nova beseda iz Slovenije
more biti nič drugega kot avtonomija volje. | Volja | je pri Kantu definirana kot svobodni vzrok, | C |
kot tak ločen od verige vzrokov in učinkov: " | Volja | je vrsta kavzalnosti živih bitij, kolikor so | C |
pogoj zadostnega razloga, ker ni drugega kot | volja | oziroma tisto, čemur Kant pravi svobodna vzročnost | C |
tisto, čemur Kant pravi svobodna vzročnost. Ta | volja, | ki je na sebi nerazložljiva, je tisto, kar uhaja | C |
ne določa načelo zadostnega razloga, pač pa | volja, | ki jo Schopenhauer identificira z Ding an sich | C |
jo Schopenhauer identificira z Ding an sich. | Volja | kot določilo subjekta, ta volja brez razloga | C |
Ding an sich. Volja kot določilo subjekta, ta | volja | brez razloga je lahko le vzrok same sebe.Toda | C |
svobodni vzrok /une cause libre/, se pravi, | volja: | "Samo eno stvar vidim v nas, ki bi nam lahko | C |
svobode odločanja oziroma volje, kajti edino | volja | je popolnoma v naši moči. Pravzaprav je za Descartes | C |
svojem nenehnem prizadevanju za to, da ostane | volja | in actu, odločena, da ostaja zvesta sama sebi | C |
Sebstvo, kot ga razume Descartes, je potemtakem | volja, | ki se ukvarja sama s sabo.Tu ni nobenega nanašanja | C |
na moralni zakon kot pri Kantu: kartezijanska | volja | je dobra, če je v polni meri volja, se pravi | C |
kartezijanska volja je dobra, če je v polni meri | volja, | se pravi volja, ki se zares hoče. Descartes | C |
je dobra, če je v polni meri volja, se pravi | volja, | ki se zares hoče. Descartes torej že zaznamuje | C |
Boga velle in vide eno in isto, je človekova | volja | ločena od tistega, kar hoče, zato se nenehno | C |
ve zase", se ne pozna. Prav kot ne vedoča se | volja | je poslej identična svobodi. Taka volja je čista | C |
se volja je poslej identična svobodi. Taka | volja | je čista spontanost, neskončna in nedeljiva | C |
nam bodi naredili." Povedano drugače, dobra | volja | Drugega je lahko zgolj moja domneva, predpostavka | C |
določene bojazni". Pri Descartesu je svobodna | volja | vseskozi kontaminirana s samovoljo, samo da | C |
med mojo voljo in voljo Drugega, kajti moja | volja, | naj je še tako arbitrarna in kapriciozna, mi | C |
Descartesa velja: "ni drugega jamstva kot dobra | volja | Drugega", kot pravi Lacan, prav zato, ker je | C |
kot pravi Lacan, prav zato, ker je ta dobra | volja | radikalno vprašljiva.Iz varljivega Drugega pa | C |
zakon pravi sic volo, sic jubeo - naj bo moja | volja | razlog.Vseeno pa je za Kanta subjektovo nezaupanje | C |
neutemeljeno, da ne rečemo celo neokusno, ker je ta | volja, | ki se hoče, ki zahteva brezpogojno pokorščino | C |
zakona: "deluj tako, kakor da bi morala tvoja | volja | povzdigniti maksimo tvojega delovanja v obči | C |
svobodno odločanje v digniteto zakona, si edino | volja, | ki hoče biti volja zakona, zasluži ime svobodne | C |
digniteto zakona, si edino volja, ki hoče biti | volja | zakona, zasluži ime svobodne in dobre volje | C |
za Kanta ključni problem: kako misliti, da je | volja, | določena z zakonom, svobodna?Kot opozarja Lacan | C |
moremo namreč dojeti, "kako je možna svobodna | volja" | , zato pa lahko mislimo dejstvo, da se zavedamo | C |
subjekt dati pristanek volji, ki je sicer njegova | volja, | vendar le, kolikor gre za umno voljo, voljo | C |
jubeo, z znamenitim Juvenalovim "naj bo moja | volja | razlog", skratka, proti vsem razlogom.Nima druge | C |
in Rogozinskega, favorizira nesvobodo volje: | volja | je izvirno receptivna, sprejme zakon, ki prihaja | C |
psihoanaliza, in to prav v tisti meri, v kateri je | volja | v tej tradiciji, če smemo tako reči, v službi | C |
senčno področje volje, kjer se pokaže, da je | volja, | ki prežema subjektova dejanja, volja do užitka | C |
da je volja, ki prežema subjektova dejanja, | volja | do užitka, izvirno zla volja, indiferentna do | C |
subjektova dejanja, volja do užitka, izvirno zla | volja, | indiferentna do subjektove usode. Aristotelovsko | C |
želi, ni v skladu z njegovo voljo. Vse prej sta | volja | in želja v nenehnem sporu. Kanta, kot smo videli | C |
danes? In tako kot pri stoikih je tudi za Kanta | volja, | "dobra", se pravi, ona sama, le če je očiščena | C |
ki vztraja pri svojem brezpogojnem Hočem!, | volja, | ki se ne meni za nobene ovire, za nobene meje | C |
gonu, temveč zgolj v pravilu, ki si ga sama | volja | naredi za rabo svoje svobode, tj. v maksimi | C |
dejanjem, katerega načelo in izvir je njegova | volja, | potem se zdi, da "etična revolucija" le ni tako | C |
zaradi užitka, zato da streže volji do užitka. | Volja | do užitka v nekem smislu sploh ne dovoli spraševanja | C |
tisto, kar ji gre, zato bi lahko rekli, da je | volja | do užitka po definiciji "neozdravljiva".Tu gre | C |
razloga" samega subjekta napeljuje na sklep, da je | volja | do upravičevanja vendarle "ozdravljiva".Opozicijo | C |
kastraciji. Sade pa naredi še en korak in pokaže, da | volja | do užitka vztraja tudi onstran zahteve Drugega | C |
da je to pričakovanje laž ali utvara, ker je | volja | do upravičevanja, prav s tem, da ohranja subjektov | C |
ponovno rodi v perspektivi "Naj se zgodi tvoja | volja" | .Ta privolitev zahteva izničenje ne le patološkega | C |
vzniknil zgolj kot subjekt hegemonikona. Toda ta | volja | vseeno ni volja Drugega, Boga, pač pa je sam | C |
subjekt hegemonikona. Toda ta volja vseeno ni | volja | Drugega, Boga, pač pa je sam Drugi.Temu Drugemu | C |
omejevati z ničimer: radikalno kapriciozna | volja. | To odvisnost Zakona, Drugega, od kapriciozne | C |
moralnega zakona, mogoča edino, "kolikor se | volja | z njim /zakonom/ obveže zgolj k temu, da iz | C |
dozdevna avtoafekcija prikriva, kako je subjektova | volja, | in to tako v morali kot v perverziji, zmerom | C |
Kantov moralni zakon ravno ni isto kot sadovska | volja. | Kantovskega uma ni mogoče priličiti arbitrarni | C |
je v nečem, kar jima je vendarle skupno: tako | volja | do užitka pri Sadu kot moralni zakon pri Kantu | C |
prvega proizvede moralni zakon, drugega pa | volja | do užitka.Tisto, kar Kant sam priznava, je razcep | C |
nezamisljivo, je, da bi bila vzrok tega razcepa | volja | do užitka, da bi se za moralnim zakonom, ki | C |
subjektove dobrobiti, celo življenja, skrivala | volja | do uživanja, neki Hočem!, ki ga ni mogoče "spraviti | C |
užitkom. Ta razcep, ki ga v subjektu proizvede | volja | do užitka, ostaja pri Kantu v senci in ga na | C |
užitek, je za Kanta monstruozna, ker je kantovska | volja | volja samega uma. Ko bere Sada in Kanta, je | C |
za Kanta monstruozna, ker je kantovska volja | volja | samega uma. Ko bere Sada in Kanta, je za Lacana | C |
žrtvovanje. Temu užitku kot delitelju Lacan pravi | volja | do užitka. Tu se pokaže, da ni nobenega nasprotja | C |
s tem bi namreč dopustili obstoj zaporednih | volja | v najvišjem Umu.Si je v volji, ki je bila zmožna | C |
prej sama "nemožnost takšnega dokaza". Prav | volja | Boga je tista, ki telesom in vsem ostalim stvaritvam | C |
volontez toujours efficaces, vedno učinkovitih | volja, | ne bi bil voljan uskladiti z našimi desirs toujours | C |
dobesedno podredil Adamovi: "tako je bila božja | volja | oziroma splošni zakon narave, ki je resnični | C |
vreden svojega imena, namreč s pomočjo splošnih | volja | oziroma zakonov.Sam akt kaznovanja, se pravi | C |
želimo premakniti, seveda sodimo, da je prav naša | volja | tista, ki je resnični vzrok njihovih gibov. | C |
spoprime z našim verovanjem, da je prav naša | volja | tista, ki je vzrok gibov našega telesa, se pravi | C |
neposredno zoperstavi našemu občutku, da je prav naša | volja | tista, ki je vzrok gibanja naših telesnih udov | C |
nehotene erekcije čutimo, je prav to, da naša | volja | ni njen vzrok. Kolikor milost sestoji iz občutkov | C |
občutkom, ki nas prepričujejo, da je prav naša | volja | tista, ki povzroča gibanje naših telesnih udov | C |
občutki, ki nas prepričujejo, da je prav naša | volja | tista, ki povzroča gibanje naših telesnih udov | C |
nehotene erekcije, ob kateri čutimo, da naša | volja | ni njen vzrok, sledimo luči razuma in uvidimo | C |
ki je ostalo samo. Podobno je v pesmi Božja | volja | (Vojskin čas -Pesniški list/M4, 1974), kjer | C |
delamo, / eden drugemu hudo delamo / je že božja | volja | tako."Presenečenje, ki sledi, ko beremo kitico | C |
zadostna: "Rajši hočem siromaka, / s kim me | volja | je, / kakor tebe srebrnjaka, / s kim me volja | C |
volja je, / kakor tebe srebrnjaka, / s kim me | volja | ni."(Svetovje 1988) Strniša je ta del ljudske | C |
zapisal v spominsko brošuro: "Božji mir, dobra | volja | med ljudmi in bratsko razumevanje naj ostane | C |
Anton Breznik ("Odkar ga je kot petošolca obšla | volja | in skrb, da bi ljudsko pesem zapisal kar se | C |
oblikovanj prozne folklore sta prav tako nagon in | volja, | ki trenutno obvladata človeka. K. Ranke ima | C |
oslušalcev. Bolezni ali drugi udarci usode ali dobra | volja | tudi (o)barvajo pripoved.A vseeno ostaja njen | C |
'Bog to' - 'Bog ono' in 'Bog, to je naša | volja' | . 'Moj Bog,' je vzdihnil Bog, 'saj delo sem | C |
v državi ustrezajo trije deli duše ‐ razum, | volja | oziroma pogum in poželenja.(Kasneje Sokrat sicer | C |
delov, ne le zadnji ‐ razum stremi za znanjem, | volja | za zmagami in častjo, zadnji del pa za dobičkom | C |
kot med stanovi ‐ razum je najvišji in vlada, | volja | mu pomaga, skupaj pa krotita nagonski del.Tudi | C |
kjer smejo ljudje vsevprek početi, kar jih je | volja | in kar jim pade na pamet; kjer pa je v navadi | C |
starejše, kjer (in kadar) ob vsem tem še prevladuje | volja | večine, potem smemo govoriti o demokraciji. | C |
ki bi nas držal v šahu, počenjali, kar nas bo | volja | ‐ da bodo podvrženi edinole naši oblasti in | C |
potrebnimi za to podjetje, mi je najbolje služila | volja | do dela, ki slehernemu človeku pomaga izpeljati | C |
poeziji je namreč svoboda neomejena in pesnikova | volja | je edini zakon.Navdihnjen je od boga in prepustil | C |
ga je namreč, še za življenja, zadela božja | volja | in mu dala spoznati, kakšna usoda ga čaka. | C |
duh javnosti«, »socialna solidarnost«, »skupna | volja« | , »skupinski občutek«, »osnovna protoplazma, | C |
humani respublicae, naj bi uravnavala božja | volja, | zaradi česar lahko, podobno kot Benedetto Croce | C |
tisto mnoštvo, ki obstaja zgolj kot izzvanost ( | volja) | v kroženje volje do moči in sicer natanko na | C |
lahko bodisi misel, ki jo je ustvarila človekova | volja, | bodisi slepa nujnost, bodisi božja previdnost | C |
drugega. Pa mislite, da bi med ljudmi bila | volja | za ustanovitev takega društva? Mislim, da, | C |
tema moči in njenega izkrivljenja, svobodna | volja | kot izraz prostega trga, okrepitev represivnega | C |
mora biti zoperstavljeno duši, v kateri domuje | volja | in kjer nastaja pomen: "Vidnost, prostorskost | C |
neposrednost. Vendar naleti tudi ta tako vztrajna | volja | do enostavnosti na svoja nesrečna naključja | C |
odklon volje do moči, ki je v vsej svoji polnosti | volja | do gospodovanja nad ljudmi.Ta odklon je morda | C |
(leva okolica beseda(e) desna okolica kratice avtorjev kratice naslovov (vse oznake) št. povedi)
◁ ◀ 601 701 801 901 1.001 1.101 1.201 1.301 1.401 1.501 ▶ ▷
Nova poizvedba Pripombe Na vrh strani
Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU | Iskalnik: NEVA |