nova beseda iz Slovenije

bolečine (701-800)


mehanizmi sproščajo morfini in endorfini, ki lajšajo      bolečine,      obenem pa tudi kemične substance, ki so sposobne  B
metle in tudi stisk roke je bil prav tak, da      bolečine      nisem mogel zdržati in sem zavpil.   B
nezadržno krčila pot in mu povzročala čedalje hujše      bolečine,      ki jih je lajšal z aspirini.Spominjam se, da  B
v globino. Mukoma sem se samodejno dvignil,      bolečine      nisem čutil.Haluciniral sem dalje ter se težje  B
sicer znanca, je bil srečen, da mi je lahko brez      bolečine      ustregel.Spominjam se tudi dr. Derganca, ki  B
nastane težnja, ki ji povzroča hkrati s kesanjem      bolečine,      ker ne vidi izhoda iz muk.Toda ko prikipi trpljenje  B
zelo lepo in poetično, balzam za naše srčne      bolečine,      ki pa kajpada le niso trajale predolgo.V Cankarjevi  B
doktrinar... Jaz pa sem doživel čudaški izbruh te      bolečine,      ko mi je nekoč na cesti pokazal smetarja, ki  B
poznavalci njegove zapuščine, da ga ni najti nikjer.      Bolečine,      ki je je bil sposoben zaradi te senčice na Prešernovem  B
redkobeseden, kajti revmatizem mu je prizadeval hude      bolečine      v križu. Hodil je sključen in ubog.  B
kaplje na čelu in videl sem, da ga spreletavajo      bolečine      njegovega dvanajsterniškega ulkusa.V takih primerih  B
lisičji brlog, kjer je Lili prestajala hude      bolečine.     In ravno tako energična je morala biti z njo  B
zakaj to sumničenje? Ali je to ostanek stare      bolečine      ali mržnje, ki je Juš Kozak ne zna pozabiti  B
vrtne ograje, kajti stesnitev arterije povzroča      bolečine      v mečih, ker jim žila ne dovaja več dovolj krvi  B
italijanskega fašizma - nerazumljive. Bil je slep od      bolečine      in pripravljen na zvezo s komerkoli, ki bi mu  B
živel?« In to trdno, mirno, brez obžalovanja ali      bolečine.      Kakor vemo, se na žalost glede svoje osebne  B
pogrebom sem imel govor, v katerem sem spričo žive      bolečine      izrekel o pokojniku vrsto sodb, ki se mi zde  B
objavi izraz njegovega globokega obžalovanja in      bolečine      ob krivici, ki je doletela Nemce. Avtor manifesta  C
zastave. V teh dnevih samoodpovedovanja in      bolečine      se kujejo novi ideali, ki pričajo o moralni  C
Kajti za Aristotela ugodje ni toliko odsotnost      bolečine      kakor nekakšen "ne več".Ugodje je nepojmljivo  C
stoiškega modreca. Stoik je indiferenten do      bolečine,      ker je tisto, kar je najbolj dragoceno v njem  C
večji zmožnosti enega ali drugega za prenašanje      bolečine,      pač pa se temeljna razlika med njima pokaže  C
človeštvo vladavini dveh suverenih gospodarjev,      bolečine      in ugodja.Edina sta, ki pokažeta, kaj moramo  C
dejansko že deluje - kot podložnik ugodja in      bolečine.      Vendar pa slepa pokorščina načelu ugodja ne  C
Egoizem ugodja, podprt z izračunom ugodja in      bolečine      in povzdignjen v aksiom človekove narave, sankcionira  C
kar se od njega zahteva - op. J. Š. R./, razen      bolečine      ali ugodja", mora dober zakonodajalec za maksimiranje  C
interesa, in sicer tako, da "igra" na registre      bolečine      in ugodja, ti bazični človekovi gibali umetno  C
izhaja, da namesto da bi izračunavanje ugodja in      bolečine,      kot ga nalaga načelo koristnosti, potrdilo zmagoslavje  C
kaznovanja, katerega edini smoter je povzročanje      bolečine      zaradi bolečine, je z vidika načela koristnosti  C
edini smoter je povzročanje bolečine zaradi      bolečine,      je z vidika načela koristnosti nesmiselna, ker  C
izračunavanje dobičkov in izgub oziroma ugodja in      bolečine,      za strast, ki ravno ni pripravljena žrtvovati  C
razen tiste, ki jo prinaša izkušnja ugodja ali      bolečine"     . A iz te konvergence med Freudom in Benthamom  C
strukturno "neadekvatna" vsakemu izračunu ugodja in      bolečine:      ne samo da želje, kot jo razume Freud, ni mogoče  C
si jo želimo." Benthamovski izračun ugodja in      bolečine      se nikdar ne izide, ker želja nastopi kot neulovljiva  C
subjekta sili, da računa z Drugim, da v svoj račun      bolečine      in ugodja vključi Drugega, beg pred samoto,  C
sadovske "perverzne" etike maksimiranja ugodja prek      bolečine,      saj je eden poglavitnih smotrov benthamovske  C
bolečina, ki jo trpi kršitelj zakona. Prizadevanje      bolečine      zaradi bolečine bi bilo za Benthama nekoristno  C
kršitelj zakona. Prizadevanje bolečine zaradi      bolečine      bi bilo za Benthama nekoristno v dveh pomenih  C
nekoristno v dveh pomenih: je neekonomično, ker take      bolečine      ni mogoče kapitalizirati, ne služi ničemur,  C
prizadevanje trpljenja, implicira predstavo      bolečine,      ki naj ne bi poznala meje.Taka predstava o neskončni  C
intenzivno, se sprevrže v bolečino) kakor tudi      bolečine      (preveč intenzivna bolečina povzroči nezavest  C
infinitizacijo oziroma intenzifikacijo fizične      bolečine.     Tudi sadovski rablji namreč vedo, da bolečine  C
bolečine. Tudi sadovski rablji namreč vedo, da      bolečine,      ki naj ne bi poznala meje, ni mogoče doseči  C
Toda po drugi strani taka instrumentalizacija      bolečine      še ne izniči užitka. Za Benthama, ki ga je vseskozi  C
priznava kot edino realno občutek ugodja oziroma      bolečine,      vse drugo pa je spremenjeno v neznanski artificielni  C
njena zmožnost, da modificira njihova ugodja in      bolečine.     Prav na tej točki intervenira Benthamova znamenita  C
po Benthamu doletela zaslužena kazen v obliki      bolečine      oziroma neugodja, narobe pa tistega, ki zanika  C
nobeno neposredno nasprotno pričanje v obliki      bolečine.      To pa pomeni, da je treba na bitnosti, ki imajo  C
Lacan, orodje za distribucijo ugodja oziroma      bolečine,      zahteva torej radikalno spremembo perspektive  C
njenim "realnim izvirom" v občutku ugodja ali      bolečine.     Prav zaradi te dialektike govorice in telesa  C
kot dispozitiv za porazdeljevanje ugodja in      bolečine      med individui glede na končni smoter maksimiranja  C
iztrgamo samo za ceno največje, celo fizične      bolečine.     Namesto da bi videl podložnik v pravici, ki mu  C
grožnjo bolj ali manj neznosne realne, fizične      bolečine      za kršitev, z nečim torej, kar izkusi v realnem  C
realne učinke, merljive z občutki ugodja ali      bolečine.     Pravice oziroma dolžnosti so fikcije, toda fikcije  C
proizvedejo učinek realnega: občutek ugodja ali      bolečine.      In če je Bentham za Lacana vendarle nekakšen  C
lahko subjekt izkusi le v telesu kot občutek      bolečine      oziroma ugodja. Tu bi kazalo opozoriti, da je  C
Kajti zgolj iz njune razlike se porajajo vse      bolečine,      ki nas delajo za resnično nesrečne." O sreči  C
ugodju, do prekoračitve ugodja v smeri neugodja,      bolečine.     Nemožnost zvestobe načelu ugodja tako za nazaj  C
izključitev reda patološkega, neupoštevanje ugodja in      bolečine,      se pravi, vsega, kar aficira telo, kot kriterija  C
vednost prenesti na žrtev. Mučenje, povzročanje      bolečine      Drugemu torej tudi pri Sadu ni samo sebi namen  C
tako, da zavrnejo libidinizacijo, erotizacijo      bolečine.     Ko hoče pokazati, da se pravi domet Sada, konec  C
poniža tisti užitek, ki je ves v povzročanju      bolečine      zaradi same bolečine."Zvijača stoikov" je po  C
ki je ves v povzročanju bolečine zaradi same      bolečine.     "Zvijača stoikov" je po Lacanu v tem, da na voljo  C
prvega ni prepričljivejšega dokaza za užitek od      bolečine,      narobe pa za drugega bolečina ne šteje.To seveda  C
utilitaristično izračunavanje dobičkov in izgub, ugodja in      bolečine.      Tveganje smrti, zastavitev življenja je torej  C
pravic. Tako lahko Lacan iz Kantove omembe      bolečine,      ki spremlja spoštovanje zakona, potegne sklep  C
Lacan naj bi pri tem izhajal predvsem iz afekta      bolečine,      ki naj bi bil nujni korelat subjektovega odnosa  C
našega drugega, idealnega telesa je izkustvo      bolečine      v neobstoječem materialnem udu.Katera roka namreč  C
kot po Malebranchu nezgrešljivo priča izkustvo      bolečine      v neobstoječem delu materialnega telesa, ki  C
videti vesela; namenoma si je sama zadajala      bolečine      in obenem poskušala doseči na obrazu izraz ugodja  C
izključno nam samim: Bog, ki v nas povzroča občutek      bolečine,      bolečino seveda pozna - namreč v smislu, da  C
zmožnost mišljenja, tako da duša ne more čutiti      bolečine      ali ugodja in obenem svobodno misliti na Boga  C
Ko si denimo poškodujemo telo, nas občutek      bolečine,      ki ga Bog proizvede v našem duhu, ne le opozori  C
aficiralo poglavitnega dela njegovih možganov, Adam      bolečine      preprosto ni več občutil.Na ta način je bil  C
Adamova sreča zlasti v tem, da ni (ob)čutil      bolečine,     " pravi Malebranche. Adam pa bolečine ni občutil  C
čutil bolečine," pravi Malebranche. Adam pa      bolečine      ni občutil zaradi tega, ker je lahko gibanje  C
možganov, ki bi jim sicer neizogibno sledil občutek      bolečine      v duši.Kar je torej paradiž konstituiralo kot  C
modificira z občutkom določene barve oziroma      bolečine.     Kar torej neposredno vidimo in čutimo, ni materialna  C
oziroma za del same sebe. Ker duše s percepcijo      bolečine      ne aficira sámo materialno telo, ampak ideja  C
indiferentne percepcije beline proizvajal percepcijo      bolečine,      zidu oziroma lista papirja ne bi imel za un  C
dvoma: "Roka, ki enorokce aficira z občutkom      bolečine,      prav gotovo ni tista, ki so jim jo odrezali  C
drugi roki" pa v nas nista začeli povzročati      bolečine      šele zdaj, ko smo ostali brez prvih dveh, se  C
izgubili. Ker tisto, kar dušo aficira z občutkom      bolečine,      ni sámo materialno telo, ki ga duša animira  C
da je tista, ki v njem povzroča percepcijo      bolečine,      ne obstaja več.Že preden so mu jo odrezali,  C
temperaturo, ampak je bil zmožen celo premagovanja      bolečine:      kadar si je poškodoval telo, je lahko s svojo  C
poškodoval telo, je lahko s svojo voljo dosegel, da      bolečine      preprosto ni več občutil.Ob S.-jevi izjemni  C
njegovem izjemnem spominu in zmožnosti premagovanja      bolečine,      se sama od sebe ponuja primerjava z Malebranchevim  C
continue de nous maltraiter] in nam povzroča hude      bolečine      [il nous fait souffrir des douleurs tres-vives  C
nad bolečino, se pravi dejstvo, da "ni občutil      bolečine"     , kadar je tako hotel, je namreč tisto, kar v  C
odlikuje tudi Adama v paradižu. Razlog, da Adam      bolečine      ni občutil, pa je v tem, da je imel pred grehom  C
možganov, ki bi jim sicer neizogibno sledil občutek      bolečine      v duši. S. svoj obisk pri zobozdravniku opiše  C
ampak "njega". Jaz preprosto ne čutim nobene      bolečine.      Kot kaže ta navedba, S. očitno nima Adamove  C
močnejšo in šibkejšo možgansko sledjo. S. torej      bolečine      najbrž res ni občutil, toda za razliko od Adama  C
občutil, toda za razliko od Adama, ki se je      bolečine      lahko v celoti otresel, si jo je moral vsaj  C
drug, pa bi moralo po Malebranchu ob pogledu na      bolečine,      ki jih prestaja nekdo drug, boleti tudi tistega  C
svojega gospodarja "držala svečo", so lahko te      bolečine      občasno tudi zelo intenzivne: pogled na ta prizor  C
je na ta način dosegel, je bilo samo to, da      bolečine      kljub temu, da je zares držal roko nad razgreto  C
psihofizičnimi zakoni moral slediti ustrezen občutek      bolečine      v duši -, same temperature v roki pa na ta način  C
zatekel k svojemu utečenemu prijemu premagovanja      bolečine,      se pravi predstavljal bi si, da ni on tisti  C
torej očitno moral biti zmožen občutek pekoče      bolečine      - če seveda okoliščine ne bi bile preveč ekstremne  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  201 301 401 501 601 701 801 901 1.001 1.101 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA