nova beseda iz Slovenije

subjekt (201-300)


da bi lahko bil orodje volje Drugega, mora      subjekt      narediti, da Drugi obstaja.To je seveda skrajna  C
subjektov položaj: soočen z imperativom užitka se      subjekt      instrumentalizira, spremeni v orodje za zadovoljevanje  C
in zato tudi konec analize - kot trenutek, ko      subjekt      nima več opraviti z zahtevo Drugega, pač pa  C
opraviti z zahtevo Drugega, pač pa z njegovo voljo.      Subjekt      je na začetku analize opredeljen kot tisti,  C
sicer ne ve, kaj želi, a hkrati ve, česa noče.      Subjekt      je instanca volje, medtem ko je Drugi inkarnacija  C
Drugi inkarnacija zahteve. Na koncu analize ni      subjekt      več tisti, ki noče, pač je Drugi tisti, ki hoče  C
posledico mutacijo subjektovega statusa, kajti      subjekt      ne more zatrditi svoje volje drugače kakor da  C
Claudel znova odkrije v kristjanstvu obupa)".      Subjekt      se lahko torej odloči bodisi za skrajni objektni  C
Lacanovega zgleda, Antigone, zlasti pa Sygne, ker      subjekt      afirmira obstoj Drugega s paradoksnim, popolnoma  C
paradoksnim, popolnoma nekoristnim samožrtvovanjem.      Subjekt      izpričuje popolno vdanost volji (neobstoječega  C
vrednosti: $ ali objekt a. To se pravi, da se lahko      subjekt      poistoveti bodisi s tistim, ki je izgubil, namreč  C
podreditev, skratka, mazohistično pozicijo,      subjekt      v njej vztraja ne glede na to, kaj ga doleti  C
zapoved našega časa, zapoved, pred katero je      subjekt      dobesedno razorožen.Po eni strani mu newageovska  C
Strast je namreč ekstatično stanje, v katerem je      subjekt      nedovzeten za zahteve uma, saj se postavi v  C
tudi če se moti in če je to v njeno škodo".      Subjekt      lahko podleže strasti, četudi ve, kakšne posledice  C
ni pa subjektova volja, ni volja, ki bi jo      subjekt      priznal za svojo, v kateri bi se prepoznal,  C
Hrizipu, "nepopravljiva", neozdravljiva, saj si      subjekt,      ko podleže strasti, "ne more pomagati", to je  C
pomagati", to je "močnejše od njega", ni zato      subjekt      nič manj odgovoren za svoja dejanja, saj je  C
razcep subjekta, notranjo razklanost, ki je      subjekt      ne more premagati, tematizira kot problem volje  C
klasičnim in modernim pojmovanjem volje: za prvo je      subjekt      hotenja, volje tisti, ki lahko kadar koli neha  C
lahko kadar koli neha hoteti, za stoiško pa je      subjekt      volje predvsem tisti, čigar narava sploh ne  C
hoče. Vsi stoiki se strinjajo, da se lahko      subjekt      popolnoma odtegne kapricam usode in popolnoma  C
neodvisnosti subjekta, ne seveda v pomenu, da ima      subjekt      oblast nad potekom dogodkov, pač pa, ravno nasprotno  C
neodtujljivo svobodo. S Kantom povedano: stoiški      subjekt      se lahko izbere kot "fenomen" ali kot "noumenon  C
kot posameznik. Proairesis je akt, s katerim      subjekt      zavestno, hote izbere ta ali oni način življenja  C
eni strani je proairesis delček božanskega in      subjekt      v zadnji instanci ni nič drugega kakor varuh  C
volja oziroma proairesis prav področje, kjer je      subjekt      gospodar, kjer je kot Bog. Neodvisnost proairesis  C
za to, kar iz sebe naredimo. To se pravi, da      subjekt      nima nobenega opravičila za to, kako uporablja  C
Proairesis je zato edino, na kar se lahko      subjekt      popolnoma zanese, je moč, ki je ne more premagati  C
Pristati na Udarce usode za stoike ne pomeni, da je      subjekt      povsem brez moči, da mu preostane samo resignacija  C
stoiške rešitve zagate volje v situaciji, ko      subjekt      nima nadzora nad svojo usodo, je v tem, da lahko  C
nadzora nad svojo usodo, je v tem, da lahko      subjekt      ohrani svojo voljo kot neodtujeno edino, če  C
voljo Drugega, v Usodo. Kako je mogoče, da vidi      subjekt      v tistem, kar se mu dogaja kot po neki neizprosni  C
previdnosti. S privolitvijo v Usodo naj bi se      subjekt,      soočen s tem, da v nobenem primeru ne more spremeniti  C
je že. Prav v tem Hočem!, s katerim pozdravi      subjekt      dogodke, na katere ne more v nobenem primeru  C
dveh ozirih: svoboden je kot "epistemološki"      subjekt,      ki sicer ne ve, kaj "hoče" Usoda, ve pa, da  C
dogodek, neodvisni od tega, kaj hoče ali noče      subjekt?     Kaj torej pomeni biti kvazi-vzrok?  C
primeri, to se pravi, ko se dogodek primeri, ga      subjekt      pozdravi s svojim Hočem!Stoiška volja, dobra  C
stoikove drže, ki se ravna po maksimi: "Postani      subjekt      svoje nesreče" oziroma "ne bodi nevreden tistega  C
Usodo je namreč radikalna zareza, prelom, saj      subjekt      pred tem aktom ni več istoveten subjektu po  C
dobesedno neprimerljivi instanci. S privolitvijo je      subjekt      tako radikalno spremenjen, da je treba govoriti  C
stoiške etike je kultiviranje volje do stopnje, ko      subjekt      hoče biti kvazi-vzrok za tisto, kar se proizvede  C
pristanek na neogibno, pač pa dejanje, s katerim se      subjekt      "podpiše" pod voljo Drugega.Gre za dejanje volje  C
Zvijača" stoiške volje je potemtakem v tem, da se      subjekt      loči od Drugega prav z gesto, s katero privoli  C
zlomiti subjekta, ne zadeva ga v živo, saj se je      subjekt      že postavil "na varno".Prav to gesto hoče ponoviti  C
naključje, saj na vsak udarec usode Nietzschejev      subjekt      odgovori: "To hočem!" Stoikom gre nedvomno priznati  C
ker zahteva od subjekta popolno uklonitev.      Subjekt      je svoboden, ko se popolnoma podredi zahtevam  C
nogo. Bistvo stoiške askeze je v tem, da se      subjekt      odtegne vsemu, kar ni od njega odvisno, natančneje  C
zmožnosti izbire. Da je stoik v prvi vrsti      subjekt,      ki se odteguje vsaki prisili, je razvidno iz  C
Ne, pač pa le moje umrljivo telo."      Subjekt,      ki je v posesti te zmožnosti, ravna po svoji  C
Drugi ne more v nobenem primeru uživati. Zato      subjekt,      ki se zateče v proairesis, Sadu nujno "pokvari  C
že je subjektova sramežljivost "posiljena".      Subjekt      se čuti posiljenega, ker je pasivno prenašal  C
nobenih možnosti za uspeh, če ne bi bil sam      subjekt      v svoji največji intimnosti že na mestu Drugega  C
točke, ga zadene v živo, je to zato, ker je sam      subjekt      na neki način "vsiljivec" na mestu Drugega.  C
proairesis ni več mogoč. Nujno je torej, da stoiški      subjekt      izumi drugačen odnos do Drugega, tak namreč  C
tako kot sadist, ve, da ne gre za to, ali se      subjekt      ukloni ali ne zunanji prisili, temveč za to  C
na kraj nekakšne "absolutne istosti", kjer je      subjekt      zunaj dosega, varen pred napadi Drugega.V nekem  C
smislu bi zato lahko rekli, da tudi stoiški      subjekt      uživa.Seveda ne uživa v trpljenju.   C
avtonomije svoje volje, svoje proairesis, je      subjekt      pripravljen plačati kakršno koli ceno, celo  C
subjekta, da mumificira svojo željo. Stoiški      subjekt      uteleša torej držo brezčutnosti in neomajnosti  C
Toda ali je stoik Heglov gospodar? Stoiški      subjekt,      reduciran na hegemonikon, na proairesis, gotovo  C
pozicijo gospodarja že subvertira, ker je tu      subjekt      pripravljen žrtvovati tudi samo gospostvo.Ta  C
ravno nasprotno, je tisto v subjektu, čemur je      subjekt      pripravljen žrtvovati vse, celo svoj obstoj  C
Pri stoikih, kot nismo nehali poudarjati, je      subjekt      poistoveten z zavestnim jazom, s hegemonikonom  C
ki naj drži strasti na uzdi. Za psihoanalizo      subjekt      izvirno ne ve, kaj hoče, natančneje, ne ve,  C
sebstvo v tistem, kar se izmika umu, v čemer se      subjekt      ne prepozna in o čemer noče ničesar vedeti.  C
subjekta. Kako se na tako strukturo artikulira      subjekt?     To vprašanje je še zlasti dramatično za stoike  C
vznik subjekta. V pulziji nastopi neki nov      subjekt,      ein neues Subjekt.To bi lahko razumeli v smislu  C
pulziji nastopi neki nov subjekt, ein neues      Subjekt.     To bi lahko razumeli v smislu vulgarne interpretacije  C
kjer je bilo ono, se pravi goni, mora priti      subjekt,      ozaveščeni jaz.To bi bil nastanek Jaza iz onega  C
zato tudi vztraja: "ni bil že prej tu neki      subjekt,      namreč subjekt pulzije, marveč je to, da vidimo  C
vztraja: "ni bil že prej tu neki subjekt, namreč      subjekt      pulzije, marveč je to, da vidimo, kako nastopi  C
pulzije, marveč je to, da vidimo, kako nastopi      subjekt,      nekaj novega." Kako vznikne torej subjekt?  C
subjekt, nekaj novega." Kako vznikne torej      subjekt?     Subjekt ni na neki način že tu, marveč ga dobesedno  C
Kako vznikne torej subjekt?      Subjekt      ni na neki način že tu, marveč ga dobesedno  C
njegovih premen, sprevračanja. Krožno gibanje je      subjekt      in statu nascendi.To je seveda mogoče le, če  C
neodvisno od subjekta, pač pa da je sam gon      subjekt      pred subjektom, je subjekt, še preden je postal  C
pa da je sam gon subjekt pred subjektom, je      subjekt,      še preden je postal subjekt.Zato subjekt kot  C
pred subjektom, je subjekt, še preden je postal      subjekt.     Zato subjekt kot tisto novo, kar vznikne iz pulzije  C
je subjekt, še preden je postal subjekt. Zato      subjekt      kot tisto novo, kar vznikne iz pulzije, ne ukine  C
Obstaja le subjektivacija brez subjekta oziroma      subjekt,      ki se ne ve.Subjekt bi postal šele, če bi vzel  C
brez subjekta oziroma subjekt, ki se ne ve.      Subjekt      bi postal šele, če bi vzel nase ta objektni  C
nemogoče. Gon je tisto v subjektu, kar še ni      subjekt,      neko obskurno jedro, in hkrati tisto, kar se  C
jektivaciji, kar ostaja nedostopno subjektu. Skratka,      subjekt      ne more nikdar biti gon in se tega zavedati  C
tega ne ve, ali pa to ve, a takrat on sam kot      subjekt      zbledi, ugasne.Zato spravo s pulzijo nujno spremlja  C
nujno spremlja subjektivna destitucija: ko se      subjekt      spravi s pulzijo, on sam izgine, je odstranjen  C
hegemonikon nima mesta zunaj subjekta. Tudi za stoike      subjekt      sprva obstaja oziroma je navzoč samo kot topos  C
Stoiška etika implicira operacijo izpraznjenja:      subjekt      se mora izprazniti, izničiti, spremeniti v puščavo  C
napetost neke stalne, konstantne sile, za katero      subjekt      ne ve, kaj hoče, se naseli v jaz, lahko bi rekli  C
opredeljena prav z načinom, kako se vanjo umešča      subjekt"     . Pulzijo, kot smo že videli, opredeljuje radikalna  C
mogoče govoriti ne o subjektu ne o objektu:      subjekt      se še ni "rodil", objekt pa je zmerom že zgubljen  C
ustvari, proizvede svojega subjekta. Kajti ni      subjekt      tisti, ki išče zadovoljitev, pač pa, narobe  C
zares spravil z užitkom, s pulzijo. V perverziji      subjekt      izgine v užitku Drugega, reducira se zgolj na  C
zgolj na instrument volje Drugega in se kot      subjekt      izbriše.Perverzija ni vznik novega subjekta  C
nobenega spraševanja: ali hočem to, kar želim?      Subjekt      se je namreč tako radikalno spremenil, da so  C
brezpredmetna, absurdna, saj poslej ni več mogoče, da bi      subjekt      "blodil", da bi se izgubljal, odslej teče po  C
bolj usmiljeni. Edino, za čemer se žene stoiški      subjekt,      je "skladnost z", v zadnji instanci skladnost  C
najprej dano samo krožno gibanje, v katerem      subjekt      vznikne kot nekaj novega, kot acefalična instanca  C
novega, kot acefalična instanca. V perverziji je      subjekt      ravno tako situiran kot objekt, vendar z neko  C
vendar z neko bistveno distinkcijo, saj se kot      subjekt      vzpostavi le, kolikor "iz sebe naredi objekt  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA