nova beseda iz Slovenije

etike (56-155)


opazkama opozori na centralno vlogo Aristotelove      etike      za etiko psihoanalize in hkrati razdaljo, ki  C
priučevanju, njihovi vzgoji. V VII. knjigi Nikomahove      etike      Aristotel postavi nasproti trem nravstvenim  C
s tem seznamom je Aristotel izločil iz polja      etike      željo. Ta seznam kaže namreč na neko izjemno  C
ključni pojem, ki napotuje na meje aristotelovske      etike.     Po Aristotelu je zdravilo za čezmernost edino  C
odpove. Če torej Aristotel izključi iz polja      etike      bestialnost, je to prav zato, ker je nedovzetna  C
more do živega. Temeljni problem Aristotelove      etike      je torej, kako intervenirati v izprijenost,  C
bo zanimalo, kakšne mutacije, transformacije      etike      je povzročil prehod iz etike ugodja, etike prave  C
transformacije etike je povzročil prehod iz      etike      ugodja, etike prave mere, kakršna je recimo  C
transformacije etike je povzročil prehod iz etike ugodja,      etike      prave mere, kakršna je recimo aristotelovska  C
Neskončnost je edini pravi miljé za prakticiranje take      etike:      "ni drugega maksimuma kot neskončno". Etika  C
določa ta maksimum. Druga razločevalna poteza      etike      maksimuma je dialektika možnega in nemožnega  C
Aristotel. To ni mogoče zato, ker je osnovna drža te      etike      ekscesivna, ker je sam zakon transgresiven.  C
Na neki način je moderni subjekt na področju      etike,      kantovske etike, v isti situaciji kot Ojdip  C
moderni subjekt na področju etike, kantovske      etike,      v isti situaciji kot Ojdip pred sfingo.Poanta  C
Čisto drugačen pa je položaj subjekta klasične      etike.     Ta subjekt ne ve.   C
mu je storiti, zato išče modrost. Paradoks te      etike,      če jo primerjamo z moderno, je v temle: v moderni  C
prav in kaj ne. Narobe pa ima subjekt klasične      etike      na tisoče predpisov.Za vsako situacijo je drug  C
bi bilo popolnoma nedvoumno. Predpisi antične      etike      pa niso taki.Že vnaprej so dojeti kot nejasni  C
moralo opozoriti, da se tu gibljemo na terenu      etike.     Ne le, da je ljubezen človeku naložena, še več  C
Čisto Drugi" - ne pomeni padca, degradacije      etike      v teologijo, kot Badiou očita teoretiku etike  C
etike v teologijo, kot Badiou očita teoretiku      etike      Drugega par excellence? Raziskovati potenciale  C
Drugega par excellence? Raziskovati potenciale      etike      neskončnega v globaliziranem svetu zahteva,  C
oviro za vznik subjekta. Tako se sklicevanje      etike      na človekove pravice, če izberemo Freuda proti  C
drugače? A preden bi se lahko vprašali, kaj bo      etike      maksimuma preživelo v 21. stoletju, bi morali  C
nalogo raziskati pogoje možnosti za take mutacije      etike.      II.   C
ugodja in neugodja. Eden paradoksov Benthamove      etike      ugodja je zato ta, da načelo koristnosti - ki  C
odpravi. Eden od paradoksov utilitaristične      etike      je ta, da na ravni družbe ni mogoče ubežati  C
diametralno nasprotni oceni utilitaristične      etike.     Za prvo naj bi bila resnica etike sreče za vse  C
utilitaristične etike. Za prvo naj bi bila resnica      etike      sreče za vse obscena krutost.Obscenost te etike  C
sreče za vse obscena krutost. Obscenost te      etike      - kar naj bi bilo še toliko bolj paradoksno  C
krutost neogibno na obzorju, brž ko postane geslo      etike      maksimiranje oziroma "največja sreča za največje  C
vprašaj prav temeljno predpostavko benthamovske      etike,      da namreč ljudi pri delovanju vodi izključno  C
lastno blaginjo, za lastno dobrobit. MEJE      ETIKE      MAKSIMIRANJA Vsekakor velja opozoriti, da je  C
je utilitarizem napovedal premestitev težišča      etike      z idealov, vrednot, norm, skratka, z dozdevkov  C
To pa seveda povsem obrne smisel Benthamove      etike,      katere centralni problem je, kako z zakoni zmanjševati  C
moglo biti nič bolj tuje od sadovske "perverzne"      etike      maksimiranja ugodja prek bolečine, saj je eden  C
našem mnenju differentia specifica benthamovske      etike:      paradoks nominalističnega realizma, nezamisljivega  C
bližnjega je z gesto sv. Martina situirana na raven      etike      dobrin.Tu ni nobene čezmernosti: drugemu daš  C
sooča subjekta z izbiro, ki je zastavek vsake      etike,      vredne tega imena, namreč izbiro med dolžnostjo  C
pomeni pristati na to, da obstaja le relativnost      etike      ugodja, ki za Kanta ravno ni etika. To bi lahko  C
možnosti svoje zadovoljitve. Zato je tudi naloga      etike,      da konstruira umetne neprekoračljive pregrade  C
tiste, ki jih je poprej postavljala narava. Cilj      etike      je, skratka, ponovna redukcija želje na potrebo  C
oziroma ugodja kakor Kant v taboru tradicionalne      etike      Dobrega in vrlin.In tako kot je imelo Kantovo  C
patološkega, nestalnega, variabilnega iz polja      etike,      tako iz Sadove zvestobe ugodju izhaja, da je  C
priznava nobenega od treh tradicionalnih temeljev      etike:      vrhovno Dobro, čast oziroma koristno, je mogoče  C
subjekta od zahtev civilizacije in tradicionalne      etike,      ki silita subjekta, da se odpove gonski zadovoljitvi  C
desocializacijskim momentom je temeljna poteza Sadove      etike      in politike.Lahko bi rekli, da hoče Sade nemogoče  C
nedvoumno izhaja iz temeljne maksime Sadove      etike      in politike, kot jo rekonstruira Lacan, opirajoč  C
pravice do užitka, ki jo predpisuje maksima Sadove      etike      in politike, implicira, da lahko vsak uporabi  C
promocija užitka izpostavi dve belini razsvetljenske      etike      in politike.Prvič, s tem, da je med seboj povezal  C
aficira - ni mogoče umestiti v koordinate Kantove      etike      zato, ker ima po Kantu vse, kar sodi v red patološkega  C
drugega izvleči prikriti sadizem Rousseaujeve      etike      sočutja. SADIZEM USMILJENJA ALI ROUSSEAU S  C
dobrega bližnjika, ki je v osrčju Rousseaujeve      etike.     Sade zato kategorično zavrne rousseaujevsko bratsko  C
vsebine samega pojma bližnjika". Paradoks Sadove      etike      krutosti naj bi bil v tem, da je s samo gesto  C
postulirajo odgovornost do Drugega kot temelj      etike,      edino če je Drugi predpostavljen kot izvirno  C
bil ves zastavek Sadove kritike razsvetljenske      etike      in politike v tem, da izpostavi radikalno nekompatibilnost  C
in to kljub temu, da je polje tradicionalne      etike      razširil na dotlej nezamisljivo razsežnost onstran  C
željo. Ne seveda tako kot subjekt tradicionalne      etike,      ki se pred vsemogočnostjo želje zavaruje s prepovedjo  C
logosa. Problem in hkrati subtilnost stoiške      etike      je v tem, da takrat, ko mora razložiti etiologijo  C
pogled postavlja pod vprašaj racionalnost stoiške      etike.     Kako je mogoče, da stoiki govorijo o zavrnitvi  C
nastopi nepričakovan turn of the screw stoiške      etike.      Nezmernost, transgresivnost strasti je posledica  C
načelu volje. Če je volja določujoči dejavnik      etike      oziroma, kot zatrdi Kant v Grundlegung, če   C
prekoračitev načela ugodja kot pogoj možnosti      etike.      Njihova etika je izjemno rigorozna in terja  C
volje! Morda je najpomembnejše geslo stoiške      etike:      "želi si, da se zgodi samo tisto, kar se dejansko  C
ki črpa svojo moč iz privolitve: cilj stoiške      etike      je "naučiti se hoteti (thelein) vsak element  C
eksistencialistična" interpretacija stoiške      etike      bi prav zgrešila funkcijo stoiške volje.Zastavek  C
zgrešila funkcijo stoiške volje. Zastavek stoiške      etike      je kultiviranje volje do stopnje, ko subjekt  C
Hegel priznava, da je stoiška etika varianta      etike      gospodarja.Bistvo stoiške pozicije, če sledimo  C
ker ne "visi" na Drugem. Posebnost stoiške      etike      je namreč v tem, da gre za etiko gospodarja  C
samega uma. Največja ovira za umestitev stoiške      etike      v red gonov je prav v tem, da gre za pozicijo  C
stoiško etiko povsem legitimno uvrstimo v register      etike      gospodarja. Kako je torej mogoče priličiti etiko  C
vedeti. Kako potem gon vdre v ekonomijo stoiške      etike?     Kako je mogoče hegemonikon, sedež zavestnega  C
funkcionira, kot bi moral. Paradoks stoiške      etike      je potemtakem v tem, da mora v isti sapi, ko  C
implicira zlom načela ugodja. Stoiška kritika      etike      ugodja, v prvi vrsti epikurejske, je tako nujna  C
vseskozi vztraja, potem je s tem nakazana možnost      etike      gona, ki se ogne nevarnosti perverzije.Prav  C
tistim, kar si, kar imaš? Paradoks stoiške      etike,      ki je tako zahtevna, tako rigorozna, da nam  C
pa imunizira za njegove napade. Geslo stoiške      etike      je resda: moja volja je volja Drugega, a tega  C
težo tudi briljantne Deleuzove analize stoiške      etike      v Logiki smisla: stoik ni Bog, stoik je igralec  C
paradigma, ker pokaže, da je inavguralna gesta      etike      vsiljena alienacija: subjekt mora prepoznati  C
pokaže, da je forsiranje konstitutivna gesta      etike,      volja pa njen privilegirani teren.Če je etika  C
zavrnitev dolžnosti, obramba pred zahtevami      etike,      vsem tistim, skratka, kar implicira prekoračitev  C
zmanjševalo ugodje. Zato je v središču stoiške      etike      kultiviranje volje, vzgoja volje, ki sili subjekta  C
privoli v vse, celo v trpinčenje in smrt. Kajti      etike      ni brez poziva neki instanci, ki naj se angažira  C
ki je gluh in slep za dolžnost, za zahteve      etike.      Tu pa že trčimo na prvo, vsaj na prvi pogled  C
že tu. V tem je performativna protislovnost      etike.      Etika živi od tega protislovja.   C
samozadovoljni eksistenci, ne obesi na poziv      etike:      "Ti si tisti, ki mi boš sledil!"Etični subjekt  C
velja samo za asketske, rigorozne, "nečloveške"      etike,      kakršni sta stoiška ali Kantova?Vsaj na prvi  C
od empiristične in "tuzemske" utilitaristične      etike,      ki nedvomno izhaja iz subjekta, kakršen je,  C
povečala celokupna srečnost. Morda ni bolj obscene      etike      od utilitaristične, ki od subjekta zahteva,  C
ugodje in s tem pokaže, da je konstitutivna gesta      etike      transgresija načela ugodja: od subjekta zahteva  C
Toda šele Kant je konceptualiziral kot pogoj      etike      ta dvojni status subjekta. Tako kot pri Lacanu  C
celo tako subtilno, kot je stoiška, od moderne      etike.     Ko na začetku Grundlegung Kant zatrdi absolutno  C
moralnega zakona. Ena največjih zaslug Kantove      etike      je nedvomno ta, da je prvo univerzalistično  C
razsežnost nečloveškosti ali kar krutosti Kantove      etike,      saj prižene subjekta do točke, ko izbere ali  C
subjekta. Tu se zarisujejo obrisi neke nove      etike,      etike, ki se ne artikulira na subjektovo svobodo  C
Tu se zarisujejo obrisi neke nove etike,      etike,      ki se ne artikulira na subjektovo svobodo, temveč  C
verige vzrokov-učinkov. Vsa poanta Kantove      etike      je zato v tem: če je subjekt v vsakem primeru  C
To vprašanje je v središču kontroverz sodobne      etike.     Izpostaviti razsežnost objekta v Kantovi etiki  C
proliferacije namreč pokaže, da zagat sodobne      etike      ni mogoče razumeti, če je ne navežemo na tisto  C
navežemo na tisto subverzivno gesto, ki jo v polju      etike      ponavadi povezujemo s Kantom, natančneje z njegovo  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 56 156 256 356 456 556 656 756 856 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA