nova beseda iz Slovenije

subjekt (101-200)


psihoanalizo, kot je znano, je točka, na kateri je      subjekt      pripet na neskončno, vpisana v samo telo.Toda  C
opiral zgolj na harmonijo egoističnih interesov?      Subjekt,      prepuščen zgolj načelu ugodja, ki mu narekuje  C
utemeljevalo institucijo družbe. Ta kompas, ki ga      subjekt      odkrije v sebi, mu podeli svobodo, tako da lahko  C
kar je dobro na sebi, in ker je, posledično,      subjekt      edini razsodnik o tem, kaj je zanj "dobro",  C
načelu koristnosti prav zato, ker je vsakdo      subjekt      ugodja.Od tod izhaja, da namesto da bi izračunavanje  C
vkalkulirati subjektovega odnosa do želje -      subjekt      se lahko, denimo, sramuje svoje želje, jo cenzurira  C
kalkuliranju, ker je imuna za ceno, ki jo mora plačati      subjekt.      V tej luči bi lahko utopični projekt sreče za  C
je za Kanta vseeno, kakšno ceno mora plačati      subjekt      kot patološko bitje, v kolikšni meri je njegovo  C
proizvajati realne učinke, namreč bolečino, ki jo      subjekt      izkusi v lastnem telesu.Vendar pa se Sade, kot  C
kot sadovska žrtev tudi benthamovski sebični      subjekt      ugodja ve, kaj ga bo doletelo, če bo kršil zakon  C
subjektivacija užitka", če smemo tako reči, kjer      subjekt      uživa in hkrati že trpi, tako da bi lahko rekli  C
kožuhu natanko tam, kjer ima mačka oči, se tudi      subjekt      fikcije čudi, da mu je vloga, ki mu je bila  C
zakona oziroma prepovedi) in nečim, kar lahko      subjekt      izkusi le v telesu kot občutek bolečine oziroma  C
intervenirati v tisto nezamisljivo, nemogočo točko, kjer      subjekt      "govori", ne da bi vedel, kako intervenirati  C
dosegljiva edino, če je užitek, pred katerim      subjekt      beži, situiran na "pravi" način, se pravi tako  C
užitek funkcijo privacije: je nekaj, kar lahko      subjekt      odtegne drugemu.Na drugi strani pa se dotika  C
gre namreč za simbolno funkcijo, pri kateri      subjekt      izkusi realno bolečino, trpi, kakor da bi utrpel  C
pozicije je zavist. Zavist vznikne vsakič, ko      subjekt      za drugega meni, da je deležen neke določene  C
kakor da se nekako ne spodobi, da bi bil želeči      subjekt,      kakor da mu je v razmerah, v katerih je, dovoljeno  C
kot subjekta, enakovrednega sebi. Dobrodelni      subjekt,      zato da bi lahko afirmiral svojo moč, potrebuje  C
negotovostjo, nelagodjem, ker ne vemo, kaj lahko      subjekt      še želi, kako lahko želja preživi zadovoljitev  C
egoizma, je najučinkovitejši način, kako se      subjekt      brani, otepa užitka kot izvirno zlega, užitka  C
Lacanu najhujši zločin, ki ga lahko zagreši      subjekt      proti samemu sebi, zločin, ki ga vsi plačujemo  C
načela ugodja, onstran dobrega, na katerega      subjekt      naleti v obliki izmečkov (sranja, sperme) ali  C
ljubezen najprej in predvsem narcistična, saj      subjekt      v drugem ljubi samega sebe, opozarjata tako  C
ljubezni. Toda, kot nas poučijo Freudovi vici, se      subjekt,      ko ljubi samega sebe, situira kot subjekt želje  C
se subjekt, ko ljubi samega sebe, situira kot      subjekt      želje, kjer si privošči luksuz, odvečno, eksces  C
pač pa že v apologu o sv. Martinu, da se lahko      subjekt      situira tudi na raven užitka.Toda ali lahko  C
situira tudi na raven užitka. Toda ali lahko      subjekt      ljubi samega sebe kot subjekta užitka?Za Freuda  C
predmet ljubezni. To bi namreč pomenilo, da mora      subjekt      ljubiti nekaj, kar ni dobro, pač pa zlo kot  C
smrtnega gona. Na tej ravni ni mogoče, da bi se      subjekt      ljubil, vztraja Freud, ni mogoče, da bi se subjekt  C
subjekt ljubil, vztraja Freud, ni mogoče, da bi se      subjekt      ljubil kot das Ding.Ta nemožnost, da bi subjekt  C
subjekt ljubil kot das Ding. Ta nemožnost, da bi      subjekt      ljubil užitek, na katerega trči v samem svojem  C
svojem osrčju, je tista ovira, ki naredi, da se      subjekt      odtegne tudi ljubezni do drugega: ali lahko  C
razmerja, pač pa gre vse prej za to, da je sam "     subjekt      takrat, kadar jouit, uničen; jouissance je sama  C
kot tisto, kar mu je najbolj intimno, kar pa      subjekt,      suženj zahtev civilizacije, dojema kot nekaj  C
indiferentna je do cene, ki jo mora zanjo plačati      subjekt.     Sadova rešitev do skrajnosti zaostri opozicijo  C
To bi lahko povedali tudi drugače.      Subjekt      ugodja, za katerega je dobro v zadnji instanci  C
zadovoljevanju njegovih želja. Zato moralni      subjekt      - v nasprotju s subjektom ugodja, ki brezglavo  C
sicer ne zahteva neposredno, naj se moralni      subjekt      odpove sreči, zadostuje, če je do nje indiferenten  C
v tisti meri, v kateri je kantovski moralni      subjekt      pripravljen žrtvovati vse, konec koncev tudi  C
zahteva intervencijo instance, ki onemogoča, da bi      subjekt,      rousseaujevsko rečeno, želel onstran možnosti  C
je narava to vednost programirala v potrebe,      subjekt      civilizacije ne ve, kaj hoče, oziroma želi   C
razvratnim Sadom, za katerega je tisto, glede česar      subjekt      ne sme popustiti, strast oziroma užitek, in  C
kategorične, brezpogojne zapovedi, glede na katero je      subjekt      vedno "deficitaren", pomanjkljiv, nikdar na  C
žrtvovati željo - in druge teze, po kateri je      subjekt      (nezavednega) vedno srečen, če to ve ali ne  C
spon in moralističnih prepovedi, zato da bi      subjekt      svobodno, razbrzdano užival.Res je sicer, da  C
zares gre, ni osvoboditev od Drugega, zato da bi      subjekt      lahko počel, kar bi hotel, pač pa je osvoboditev  C
povedano, gre za ekstremno pozicijo, kjer mora      subjekt      v imperativu uživanja prepoznati svojo željo  C
družbeno vezjo. Kot upravičeno poudari Lacan, je      subjekt      izjavljanja imperativa užitka: "Pravico imam  C
bi bil dostopen zgolj drugemu. Tisto, česar      subjekt      ne more tolerirati pri bližnjiku, je namreč  C
oblike užitka, življenjskega preobilja, ki ga      subjekt      zazna kot nekaj, česar on sam ne more zagrabiti  C
pomočjo nobenega čustvenega vzgiba." Iz zagate, ko      subjekt      drugemu zavida nekaj, kar mu je sicer nedostopno  C
na določeni razdalji. Rousseaujevski moralni      subjekt      "deli muke njemu podobnih; toda ta udeleženost  C
prej zato, da se ne bi ugodje, ki ga izkusi      subjekt      v usmiljenju, sprevrglo v zli užitek. Nevarnosti  C
usmiljenja v slabost, do česar bi prišlo, če bi      subjekt      v neposredni identifikaciji s trpljenjem drugega  C
za kar gre Sadu, namreč zlu, ki ga želi sam      subjekt      in ki ga želi njegov bližnjik.Rousseau pri tem  C
ugodja, omogoči, da uvidimo, kako že Rousseaujev      subjekt      črpa ugodje iz prizorov trpljenja in fantazmatske  C
To tudi pojasni, zakaj mora rousseujevski      subjekt      usmiljenja, ki je eminentno subjekt ugodja,  C
rousseujevski subjekt usmiljenja, ki je eminentno      subjekt      ugodja, potlačiti užitek, ki mu ga zbujajo prizori  C
uživanje v trpljenju Drugega. Narobe pa sadovski      subjekt      užitka mora, zato da bi se lahko vzdrževal v  C
denaturirane potrebe oziroma gona. Socializirani      subjekt      po Rousseauju nima več neposrednega stika z  C
V toliko bi lahko rekli, da je Rousseaujev      subjekt      eminentno subjekt želje, natančneje, nevedne  C
lahko rekli, da je Rousseaujev subjekt eminentno      subjekt      želje, natančneje, nevedne želje, ki se izgublja  C
ni narobe interpretiral glasu narave, Sadov      subjekt      inkarnira suvereni "vem".Je neka zanesljivost  C
saj bi bil nastali nered vaše delo." Sadov      subjekt      je "kovač svoje sreče", bi lahko rekli, s pogojem  C
sreča na škodo kogar koli. Ne le da se sadovski      subjekt      ne ozira na blaginjo drugega, prav nasprotno  C
cene, ki jo za njegovo pridobivanje plačata      subjekt      in Drugi.Indiferentnost tu koincidira z neizdiferenc  C
užitka pokaže, da v hipu, ko nastopi užitek,      subjekt      izgine.Da ni subjekta užitka, da užitek problematizi  C
navsezadnje subjektivna pozicija sadista, ki ravno ni      subjekt,      pač pa orodje volje do užitka.Tudi za sadista  C
torej užitek tisto izkustvo, glede katerega      subjekt      ne more nikdar reči: ad sum.Ko vznikne užitek  C
ireduktibilnega, "enkrat za vselej". Dovolj je, da ga      subjekt      izkusi enkrat in že se mu ne more več odtegniti  C
radikalno ex-sistenten in tak status ima tudi      subjekt,      saj ga užitek postavlja zunaj dosega Zakona  C
In prav v tisti meri, v kateri je sadovski      subjekt      suženj ponavljanja volje do užitka, lahko Lacan  C
vsakokratnemu modusu užitka. Sam Sade poudarja, da      subjekt      ne vztraja v biti, kot jo nalaga užitek, iz  C
pulzija, pulzija smrti. Ta užitek, ki mu je      subjekt      pripravljen žrtvovati vse, tudi svojo živo substanco  C
Sadovih naukov je, da užitek, za katerim se žene      subjekt,      nujno implicira neadaptacijo.Užitek kot ponavljanje  C
razmerje dominacije in podrejenosti. Razuzdanec ni      subjekt      izjavljanja "kategoričnega imperativa" užitka  C
subjekta, da se odpove zadovoljitvi strasti, Sadov      subjekt      reče Ne! Toda ta Drugi je nepravi, neavtentični  C
utelešenje volje do užitka; temu Drugemu pa      subjekt      ne more reči Ne, pač pa se mu mora ukloniti  C
izpolnjevanje dolžnosti do Drugega. Sadovski      subjekt      resda prestopi iz tabora tradicionalnega, freudovskega  C
dolžnosti, samo da tradicionalna etika zahteva, da      subjekt      žrtvuje svoje ugodje, se odpove užitku.Narobe  C
do Drugega civilizacije, pač pa do užitka.      Subjekt      civilizacije je v Sadovih očeh kriv, ker je  C
zbledijo vsi ideali in vse vrednote, saj je tudi      subjekt      spremenjen v instrument solipsističnega užitka  C
subjektu, da se osvobodi državnih zakonov. Če se      subjekt      upira zakonom, to ni v imenu kake neodtujljive  C
upiranja človeškim zakonom, ampak ne zato, da bi      subjekt      uveljavljal svojo lastno voljo, pač pa naravni  C
uveljavljal svojo lastno voljo, pač pa naravni zakon.      Subjekt      je svoboden zato, da uveljavlja zakon narave  C
asimetrijo med imperativom užitka in subjektom.      Subjekt      ni nikdar avtor, izjavljalec tega imperativa  C
predpostavka? Sade krivi civilizacijo, ker      subjekt      uživa premalo ali nepopolno, skratka, civilizacija  C
drugo kot obramba pred užitkom, je kriva, da je      subjekt      manko užitka.Prepričan je, da bi subjekt, če  C
je subjekt manko užitka. Prepričan je, da bi      subjekt,      če bi zahteve civilizacije popustile, ponovno  C
narave že artefakt, utvara, iluzija, s katero se      subjekt      brani pred opustošenjem, ki ga v njegovem telesu  C
Sade klone pred željo. Ne seveda tako kot      subjekt      tradicionalne etike, ki se pred vsemogočnostjo  C
destrukciji, z eno besedo, te zločinske želje sadovski      subjekt      vseeno ne vzame nase, pač pa jo pripiše Drugemu  C
A tisto, za kar mu gre, je stanje, ko bi se      subjekt      nehal pritoževati zato, ker ne uživa, ker nezadostno  C
ni, ki bi se lahko pritoževal, kajti sadovski      subjekt      ni drugo kot orodje volje do užitka.Instrumentalizac  C
mutacijo subjekta. Ko stopi na oder užitek, sam      subjekt      zbledi, ugasne v "postal sem ono". Nastop užitka  C
subjektivacijo in destitucijo pojasni, zakaj sadovski      subjekt      ne more biti subjekt operacije, pač pa le objekt  C
pojasni, zakaj sadovski subjekt ne more biti      subjekt      operacije, pač pa le objekt, orodje Drugega  C
pričajo o tem, da obstajata dva načina, kako lahko      subjekt      zasede mesto objekta a: kot rabelj v sadovski  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA