nova beseda iz Slovenije

načelo (201-300)


diskriminacijo vseh drugih. 2. Sprejeti je treba      načelo,      ki je analogno sodobnemu razmerju med državo  B
izmišljena. Kar je v tem »umetnega«, je samo      načelo      sestavljanja besed in besednih sestavin v nove  B
oblike z novimi pomenskimi niansami. A tudi to      načelo      v resnici ni »umetno«, temveč ga najdemo v vseh  B
vsaj v treh od naštetih peterih jezikov. To      načelo      iskanja novih besed v esperantu velja še danes  B
angleščina, poljščina in ruščina. Zamenhofovo      načelo      pri izbiranju besed je bilo, da je vzel samo  B
do pet globokih vdihov in izdihov ... Podobno      načelo,      čeprav so ga drugače izvajala, so poznala že  B
načela opozoril Izidor Cankar, da mora biti tako      načelo      resnično veljavna misel, oprta na splošnejšo  B
razmišljanja o demoniji. V njem se kot vrhovno      načelo      vse etike povzdigoval zvestobo samemu sebi,  B
piscem, ki jim je molk o lastni stvari važno      načelo.     Več pa sva razpravljala o drugih naših pisateljih  B
In narobe. Mene ne more prepeljati čez to      načelo      nobena socialna ideja, nič, nič na svetu, kar  B
fronte in v katerih je za bodočnost obveljalo      načelo,      da bo po končani vojni oblast na Slovenskem  B
po kateri je vsaka ideja najprej ona sama (     načelo      enkratnosti).Nato bodo obstajale mnoge stvari  B
SREBRENICE? Kot sem tedaj razumel, je bilo osnovno      načelo      Srbov ... da se Srebrenica nikoli ni zgodila   B
določa pravilnik o delu. Kršeno je bilo tudi      načelo      o potrebni večini za sprejetje ustave."Krfska  C
posameznim dvornim klikam. ... Mi smo se odločili za      načelo      ljudovlade, ker mislimo, da bomo tako lažje  C
Nasprotovati pa je treba doktrini, ki narodnostno      načelo      uveljavlja kot sredstvo za rušenje države. Novice  C
sebi z doslednim izpolnjevanjem načel. Isto      načelo      je Ambrož zagovarjal v deželnem zboru, saj je  C
proti federalističnemu in za centralistično      načelo,      ki je seveda pomenilo uveljavitev nemške prevlade  C
narodove želje po avtonomiji in tako uveljaviti      načelo      pravičnosti do vseh narodov.Kot ideal, ki mu  C
narodno-jezikovnem področju, tj. da bi obveljalo      načelo,      da vsaka občina izbira poučevalni jezik v šolah  C
Schaffer je na tem zborovanju poudaril, da ustavno      načelo      v Avstriji spoštujejo le Nemci in da je ustava  C
pozval Slovence, naj še odločneje uveljavijo      načelo      "svoji k svojim". Kmalu potem ko je izbruhnila  C
davkov se mu je obstoječe stanje - glede na      načelo      zastopstva interesov - zdelo popolnoma upravičeno  C
nadmoči nemškemu elementu. V tem je S. n. videl      načelo,      po katerem bi bilo možno sodelovanje tudi v  C
pasivnosti. Pri tem spoznanju so opustili staro      načelo,      da jih razkol med Slovenci ne zanima oziroma  C
nemščini. Po zamenjavi oblasti se jim je to      načelo      zazdelo neprimerno, saj se je praksa po njihovem  C
tudi od naše strani sprejeto machiavelistično      načelo,      da sila odločuje, načelo, vsled katerega je  C
sprejeto machiavelistično načelo, da sila odločuje,      načelo,      vsled katerega je v ozbiljni nevarnosti naš  C
katerega je v ozbiljni nevarnosti naš obstanek.      Načelo      sile je namreč vsikdar v kvar slabejšemu, zato  C
raven. Barbo in Luckmann sta poudarila, da      načelo      splošne in enake volilne pravice ne pride v  C
in ne da bi opustili kakršno koli politično      načelo.     To naj bi ohranilo nadaljnji obstoj za deželo  C
vlada v državnem zboru že 28. 11. 1905 odklonila      načelo      splošne in enake volilne pravice za deželne  C
začetku sedemdesetih let 19. stoletja zagovarjali      načelo,      da so tisti Nemci, ki se ne identificirajo s  C
bistveno izhodišče programskih usmeritev sprejel      načelo,      da so nemški narodni interesi nad vse in da  C
se stvari zapletejo, saj je njegovo prvotno      načelo      apeiron neka zgolj mišljena snov: neomejeno  C
izhajanjem iz enega samega načela - najsi bo to      načelo      čutna ali nadčutna snov (abstraktna ideja).  C
Descartesa in Spinoze je Vico razvil epistemološko      načelo      verum et factum convertuntur, po katerem sta  C
kot sistem; dalje, da je kako tako imenovano      načelo      ali princip filozofije, če je že resničen, že  C
resničen, že zato tudi napačen, ker je [le]      načelo      ali princip." Sistem, kot si ga je Hegel najprej  C
neresnično. Ta celota ni nekaj a priori danega, ni      načelo      ali princip, ni začetek, temveč rezultat.Resnično  C
aristotelovski silogistični logiki, kjer kot osnovno      načelo      nastopa načelo identitete: A = A; "A ne more  C
silogistični logiki, kjer kot osnovno načelo nastopa      načelo      identitete: A = A; "A ne more biti obenem A  C
kar počne Žižek, je zvajanje dialektike na eno      načelo,      pa čeprav je to načelo konkretna totaliteta  C
zvajanje dialektike na eno načelo, pa čeprav je to      načelo      konkretna totaliteta - ali se s tem ne ujame  C
dialektiko pojasni z enim načelom, se mu samo      načelo      konkretne totalitete izmakne: ravno s tem ko  C
vsota posameznih zgodovinskih dogodkov niti      načelo      obravnavanja, ki je posameznim zgodovinskim  C
njegova vloga ključna. Lukács tako sprejme Vicovo      načelo      verum-factum, le da z zadržkom: velja le tedaj  C
diskurzivnega, alternativni red pomena, kot je      načelo      razdora, ki preprečuje vsakršnemu redu, da bi  C
primer iz sveta umetnosti, larpurlartizem.      Načelo      l'art pour l'art, ki se je uveljavilo v zgodnjem  C
uporablja zgolj logične operatorje, kot so      načelo      protislovnosti, osnovne kategorije, kot so identiteta  C
neposredni navezavi na samo umetnost, zato se njegovo      načelo      transverzalnega uma, ki skuša posredovati med  C
letom 1914, se je precej razširil. Wilsonovo      načelo      samoodločbe narodov je nekaj imperijev dobesedno  C
pravi za nekakšno determiniranje prihodnosti.      Načelo      laissez faire se je Mannheimu zdelo preživeto  C
olastninjenih" resnic, ki počasi postaja vrhovno      načelo      našega časa, je dejansko drugo ime za ravnodušnost  C
čudil tožilcem in sodnikom, ki za svoje vrhovno      načelo      razglašajo sočutnost (ne pa npr. pravičnosti  C
resnici pa bo vedno ostal njun podložnik."      Načelo      ugodja, kot ga formulira Bentham, je paradoksna  C
deskriptiv in preskriptiv. Lahko bi rekli, da je      načelo      ugodja, gledajoč iz kantovske perspektive, nestvor  C
v škodo svojega zasebnega interesa. Katero      načelo      lahko potem jamči za to, da bo vsakdo deloval  C
Benthamova rešitev za to kvadraturo kroga je      načelo      koristnosti: "Načelo koristnosti priznava to  C
to kvadraturo kroga je načelo koristnosti: "     Načelo      koristnosti priznava to podreditev /namreč ugodju  C
stkati tkivo srečnosti s pomočjo uma in prava."      Načelo      koristnosti kot rešitev za nekompatibilnost  C
individualističnih zahtev jaza, ki jih narekuje      načelo      ugodja, in simbolno determinacijo subjekta s  C
kot načela jazovske kalkulacije interesov v      načelo      koristnosti kot aksioma pravne in politične  C
paradoksov Benthamove etike ugodja je zato ta, da      načelo      koristnosti - ki je postulirano kot garant načela  C
razmerja med načelom koristnosti in načelom ugodja.      Načelo      ugodja je v utilitarizmu postulirano kot primarno  C
utilitarizmu postulirano kot primarno glede na      načelo      koristnosti. Slednje dolguje svojo učinkovitost  C
ugodju in bolečini. Na prvi pogled se zdi, da je      načelo      koristnosti zgolj nadaljevanje načela ugodja  C
ugodja na ravni skupnosti. Dejansko pa s tem, da      načelo      koristnosti povzame načelo ugodja, le-to hkrati  C
Dejansko pa s tem, da načelo koristnosti povzame      načelo      ugodja, le-to hkrati že odpravi.Eden od paradoksov  C
izračunavanje ugodja in bolečine, kot ga nalaga      načelo      koristnosti, potrdilo zmagoslavje jaza in dokazalo  C
hrbtu žrtve. Krutost je zatorej vpisana v sámo      načelo      koristnosti, ker sebičnega individua prisili  C
kaznovalna politika". Sam Bentham je vztrajal, da že      načelo      koristnosti, ki meri na dosego največjega učinka  C
šteje, vodi knjigovodstvo, skratka, priznava      načelo      ugodja kot neprekoračljivo mejo.Vendar Benthamov  C
kalkuliranja ni prostora za strast, ki je imuna za      načelo      koristnosti, za izračunavanje dobičkov in izgub  C
utilitarizma enega temeljnih aksiomov tega nauka: "     načelo      konvergence interesa in dolžnosti".Po Benthamu  C
da se za ideali skriva pravi suveren, namreč      načelo      ugodja.Edino realno, ki ga priznava utilitarizem  C
ugodje kot tako dobro. Po drugi strani pa sámo      načelo      ugodja napotuje na dobro kot na nekaj, kar je  C
Bentham in Freud, priznavata, da je temeljno      načelo      vsega človekovega delovanja iskanje ugodja oziroma  C
mogoče dvomiti, zapiše Freud v Nelagodju, da      načelo      ugodja določa za vsakogar smoter življenja,  C
empirično pravilo za harmonično porazdelitev ugodja.      Načelo      koristnosti naj bi zagotovilo srečo za vse,  C
gospodarja. Po drugi strani pa je Benthamovo      načelo      koristnosti, ki subjekta sili, da računa z Drugim  C
neugodje. Zato mora pri Benthamu intervenirati      načelo      koristnosti kot tisto načelo, ki dá mero tistemu  C
Benthamu intervenirati načelo koristnosti kot tisto      načelo,      ki dá mero tistemu, kar ne pozna mere.Gledajoč  C
neugodjem ali pa bo indiferentna. ... In (drugič),      načelo,      ki temelji le na subjektivnem pogoju dovzetnosti  C
pogovor gluhih, ker Benthamu, ki željo priklene na      načelo      ugodja, uhaja prav tista želja, ki sega onstran  C
zgolj jezikovno substanco in so zato imune za      načelo      ugodja, aplicirati kriterij druge vrste, etični  C
Kot smo videli, je edini užitek, ki ga dopušča      načelo      koristnosti, zadovoljitev, dosežena z odpovedjo  C
uporabna vrednost - /v njej/ je uporabnost užitka."      Načelo      koristnosti torej ni edino načelo, ki ureja  C
uporabnost užitka." Načelo koristnosti torej ni edino      načelo,      ki ureja subjektov odnos do dobrin. To pa pomeni  C
povzdignjenje zla v avtonomno, transcendentno      načelo,      je pri Sadu upravičeno s tem, da je orodje za  C
Indiferenten zato, ker Kant postulira drugo      načelo      moralnosti, dolžnost spoštovanja moralnega zakona  C
dolžnost spoštovanja moralnega zakona, se pravi      načelo,      ki se od patološko določljive zmožnosti želenja  C
med srečo in željo. Po Sadu je namreč edino      načelo      srečnosti zadovoljevanje strasti, naj so še  C
zvestobe načelu ugodja tako za nazaj pokaže, da je      načelo      ugodja na sebi nestabilno, saj samo načelo ugodja  C
je načelo ugodja na sebi nestabilno, saj samo      načelo      ugodja nujno napotuje prek svojih meja, na prekoračitev  C
homeostaze in pomiritve. Ko Sade pokaže, da samo      načelo      ugodja napotuje na lastno prekoračitev, da se  C
nenasitnega Še!, tisto, čemur bi lahko rekli      načelo      užitka oziroma gona izvrši podobno operacijo  C
povzdignjenje zgolj formalne določitve volje v etično      načelo      za posledico eliminacijo patološkega, nestalnega  C
za to, kako pogled "izigra" pregrado, ki jo      načelo      ugodja postavlja užitku.V čem je poanta vztrajanja  C
Kanta - ker jo vodi hegemonikón, zakonodajno      načelo      izbir in odločitev, moč, ki ukazuje in prepoveduje  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA