nova beseda iz Slovenije

subjekt (401-500)


subjektu in nad njim in suvereno avtonomijo, ki jo      subjekt      brani kot svojo temeljno pravico, bolj ali manj  C
scena sodišča zahteva razcep subjekta, kajti      subjekt,      ko se znajde v vlogi obtoženca pred svojo vestjo  C
izvirno zunajčasno konstelacijo, v kateri se      subjekt      izbere oziroma za vse večne čase določi svoj  C
implicira Kantovo pojmovanje svobode. Kajti po Kantu      subjekt      ni kriv le za kršitve zakona, marveč tudi za  C
več v njegovi moči," pravi Kant. "Toda isti      subjekt,      ki se na drugi strani zaveda samega sebe tudi  C
rekoč v perspektivo poslednje sodbe, ko mora      subjekt      tako rekoč "potegniti črto" pod vsa svoja dejanja  C
črto" pod vsa svoja dejanja. Bolečina, ki jo      subjekt      izkusi, ko se kesa, je sicer, kot priznava sam  C
da je na neki način že dober. Če se lahko sam      subjekt      ponovno rodi z dejanjem, katerega načelo in  C
hoče Kant. Z drugimi besedami, če se lahko      subjekt      regenerira tako rekoč "z lastnimi močmi", potem  C
rojstva v stanju aporije: ne glede na to, da sam      subjekt      dvomi vase, da vedno znova zapade zlu, mora  C
ozdravitev" implicira moment neozdravljivega, kajti      subjekt      "ozdravi" šele, ko trči na svojo resnico.Analiza  C
bit kot objekt a, kot vzrok želje. Skratka,      subjekt      ozdravi od upravičevanja, ko se vrne na točko  C
izbiro, kajti v vsakem primeru gre za to, da se      subjekt      izbere kot objekt a.Za perverzneža bi lahko  C
zato, ker je v posesti "zaseženega" užitka, se      subjekt      lahko obrne na to instanco z zahtevo, da mu  C
figura "konfiskatorja" in instance, ki se ji      subjekt      legitimno pritožuje.To pa je hkrati tudi tisti  C
pa je hkrati tudi tisti Drugi, za katerega si      subjekt      prizadeva, da bi postal vzrok njegove želje  C
volje do užitka, torej tistega Drugega, ki mu      subjekt      ne more reči Ne!, pač pa se mu mora ukloniti  C
Ne!, pač pa se mu mora ukloniti. Nevrotik,      subjekt      želje par excellence, se sooča z voljo do užitka  C
kot objekt, ko izkusi, kaj pomeni ne biti več      subjekt.     To je izkustvo asubjektivacije, ki jo implicira  C
To bi lahko povedali tudi drugače.      Subjekt      se ni zmožen realizirati, prepoznati svoje biti  C
subjektivirati. Ko stopi na oder pulzija, sam      subjekt      ugasne v "postal sem ono".Tako namesto subjektivacij  C
rekonstituiran, subjekta, ki ni več patološki      subjekt,      subjekta, ki naj bi poslej vedel, da govori  C
bistveno - ta anulacija manka biti nastopi, ko      subjekt      ni več subjekt, ker je ves poistoveten z modusom  C
anulacija manka biti nastopi, ko subjekt ni več      subjekt,      ker je ves poistoveten z modusom uživanja, ki  C
ukinitev manka biti napotuje na nekaj, kar ni (več)      subjekt,      oz. na stanje, kjer ni več subjekta.To je logična  C
manka anulira tudi status subjekta. Kajti      subjekt      v nekem smislu ni drugega kakor prazno mesto  C
nevednost glede pogojujočega ga realnega. Kaj je      subjekt,      potem ko je očiščen označevalne kavzalnosti  C
vzroki subjekta kot učinka, potem pade tudi      subjekt,      ki je učinek označevalca-vzroka.Neozdravljiva  C
Neozdravljiva resnica torej ne more biti odkritje, da je      subjekt      svoboden, saj je sam subjekt eliminiran s padcem  C
odkritje, da je subjekt svoboden, saj je sam      subjekt      eliminiran s padcem označevalca.Očiščenje subjekta  C
od označevalca kot njegovega vzroka ni novi      subjekt,      pač pa destitucija subjekta. Ostanek analize  C
pa destitucija subjekta. Ostanek analize ni      subjekt,      pač pa vzrok kot ne-označevalec.Status subjekta  C
izbire. Subjektivna destitucija ne pomeni, da je      subjekt      poslej obsojen na definitivni manko biti, pač  C
toda v registru ekstimnega. Drugače povedano,      subjekt      mora prepoznati svoje mesto v neki nasebnosti  C
realizacije želje. Objekt a je "tisto, kar je bil      subjekt      za Drugega v svojem vzniku živega bitja". Ko  C
za Drugega v svojem vzniku živega bitja". Ko      subjekt      ugasne kot manko biti, vznikne kot objekt a  C
manko biti, vznikne kot objekt a. To ni svoboden      subjekt,      pač pa subjekt, obešen na željo Drugega.Subjekt  C
kot objekt a. To ni svoboden subjekt, pač pa      subjekt,      obešen na željo Drugega.Subjekt torej ne odkrije  C
subjekt, pač pa subjekt, obešen na željo Drugega.      Subjekt      torej ne odkrije, da je bil svoboden, pač pa  C
da je bil od vsega začetka podvržen Drugemu.      Subjekt      dobi svoj objektni status, svoj status objekta  C
Drugega. Na prvi pogled se zdi, da ostaja      subjekt      tudi v trenutku realizacije želje, se pravi  C
trenutku realizacije želje, se pravi v trenutku, ko      subjekt      preide v realno, skratka, celo v trenutku, ko  C
popkovino povezan z Drugim, saj gre za to, da      subjekt      odkrije, kaj je bil "za Drugega".To ohranitev  C
določeno rezervo: prvič zato, ker realizirani      subjekt      ravno ni več subjekt, pač pa se prepozna v objektu  C
prvič zato, ker realizirani subjekt ravno ni več      subjekt,      pač pa se prepozna v objektu; drugič zato, ker  C
status subjekta izreka v pretekliku: "to, kar je      subjekt      bil".Skratka, meri na neko postsubjektivno razsežnos  C
postsubjektivno razsežnost, v kateri nastopi      subjekt      kot produciran, kot produkt in ne kot učinek  C
izginotje Drugega. In ko izgine Drugi, izgine tudi      subjekt.     Zato na koncu analize vznikne nekdo, ki se lahko  C
etike, je to natanko v tisti meri, v kateri      subjekt      pride do spoznanja, da je v svojem statusu subjekta  C
nepojmljive izbire, ker se situira v čas, ko      subjekt      še ni bil subjekt.Toda hkrati Freudov imperativ  C
ker se situira v čas, ko subjekt še ni bil      subjekt.     Toda hkrati Freudov imperativ, Wo Es war, soll  C
določena, kajti prav "kot objekt želje ... je      subjekt      pozvan, da se ponovno rodi, zato da bi vedel  C
ali hoče tisto, kar želi". V trenutku, ko      subjekt      ugasne, ko torej ni več nobenega svobodnega  C
subjektom, ki se ponovno rodi kot vprašanje,      subjekt,      ki se mora še določiti.Za subjekt, ki se prepozna  C
vprašanje, subjekt, ki se mora še določiti. Za      subjekt,      ki se prepozna v statusu objekta a, se pravi  C
formulacija v terminih privolitve v voljo Drugega.      Subjekt      se pri stoikih ponovno rodi v perspektivi "Naj  C
možnemu padcu v zlo, zato da bi vzniknil zgolj kot      subjekt      hegemonikona.Toda ta volja vseeno ni volja Drugega  C
modusu fakticitete "Es ist so!", mora stoiški      subjekt      dati svoj Hočem!V tem ima edini smisel nam nepojmlji  C
stoiške privolitve v Usodo. Ne gre za to, da se      subjekt      resignirano ukloni nesrečam, ki ga doletijo  C
pojmuje Kant, seveda ne gre za to, da bi se      subjekt      znebil krivde za pretekle kršitve, pač pa za  C
kršitve, pač pa za privolitev. Toda v kaj mora      subjekt      pravzaprav privoliti, da bi se lahko ponovno  C
razsežnosti objekta: objekta kot tistega, o čemer      subjekt      ne more govoriti, in objekta kot tistega, čemur  C
more govoriti, in objekta kot tistega, čemur      subjekt      govori.V analizi te konvergence - ki ni nič  C
konvergence - ki ni nič drugega kot razkritje, da je      subjekt      sam tisti, ki si govori, on sam je tisto, o  C
razkriti, dokler se na raven instance, ki ji      subjekt      "v resnici" govori, ne umesti analitik. Vsa  C
analitik. Vsa Lacanova poanta je v tem, da      subjekt      ne more priti do svoje resnice sam, brez pomoči  C
moralni zakon sicer veljaven za vse, da pa je      subjekt      izjavljanja tega zakona instanca, ki se ne pusti  C
vprašanje, ali bi lahko vsi ravnali tako, kot ravna      subjekt.     Če bi lahko vsakdo ravnal, kot ravna subjekt  C
subjekt. Če bi lahko vsakdo ravnal, kot ravna      subjekt,      ne da bi to povzročilo katastrofo, potem je  C
notranje sodbe. Hegel sicer poudari, da se mora      subjekt,      zato da bi lahko samega sebe zrl v predmetnosti  C
avtonomne volje. Sade namreč pokaže, da se      subjekt      nikdar ne podreja svojemu zakonu - subjekt ni  C
se subjekt nikdar ne podreja svojemu zakonu -      subjekt      ni samozakonodajalec, pač pa se vedno podreja  C
vedno podreja zakonu Drugega. Tako ni svoboden      subjekt,      kot trdi Kant, pač pa Drugi.Glas, ki izreka  C
deluj tako itn., je prav glas Drugega oziroma      subjekt      izjavljanja tega zakona, te zapovedi je Drugi  C
Lacanu goljufal, ker hoče, da verjamemo, da      subjekt      zapoveduje samemu sebi, izreka zakon, ki ga  C
subjekta, četudi - kot v Kantovem primeru -      subjekt      ta glas sliši v sebi.Kant zahteva od subjekta  C
njegov, prepozna za svojega. Kantov moralni      subjekt      je potemtakem obrnjeni psihotik.Tudi on sliši  C
uživanje v težavah in celo trpljenju, ki ga izkusi      subjekt,      ko sledi univerzalnemu zakonu.Gre namreč za  C
nikdar zadovoljen, nikdar zadovoljen, naj si      subjekt      še tako prizadeva delovati iz čiste dolžnosti  C
samovolje, tudi oraklja, zakona znakov, kjer      subjekt      nima nobenega jamstva, glede katerega nima nobene  C
nedvoumno pokaže, da to maksimo izreka Drugi in ne      subjekt,      Drugi, ki hoče brezmejni užitek, narobe pa Kant  C
Drugega, in neko drugo željo, ki je v tem, da mora      subjekt      dati svoj pristanek, privolitev usodi, če naj  C
svoboda želeti si zaman"; v zadnji instanci      subjekt      nima druge svobode kakor "svobodo umreti". Opora  C
izključitvi vsega tistega, gona ali čustva, kar bi      subjekt      lahko trpel v svojem interesu za objekt - tistega  C
priznava, da ima bolečina, trpljenje, ki ga izkusi      subjekt,      konstitutivno vlogo v njegovem odnosu do moralnega  C
da prisili drugega v bolečini izkusiti, da je      subjekt      zakona, ki mu povzroča trpljenje". Grobo povedano  C
univerzalizabilno maksimo "pravico imam ...", ne more biti      subjekt,      pač pa le Drugi. Prvo, kar je treba ob tem poudarit  C
sadist v svoji žrtvi, je "točka, na kateri je /     subjekt/      pripet na užitek, ki ga razcepi in ki ga sadist  C
Razcep je na neki način zunanji, ker je tudi sam      subjekt      - kolikor je namreč reprezentiran s pomočjo  C
implicira drugačno razmerje do Drugega. Tu ni več      subjekt      tisti, ki je zunaj, v polju Drugega, pač pa  C
stanje zanika. Skratka, ni izjave, od katere se      subjekt      izjavljanja ne bi mogel distancirati, zato mora  C
negotovosti glede stališča, ki ga lahko zavzame      subjekt      do tega, kar reče, oziroma poslušalec, ko se  C
izjave. Instanca glasu vznikne torej vsakič, ko      subjekt      ne more določiti svojega mesta glede na označevalno  C
problema kakor zasesti mesto subjekta izjavljanja.      Subjekt      izjavljanja imperativa je lahko le Drugi, ne  C
izjavljanja imperativa je lahko le Drugi, ne pa      subjekt      izjave, saj je prav tisti, ki se mora pokoriti  C
obramba in hkrati kot instanca, pred katero se      subjekt      brani, pokaže vso kompleksnost razmerja med  C
operacija očiščenja, "olupljenja" subjekta:      subjekt      moralnega zakona mora biti očiščen vsega, ne  C
nemogoče", nedvomno subjektov glas - saj svobodni      subjekt      ne priznava nobene zunanje avtoritete - po drugi  C
drugače povedano, sam glas je modus subjekta, je      subjekt.     Lacan pa pokaže, da je ta notranji glas sicer  C
svoje, ne glede na ceno, ki jo mora plačati      subjekt.      In če lahko Lacan razkrije latentni sadizem  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA