nova beseda iz Slovenije

edino (1.101-1.200)


Wochenblatt je 1. 9. 1883 užaljeno odgovoril, da      edino      opiranje na nemško kulturo omogoča Nemcem preživetje  C
ne potrebovali posebne nacionalne politike.      Edino      težavo so videli v reakcionarnem Taafejevem  C
klavzulami, potem bo Keesbacher s pravico tožil.      Edino      načelnejše nasprotovanje ustavi na Kranjskem  C
seveda ni pojmovano kot trenutno, temveč kot      edino      in večno).Stuart Hampshire tako zapiše svoje  C
izpeljava iz psihoanalize, ki jo razume kot      edino      resnično in originalno hermenevtiko, ki se je  C
smo že priznali naslednje: naše stališče ni      edino      možno, temveč obstajajo smiselna in tudi veljavna  C
mišljene so vrtače, op. I. G.), na dnu katerih se      edino      lahko zadržuje zemlja za pridelovanje žita?  C
v apnencih raznih starosti." (Str. 432-433) "     Edino,      česar ne moremo odrekati Krasu v pravem smislu  C
preveč močvirna. Dno polja bi lahko bilo kot      edino      med slovenskimi v celoti njivsko, a to ovirajo  C
Ponor Jačka. Od vseh potokov z Logaških rovt je      edino      Logaščica izoblikovala klasični ponor, ki se  C
večja Pivka in pritok Nanoščica, toda ob suši      edino      slednja priteka in ponira v Postojnsko jamo  C
---------- Od kraških polj v Sloveniji je      edino      Globodol izrazito usmerjen proti severu in jugu  C
sledove v reliefu. Globodol je na Dolenjskem      edino      kraško polje in edina vzhodnosuhokrajinska kotanja  C
gre za socialno fiziko, temveč za metafiziko.      Edino      interpretativno nasilje, ki fascinira s svojo  C
ni izvzemal iz "negativne tradicije" kulture.      Edino      njegova predkrščanska doba - se pravi čas med  C
smisel samosvoje eksistence se jim je kazal      edino      v možnosti ustvaritve vidmarjanskih "novih Aten  C
in determinativnih (nujnostnih) "rešitvah" -      edino      zagotovilo možnosti svobode.Razsvetljenski racionali  C
cientizacijo civilizacije. Po Vidmarjevem mnenju more      edino      pamet obvladati kaos, ki narodom ugonablja najsposobnejše  C
nekakšnega znanstvenega cezarizma, bi se bojevali      edino      proti naključju, ne pa med seboj -, je samo  C
da se intelektualna in emocionalna prodornost      edino      v njej "utelesi" na pravi način.Jezik je zmerom  C
lastnega sveta. Slutijo, da je znanost morebiti      edino      področje človekove dejavnosti, ki mu niti teoretično  C
godi niti prešernemu smehu: obče sprejemljiv je      edino      še sarkastičen hehet. Prav tako je na dlani  C
vprašanje je, ali je postmoderna predstavljala      edino      možnost izteka "dvojne spirale" nekdanjih avantgardizmov  C
etike. Po Aristotelu je zdravilo za čezmernost      edino      mera.Toda ta mera pri bestialnosti odpove.   C
bližnjika in zanikanju Boga, lahko zoperstavi      edino      ljubezen, ki je človeku naložena kot obveznost  C
že po naravi transgresivna ljubezen je mogoča      edino      v infinitiziranem, brezmejnem univerzumu, v  C
tako na individualni kot na kolektivni ravni      edino      za ceno netematiziranega, nelegitimnega preskoka  C
vsemogočnosti temeljnega aksioma. Ker je ugodje      edino,      kar je dobro na sebi, in ker je, posledično  C
ugodnosti, ki bi jih uživalo večje število.      Edino      zagotovilo, da krivičnega dejanja ne bo mogoče  C
skriva pravi suveren, namreč načelo ugodja.      Edino      realno, ki ga priznava utilitarizem, so občutki  C
načela ugodja. Bentham, za katerega je ugodje      edino      dobro, ker je utemeljeno v realnem telesa, se  C
tem, da si lahko bolečino zločinca prilasti      edino      država, ki ga tudi prisili, da zanjo dela, pač  C
učinkovito, tj. zares obvezujoče (binding),      edino,      če temelji na realnem in ne na fikciji, ki je  C
kot nominalistični cinizem, ker priznava kot      edino      realno občutek ugodja oziroma bolečine, vse  C
da libidinalno investicijo objekta podpira      edino      struktura.Vse institucije, tudi pravo, so po  C
oziroma ta presežni užitek sta namreč dosegljiva      edino,      če je užitek, pred katerim subjekt beži, situiran  C
teorija pretvarjanja ugodja, ki je za Benthama      edino      dobro, v razpoložljivo dobrino.Za utilitariste  C
uporabnost užitka." Načelo koristnosti torej ni      edino      načelo, ki ureja subjektov odnos do dobrin.  C
potreba in zahteva določata okvir za tisto, kar je      edino      mogoče hoteti.Vendar že elementarni zgled dobrodelno  C
ceno. Zato se pasti dobrodelnosti lahko ogne      edino      svetnikova "perverzna" ljubezen, ljubezen, ki  C
na drugo potenco, volja, ki hoče sámo sebe.      Edino      taka "odločena volja" lahko od subjekta zahteva  C
mogoče govoriti le na ravni naravnega stanja, ker      edino      v tem stanju vlada homeostaza oziroma ravnovesje  C
enačaj med srečo in željo. Po Sadu je namreč      edino      načelo srečnosti zadovoljevanje strasti, naj  C
teoretske nedoslednosti je mogoče Sada "oprati"      edino,      če je mogoče pokazati, da njegov izhod iz nelagodja  C
da vzame pravico v svoje roke. To je celo      edino      jamstvo za socialni mir, kajti odvrnitev od  C
torej zahteva identifikacijo z drugim, saj je      edino      na ta način njegovo trpljenje mogoče občutiti  C
da je mogoče usmiljenje oziroma užitek meriti      edino      s "stopnjo nasilja, ki nas vznemiri", kot zatrdi  C
razsežnosti intersubjektivnosti. Ker sadista vodi      edino      maksima "Pravico imam uživati v tvojem telesu  C
Celo smrt žrtve je brez pomena.      Edino,      kar šteje, je, kako zagotoviti, da se bo operacija  C
destrukciji, ker lahko narava uveljavlja svojo voljo,      edino      če se iztrga iz vsiljene ji "druge" narave,  C
Suveren ni individuum, pač pa je suverena      edino      volja Drugega, ki s svojo zapovedjo decentrira  C
postulirajo odgovornost do Drugega kot temelj etike,      edino      če je Drugi predpostavljen kot izvirno dober  C
razmerje medsebojnega pogojevanja. Če po Sadu      edino      politična anarhija oziroma "razvratna republika  C
do užitka pogoj za ohranitev same republike.      Edino      v primeru, da se bo republika ravnala po načelu  C
ospodarjev uresničevati zahteve despotizma užitka?      Edino      zakon narave lahko legitimira pravico do užitka  C
Kako svobodo brati skupaj z zakonom narave?      Edino      tako, da je lahko vsako svobodno bitje podvrženo  C
pravice, ki bi konstituirala njegovo avtonomijo.      Edino      volja do užitka je tista, ki daje subjektu pravico  C
lastnina, posest v najostrejšem nasprotju.      Edino      lastnina je lahko ekskluzivna, ne pa užitek  C
nobenega zakona in je imun za domestikacijo,      edino      tako, da njegovo voljo poistoveti s kaprico  C
suverenosti proairesis, tj. področja, na katerem je      edino      pristojna, pomeni spoznati domet in realnost  C
uporablja svojo proairesis. Proairesis je zato      edino,      na kar se lahko subjekt popolnoma zanese, je  C
pomeni po Epiktetu "živeti tako, kot hočemo".      Edino      volja, ki privoli v Usodo, je nedovzetna za  C
šele odpre pot do neodvisnosti in svobode.      Edino      s pomočjo te konstrukcije, ki usklajuje človekovo  C
lahko subjekt ohrani svojo voljo kot neodtujeno      edino,      če privoli v voljo Drugega, v Usodo. Kako je  C
izbiro, toda njeno moralnost je mogoče presojati      edino      po telosu, na katerega meri izbira, in ne po  C
serija smotrov-sredstev, ki so "zaželeni", ker je      edino      prek teh "nepravih" ciljev mogoče realizirati  C
strukturi po Lacanu podeljuje konsistentnost      edino      objekt "kot tisto, okoli česar je treba krožiti  C
gona je, kot pokaže J.-A. Miller, mogoče rešiti      edino,      če je pravi objekt gona zadovoljitev. Zadovoljitev  C
plemenitejši, dobrosrčnejši, bolj usmiljeni.      Edino,      za čemer se žene stoiški subjekt, je "skladnost  C
Perverznež je namreč subjekt, ki pristane na užitek      edino,      če je ta užitek tisto, kar zahteva Drugi, kar  C
izhaja iz subjekta, kakršen je, saj priznava kot      edino      merilo "dobrosti" zakona načelo ugodja.Toda  C
doseči kateri koli zadani cilj, pač pa je dobra      edino      zaradi hotenja, se pravi, na sebi." Dobra volja  C
zakonom med njima ni nobene razlike. Razlika je      edino      v tem, da pri prvem "dejanja nimajo zmerom in  C
nimajo zmerom in morda celo nikdar zakona za      edino      in vrhovno gibalo, medtem ko ga imajo pri drugem  C
več, naleti na neki zakon". Gola zakonitost ni      edino      načelo, ki lahko določa voljo, temveč tisto  C
zakona kavzalnosti," toda to je po Kantu mogoče      edino,      če je določitveni razlog volje zakon, natančneje  C
istovetno s svobodnim bitjem, ki ve, da je svobodno      edino      zato, ker je podložnik kategoričnega imperativa  C
subjekta zahteva, da vzame nase svojo svobodo.      Edino      kolikor se prepozna v subjektu tega univerzalnega  C
tradiciji, so lahko predmet hvale ali graje      edino      dejanja, ki so odvisna od svobode odločanja  C
odvisna od svobode odločanja oziroma volje, kajti      edino      volja je popolnoma v naši moči. Pravzaprav je  C
vprašljiva. Iz varljivega Drugega pa je kot      edino      gotovost mogoče potegniti čisto prazen in punktualen  C
kartezijansko svobodno odločanje v digniteto zakona, si      edino      volja, ki hoče biti volja zakona, zasluži ime  C
samo zakon lahko določa voljo, saj je zakon      edino,      kar je mogoče in kar je treba hoteti, potem  C
za Kanta je izbira moralnega zakona smiselna      edino      na ozadju nekega prisilnega pogoja.Na ravni  C
A prav zato, ker se zmožnost želenja ravna      edino      po morebitnem ugodju/neugodju, ki naj bi ga  C
gotovostjo, zato mu lahko odtegneta svojo privolitev      edino      norec ali pa nedorasel otrok.Toda po drugi strani  C
univerzalizabilen, zamenljiv, ekvivalenten, in da je      edino      objekt v njem tisto, kar ga naredi nezamenljivega  C
zakona. Skratka, tudi za Kanta je tisto, kar je      edino      vredno spoštovanja, zakon v nas, se pravi ravno  C
pogoja izvirati tista vrednost, ki si jo ljudje      edino      lahko sami dajo?" V tej apologiji vznikne dolžnost  C
ločena. Toda po drugi strani je analiza mogoča      edino      na podlagi predpostavke, da bo subjekt na koncu  C
univerzuma kot nepertinentno, s tem da je vzela kot      edino      trdno oporo aksiom, da je realno v naravi zapisano  C
v zavesti o njegovi inteligibilni eksistenci      edino      kot posledica, nikoli pa kot določitveni razlog  C
mora prepoznati svoje mesto v neki nasebnosti.      Edino      za objekt, ki ni ujet v razsežnost "za Drugega  C
videli, lahko Kant na to vprašanje odgovori      edino,      če govori - ne da bi to vedel - Sadu. Tu je  C
subjekta na koncu proizvede neozdravljiva resnica.      Edino      kot nesubjekt lahko analitik pomaga subjektu  C
iz predpostavke, da je zakon veljaven za vse,      edino      če se lahko vsakdo prepozna v vlogi njegovega  C
Napoleona dobi njegova heroična eksistenca smisel      edino      za fantazmatski pogled Drugega, denimo, očeta  C
za vse. Razlika je le v tem, da je pri Kantu      edino      načelo volje spoštovanje forme univerzalnega  C
lahko vzpostavi polje moralnega zakona, mogoča      edino,      "kolikor se volja z njim /zakonom/ obveže zgolj  C
potemtakem zgolj varianta naravnega zakona.      Edino      v tem primeru je mogoče reči, da sta Kant in  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  601 701 801 901 1.001 1.101 1.201 1.301 1.401 1.501 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA