nova beseda iz Slovenije

SLP (76)


branje zbirk ljudskih pesmi (Štrekelj, Prek,      SLP)      in intermedialna - skozi poslušanje ljudske  C
npr. balada Tri žene iztrgajo mladeniču srce (     SLP      I, 23/9) predstavlja v ljudskem življenju "samo  C
pesmijo Hudič odnese plesalko (Š 82-83 b in      SLP      I/25/1-2); 3. podzavestno približevanje ljudskemu  C
pesmi Pred zmajem rešeno dekle (Š 626-629 in      SLP      22/1-4), ki je kot moto na začetku pesmi Zmaj  C
o Kraljiču, ki si izbere za ženo kresnico. (     SLP      I/ 57, Ljubljana 1970; Priloga, primer 6.)V  C
(Stoji, stoji Ljubljanca: Š 753-762 in še      SLP      IV/ 222.)S citatom: "Stoji, stoji Ljubljanca  C
spusti" (v baladi Mrtvec pride po ljubico -      SLP      59, v baladi o desetnici, o smrti rejenke idr  C
niz, ki se začne z ljudsko pesmijo A: (Š 61 in      SLP      59) in B: Prešernovo Lenoro (KČ 1830), na podlagi  C
nastane ljudska pesem C: Mrtvec pride po ljubico (     SLP      I/60), nadaljuje z umetniškimi obdelavami tega  C
prototekstu ABC: ljudska (Mrtvec pride po ljubico      SLP      I/59) + Prešernova + ponarodela pesem (SLP I  C
ljubico SLP I/59) + Prešernova + ponarodela pesem (     SLP      I/60) => metatekst 1: Simon Jenko -Knezov zet  C
istoimenske ljudske pesmi iz Zagorice: GNI R 16.100 in      SLP      I / 59/ 5 in 6 - GNI M 25.543) in jo razdelila  C
ljudske pesmi Mrtvec pride po ljubico (glej      SLP      I/ 59 -A).   C
Kralj Matjaž reši svojo ugrabljeno ženo (tip A:      SLP      I/3) in Kralj Matjaž rešen iz ječe (tip B: SLP  C
SLP I/3) in Kralj Matjaž rešen iz ječe (tip B:      SLP      I/5-11) ter še Prešernovo prepesnitev pesmi  C
bajeslovne pesmi je Pred zmajem rešeno dekle (     SLP      I/22/1-4) in poje o dekletu, ki ga je iz zmajevega  C
izoblikovala šele legenda 12. stoletja ..." (Prim      SLP      I: 133.) Poganski temelj je prekrila krščanska  C
ljudska legendarna pesem Pred zmajem rešeno dekle (     SLP      I/22) + predloga/prototekst 2: ljudski kolednici  C
prototekst: ljudska pesem Pegam in Lambergar (     SLP      I/1) => (pologa/metatekst 1: France Cegnar   C
1689, Schönleben 1674)." (Kumer 1959: 225 in      SLP      I: 14-15.) Vsebinsko jedro te ljudske pesmi  C
Vsebinsko jedro te ljudske pesmi (Š 13-17 in      SLP      I/1/5 in Matičetov 1993: 16) je dvoboj med vitezom  C
prvega tipa št. 5 iz Slovenskih ljudskih pesmi      SLP      I, iz Vinja pri Dolu, Gorenjska, zapisal jo  C
drugače prenašati, npr. zbirke ljudskih pesmi -      SLP,      SNP, SŽ, v sodobnem času zgoščenke z ljudskimi  C
prototekst: ljudska pesem Riba Faronika nosi svet (     SLP      I/20) => pologa/metatekst 1: Gregor Strniša  C
celota: ljudska pesem Godec pred peklom (Š 65 in      SLP      I/48: 3) in njene variante.Ta predloga tematizira  C
prototekst: ljudska pesem Godec pred peklom (     SLP      I/ 49) 26 => metatekst 1: Gregor Strniša - Orfejeva  C
je preoblikovan citat verzov ljudske pesmi (     SLP      I 48/3): "Po morju se vozi deveti mož, / deveti  C
drugi dan, / fantič je bil že na pare djan." (     SLP      I/ 39/ 8.)Z ljudskimi uroki se spoji v pesmi  C
kako diši / kako kipi." (Lavdon (Š 28-31 in še      SLP      I/ 14: Lavdon zavzame Beograd A.)V Starinski  C
zgodovinska Lavdon zavzame Beograd (Š 28-31 in      SLP      I/14 ), pripovedna o bolnem junaku Na karpatski  C
sveti Andrej / izpljunil je tri vinske jagode. (     SLP      I 49/2.); "luna sije, kladvo bije" (Krogi in  C
ljubezenske Zapuščena uroči nezvestega - A (SŽ 110,      SLP      I/ 61) - GNI M 24.097. Taka uvajalna formula  C
izročilu, še več pa je črpala iz Štreklja ali      SLP.     V kiticah večkrat uporabi ponavljanje kot stilno  C
preoblikovana ljudska odnosnica iz Rudeževega zapisa (     SLP      I/ 51/2).Uporaba ljudskih stilemov pa tako kaže  C
(Lavdon zavzame Beograd - A,      SLP      I / 14 / 4.)Ta junak pa se pri Makarovičevi  C
pesem o mrtvaški kosti. Pesem Mrtvaška kost (     SLP      I/ 39) je balada o mrtvaški kosti, ki kaznuje  C
mrtvecu, ki pride k objestnežu v goste. (Glej      SLP      I/ 39, str. 208.) Pesem, ki je ni v Štreklju  C
str. 208.) Pesem, ki je ni v Štreklju, je pa v      SLP      I (1970) in v Starih žalostnih Jože Glonarja  C
Naročilo ranjenega vojščaka (Gospod Baroda -      SLP      I 6/1-3) je prepoznavna prav z naslovom in nato  C
njegovih pesmih Mrtvaška kost, kjer se navezuje na      SLP      Ina Breznikov zapis ljudske pesmi , kjer ga  C
pripovedne pesmi Usmrtitev rokovnjača Matjona (     SLP      III/200/1,2): "da ne bo še za smrt rokovnjač  C
pa je imel v čevljih kri zaradi čarovnije. (     SLP      III/200, glej komentar na str. 400 in Kumer  C
dekle (SLPI/21) ali tudi s pesmijo Desetnica (     SLP      I/ 51), in sicer: "Stoji, stoji beli grad,   C
pa je iz pesmi, zapisane pred junijem 1832. (     SLP      1970/ 14/1, glej še komentar na strani 92.)  C
enega od štirinajstih priprošnjikov v stiski. (     SLP      II 1981: 406.) Snoj je uporabil osrednji smisel  C
Krištof, prenes me čez morjé!" (odlomek pesmi:      SLP      II/123/1 - Breznik: pred 1899) Snojev dvom  C
obj.:      SLP      I/ 51/8. P   C
Gorenjsko, zps.: Matija Valjavec, še pred 1852,      SLP      I 59/1-9. Je rožice nabirala, / de bode  C
MRTVEC PRIDE PO LJUBICO - B: varianta št. 1 (     SLP      60), nastala po Prešernovi Lenori: Dane pri  C
številko tipa in številko posamezne pesmi, npr.      SLP      I 60/5/1.(Glej vire in bibliografijo.)   C
velika podobnost z ljudsko Hudič odnese plesalko (     SLP      25) in Prešernovim Povodnim možem; Pesem od  C
prišla iz nemškega ljudskega izročila. (Glej      SLP      IV/ 22.) Za prvo zbirko Padajoče zvezde (1902  C
Uboj na vasovanju vemo za ustvarjalca. Glej      SLP      IV, 219/1, str. 289. Pesem je po besedah pevca  C
polumetnim, polljudskim tvorbam novejšega časa (     SLP      I/ 60/ 3). Posebna medbesedilnost je t. i  C
1990b: 37.) Glej raznolikost variante pesmi v      SLP      I/20. Nedvomno je bila vsaj duhovna predloga  C
legendarno pesem Sežgani in znova prerojeni človek:      SLP      I/49 (str. 284-287); tako se medbesedilno stika  C
komentar ob pesmi Lavdon zavzame Beograd - A,      SLP      I/14, str. 92. Jelengar Svetlane Makarovič  C
Najpreprosteje je seveda glasovati za Najboljšo stranko (     SLP,      Samaja lučšaja partija), ki mi jo tudi sicer  D
Toda potem se vprašam: Le zakaj bi glasoval za      SLP,      če pa mi je bistveno bolj pri srcu Stranka,  D
samokritično priznavam, da nisem dovolj dober za      SLP.     A bolj ko razmišljam, hujši so dvomi.   D
praga, bo moj glas potem tako in tako dobila      SLP.     Prav, sem pomislil, potem pa sploh ne bom šel  D
tudi če ne glasuješ, bo tvoj glas spet dobila      SLP,      tvoja PTČP pa bo zaradi tebe ostala z dolgim  D
namreč neveljaven in že spet ga bodo prišteli      SLP.     Kakšen paradoks: glasovnica je neveljavna, toda  D
Kakšen paradoks: glasovnica je neveljavna, toda      SLP      pridejo prav tudi takšni volivci. Kot Čičikovu  D
naslovom Gosli iz človeškega telesa izdajo umor (     SLP      I/52). Kam po starosti med slovenskimi ljudskimi  D
izbranimi zvočnimi primeri pripovednih pesmi - od      SLP      I do SLP V z naslovom Slovenske ljudske pesmi  D
zvočnimi primeri pripovednih pesmi - od SLP I do      SLP      V z naslovom Slovenske ljudske pesmi je vključen  D
pojasnjuje inženir Ivan Lesjak iz podjetja      SLP.     MOL s terenskimi deli postopno pripravlja prostor  D
dvorišču (za 84.000 evrov jih opravlja podjetje      SLP)      ter statične raziskave v stavbi (za 43.000 evrov  D
SAZU bo treba kadrovsko okrepiti, sicer izida      SLP      v celoti ne bo dočakala nobena današnja generacija  D
5 ur      SLP      Super Long Play 102 ure   P
319 ur      SLP      Super Long Play 427 ur   P
4 ure      SLP      Super Long Play 287 ur   P
6 ure      SLP      Super Long Play 272 ur   P
4 ure      SLP      Super Long Play 101 ur   P
5 ur      SLP      Super Long Play 204 ure   P

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA