nova beseda iz Slovenije

platon (537)


nam klopoče. Na glavo polože roke mu Oče, in      Platon      je Andrej, in Kant je Luka; kaj truda treba  A
espametno smejati, če vidi, da je duša zmedena...      Platon,      Država VII Starka Na tej strani je  A
Imenovala me je za magistra péditum.« »Ko bi bil      Platon      moj oče, tega vozla ne razrešim!Povej podrobno  A
zapretil ostro kazen vsem, ki prekrše ta zakon.      Platon      in Aristotel se dolgočasita, ker ni učencev  A
»Kje je tisti, ki zna več?« »     Platon,      grški modrijan, je vse znanje imenoval spominjanje  A
lastnosti nalezljive. Nasproti pa tudi ni niti      Platon      ni sveti cerkveni očak Avguštin dokazal ‒ vsaj  A
odmikanja od stvarnosti pa idealista Sokrat in      Platon.      Pred slavno bitko pri Termopilah so se hoteli  A
Eden najbolj znanih Sokratovih učencev je bil      Platon,      ki pa je razvijal svoje nauke v idealistični  A
osnova svetu misel, ideja, ne pa materija.      Platon      je sestavil med drugim tudi načrt »idealne«  A
opravičevali učenci. »Tem slabše,« se je hudoval      Platon.     »Saj se ne jezim zato, ker kockate, temveč zato  A
. / . / stran 28 . / V družbi filozofov je      Platon      govoril o nečimrnosti. Navzoči modrijan Diogen  A
Z Diogenovo ošabnostjo!« ga je takoj zavrnil      Platon.      Diogen, eden prvih oznanjevalcev »povratka k  A
BEATRICE Guido meni, da sta bila Sokrat in      Platon      ob številnih še drugih poganih na moč pravična  A
skratka ‘vse veščine tistega časa’. Pitagora in      Platon      sta bila njihova učenca.Grke so naučili metafizike  A
vse v ideji. V enem je bil Aristotel, v drugem      Platon      in razpravljala sta.   A
     Platon      Država PRVA KNJIGA  A
z utilitarno proletarsko ideologijo, je bil      Platon      Keržencev (1881--1940), proletkultovec, ustanovitelj  B
filozofije ali iz duha ekonomije? Aristotel in      Platon      ali Schröder (bolje rečeno: Kohl) in Van den  B
težko našli človeka, ki bi si upal zatrditi, da      Platon      ni bil strasten ljubitelj pravice in resnice  B
strasten ljubitelj pravice in resnice. Toda prav      Platon      je bil tisti, ki je pesnike izgnal iz svoje  B
in resnico. Toda prav tako vemo, da je bil      Platon      v primerjavi z njimi še sorazmerno mil preganjalec  B
težko našli človeka, ki bi si upal zatrditi, da      Platon      ni bil strasten ljubitelj pravice in resnice  B
strasten ljubitelj pravice in resnice. Toda prav      Platon      je bil tisti, ki je pesnike izgnal iz svoje  B
pesnike izgnal iz svoje države. In vendar je bil      Platon      v primeri s poznejšimi družbenimi reformatorji  B
hrupnih zahtev drugih, da se je, kot je bil dejal      Platon      „obdal z zidom" in je po tej poti lahko uresničil  B
pisatelja". O uporabnosti pisatelja nas uči      Platon      v svoji Državi.Pisatelj, ki se je na Vzhodu  B
filozof. . / . / stran 147 . / Kakor je vabil      Platon      ljudi na soočanje s filozofijo, namreč tako  B
prizanesljivo, kot da so bolniki...« Kljub temu nam      Platon      - naj je še tako rezerviran v Fajdrosu in Gostiji  B
Nekaj podobnega o nepopolnih polovicah piše      Platon      v Simpoziju.Tudi meni se zdi, da bom izgubil  B
kot praprostor, kot ”posoda stvarjenja“, ki jo      Platon      imenuje hora; ali če navedem drug primer pojmovne  B
človeška, temveč tudi vesoljna duša; božanski      Platon      je namreč v svojem kozmološkem dialogu Timaju  B
večnih idej oziroma ”bogov“. O stvarjenju časa je      Platon      zapisal: ”Ko je oče in stvarnik (demiurg) ugledal  B
počiva v enosti - in to podobo imenujemo čas.“ [     Platon,      Timaj, 37cd] Platonov najznamenitejši filozofs  B
recimo Heraklit, Alkmaion in stoiki, deloma tudi      Platon,      res pojmovali čas kot metafizično krožen,  B
leti njegov predhodnik in filozofski učitelj      Platon?      Bruno.   B
z upanjem in strahom. Avguštin nam, tako kot      Platon,      svetuje, naj popolnost iščemo v spominu: ”Velika  B
pojmovanjem časa: klasični antični filozofi,      Platon      in Aristotel ter njuni nasledniki, so pojmovali  B
filozofskemu spoznanju, ki sta ga utemeljila      Platon      in Aristotel.Po drugi strani pa je Husserlova  B
sklicevanjem na klasične avtoritete: ”In če      Platon      in Aristotel postavljata nujnost in nespremenljivost  B
”tu“ ali ”tam“? V mladosti me je pritegnil      Platon      ravno zato, ker je odkril tisti ”tam“, ”onstran  B
New Mind, Oxford University Press, 1989.      Platon:      Timaj, angl. prev. v: The Collected Dialogues  B
vzdihu: Amicus Plato, sed magis amica veritas (     Platon      je moj prijatelj, toda resnica mi je večja prijateljica  B
Tako pa je mislil tudi Aristotelov učitelj      Platon.     V svojem znamenitem delu, ki je vse posvečeno  B
navadi tistih, ki so imena navajeni dajati.« (     Platon,      Kratilos, 384D ‒ prev. Marijan Tavčar) Drugo  B
človeštvo, je vedel tudi največji poganski filozof      Platon.     Rimski zgodovinar Piso poroča v svoji knjigi  B
kategorijah, povezanih v sistemih (kakor recimo      Platon,      Aristotel, Lukrecij, Tomaž Akvinski, Leibnitz  B
sodobnega časa. Celo pri sistematikih (kakor      Platon)      danes raje beremo tista njihova dela, v katerih  B
celo oblast nespameti. . /\ .. stran 46 . \/      Platon      je bil dovolj moder, da je uvidel, kako je pravega  B
iz ”propovednikov čiste čednosti“. On pravi:      Platon      je streljal v solnce, ter ga seveda ní zadel  B
izmed njih je znal, kakor poroča v svoji Gostiji      Platon,      kaj povedati o čemer koli, in to kar zanimivo  B
anomoia prevajam kot 'podobna' in 'nepodobna'.      Platon      je uporabil logos za različne pomene, ki smo  B
pammegethe na nek način ironizirata te dokaze.      Platon      namreč v zloženkah s pan večkrat želi povedati  B
ko bomo morali razlikovati, v kakšnem smislu      Platon      dejansko misli Eno - lahko ga bodisi kot absolutno  B
izpeljan v Sofistu. O podobnem trudu govori      Platon      v Fajdonu (99e-100a), pa tudi kasneje v tem  B
kasneje v tem dialogu (135d2-3). Nedvomno tu      Platon      vpelje izraz choris, chorismos, tako tipičen  B
ideje elementov (prim. 103c-e). V Timaju sicer      Platon      izrecno pravi, da obstaja ideja za vsakega od  B
aluzija na pogovor v Fajdonu (102d). V njem      Platon      omenja kot primera lepoto in pravičnost, medtem  B
nanašale se bodo na nekaj (pros ti). Tu očitno      Platon      uporabi aksiom subsumpcije mnoštva čutnozaznavnih  B
s tem bralcu signalizira njeno zapletenost.      Platon      uporabi uravnoteženost med tou henos ontos   B
Prim. 142d3, 143a3. Igra besed, ki jo      Platon      uporabi, želi izraza različnost (heteron) in  B
tois allois heteron), kar pomeni, da bo sam      Platon      znova uporabil distinkcijo allos-heteros, ki  B
Prim. 145b5-e5.      Platon      za 'druge stvari' ponovno uporabi ton allon  B
mestu 150e5-151a1. Uvod v nov oddelek, kjer bo      Platon      uvedel razliko med bitjo in postajanjem.Cel  B
takšno kot celota (142d1-8), čeprav na tem mestu      Platon      ločeno navede oboje, Eno in celoto. Verjetno  B
odvijanju" časa se zdi, da je s konceptom nenadnosti      Platon      šel nekoliko dlje od Aristotela v Fiziki, ki  B
Uporabljeni izraz gignesthai nakazuje, da      Platon      ponovi tisto, kar je že rekel gibanju na mestu  B
v šesti hipotezi (163b6-164b3). Nasprotje      Platon      izrazi s pantapasi in pei.Prim. pantelos v naslednji  B
pantelos v naslednji vrstici. To je vse, kar pove      Platon      o nasprotnosti med enim in mnoštvom (157c2-3  B
opozicijo med hen in plethos na mestu 158c4).      Platon      bi verjetno lahko imel v mislih tudi odnos med  B
240d-241b). Velja pripomniti, da te definicije      Platon      en bo sprejel, še zlasti ne v Sofistu. Še enkrat  B
telo tisto, ki je podoba umrlega. Kljub temu pa      Platon      ohranjenega mrtvega telesa nekega človeka nikakor  C
namreč duše, ki se je ločila od njega. Čeprav bi      Platon      benthamovski avto-ikonični teater najbrž odobraval  C
drugega kot tista vrsta pesništva, ki bi ga bil      Platon      ob "himnah bogovom" pripravljen dopustiti v  C
najbolj ustrezna reprezentacija, pa poskuša      Platon      v Kratilu v slovitem pasusu, ki ga Alexander  C
Oxford University Press, 1989. Dolar, Mladen. "     Platon      in psihoanaliza."Problemi-Razprave 1-2 (1990  C
Berkeley. London: Routledge and Kegan Paul, 1977.      Platon,      Država.Prevedel Jože Košar. Ljubljana: Državna  C
je imel na Herodota; celo Tukidid in filozof      Platon,      ki sta bila do njega sicer kritična, sta ga  C
že pri predsokratikih in jo je prevzel tudi      Platon.     Vplivala je na zgodovinski nazor mnogih grških  C
stoletja), torej sofisti, Sokrat in njegov učenec      Platon,      svoj interes preusmerili od narave na človeka  C
Hipias iz Elide (5. stoletje pr. Kr.), ki ga je      Platon      upodobil v dveh dialogih, Hipias manjši in  C
predmet do neke mere uveljavila šele v helenizmu.      Platon      je ni vključil ne v program svoje šole ne v  C
Fritz 1956, Grant 1995, Luce 1997.      Platon      Življenje Platona, enega najpomembnejših antičn  C
njegovim zetom Dionom. Toda Dioniziju se je      Platon      zameril, tako da je moral odpotovati (izročilo  C
Prvič ga je povabil Dion, ki je upal, da bo      Platon      iz novega tirana lahko naredil državnika po  C
umoril nekdo, ki je bil tudi sam član Akademije.      Platon      je Dionovim prijateljem napisal obsežno Sedmo  C
tudi nekaj poezije, ki večinoma ni pristna.      Platon      ni pisal zgodovinopisnih del, niti se ni ukvarjal  C
1995, 386). Podobno pravi tudi W. H. Walsh, da      Platon      zgodovini nikoli ne bi priznal statusa znanosti  C
tem, za kaj v resnici gre. Vendar pa se je      Platon      intenzivno ukvarjal s področjem, ki je z zgodovino  C
slabša oblika je timokracija (pri tem opisu se je      Platon      zgledoval po špartanski ustavi, ki se mu je  C
vendar seveda ne gre vsega jemati dobesedno.      Platon      je posplošil dve temeljni napaki, ki ju je videl  C
nasprotje in zadnja je tiranija, pri kateri je imel      Platon      pred očmi Dionizija Sirakuškega (v grški zgodovini  C
učenec Aristotel je bil očitno mnenja, da je      Platon      v osmi in deveti knjigi postavil vrsto splošnih  C
knjigi (o nastanku države) nasprotno poudari, da      Platon      ne opisuje zgodovinskega razvoja katere koli  C
zgodovinsko.[161] To podkrepi z opombo, da v Zakonih      Platon      poda drugačen prikaz ‐ tam namreč pravi, da  C
filozofija zgodovine. S tem opisujeta dejstvo, da      Platon      išče zakone ali načela, ki se kažejo v zgodovini  C
odvijali povsem tako, kot opisuje, a kljub temu je      Platon      lahko videl, kako so ti simptomi delovali v  C
družbi. ‐ Po mnenju K. R. Popperja pa ima tu      Platon      dvojni namen: opisati tako dejanski razvoj   C
zavrne obe Popperjevi tezi. Ni mogoče, da bi      Platon      razumel svoj prikaz kot zgodovino, saj se je  C
v zglednem primeru. Walsh dokazuje, da je      Platon      tu obravnaval politiko kot teoretično znanost  C
mestnih državic v srednjeveški Italiji.) Tako      Platon      ni bil determinističen filozof zgodovine v Popperjevem  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

1 101 201 301 401 501 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA