nova beseda iz Slovenije

subjekt (301-400)


hkrati že upravičuje. Perverznež je namreč      subjekt,      ki pristane na užitek edino, če je ta užitek  C
mogoče le, če je Drugi izključen. Šele ko se      subjekt      loči od Drugega, koincidirata tudi volja in  C
Drugega, a tega ne gre razumeti v pomenu, da se      subjekt,      zlomljen pod pezo nesreč, ki ga zadevajo, vda  C
perverznost, za strast, da je strast nekaj, za kar je      subjekt      odgovoren, kar je v njegovi moči.Radikalna zavrnitev  C
nespoznani, nepripoznani seveda) užitek, ki ga      subjekt      ne more, noče vzeti nase.Za perverzno operacijo  C
pomenu, kot ta izraz uporablja Leibniz. To je      subjekt,      potem ko je prestal subjektivno destitucijo  C
potem ko je prestal subjektivno destitucijo, je      subjekt,      ki se je znebil Drugega in postal objekt in  C
inavguralna gesta etike vsiljena alienacija:      subjekt      mora prepoznati mesto svoje resnice na drugi  C
Drugega. Etika se začne torej z zahtevo, da      subjekt      prostovoljno vzame nase identifikacijo s tujo  C
ugodja kot ravno spoštovanje dolžnosti. Če se      subjekt      brani, je to zato, ker je izvorno bitje ugodja  C
tako rekoč kot surova materija za etiko, je      subjekt,      ki se upira, ki se brani vsega, kar bi mu zmanjševalo  C
ta poziv? Prejemnik tega apela ne more biti      subjekt      ugodja, ki je gluh in slep za dolžnost, za zahteve  C
nedvoumno ne kaže, da je adresat imperativa      subjekt,      ki naj šele pride.Vsi etični imperativi se naslavlja  C
etike: "Ti si tisti, ki mi boš sledil!" Etični      subjekt      ni že kar dan, kajti etika se ne naslavlja na  C
potencialnostjo subjekta, pa naj se ji reče      subjekt      ugodja, "človeška žival" kot pri Badiouju ali  C
človeška žival" kot pri Badiouju ali "realni"      subjekt      kot pri Lacanu, subjekt, vzet v njegovem neutemeljenem  C
Badiouju ali "realni" subjekt kot pri Lacanu,      subjekt,      vzet v njegovem neutemeljenem stupidnem obstoju  C
subjekta. Tako kot pri Lacanu je tudi pri Kantu      subjekt      razcepljen med svojo stupidno tubitjo, če smemo  C
subjektom, subjektom brezpogojne dolžnosti. Če je      subjekt      v svoji butasti, stupidni biti eminentno subjekt  C
učinek naravne kavzalnosti, ali to pomeni, da je      subjekt      dolžnosti vzrok, causa sui?Sam izraz dolžnosti  C
pa je za tok dogodkov popolnoma vseeno, ali      subjekt      hoče to, kar se dogaja, ali ne?Od kod jemlje  C
hoče to, kar se dogaja, ali ne? Od kod jemlje      subjekt      to moč za privolitev, če pa je po eni strani  C
jedro nekaj, kar mu je tuje, ekstimno? Kje je tu      subjekt      kot instanca svobodne volje, če pa skozenj govori  C
etik vzroka, je to zato, ker je Kantov moralni      subjekt      nemogoči, nepojmljivi kratki stik vzroka in  C
Kajti ta občutek pove samo, na kakšen način je      subjekt      aficiran s predstavo objekta, se pravi, da se  C
operacijo, ki je analogna Descartesovi, pokaže, da "     subjekt      prav v trenutku, ko ni soočen z nobenim objektom  C
Kantu moralni zakon obvezuje zgolj k temu, da      subjekt      more hoteti.V zadnji instanci dolžnost zapoveduje  C
ampak dva. Poleg naravne vzročnosti, kjer je      subjekt      kot vsak drug fenomen podvržen naravnim zakonom  C
rubriko zadostnega razloga, Kant subjekta izloči.      Subjekt      ne pade pod pogoj zadostnega razloga, ker ni  C
imperativ subjektu odkrije njegovo svobodo,      subjekt      ve, kaj more, brž ko ve, kaj hoče. Zato lahko  C
imperativa, lahko spozna, da je svoboden: brž ko se      subjekt      ove brezpogojne dolžnosti, moralne nujnosti  C
svobodno vzročnost, ki se manifestira vsakič, ko      subjekt      dá svojo privolitev kategoričnemu imperativu  C
ozadju privolitve. Kant dopušča možnost, da      subjekt,      ki mu je tiran zagrozil s smrtjo, če ne bo krivo  C
samoohranitvi. Za Kanta torej ni bistveno, ali bo      subjekt      tudi dejansko ravnal v skladu z moralnim zakonom  C
subjektovo podreditev redu stvari. Brž ko se      subjekt      prepozna kot umno bitje, je zmožen zanikati  C
določitvenega razloga svoje svobodne volje je moralni      subjekt      razdvojen med načelom ugodja in moralnim zakonom  C
izsiljena, ker je za Kanta nepojmljivo, da bi      subjekt      ne privolil v zakon, saj je prav ta akt privolitve  C
pathosa, od ljubezni do življenja, ko vznikne      subjekt      kot razcepljen.Kant je potemtakem prvi, ki pokaže  C
zadržanostjo. Tako kot pri sebi ceni, spoštuje      subjekt      tudi pri Drugem predvsem svobodo volje, natančneje  C
garancije, jamstva. Drugi, s katerim ima opraviti      subjekt      cogita, je eminentno Drugi brez garancije, ki  C
in punktualen cogito ergo sum. Kartezijanski      subjekt      se vzpostavi kot moment zavrnitve vsake vednosti  C
vzpostavi kot moment zavrnitve vsake vednosti, je      subjekt,      ki ne verjame v nič, v nič drugega kakor ravno  C
mutaciji subjektivne pozicije, o tem, da bi      subjekt      hotel postati nekaj drugega, kot je.V toliko  C
je. V toliko je mogoče reči, da kartezijanski      subjekt      ni etični subjekt, ni subjekt dolžnosti. Tu  C
mogoče reči, da kartezijanski subjekt ni etični      subjekt,      ni subjekt dolžnosti. Tu se pokaže ireduktibilni  C
kartezijanski subjekt ni etični subjekt, ni      subjekt      dolžnosti. Tu se pokaže ireduktibilni prepad  C
je na mesto jamstva stopil sam zakon. Kantov      subjekt      ni torej nikdar v položaju, ko bi lahko zavrnil  C
kategorični imperativ kot formula delovanja. Kajti če      subjekt      po Kantu potrebuje tak kompas, je to zato, ker  C
načelu ugodja, tj. nestanovitnosti svojih želja.      Subjekt      kot lutka ugodja bi bil nekaj povsem eratičnega  C
antinomično vzročnost: svobodni vzrok, ki je      subjekt.     Toda ta druga, antinomična vzročnost se vsiljuje  C
zakon factum uma, paradoksno dejstvo, da se      subjekt      čuti podvrženega kategoričnemu imperativu, da  C
ki določa, kaj jaza mora šele priti do biti.      Subjekt      cogita postane odgovoren za lastno subjektivno  C
zakonodajna avtonomija moralne volje. Zato da bi      subjekt      cogita postal odgovoren, je nujno, da etični  C
cogita postal odgovoren, je nujno, da etični      subjekt      prepozna kot svoje mesto tisto, kjer je bila  C
formula zakona. Videli smo že, da je za Kanta      subjekt      v vsakem primeru povzročen: tako v "kraljestvu  C
Vsa poanta Kantove etike je zato v tem: če je      subjekt      v vsakem primeru determiniran, povzročen, potem  C
subjektovo privolitev v zakon? Res je sicer, da      subjekt      privoli v zakon, da je zakon vpeljan v register  C
paradoksno sprego vzročnosti in privolitve.      Subjekt,      kot rečeno, je za Kanta v vsakem primeru determiniran  C
ne o odgovornosti. To je mogoče šele, ko dá      subjekt      svoj pristanek tistemu, kar ga povzroča: moralnemu  C
pri Kantu je paradoksen, ker deluje, tudi če      subjekt      o tem ne ve nič.Moralni zakon je kot stalna  C
pa se aktivira od primera do primera. Zato      subjekt      ne more potegniti nobenega nauka iz prejšnjih  C
problematizirana: moralni zakon se aktivira šele, ko je      subjekt      postavljen pred dilemo, pred izbiro.Potreben  C
življenje. V apologu o krivoprisežniku Kant meni, da      subjekt      dolžnosti lahko - vsaj v mislih - tvega svojo  C
imperativ je prav vzrok, ki naredi, da se mora      subjekt      misliti kot svobodnega. Zato je za Kanta ključni  C
Preprosto povedano, problem ni v tem, da se      subjekt      vidi v vlogi naslovnika zapovedi, problem je  C
ga nalaga. Vse se namreč zaplete, če mora      subjekt      dati pristanek volji, ki je sicer njegova volja  C
Kant situira moralni zakon kot instanco, ki ji      subjekt      ne more ne dati svojega pristanka.Trditi, da  C
se izmika, uhaja redu razlogov. Kako namreč      subjekt      izkusi moralni zakon?V prvi vrsti kot dolžnost  C
gre pri spoštovanju do zakona, objekt in ne      subjekt.     To je še najbolj vidno pri vprašanju dignitete  C
sredstvom." Lacan očita Kantu, da ne vidi, da je      subjekt      kot tak univerzalizabilen, zamenljiv, ekvivalenten  C
spoštovanje do nas samih v zavesti naše svobode".      Subjekt      pride do resničnega samozavedanja šele v spoštovanju  C
se pravi ravno neki objekt. Tudi za Kanta ni      subjekt      kot tak vreden spoštovanja, pač pa je treba  C
katerega umanjkamo, se zamajemo, izginemo kot      subjekt.     Kajti to degradacijo, to razvrednotenje plačamo  C
to je, da iz nas naredi nekaj drugega kakor      subjekt,      podvržen neskončnemu drsenju označevalca.Iz  C
označevalca. Iz nas naredi nekaj drugega kot      subjekt      govora, toda nekaj enkratnega, neprecenljivega  C
Torej ravno ni zakon, ki si ga postavlja sam      subjekt.     Še več, tisto, kar jamči za etičnost zakona,  C
zakonom. Po Blanchotu ni nemogoče, da bi bil      subjekt      lahko žrtev iluzije.To bi pomenilo, da je moralni  C
To bi pomenilo, da je moralni zakon, ki ga      subjekt      sliši kot glas vesti, zgolj utvara.V zadnji  C
instanci nihče ne kliče subjekta oziroma sam      subjekt      si umišlja klic zakona: "mislili ste, da vas  C
nekdo, ki mu gre vseskozi za resnico, o kateri      subjekt      nič ne ve oziroma, rajši, o njej noče nič vedeti  C
finalis analize ni nič drugega kakor to, da      subjekt      pride do svoje resnice.Konec analize je tako  C
čase", ki se poslej drži resnice? To, od česar      subjekt      po Lacanu ne more ozdraveti, to, kar se nauči  C
nasprotju z lacanovsko dokso, ki uči, da je      subjekt      vedno učinek, nikdar v položaju vzroka.Kako  C
položaju vzroka. Kako torej razumeti trditev, da je      subjekt      causa sui, če pa je elementarna izkušnja analize  C
definicijama subjekta - kanonično, po kateri je      subjekt      učinek označevalca, in tisto, po kateri je subjekt  C
subjekt učinek označevalca, in tisto, po kateri je      subjekt      causa sui - protislovje, za katerega se zdi  C
Formula fantazme je formula subjektovega razcepa.      Subjekt      je v njej podan kot razcepljen na kartezijanski  C
podan kot razcepljen na kartezijanski cogito -      subjekt,      reduciran na goli $ v razmerju ex-sistence do  C
a oziroma užitka. Kot učinek označevalca je      subjekt      manko biti, čista diskontinuiteta, ki je noben  C
označevalec ne more odpraviti. Kot objekt a pa se      subjekt      manifestira v modusu nekega "ne več" oziroma  C
subjekta. Preprosteje bi to lahko povedali takole:      subjekt      se bodisi ne prepozna v tem, kar reče, bodisi  C
užitek, ki ga ne more vzeti nase. Če se torej      subjekt      kaj nauči v analizi, je prav to, da ne ve, kaj  C
da sta mesto vednosti in mesto tistega, kar      subjekt      hoče, ločena.Toda po drugi strani je analiza  C
mogoča edino na podlagi predpostavke, da bo      subjekt      na koncu zmožen dati ali odreči svoj pristanek  C
nesporazum o nepoznavanju samega sebe, s čimer      subjekt      trajnost svoje želje prenese na jaz, ki je vendarle  C
hegemonikona, tako da bi lahko celo rekli, da stoiški      subjekt      "uživa" v svoji askezi, odtegovanju Drugemu  C
vzrokom želje. S tistim objektom torej, ki se mu      subjekt      ne more odpovedati, ne da bi sámo življenje  C
prvotno namenjena gonski zadovoljitvi, ki se ji je      subjekt      moral odpovedati. A ko Lacan v "Kantu s Sadom  C
nagovori" subjekta, ga interpelira, vendar pa mora      subjekt      sam privoliti v to, kar avtoriteta zahteva.  C
podreditve, brez tega "da" privolitve, bi bil      subjekt      soočen samo z determinizmom, ki se mu nalaga  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA