nova beseda iz Slovenije

volja (801-900)


katerem živi, pa je povzročila njegova silovita      volja      do radikalizacije usodnih vprašanj o smislu  B
intenzivnost, ta izvirnost, ta neustavljiva      volja      do resnice (čeprav svoje), nas nenehno sili  B
ga lahko človeško napolnjuje konformistična      volja      do boljšega, kvalitetnejšega, večjega, lepšega  B
in prava možnost. Ne samo, da se Vidmarjeva      volja      do te naše izjemnosti in izobraženosti ni uresničila  B
odstotno izpolnjenih planov. Strah in človekova      volja      po preživetju brišeta vse razlike.Strah povzroča  B
ne da bi nas ob tem samo za hip hipnotizirala      volja      do družbene moči in oblasti nad človekom.   B
opisano v izgonu Adama in Eve iz raja. Svobodna      volja      človeka je začela delovati, s tem tudi zlo,  B
bolj in bolj odpadate ...” Da bi bila božja      volja      ljudem bolj razumljiva, je na gori Sinaj, ko  B
svojo svobodno voljo. Ali človekova svobodna      volja      omejuje Boga pri njegovem odločanju? Predlagam  B
začetku je bila »Beseda« ‒ ideja, načrt, hotenje,      volja,      ... Ali vsega opisanega ni možno povedati bolj  B
Mislite si namreč, da delate lahko, kakor vas je      volja;      da je opravilo kritikov in filozofov, -- če  B
Močnejša je moja v lepoti in sreči pomlajena      volja,      nego čas in sodba njegova. Oj Kobal, oj Lenard  B
prej; tudi draginja je velika; ampak moja dobra      volja      izvira odtod, da že par mesecev ne berem slovenskih  B
da zaboli še tebe srce in te mine najboljša      volja.      Slog Ganglovih pesmi je od prve pa do zadnje  B
in v tujini (”Tujci“ -- ”Novo življenje“ -- ”     Volja      in moč“).Iz drugih življenje ljudstva v bednih  B
Ljubljana v ”Kurentu“, Bled v ”Novo življenje“, ”     Volja      in moč“ in ”Lepa Vida“.--   B
“ -- Kje mladeniški idealizem, kje želja in      volja      do boja, do truda, celo do trpljenja, kje tisti  B
usoda! Zgodi se, kakor je sklenila najvišja      volja!     “ In ko je napočilo nedeljsko jutro, se je  B
bahamo z njimi pred vsem svetom. Kaj nam ljudska      volja,      kaj nam ubeseden izraz gospodarskih skrbi in  B
tradicij, le v njem živi vroča želja, mogočna      volja      po svobodi.Drugačen bo v prihodnosti ljudstva  B
Izvolite pododsek!“ Odborniki vstanejo: ”Božja      volja,      božji glas!“ Drugi odbornik: ”Was gibt's  B
bi videl, da bi me mati počakala, a ni bila      volja      višje previdnosti.‒ Tukaj se začenjajo mrzli  B
pristop k Paktu znanje esperanta in izražena      volja,      pa bi v primeru, da bi taka država lahko dajala  B
beremo v Summi zoper pogane: „Po Filozofu gre      volja      na smoter, vtem ko izbira zaobsega vse to, kar  B
svobodni volji. Torej pritiče Bogu svobodna      volja.     ”Niti Bog se ne odloča na podlagi nujnosti, temveč  B
se gotovo moral vprašati, ali je sploh Božja      volja,      da bi se na svetu uveljavil en sam jezik.Zamenhof  B
razrešitev svojih problemov, ki bi mu njegova lastna      volja      v danem trenutku pomenila tako veliko in stvarnost  B
kolektivom, prek katerega je spregovorila nesmrtna      volja      vesolja, ki smo je deležni le za ceno naše osebne  B
trenutku našega življenja je namreč prisotna      volja,      ki usklajuje našo dejavnost, zato smo toliko  B
vsega, kar sva ljubila, je bil Bog. Ali vsaj      volja,      da bi Bog bil. (Roman o knjigah, 1983)  B
dostojanstvo potrebno, revolucionarna ideja in      volja,      predanost in požrtvovalnost, izkoriščano in  B
bitja, zanj Boga sploh ni. Je samo Unamunova      volja,      da bi Bog bil.In ta volja je toliko silovitejša  B
samo Unamunova volja, da bi Bog bil. In ta      volja      je toliko silovitejša, kolikor bolj je smrt  B
kar lahko rečem, samo tole: Zgodi se Tvoja      volja.      Vera je pravzaprav pravljica.   B
seboj, temveč le farizeji in pismarji, prestižna      volja      posameznika in prestižni boj človeka s človekom  B
objekt človekove volje je izgubljen. Človekova      volja      ostaja sama s seboj, obrnjena k sebi in k oboževanju  B
in ne bo hotela vedeti, da se mora človeška      volja      podrediti nadljudski volji; socializem bo ostal  B
razodeva hotenje po lastnem pogledu na svet kot      volja      po osebnem in intimnem naziranju sveta (Samo  B
koklja nad piščanci in kot edina odločujoča      volja,      ki v kali blokira vsako ustvarjalno idejo.   B
. /\ .. stran 175 . \/ Ta realna ljudska      volja      je volja po vsesplošni združitvi.Ta volja se  B
stran 175 . \/ Ta realna ljudska volja je      volja      po vsesplošni združitvi.Ta volja se ne more  B
volja je volja po vsesplošni združitvi. Ta      volja      se ne more izraziti niti v eni obliki državnosti  B
ničesar drugega ni, kar bi lahko hotela Njegova      volja,      razen Njenega lastnega in v Njegovi sámo-volji  B
zgolj v odnosu do našega uma - tj. v Bogu sta      volja      in razumevanje resnično eno in isto in se razlikujeta  B
od kje. Ali torej Spinoza misli, da se Božja      volja      izraža neposredno v nujnih in večnih zakonih  B
Janez, v mislih. Tega, da je Božja      volja      zgolj naravni zakon, ne morem sprejeti - kajti  B
kaotična ali vsaj nepopolna, in da jo mora Božja      volja      od časa do časa ”popravljati“ s čudeži - kar  B
navaja kakšne konkretne primere za to, da Božja      volja      ni nič drugega kot zakon narave? Bruno išče  B
morala biti, kot sem sklepal že spočetka, um in      volja      Boga, se pravi (kot priznavajo vsi) bistvo Boga  B
pomenu sta Božja nujnost in človeška svobodna      volja      združljivi, sub specie aeterni pa je v Bogu  B
kajti nujnost naravnih zakonov je Božja svobodna      volja      sama.Spinoza opozarja:   B
Bruno. Da - le kako naj      volja,      ki ničesar noče, ubesedi samo sebe?Volja se  B
volja, ki ničesar noče, ubesedi samo sebe?      Volja      se lahko ubesedi šele potem, ko postane ”potrjujoča  B
lahko ubesedi šele potem, ko postane ”potrjujoča      volja“     , ki pa je, kot piše Schelling v nadaljevanju  B
biti, v pravolji, ki ni več subjekt, saj je ”     volja,      ki ničesar noče“, obenem pa je prvi in poslednji  B
ali ne bo - je lahko po svojem bistvu samo      volja     : kajti le goli, čisti volji je dano na voljo  B
Da, vendar Schelling seže še globlje, kajti      volja,      ki je postavljena pred takšno odločitev, že  B
smislu že določena kot ”amfibolična“, razdvojena      volja;      zato Schelling na sam začetek, še pred razdvojeno  B
namreč tisto neprotislovno, kar iščemo, je      volja,      ki ničesar noče. Torej ni prvo neko dejanje  B
alfa in omega - in to je, kot pravi Schelling, ”     volja,      ki ničesar noče“. Marija se igra s slamico  B
To zveni precej budistično, ne?      Volja,      ki ničesar noče... ali je v nekakšni nirvani?  B
vendar so razlike med njima precej večje.      Volja,      kot je učil Buda, vodi v trpljenje, v krog sužnosti  B
nirvane. Pri Schellingu je povsem drugače: ”     volja,      ki ničesar noče“ ni zla, niti prvotno, dokler  B
pri Schellingu je narava, ki jo potrjujoča      volja      ustvarja, božanska teofanija, razodevanje Boga  B
sploh imenuje neizrekljivi pratemelj sveta - ”     volja“     ?Ali ni to protislovje v samem pojmu: kako sploh  B
protislovje v samem pojmu: kako sploh lahko obstaja ”     volja,      ki ničesar noče“?Bistvo vsake volje je vendar  B
vsakega dejanja in nehanja samo mirna in spokojna      volja,      bi se uničilo samo; kajti vsako gibanje išče  B
se vse vrti, ona sama pa miruje... ”Če pa je      volja,      ki ničesar noče, tista, ki izreka večnost, ni  B
ne bi imela, zato je mirujoča, ravnodušna      volja.     - Biti, kakor da nisi; imeti, kakor da nimaš  B
Janez. Ali ni Schellingova čista      volja      pravzaprav - nič? Bruno.   B
Nemara je res tako, saj Scheling sam pravi, ”taka      volja      je nič in je vse“ [prav tam], potem pa dodaja  B
trenutku nad časom. Zato je torej negibna      volja,      ki ničesar noče, tisto najvišje in prvo.Kajti  B
gibanju vseh sil in skozi vse še vedno učinkuje      volja,      ki ničesar noče.Tja je vse usmerjeno, tja vse  B
Schelling (6), 268] Schelling nadalje pravi, da je ”     volja,      ki ničesar noče“ celo ”nad Bogom“, kajti -   B
tudi zlo, ne morem pa razumeti, kako je lahko      volja      ”moč za vse“, če sama ni ”niti bivajoče, niti  B
energeia, lat. actualitas). Za Schellinga je      volja      čista možnost, prva potentia, v kateri so  B
Janez. Toda kako pride      volja      iz možnosti v dejanskost?Ali je čista volja  B
volja iz možnosti v dejanskost? Ali je čista      volja      kot ”možnost bivanja“ obenem tudi vzrok bivanja  B
ne da bi sam za to kaj storil, znova porodi      volja,      ki te kaj kmalu spet potegne k sebi in te povleče  B
”Torej, če smo prej rekli, da je mirujoča      volja      prvo, potem zdaj lahko rečemo, da je nezavedno  B
in se spoznala kot duh; pri Schellingu pa je      volja      do narave večna, narava se ne ”ukinja“ v duhu  B
dalje? ”Iz tega spoznavamo, da je bila tista      volja,      porojena v tihi večnosti sama iz sebe, večna  B
porojena v tihi večnosti sama iz sebe, večna      volja      do narave...“ [prav tam]. Medtem ko Janez bere  B
saj to je tisto slavno pradrevo, imenovano      Volja      do narave!Toda, ojoj: vsaka tulpa, ki jo Marija  B
druga v drugo kot ognjene kače. - Mora res      Volja      do narave požreti samo sebe, zgoreti v lastnih  B
nakana v nekem smislu tudi ukana... kajti večna      volja      do narave, ki je sprva zgolj čista ”možnost  B
čemer pa se zavest šele prepoznava kot ”večna      volja      do narave“; izvorni človek je ”zunajbožansko  B
mojster Bruno, da je tudi sama Schellingova ”     volja,      ki ničesar noče“ nekakšen stvarjenjski mit?  B
nenajdenju - sebe, iz te težnje se je porodila      volja,      ki hlepi po večnosti in se skuša povzpeti do  B
povzpeti do nje. Napredujoča, stopnjevita      volja      si je zgradila stopnice, po katerih bo prišla  B
se iz njenega nezavednega hrepenenja porodi      volja,      ki zgradi ”stopničasto“ življenje, s katerim  B
sámospoznanju - in šele zdaj večnost sploh je.      Volja      ”zgradi“ lestev življenja, duh pa daje zavesti  B
tista v biti in bivajočem samem počivajoča      volja,      zaradi katere edine je lahko bit dejansko bit  B
bit dejansko bit, bivajoče dejansko bivajoče,      volja,      ki poprej ničesar ni hotela.Ta volja je Gospod  B
bivajoče, volja, ki poprej ničesar ni hotela. Ta      volja      je Gospod, kajti od nje prihaja vsa moč in vsa  B
vendar sama Modrost ni Gospod, saj je rečeno ”     volja      je Gospod“ - ali je torej Gospod ”volja, ki  B
rečeno ”volja je Gospod“ - ali je torej Gospod ”     volja,      ki ničesar noče“?... In zakaj Schelling tu govori  B
stvarjenjem v Vekovih sveta pojmovan kot ”     volja,      ki ničesar noče“...Odnos med bivajočim (das Seyende  B
ptica modrosti, imenovana tudi Zanikajoča      volja     !“ Sova kroži vse niže in niže, tik nad menoj  B
pripravljena žrtvovati, naj živi tvoja Zanikajoča      volja      - toda vedi: ona je resnična Gospa vodnjaka  B

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  301 401 501 601 701 801 901 1.001 1.101 1.201 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA