nova beseda iz Slovenije
opredelili, če bi rekli, da je Bentham obrnjeni | Kant. | Bentham si namreč prizadeva združiti tisto, | C |
Benthamovo utopijo sreče za vse spodbijata tako | Kant | kot Freud: Kant s tem, ko pokaže, prvič, da | C |
sreče za vse spodbijata tako Kant kot Freud: | Kant | s tem, ko pokaže, prvič, da na področju patološkega | C |
željo ni potegnil Sade, marveč njegov sodobnik, | Kant. | Kot je znano, je ločevanje med načeli srečnosti | C |
razlog njegove zmožnosti želenja," kot pravi | Kant, | pa iz tega, da je težnja po sreči univerzalna | C |
veljal za vse. Kajti "pojem srečnosti", kot pravi | Kant, | "ničesar specifično ne določa ...Na čem naj | C |
zakon, enako nujen kot naravni zakon, dopušča | Kant. | Ker pa je srečnost zavezana načelu ugodja, ki | C |
Kaj je torej s srečnostjo? | Kant | sicer ne zahteva neposredno, naj se moralni | C |
do nje indiferenten. Indiferenten zato, ker | Kant | postulira drugo načelo moralnosti, dolžnost | C |
pogled. Sreča, kolikor namreč teži k temu, čemur | Kant | pravi "zadovoljstvo s ... celotnim bivanjem | C |
želel še potem, ko je potreba že zadovoljena, pa | Kant | in Sade formulirata kot kriterij moralnosti | C |
kategorični imperativ ali pa Sadove strasti. Oba, | Kant | in Sade, pa pri tem pokažeta, da je trpljenje | C |
ali želja ima zato morda več zaslug Sade kot | Kant. | To je še toliko bolj presenetljivo, ker se nam | C |
potem Sada vodi prav zvestoba ugodju. Sade in | Kant | se strinjata, da pri občutku ugodja šteje zgolj | C |
čiščenja" v taboru sreče oziroma ugodja kakor | Kant | v taboru tradicionalne etike Dobrega in vrlin | C |
osvoboditev od ugodja. Za Sada, ki tako kot | Kant | ne priznava nobenega od treh tradicionalnih | C |
volje skorajda v Kantovih terminih. Seneka in | Kant | se namreč strinjata, da dobro ni nikdar v objektu | C |
določujoči dejavnik etike oziroma, kot zatrdi | Kant | v Grundlegung, če "ni ničesar na svetu in celo | C |
njegovem neutemeljenem stupidnem obstoju. Toda šele | Kant | je konceptualiziral kot pogoj etike ta dvojni | C |
biti etičnega subjekta, subjekta dolžnosti. | Kant | nam dá model za etičnega subjekta, to je, za | C |
nepojmljivi kratki stik vzroka in učinka. Kajti | Kant | postulira kot causa sui nekaj, kar je izvorno | C |
izvorno učinek in ne vzrok. Drugače povedano: | Kant | je prvi razrešil kvadraturo kroga, ko je treba | C |
neodvisno od vseh lastnosti predmetov hotenja)". | Kant | s svojo koncepcijo volje kot zmožnosti "določiti | C |
takega. A iz te "klasične" definicije volje | Kant | izpelje radikalno novo koncepcijo volje, in | C |
pri Aristotelu: hočem, ker vem, da je dobro. | Kant | to koncepcijo zavrne, ker je nekompatibilna | C |
kar volja hoče, in ne od načina, kako to hoče. | Kant | to razmerje obrne: nobena reč ni dobra na sebi | C |
od moderne etike. Ko na začetku Grundlegung | Kant | zatrdi absolutno dobrost dobre volje, hkrati | C |
da naj bi moja maksima postala obči zakon." | Kant | torej z operacijo, ki je analogna Descartesovi | C |
golo blodnjo, zablodo, "ein leerer Wahn", pravi | Kant, | svoboda pa v utvaro, himerični pojem. Ne moremo | C |
S pomočjo te "imperialne" forme, ki si jo | Kant | sposoja iz Juvenalovih satir, se volja razodeva | C |
določa za dejavnost prek vpliva tujih vzrokov." | Kant | torej reši problem kratkega stika vzroka in | C |
Kantove koncepcije volje. Kajti s tem, da je | Kant | svobodno voljo razglasil za vzrok, da jo je | C |
njegovo voljo vpiše v rubriko zadostnega razloga, | Kant | subjekta izloči.Subjekt ne pade pod pogoj zadostnega | C |
ker ni drugega kot volja oziroma tisto, čemur | Kant | pravi svobodna vzročnost.Ta volja, ki je na | C |
kaj more, brž ko ve, kaj hoče. Zato lahko | Kant | reče: nekdo, ki ga grožnja s smrtjo prisili | C |
za svobodno bitje. Sredi naravne vzročnosti | Kant | odkrije prostor za svobodno vzročnost, ki se | C |
kategoričnemu imperativu oziroma mu jo odreče. | Kant | z znamenitim apologom o prisilnem krivoprisežniku | C |
oziroma dobi pomen šele na ozadju privolitve. | Kant | dopušča možnost, da subjekt, ki mu je tiran | C |
nasprotje dobrobiti, negacija načela ugodja. | Kant | je prvi, ki postulira spoštovanje moralnega | C |
Kantov lastni zgled "prisilnega krivoprisežnika". | Kant | si namreč zamišlja trenutek "srečanja s svobodo | C |
življenja, ko vznikne subjekt kot razcepljen. | Kant | je potemtakem prvi, ki pokaže, da noben determinizem | C |
more subjekta odvezati njegove odgovornosti. | Kant | se ne bi ustrašil "terorizma odgovornosti", | C |
najintimnejšem subjekta", kot bi rekel Lacan. | Kant | zahteva popolno podreditev, brez vsakršnega | C |
maksimo tvojega delovanja v obči naravni zakon". | Kant | namreč išče v etiki ekvivalent formule gravitacijskega | C |
izvrta luknjo v naravni zakon. Prav s tem, da | Kant | zakon situira na mesto vzroka, spremeni pojem | C |
prepustil Bogu, kar je bila Descartesova rešitev. | Kant | namreč priznava tako fizično vzročnost kot antinomično | C |
predvidljiv, kalkulabilen, če je vzrok znan. Zato | Kant | umesti v hiatus, vrzel med vzrokom in učinkom | C |
subjektovo življenje. V apologu o krivoprisežniku | Kant | meni, da subjekt dolžnosti lahko - vsaj v mislih | C |
smrtno kazen ali pa bo reševal svojo glavo, | Kant | prepričan, da ni neubranljivega užitka, skratka | C |
lahko veljala za subjekta. Tisto, kar nas uči | Kant, | je nekaj drugega: namreč to, da vzročnost priča | C |
vzročnost priča o subjektovi vpletenosti. | Kant | se torej ne zadovolji zgolj s tem, da od subjekta | C |
implicira hkrati svobodo in praktično prisilo. | Kant | ta problem, ki je v nekem smislu nerešljiv za | C |
temeljnega zakona čistega praktičnega uma. Tu | Kant | postavlja v ospredje, ne da bi to eksplicitno | C |
v pulzijo? Po eni strani bi lahko rekli, da | Kant | situira moralni zakon kot instanco, ki ji subjekt | C |
Lacanu. Kajti če natančneje pogledamo, kako | Kant | opredeljuje dostojanstvo človeka, vidimo, da | C |
NEOZDRAVLJIVA RESNICA | Kant | je nedvoumno pokazal, da je etika korelativna | C |
skupnosti dati neko zanjo specifično substanco, | Kant | preveč votel, brezvsebinski, medtem ko nima | C |
Lyotardova, Lacanova? Za vse te mislece je | Kant | ena izmed ključnih referenc, a vsak vidi v njem | C |
obstoja različnih Kantov potegnemo sklep, da je | Kant, | tako kot vsak drug veliki mislec, nedokončan | C |
od drugih loči po tem, da meri na resnico. " | Kant | s Sadom" ni zgolj ena izmed interpretacij, pač | C |
Skratka, podobno kot stoiki se sprašuje tudi | Kant: | kaj podeljuje naši volji konstantnost, kaj naredi | C |
življenje izgubilo smisel. Ali, kot zatrdi sam | Kant, | sklicujoč se na Juvenala: "... crede nefas animum | C |
spremenljivega, skratka, neuverzalizabilnega. | Kant | torej na prvi pogled užitku odreka status brezpogojnega | C |
se pravi, prav tisti status, ki naj bi mu ga | Kant | odrekal: formalno načelo Kantove etike, na katerem | C |
je ravno pogoj za njegovo dosego. S tem da je | Kant | postuliral "univerzalno maksimo kot stvar, ki | C |
Sadom" išče s pomočjo Sada resnico, od katere | Kant | ne more ozdraveti, uporabi v ta namen ne Sada | C |
fascinacije z zlom, sublimnih upodob zla, ki jih je | Kant | omogočil, Sade pa uresničil, zato pa je dovršila | C |
naredi za rabo svoje svobode, tj. v maksimi." | Kant | s tem, da v osrčje etike postavi problem sprevrženja | C |
tudi ni mogoče reducirati na privatio boni. | Kant | v Religiji v mejah golega uma radikalno prelomi | C |
neprizadeto, "kakor da gre za nekoga drugega", zatrdi | Kant. | Za Kanta je namreč nezamisljivo, absurdno "predstavlj | C |
nadomestiti pomanjkanja njegove moralnosti". Zato se | Kant | na eni strani popolnoma distancira od Descartesovega | C |
ali pa na "šibkost volje". Na drugi strani pa | Kant | nič manj odločno ne zavrne Leibnizeve opozicije | C |
perspektivo, s čimer bi hkrati odpravili, kot pravi | Kant, | "navidezno protislovje med naravnim mehanizmom | C |
preteklemu času in ni več v njegovi moči," pravi | Kant. | "Toda isti subjekt, ki se na drugi strani zaveda | C |
izkusi, ko se kesa, je sicer, kot priznava sam | Kant, | "praktično prazna", saj "zgodenega ni mogoče | C |
kakršen bi moral biti. Toda, kot opozarja sam | Kant | v Religiji, nič ni bolj negotovo kot prav ponovni | C |
etična revolucija" le ni tako radikalna, kot hoče | Kant. | Z drugimi besedami, če se lahko subjekt regenerira | C |
reaktualizirala avguštinovsko rešitev. Sam | Kant | pusti problem ponovnega rojstva v stanju aporije | C |
rojstvu? Pri ponovnem rojstvu, kot ga pojmuje | Kant, | seveda ne gre za to, da bi se subjekt znebil | C |
zadovoljivo odgovoriti. In kot bomo še videli, lahko | Kant | na to vprašanje odgovori edino, če govori - | C |
oziroma nenehno izmikanje objekta, o katerem | Kant | govori v drugi Kritiki, ne da bi to eksplicitno | C |
bo več ozdravel. V svojem znamenitem spisu " | Kant | s Sadom" hoče Lacan do take neozdravljive resnice | C |
in hkrati pokazati, da je Sade tisti, ki mu | Kant | zares govori.Uporabljajoč Sada kot nekakšno | C |
brezpogojnosti postavil voljo do uživanja. SADOV | KANT: | UŽITEK -RESNICA DOLŽNOSTI | C |
excellence, kako je lahko užitek resnica dolžnosti? " | Kant | s Sadom" naj bi ilustriral, kot zapiše sam Lacan | C |
dolžnosti in užitka, perspektiva, v kateri sta | Kant | in Sade eno. Pogoj za subverzijo dolžnosti je | C |
srečnost pojmovana kot zadovoljitev gonov. | Kant | pa je pravilno pokazal, da gre tu za "heteronomijo | C |
moralno dejanje. Prvi kriterij je tisti, ki ga | Kant | pravzaprav edinega priznava, kriterij univerzalizabilnosti | C |
ustreznosti dejanja dolžnosti; drugi kriterij, ki ga | Kant | popolnoma zanemari, pa presoja dejanja glede | C |
izhajajo iz teze, da Sade pač ni (ne more biti) | Kant, | Lacanu očitajo, da briše temeljne razlike med | C |
spoštovanje zakona, potegne sklep: "Skratka, | Kant | se strinja s Sadom.Kaj nam namreč Sade kaže | C |
Drugega. Tako ni svoboden subjekt, kot trdi | Kant, | pač pa Drugi.Glas, ki izreka zapoved: deluj | C |
je svoboden, prost, da mi naredi, kar hoče. | Kant | naj bi po Lacanu goljufal, ker hoče, da verjamemo | C |
Kantovem primeru - subjekt ta glas sliši v sebi. | Kant | zahteva od subjekta, da glas, ki ni njegov, | C |
bi bilo že v Kantu samem: "Kako je mogoče, da | Kant | ne vidi," sprašuje Lacan, "na kakšno oviro trči | C |
ne dobro, kajti, kot je večkrat zapisal sam | Kant, | ni glas vesti nikdar zadovoljen, nikdar zadovoljen | C |
Edino v tem primeru je mogoče reči, da sta | Kant | in Sade isto.Lacanova konstrukcija naj bi torej | C |
Drugi, ki hoče brezmejni užitek, narobe pa | Kant, | ki hoče utemeljiti svojo univerzalno etiko na | C |
strani pa Lacan noče videti razcepa, ki ga sam | Kant | uvaja, namreč razcepa med subjektom kot fenomenom | C |
tistega, kar se zbira pod tem izrazom, česar pa ne | Kant | ne Lacan zares ne pojasnita." Lacanu priznava | C |
(leva okolica beseda(e) desna okolica kratice avtorjev kratice naslovov (vse oznake) št. povedi)
◁ ◀ 1 101 201 301 401 501 601 ▶ ▷
Nova poizvedba Pripombe Na vrh strani
Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU | Iskalnik: NEVA |