nova beseda iz Slovenije

kant (101-200)


opredelili, če bi rekli, da je Bentham obrnjeni      Kant.      Bentham si namreč prizadeva združiti tisto,  C
Benthamovo utopijo sreče za vse spodbijata tako      Kant      kot Freud: Kant s tem, ko pokaže, prvič, da  C
sreče za vse spodbijata tako Kant kot Freud:      Kant      s tem, ko pokaže, prvič, da na področju patološkega  C
željo ni potegnil Sade, marveč njegov sodobnik,      Kant.     Kot je znano, je ločevanje med načeli srečnosti  C
razlog njegove zmožnosti želenja," kot pravi      Kant,      pa iz tega, da je težnja po sreči univerzalna  C
veljal za vse. Kajti "pojem srečnosti", kot pravi      Kant,      "ničesar specifično ne določa ...Na čem naj  C
zakon, enako nujen kot naravni zakon, dopušča      Kant.     Ker pa je srečnost zavezana načelu ugodja, ki  C
Kaj je torej s srečnostjo?      Kant      sicer ne zahteva neposredno, naj se moralni  C
do nje indiferenten. Indiferenten zato, ker      Kant      postulira drugo načelo moralnosti, dolžnost  C
pogled. Sreča, kolikor namreč teži k temu, čemur      Kant      pravi "zadovoljstvo s ... celotnim bivanjem  C
želel še potem, ko je potreba že zadovoljena, pa      Kant      in Sade formulirata kot kriterij moralnosti  C
kategorični imperativ ali pa Sadove strasti. Oba,      Kant      in Sade, pa pri tem pokažeta, da je trpljenje  C
ali želja ima zato morda več zaslug Sade kot      Kant.      To je še toliko bolj presenetljivo, ker se nam  C
potem Sada vodi prav zvestoba ugodju. Sade in      Kant      se strinjata, da pri občutku ugodja šteje zgolj  C
čiščenja" v taboru sreče oziroma ugodja kakor      Kant      v taboru tradicionalne etike Dobrega in vrlin  C
osvoboditev od ugodja. Za Sada, ki tako kot      Kant      ne priznava nobenega od treh tradicionalnih  C
volje skorajda v Kantovih terminih. Seneka in      Kant      se namreč strinjata, da dobro ni nikdar v objektu  C
določujoči dejavnik etike oziroma, kot zatrdi      Kant      v Grundlegung, če "ni ničesar na svetu in celo  C
njegovem neutemeljenem stupidnem obstoju. Toda šele      Kant      je konceptualiziral kot pogoj etike ta dvojni  C
biti etičnega subjekta, subjekta dolžnosti.      Kant      nam dá model za etičnega subjekta, to je, za  C
nepojmljivi kratki stik vzroka in učinka. Kajti      Kant      postulira kot causa sui nekaj, kar je izvorno  C
izvorno učinek in ne vzrok. Drugače povedano:      Kant      je prvi razrešil kvadraturo kroga, ko je treba  C
neodvisno od vseh lastnosti predmetov hotenja)".      Kant      s svojo koncepcijo volje kot zmožnosti "določiti  C
takega. A iz te "klasične" definicije volje      Kant      izpelje radikalno novo koncepcijo volje, in  C
pri Aristotelu: hočem, ker vem, da je dobro.      Kant      to koncepcijo zavrne, ker je nekompatibilna  C
kar volja hoče, in ne od načina, kako to hoče.      Kant      to razmerje obrne: nobena reč ni dobra na sebi  C
od moderne etike. Ko na začetku Grundlegung      Kant      zatrdi absolutno dobrost dobre volje, hkrati  C
da naj bi moja maksima postala obči zakon."      Kant      torej z operacijo, ki je analogna Descartesovi  C
golo blodnjo, zablodo, "ein leerer Wahn", pravi      Kant,      svoboda pa v utvaro, himerični pojem. Ne moremo  C
S pomočjo te "imperialne" forme, ki si jo      Kant      sposoja iz Juvenalovih satir, se volja razodeva  C
določa za dejavnost prek vpliva tujih vzrokov."      Kant      torej reši problem kratkega stika vzroka in  C
Kantove koncepcije volje. Kajti s tem, da je      Kant      svobodno voljo razglasil za vzrok, da jo je  C
njegovo voljo vpiše v rubriko zadostnega razloga,      Kant      subjekta izloči.Subjekt ne pade pod pogoj zadostnega  C
ker ni drugega kot volja oziroma tisto, čemur      Kant      pravi svobodna vzročnost.Ta volja, ki je na  C
kaj more, brž ko ve, kaj hoče. Zato lahko      Kant      reče: nekdo, ki ga grožnja s smrtjo prisili  C
za svobodno bitje. Sredi naravne vzročnosti      Kant      odkrije prostor za svobodno vzročnost, ki se  C
kategoričnemu imperativu oziroma mu jo odreče.      Kant      z znamenitim apologom o prisilnem krivoprisežniku  C
oziroma dobi pomen šele na ozadju privolitve.      Kant      dopušča možnost, da subjekt, ki mu je tiran  C
nasprotje dobrobiti, negacija načela ugodja.      Kant      je prvi, ki postulira spoštovanje moralnega  C
Kantov lastni zgled "prisilnega krivoprisežnika".      Kant      si namreč zamišlja trenutek "srečanja s svobodo  C
življenja, ko vznikne subjekt kot razcepljen.      Kant      je potemtakem prvi, ki pokaže, da noben determinizem  C
more subjekta odvezati njegove odgovornosti.      Kant      se ne bi ustrašil "terorizma odgovornosti",  C
najintimnejšem subjekta", kot bi rekel Lacan.      Kant      zahteva popolno podreditev, brez vsakršnega  C
maksimo tvojega delovanja v obči naravni zakon".      Kant      namreč išče v etiki ekvivalent formule gravitacijskega  C
izvrta luknjo v naravni zakon. Prav s tem, da      Kant      zakon situira na mesto vzroka, spremeni pojem  C
prepustil Bogu, kar je bila Descartesova rešitev.      Kant      namreč priznava tako fizično vzročnost kot antinomično  C
predvidljiv, kalkulabilen, če je vzrok znan. Zato      Kant      umesti v hiatus, vrzel med vzrokom in učinkom  C
subjektovo življenje. V apologu o krivoprisežniku      Kant      meni, da subjekt dolžnosti lahko - vsaj v mislih  C
smrtno kazen ali pa bo reševal svojo glavo,      Kant      prepričan, da ni neubranljivega užitka, skratka  C
lahko veljala za subjekta. Tisto, kar nas uči      Kant,      je nekaj drugega: namreč to, da vzročnost priča  C
vzročnost priča o subjektovi vpletenosti.      Kant      se torej ne zadovolji zgolj s tem, da od subjekta  C
implicira hkrati svobodo in praktično prisilo.      Kant      ta problem, ki je v nekem smislu nerešljiv za  C
temeljnega zakona čistega praktičnega uma. Tu      Kant      postavlja v ospredje, ne da bi to eksplicitno  C
v pulzijo? Po eni strani bi lahko rekli, da      Kant      situira moralni zakon kot instanco, ki ji subjekt  C
Lacanu. Kajti če natančneje pogledamo, kako      Kant      opredeljuje dostojanstvo človeka, vidimo, da  C
NEOZDRAVLJIVA RESNICA      Kant      je nedvoumno pokazal, da je etika korelativna  C
skupnosti dati neko zanjo specifično substanco,      Kant      preveč votel, brezvsebinski, medtem ko nima  C
Lyotardova, Lacanova? Za vse te mislece je      Kant      ena izmed ključnih referenc, a vsak vidi v njem  C
obstoja različnih Kantov potegnemo sklep, da je      Kant,      tako kot vsak drug veliki mislec, nedokončan  C
od drugih loči po tem, da meri na resnico. "     Kant      s Sadom" ni zgolj ena izmed interpretacij, pač  C
Skratka, podobno kot stoiki se sprašuje tudi      Kant:      kaj podeljuje naši volji konstantnost, kaj naredi  C
življenje izgubilo smisel. Ali, kot zatrdi sam      Kant,      sklicujoč se na Juvenala: "... crede nefas animum  C
spremenljivega, skratka, neuverzalizabilnega.      Kant      torej na prvi pogled užitku odreka status brezpogojnega  C
se pravi, prav tisti status, ki naj bi mu ga      Kant      odrekal: formalno načelo Kantove etike, na katerem  C
je ravno pogoj za njegovo dosego. S tem da je      Kant      postuliral "univerzalno maksimo kot stvar, ki  C
Sadom" išče s pomočjo Sada resnico, od katere      Kant      ne more ozdraveti, uporabi v ta namen ne Sada  C
fascinacije z zlom, sublimnih upodob zla, ki jih je      Kant      omogočil, Sade pa uresničil, zato pa je dovršila  C
naredi za rabo svoje svobode, tj. v maksimi."      Kant      s tem, da v osrčje etike postavi problem sprevrženja  C
tudi ni mogoče reducirati na privatio boni.      Kant      v Religiji v mejah golega uma radikalno prelomi  C
neprizadeto, "kakor da gre za nekoga drugega", zatrdi      Kant.     Za Kanta je namreč nezamisljivo, absurdno "predstavlj  C
nadomestiti pomanjkanja njegove moralnosti". Zato se      Kant      na eni strani popolnoma distancira od Descartesovega  C
ali pa na "šibkost volje". Na drugi strani pa      Kant      nič manj odločno ne zavrne Leibnizeve opozicije  C
perspektivo, s čimer bi hkrati odpravili, kot pravi      Kant,      "navidezno protislovje med naravnim mehanizmom  C
preteklemu času in ni več v njegovi moči," pravi      Kant.     "Toda isti subjekt, ki se na drugi strani zaveda  C
izkusi, ko se kesa, je sicer, kot priznava sam      Kant,      "praktično prazna", saj "zgodenega ni mogoče  C
kakršen bi moral biti. Toda, kot opozarja sam      Kant      v Religiji, nič ni bolj negotovo kot prav ponovni  C
etična revolucija" le ni tako radikalna, kot hoče      Kant.     Z drugimi besedami, če se lahko subjekt regenerira  C
reaktualizirala avguštinovsko rešitev. Sam      Kant      pusti problem ponovnega rojstva v stanju aporije  C
rojstvu? Pri ponovnem rojstvu, kot ga pojmuje      Kant,      seveda ne gre za to, da bi se subjekt znebil  C
zadovoljivo odgovoriti. In kot bomo še videli, lahko      Kant      na to vprašanje odgovori edino, če govori -  C
oziroma nenehno izmikanje objekta, o katerem      Kant      govori v drugi Kritiki, ne da bi to eksplicitno  C
bo več ozdravel. V svojem znamenitem spisu "     Kant      s Sadom" hoče Lacan do take neozdravljive resnice  C
in hkrati pokazati, da je Sade tisti, ki mu      Kant      zares govori.Uporabljajoč Sada kot nekakšno  C
brezpogojnosti postavil voljo do uživanja. SADOV      KANT:      UŽITEK -RESNICA DOLŽNOSTI   C
excellence, kako je lahko užitek resnica dolžnosti? "     Kant      s Sadom" naj bi ilustriral, kot zapiše sam Lacan  C
dolžnosti in užitka, perspektiva, v kateri sta      Kant      in Sade eno. Pogoj za subverzijo dolžnosti je  C
srečnost pojmovana kot zadovoljitev gonov.      Kant      pa je pravilno pokazal, da gre tu za "heteronomijo  C
moralno dejanje. Prvi kriterij je tisti, ki ga      Kant      pravzaprav edinega priznava, kriterij univerzalizabilnosti  C
ustreznosti dejanja dolžnosti; drugi kriterij, ki ga      Kant      popolnoma zanemari, pa presoja dejanja glede  C
izhajajo iz teze, da Sade pač ni (ne more biti)      Kant,      Lacanu očitajo, da briše temeljne razlike med  C
spoštovanje zakona, potegne sklep: "Skratka,      Kant      se strinja s Sadom.Kaj nam namreč Sade kaže  C
Drugega. Tako ni svoboden subjekt, kot trdi      Kant,      pač pa Drugi.Glas, ki izreka zapoved: deluj  C
je svoboden, prost, da mi naredi, kar hoče.      Kant      naj bi po Lacanu goljufal, ker hoče, da verjamemo  C
Kantovem primeru - subjekt ta glas sliši v sebi.      Kant      zahteva od subjekta, da glas, ki ni njegov,  C
bi bilo že v Kantu samem: "Kako je mogoče, da      Kant      ne vidi," sprašuje Lacan, "na kakšno oviro trči  C
ne dobro, kajti, kot je večkrat zapisal sam      Kant,      ni glas vesti nikdar zadovoljen, nikdar zadovoljen  C
Edino v tem primeru je mogoče reči, da sta      Kant      in Sade isto.Lacanova konstrukcija naj bi torej  C
Drugi, ki hoče brezmejni užitek, narobe pa      Kant,      ki hoče utemeljiti svojo univerzalno etiko na  C
strani pa Lacan noče videti razcepa, ki ga sam      Kant      uvaja, namreč razcepa med subjektom kot fenomenom  C
tistega, kar se zbira pod tem izrazom, česar pa ne      Kant      ne Lacan zares ne pojasnita." Lacanu priznava  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 101 201 301 401 501 601 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA