nova beseda iz Slovenije
hkrati že upravičuje. Perverznež je namreč | subjekt, | ki pristane na užitek edino, če je ta užitek | C |
mogoče le, če je Drugi izključen. Šele ko se | subjekt | loči od Drugega, koincidirata tudi volja in | C |
Drugega, a tega ne gre razumeti v pomenu, da se | subjekt, | zlomljen pod pezo nesreč, ki ga zadevajo, vda | C |
perverznost, za strast, da je strast nekaj, za kar je | subjekt | odgovoren, kar je v njegovi moči.Radikalna zavrnitev | C |
nespoznani, nepripoznani seveda) užitek, ki ga | subjekt | ne more, noče vzeti nase.Za perverzno operacijo | C |
pomenu, kot ta izraz uporablja Leibniz. To je | subjekt, | potem ko je prestal subjektivno destitucijo | C |
potem ko je prestal subjektivno destitucijo, je | subjekt, | ki se je znebil Drugega in postal objekt in | C |
inavguralna gesta etike vsiljena alienacija: | subjekt | mora prepoznati mesto svoje resnice na drugi | C |
Drugega. Etika se začne torej z zahtevo, da | subjekt | prostovoljno vzame nase identifikacijo s tujo | C |
ugodja kot ravno spoštovanje dolžnosti. Če se | subjekt | brani, je to zato, ker je izvorno bitje ugodja | C |
tako rekoč kot surova materija za etiko, je | subjekt, | ki se upira, ki se brani vsega, kar bi mu zmanjševalo | C |
ta poziv? Prejemnik tega apela ne more biti | subjekt | ugodja, ki je gluh in slep za dolžnost, za zahteve | C |
nedvoumno ne kaže, da je adresat imperativa | subjekt, | ki naj šele pride.Vsi etični imperativi se naslavlja | C |
etike: "Ti si tisti, ki mi boš sledil!" Etični | subjekt | ni že kar dan, kajti etika se ne naslavlja na | C |
potencialnostjo subjekta, pa naj se ji reče | subjekt | ugodja, "človeška žival" kot pri Badiouju ali | C |
človeška žival" kot pri Badiouju ali "realni" | subjekt | kot pri Lacanu, subjekt, vzet v njegovem neutemeljenem | C |
Badiouju ali "realni" subjekt kot pri Lacanu, | subjekt, | vzet v njegovem neutemeljenem stupidnem obstoju | C |
subjekta. Tako kot pri Lacanu je tudi pri Kantu | subjekt | razcepljen med svojo stupidno tubitjo, če smemo | C |
subjektom, subjektom brezpogojne dolžnosti. Če je | subjekt | v svoji butasti, stupidni biti eminentno subjekt | C |
učinek naravne kavzalnosti, ali to pomeni, da je | subjekt | dolžnosti vzrok, causa sui?Sam izraz dolžnosti | C |
pa je za tok dogodkov popolnoma vseeno, ali | subjekt | hoče to, kar se dogaja, ali ne?Od kod jemlje | C |
hoče to, kar se dogaja, ali ne? Od kod jemlje | subjekt | to moč za privolitev, če pa je po eni strani | C |
jedro nekaj, kar mu je tuje, ekstimno? Kje je tu | subjekt | kot instanca svobodne volje, če pa skozenj govori | C |
etik vzroka, je to zato, ker je Kantov moralni | subjekt | nemogoči, nepojmljivi kratki stik vzroka in | C |
Kajti ta občutek pove samo, na kakšen način je | subjekt | aficiran s predstavo objekta, se pravi, da se | C |
operacijo, ki je analogna Descartesovi, pokaže, da " | subjekt | prav v trenutku, ko ni soočen z nobenim objektom | C |
Kantu moralni zakon obvezuje zgolj k temu, da | subjekt | more hoteti.V zadnji instanci dolžnost zapoveduje | C |
ampak dva. Poleg naravne vzročnosti, kjer je | subjekt | kot vsak drug fenomen podvržen naravnim zakonom | C |
rubriko zadostnega razloga, Kant subjekta izloči. | Subjekt | ne pade pod pogoj zadostnega razloga, ker ni | C |
imperativ subjektu odkrije njegovo svobodo, | subjekt | ve, kaj more, brž ko ve, kaj hoče. Zato lahko | C |
imperativa, lahko spozna, da je svoboden: brž ko se | subjekt | ove brezpogojne dolžnosti, moralne nujnosti | C |
svobodno vzročnost, ki se manifestira vsakič, ko | subjekt | dá svojo privolitev kategoričnemu imperativu | C |
ozadju privolitve. Kant dopušča možnost, da | subjekt, | ki mu je tiran zagrozil s smrtjo, če ne bo krivo | C |
samoohranitvi. Za Kanta torej ni bistveno, ali bo | subjekt | tudi dejansko ravnal v skladu z moralnim zakonom | C |
subjektovo podreditev redu stvari. Brž ko se | subjekt | prepozna kot umno bitje, je zmožen zanikati | C |
določitvenega razloga svoje svobodne volje je moralni | subjekt | razdvojen med načelom ugodja in moralnim zakonom | C |
izsiljena, ker je za Kanta nepojmljivo, da bi | subjekt | ne privolil v zakon, saj je prav ta akt privolitve | C |
pathosa, od ljubezni do življenja, ko vznikne | subjekt | kot razcepljen.Kant je potemtakem prvi, ki pokaže | C |
zadržanostjo. Tako kot pri sebi ceni, spoštuje | subjekt | tudi pri Drugem predvsem svobodo volje, natančneje | C |
garancije, jamstva. Drugi, s katerim ima opraviti | subjekt | cogita, je eminentno Drugi brez garancije, ki | C |
in punktualen cogito ergo sum. Kartezijanski | subjekt | se vzpostavi kot moment zavrnitve vsake vednosti | C |
vzpostavi kot moment zavrnitve vsake vednosti, je | subjekt, | ki ne verjame v nič, v nič drugega kakor ravno | C |
mutaciji subjektivne pozicije, o tem, da bi | subjekt | hotel postati nekaj drugega, kot je.V toliko | C |
je. V toliko je mogoče reči, da kartezijanski | subjekt | ni etični subjekt, ni subjekt dolžnosti. Tu | C |
mogoče reči, da kartezijanski subjekt ni etični | subjekt, | ni subjekt dolžnosti. Tu se pokaže ireduktibilni | C |
kartezijanski subjekt ni etični subjekt, ni | subjekt | dolžnosti. Tu se pokaže ireduktibilni prepad | C |
je na mesto jamstva stopil sam zakon. Kantov | subjekt | ni torej nikdar v položaju, ko bi lahko zavrnil | C |
kategorični imperativ kot formula delovanja. Kajti če | subjekt | po Kantu potrebuje tak kompas, je to zato, ker | C |
načelu ugodja, tj. nestanovitnosti svojih želja. | Subjekt | kot lutka ugodja bi bil nekaj povsem eratičnega | C |
antinomično vzročnost: svobodni vzrok, ki je | subjekt. | Toda ta druga, antinomična vzročnost se vsiljuje | C |
zakon factum uma, paradoksno dejstvo, da se | subjekt | čuti podvrženega kategoričnemu imperativu, da | C |
ki določa, kaj jaza mora šele priti do biti. | Subjekt | cogita postane odgovoren za lastno subjektivno | C |
zakonodajna avtonomija moralne volje. Zato da bi | subjekt | cogita postal odgovoren, je nujno, da etični | C |
cogita postal odgovoren, je nujno, da etični | subjekt | prepozna kot svoje mesto tisto, kjer je bila | C |
formula zakona. Videli smo že, da je za Kanta | subjekt | v vsakem primeru povzročen: tako v "kraljestvu | C |
Vsa poanta Kantove etike je zato v tem: če je | subjekt | v vsakem primeru determiniran, povzročen, potem | C |
subjektovo privolitev v zakon? Res je sicer, da | subjekt | privoli v zakon, da je zakon vpeljan v register | C |
paradoksno sprego vzročnosti in privolitve. | Subjekt, | kot rečeno, je za Kanta v vsakem primeru determiniran | C |
ne o odgovornosti. To je mogoče šele, ko dá | subjekt | svoj pristanek tistemu, kar ga povzroča: moralnemu | C |
pri Kantu je paradoksen, ker deluje, tudi če | subjekt | o tem ne ve nič.Moralni zakon je kot stalna | C |
pa se aktivira od primera do primera. Zato | subjekt | ne more potegniti nobenega nauka iz prejšnjih | C |
problematizirana: moralni zakon se aktivira šele, ko je | subjekt | postavljen pred dilemo, pred izbiro.Potreben | C |
življenje. V apologu o krivoprisežniku Kant meni, da | subjekt | dolžnosti lahko - vsaj v mislih - tvega svojo | C |
imperativ je prav vzrok, ki naredi, da se mora | subjekt | misliti kot svobodnega. Zato je za Kanta ključni | C |
Preprosto povedano, problem ni v tem, da se | subjekt | vidi v vlogi naslovnika zapovedi, problem je | C |
ga nalaga. Vse se namreč zaplete, če mora | subjekt | dati pristanek volji, ki je sicer njegova volja | C |
Kant situira moralni zakon kot instanco, ki ji | subjekt | ne more ne dati svojega pristanka.Trditi, da | C |
se izmika, uhaja redu razlogov. Kako namreč | subjekt | izkusi moralni zakon?V prvi vrsti kot dolžnost | C |
gre pri spoštovanju do zakona, objekt in ne | subjekt. | To je še najbolj vidno pri vprašanju dignitete | C |
sredstvom." Lacan očita Kantu, da ne vidi, da je | subjekt | kot tak univerzalizabilen, zamenljiv, ekvivalenten | C |
spoštovanje do nas samih v zavesti naše svobode". | Subjekt | pride do resničnega samozavedanja šele v spoštovanju | C |
se pravi ravno neki objekt. Tudi za Kanta ni | subjekt | kot tak vreden spoštovanja, pač pa je treba | C |
katerega umanjkamo, se zamajemo, izginemo kot | subjekt. | Kajti to degradacijo, to razvrednotenje plačamo | C |
to je, da iz nas naredi nekaj drugega kakor | subjekt, | podvržen neskončnemu drsenju označevalca.Iz | C |
označevalca. Iz nas naredi nekaj drugega kot | subjekt | govora, toda nekaj enkratnega, neprecenljivega | C |
Torej ravno ni zakon, ki si ga postavlja sam | subjekt. | Še več, tisto, kar jamči za etičnost zakona, | C |
zakonom. Po Blanchotu ni nemogoče, da bi bil | subjekt | lahko žrtev iluzije.To bi pomenilo, da je moralni | C |
To bi pomenilo, da je moralni zakon, ki ga | subjekt | sliši kot glas vesti, zgolj utvara.V zadnji | C |
instanci nihče ne kliče subjekta oziroma sam | subjekt | si umišlja klic zakona: "mislili ste, da vas | C |
nekdo, ki mu gre vseskozi za resnico, o kateri | subjekt | nič ne ve oziroma, rajši, o njej noče nič vedeti | C |
finalis analize ni nič drugega kakor to, da | subjekt | pride do svoje resnice.Konec analize je tako | C |
čase", ki se poslej drži resnice? To, od česar | subjekt | po Lacanu ne more ozdraveti, to, kar se nauči | C |
nasprotju z lacanovsko dokso, ki uči, da je | subjekt | vedno učinek, nikdar v položaju vzroka.Kako | C |
položaju vzroka. Kako torej razumeti trditev, da je | subjekt | causa sui, če pa je elementarna izkušnja analize | C |
definicijama subjekta - kanonično, po kateri je | subjekt | učinek označevalca, in tisto, po kateri je subjekt | C |
subjekt učinek označevalca, in tisto, po kateri je | subjekt | causa sui - protislovje, za katerega se zdi | C |
Formula fantazme je formula subjektovega razcepa. | Subjekt | je v njej podan kot razcepljen na kartezijanski | C |
podan kot razcepljen na kartezijanski cogito - | subjekt, | reduciran na goli $ v razmerju ex-sistence do | C |
a oziroma užitka. Kot učinek označevalca je | subjekt | manko biti, čista diskontinuiteta, ki je noben | C |
označevalec ne more odpraviti. Kot objekt a pa se | subjekt | manifestira v modusu nekega "ne več" oziroma | C |
subjekta. Preprosteje bi to lahko povedali takole: | subjekt | se bodisi ne prepozna v tem, kar reče, bodisi | C |
užitek, ki ga ne more vzeti nase. Če se torej | subjekt | kaj nauči v analizi, je prav to, da ne ve, kaj | C |
da sta mesto vednosti in mesto tistega, kar | subjekt | hoče, ločena.Toda po drugi strani je analiza | C |
mogoča edino na podlagi predpostavke, da bo | subjekt | na koncu zmožen dati ali odreči svoj pristanek | C |
nesporazum o nepoznavanju samega sebe, s čimer | subjekt | trajnost svoje želje prenese na jaz, ki je vendarle | C |
hegemonikona, tako da bi lahko celo rekli, da stoiški | subjekt | "uživa" v svoji askezi, odtegovanju Drugemu | C |
vzrokom želje. S tistim objektom torej, ki se mu | subjekt | ne more odpovedati, ne da bi sámo življenje | C |
prvotno namenjena gonski zadovoljitvi, ki se ji je | subjekt | moral odpovedati. A ko Lacan v "Kantu s Sadom | C |
nagovori" subjekta, ga interpelira, vendar pa mora | subjekt | sam privoliti v to, kar avtoriteta zahteva. | C |
podreditve, brez tega "da" privolitve, bi bil | subjekt | soočen samo z determinizmom, ki se mu nalaga | C |
(leva okolica beseda(e) desna okolica kratice avtorjev kratice naslovov (vse oznake) št. povedi)
◁ ◀ 1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷
Nova poizvedba Pripombe Na vrh strani
Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU | Iskalnik: NEVA |