nova beseda iz Slovenije

volja (1.101-1.200)


more biti nič drugega kot avtonomija volje.      Volja      je pri Kantu definirana kot svobodni vzrok,  C
kot tak ločen od verige vzrokov in učinkov: "     Volja      je vrsta kavzalnosti živih bitij, kolikor so  C
pogoj zadostnega razloga, ker ni drugega kot      volja      oziroma tisto, čemur Kant pravi svobodna vzročnost  C
tisto, čemur Kant pravi svobodna vzročnost. Ta      volja,      ki je na sebi nerazložljiva, je tisto, kar uhaja  C
ne določa načelo zadostnega razloga, pač pa      volja,      ki jo Schopenhauer identificira z Ding an sich  C
jo Schopenhauer identificira z Ding an sich.      Volja      kot določilo subjekta, ta volja brez razloga  C
Ding an sich. Volja kot določilo subjekta, ta      volja      brez razloga je lahko le vzrok same sebe.Toda  C
svobodni vzrok /une cause libre/, se pravi,      volja:      "Samo eno stvar vidim v nas, ki bi nam lahko  C
svobode odločanja oziroma volje, kajti edino      volja      je popolnoma v naši moči. Pravzaprav je za Descartes  C
svojem nenehnem prizadevanju za to, da ostane      volja      in actu, odločena, da ostaja zvesta sama sebi  C
Sebstvo, kot ga razume Descartes, je potemtakem      volja,      ki se ukvarja sama s sabo.Tu ni nobenega nanašanja  C
na moralni zakon kot pri Kantu: kartezijanska      volja      je dobra, če je v polni meri volja, se pravi  C
kartezijanska volja je dobra, če je v polni meri      volja,      se pravi volja, ki se zares hoče. Descartes  C
je dobra, če je v polni meri volja, se pravi      volja,      ki se zares hoče. Descartes torej že zaznamuje  C
Boga velle in vide eno in isto, je človekova      volja      ločena od tistega, kar hoče, zato se nenehno  C
ve zase", se ne pozna. Prav kot ne vedoča se      volja      je poslej identična svobodi. Taka volja je čista  C
se volja je poslej identična svobodi. Taka      volja      je čista spontanost, neskončna in nedeljiva  C
nam bodi naredili." Povedano drugače, dobra      volja      Drugega je lahko zgolj moja domneva, predpostavka  C
določene bojazni". Pri Descartesu je svobodna      volja      vseskozi kontaminirana s samovoljo, samo da  C
med mojo voljo in voljo Drugega, kajti moja      volja,      naj je še tako arbitrarna in kapriciozna, mi  C
Descartesa velja: "ni drugega jamstva kot dobra      volja      Drugega", kot pravi Lacan, prav zato, ker je  C
kot pravi Lacan, prav zato, ker je ta dobra      volja      radikalno vprašljiva.Iz varljivega Drugega pa  C
zakon pravi sic volo, sic jubeo - naj bo moja      volja      razlog.Vseeno pa je za Kanta subjektovo nezaupanje  C
neutemeljeno, da ne rečemo celo neokusno, ker je ta      volja,      ki se hoče, ki zahteva brezpogojno pokorščino  C
zakona: "deluj tako, kakor da bi morala tvoja      volja      povzdigniti maksimo tvojega delovanja v obči  C
svobodno odločanje v digniteto zakona, si edino      volja,      ki hoče biti volja zakona, zasluži ime svobodne  C
digniteto zakona, si edino volja, ki hoče biti      volja      zakona, zasluži ime svobodne in dobre volje  C
za Kanta ključni problem: kako misliti, da je      volja,      določena z zakonom, svobodna?Kot opozarja Lacan  C
moremo namreč dojeti, "kako je možna svobodna      volja"     , zato pa lahko mislimo dejstvo, da se zavedamo  C
subjekt dati pristanek volji, ki je sicer njegova      volja,      vendar le, kolikor gre za umno voljo, voljo  C
jubeo, z znamenitim Juvenalovim "naj bo moja      volja      razlog", skratka, proti vsem razlogom.Nima druge  C
in Rogozinskega, favorizira nesvobodo volje:      volja      je izvirno receptivna, sprejme zakon, ki prihaja  C
psihoanaliza, in to prav v tisti meri, v kateri je      volja      v tej tradiciji, če smemo tako reči, v službi  C
senčno področje volje, kjer se pokaže, da je      volja,      ki prežema subjektova dejanja, volja do užitka  C
da je volja, ki prežema subjektova dejanja,      volja      do užitka, izvirno zla volja, indiferentna do  C
subjektova dejanja, volja do užitka, izvirno zla      volja,      indiferentna do subjektove usode. Aristotelovsko  C
želi, ni v skladu z njegovo voljo. Vse prej sta      volja      in želja v nenehnem sporu. Kanta, kot smo videli  C
danes? In tako kot pri stoikih je tudi za Kanta      volja,      "dobra", se pravi, ona sama, le če je očiščena  C
ki vztraja pri svojem brezpogojnem Hočem!,      volja,      ki se ne meni za nobene ovire, za nobene meje  C
gonu, temveč zgolj v pravilu, ki si ga sama      volja      naredi za rabo svoje svobode, tj. v maksimi  C
dejanjem, katerega načelo in izvir je njegova      volja,      potem se zdi, da "etična revolucija" le ni tako  C
zaradi užitka, zato da streže volji do užitka.      Volja      do užitka v nekem smislu sploh ne dovoli spraševanja  C
tisto, kar ji gre, zato bi lahko rekli, da je      volja      do užitka po definiciji "neozdravljiva".Tu gre  C
razloga" samega subjekta napeljuje na sklep, da je      volja      do upravičevanja vendarle "ozdravljiva".Opozicijo  C
kastraciji. Sade pa naredi še en korak in pokaže, da      volja      do užitka vztraja tudi onstran zahteve Drugega  C
da je to pričakovanje laž ali utvara, ker je      volja      do upravičevanja, prav s tem, da ohranja subjektov  C
ponovno rodi v perspektivi "Naj se zgodi tvoja      volja"     .Ta privolitev zahteva izničenje ne le patološkega  C
vzniknil zgolj kot subjekt hegemonikona. Toda ta      volja      vseeno ni volja Drugega, Boga, pač pa je sam  C
subjekt hegemonikona. Toda ta volja vseeno ni      volja      Drugega, Boga, pač pa je sam Drugi.Temu Drugemu  C
omejevati z ničimer: radikalno kapriciozna      volja.     To odvisnost Zakona, Drugega, od kapriciozne  C
moralnega zakona, mogoča edino, "kolikor se      volja      z njim /zakonom/ obveže zgolj k temu, da iz  C
dozdevna avtoafekcija prikriva, kako je subjektova      volja,      in to tako v morali kot v perverziji, zmerom  C
Kantov moralni zakon ravno ni isto kot sadovska      volja.     Kantovskega uma ni mogoče priličiti arbitrarni  C
je v nečem, kar jima je vendarle skupno: tako      volja      do užitka pri Sadu kot moralni zakon pri Kantu  C
prvega proizvede moralni zakon, drugega pa      volja      do užitka.Tisto, kar Kant sam priznava, je razcep  C
nezamisljivo, je, da bi bila vzrok tega razcepa      volja      do užitka, da bi se za moralnim zakonom, ki  C
subjektove dobrobiti, celo življenja, skrivala      volja      do uživanja, neki Hočem!, ki ga ni mogoče "spraviti  C
užitkom. Ta razcep, ki ga v subjektu proizvede      volja      do užitka, ostaja pri Kantu v senci in ga na  C
užitek, je za Kanta monstruozna, ker je kantovska      volja      volja samega uma. Ko bere Sada in Kanta, je  C
za Kanta monstruozna, ker je kantovska volja      volja      samega uma. Ko bere Sada in Kanta, je za Lacana  C
žrtvovanje. Temu užitku kot delitelju Lacan pravi      volja      do užitka. Tu se pokaže, da ni nobenega nasprotja  C
s tem bi namreč dopustili obstoj zaporednih      volja      v najvišjem Umu.Si je v volji, ki je bila zmožna  C
prej sama "nemožnost takšnega dokaza". Prav      volja      Boga je tista, ki telesom in vsem ostalim stvaritvam  C
volontez toujours efficaces, vedno učinkovitih      volja,      ne bi bil voljan uskladiti z našimi desirs toujours  C
dobesedno podredil Adamovi: "tako je bila božja      volja      oziroma splošni zakon narave, ki je resnični  C
vreden svojega imena, namreč s pomočjo splošnih      volja      oziroma zakonov.Sam akt kaznovanja, se pravi  C
želimo premakniti, seveda sodimo, da je prav naša      volja      tista, ki je resnični vzrok njihovih gibov.  C
spoprime z našim verovanjem, da je prav naša      volja      tista, ki je vzrok gibov našega telesa, se pravi  C
neposredno zoperstavi našemu občutku, da je prav naša      volja      tista, ki je vzrok gibanja naših telesnih udov  C
nehotene erekcije čutimo, je prav to, da naša      volja      ni njen vzrok. Kolikor milost sestoji iz občutkov  C
občutkom, ki nas prepričujejo, da je prav naša      volja      tista, ki povzroča gibanje naših telesnih udov  C
občutki, ki nas prepričujejo, da je prav naša      volja      tista, ki povzroča gibanje naših telesnih udov  C
nehotene erekcije, ob kateri čutimo, da naša      volja      ni njen vzrok, sledimo luči razuma in uvidimo  C
ki je ostalo samo. Podobno je v pesmi Božja      volja      (Vojskin čas -Pesniški list/M4, 1974), kjer  C
delamo, / eden drugemu hudo delamo / je že božja      volja      tako."Presenečenje, ki sledi, ko beremo kitico  C
zadostna: "Rajši hočem siromaka, / s kim me      volja      je, / kakor tebe srebrnjaka, / s kim me volja  C
volja je, / kakor tebe srebrnjaka, / s kim me      volja      ni."(Svetovje 1988) Strniša je ta del ljudske  C
zapisal v spominsko brošuro: "Božji mir, dobra      volja      med ljudmi in bratsko razumevanje naj ostane  C
Anton Breznik ("Odkar ga je kot petošolca obšla      volja      in skrb, da bi ljudsko pesem zapisal kar se  C
oblikovanj prozne folklore sta prav tako nagon in      volja,      ki trenutno obvladata človeka. K. Ranke ima  C
oslušalcev. Bolezni ali drugi udarci usode ali dobra      volja      tudi (o)barvajo pripoved.A vseeno ostaja njen  C
'Bog to' - 'Bog ono' in 'Bog, to je naša      volja'     . 'Moj Bog,' je vzdihnil Bog, 'saj delo sem  C
v državi ustrezajo trije deli duše ‐ razum,      volja      oziroma pogum in poželenja.(Kasneje Sokrat sicer  C
delov, ne le zadnji ‐ razum stremi za znanjem,      volja      za zmagami in častjo, zadnji del pa za dobičkom  C
kot med stanovi ‐ razum je najvišji in vlada,      volja      mu pomaga, skupaj pa krotita nagonski del.Tudi  C
kjer smejo ljudje vsevprek početi, kar jih je      volja      in kar jim pade na pamet; kjer pa je v navadi  C
starejše, kjer (in kadar) ob vsem tem še prevladuje      volja      večine, potem smemo govoriti o demokraciji.  C
ki bi nas držal v šahu, počenjali, kar nas bo      volja      ‐ da bodo podvrženi edinole naši oblasti in  C
potrebnimi za to podjetje, mi je najbolje služila      volja      do dela, ki slehernemu človeku pomaga izpeljati  C
poeziji je namreč svoboda neomejena in pesnikova      volja      je edini zakon.Navdihnjen je od boga in prepustil  C
ga je namreč, še za življenja, zadela božja      volja      in mu dala spoznati, kakšna usoda ga čaka.   C
duh javnosti«, »socialna solidarnost«, »skupna      volja«     , »skupinski občutek«, »osnovna protoplazma,  C
humani respublicae, naj bi uravnavala božja      volja,      zaradi česar lahko, podobno kot Benedetto Croce  C
tisto mnoštvo, ki obstaja zgolj kot izzvanost (     volja)      v kroženje volje do moči in sicer natanko na  C
lahko bodisi misel, ki jo je ustvarila človekova      volja,      bodisi slepa nujnost, bodisi božja previdnost  C
drugega. Pa mislite, da bi med ljudmi bila      volja      za ustanovitev takega društva? Mislim, da,  C
tema moči in njenega izkrivljenja, svobodna      volja      kot izraz prostega trga, okrepitev represivnega  C
mora biti zoperstavljeno duši, v kateri domuje      volja      in kjer nastaja pomen: "Vidnost, prostorskost  C
neposrednost. Vendar naleti tudi ta tako vztrajna      volja      do enostavnosti na svoja nesrečna naključja  C
odklon volje do moči, ki je v vsej svoji polnosti      volja      do gospodovanja nad ljudmi.Ta odklon je morda  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  601 701 801 901 1.001 1.101 1.201 1.301 1.401 1.501 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA