Parmenid," se je oglasil      Aristotel,      "biti na voljo.Očitno govoriš o meni, ko govoriš  B
osebe, znani filozofi (Parmenid, Zenon, Sokrat,      Aristotel)     , pa naj bi bile nekako vrinjene.Vsekakor nenavadna  B
nadarjene od psov iste vrste, kot pripominja tudi      Aristotel      (HA 608a26, GA 746a33).Špartanski psi naj bi  B
štirje slušatelji, med njimi Sokrat in mladi      Aristotel.      Izpeljava na tem mestu spominja na predpostavke  B
čutnozaznavne konje lahko zajamemo pod idejo konja.      Aristotel      bo uporabil izraz hen epi pollon za opis tega  B
Parmenidova izpeljava ni povsem transparentna, mladi      Aristotel      zahteva dodatna pojasnila.Poslej bo imel v dialogu  B
glede na točko x. Vsebinsko vprašanje, ki ga      Aristotel      postavi vsakič, ko je izgovorjena kakšna paradoksalna  B
142c6-d1) in da je celota (142d1-8). Mladi      Aristotel      znova zahteva odgovor na precej paradoksalno  B
mirovanja v gibanje, toda ne v časovni dimenziji.      Aristotel      takšnega koncepta ne potrebuje, saj zdaj (to  B
Talesu slika obrnjena. Do svojega počela, piše      Aristotel,      je prišel "najbrž privzemajoč tako domnevo iz  C
daje večji občutek polnosti in popolnosti.      Aristotel      zahteva tudi, da ima vsak del estetske celote  C
situacija prikazana kot naravno stanje (tako npr.      Aristotel      zagovarja suženjstvo).V tem smislu lahko govorimo  C
konstelacijo Welscheve filozofije? Vsekakor so to      Aristotel,      Lyotard in Wittgenstein, pa tudi Nietzsche.  C
vodi v neskončni proces, česar se je zavedal že      Aristotel.      Vprašanje je torej, kako zagotoviti trdne temeljne  C
Grčiji bi se nad slednjo gotovo zgrozili, saj je      Aristotel      v Poetiki pojasnil, da se historik in pesnik  C
njihovi vzgoji. V VII. knjigi Nikomahove etike      Aristotel      postavi nasproti trem nravstvenim držam, ki  C
Kaj je namreč nasprotje bestialnosti? Sam      Aristotel      se izraža v pogojniku: "Kot nasprotje živalskosti  C
Te opozicije namreč niso enakovredne.      Aristotel      vzpostavi nekakšno hierarhijo med njimi.Slabost  C
skoraj vse primere bestialnosti, ki jih navaja      Aristotel,      uvrstili v rubriko sadizma.Tak seznam nam seveda  C
pove o Aristotelovi etiki: s tem seznamom je      Aristotel      izločil iz polja etike željo. Ta seznam kaže  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

1 101 201 301 401 501 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA