nova beseda iz Slovenije

filozofija (101-200)


subjekt deluje na objekt, in 3. teleološka      filozofija,      ki se sprašuje po telosu ali smotru subjekta  B
slavospevu umetnosti še dlje, ko pravi, da se      filozofija      v svoji dopolnitvi vrača v umetnost in mitologijo  B
in mitologijo, iz katerih je prvotno vzšla.      Filozofija      sama namreč ne more pripeljati k ”tistemu najvišjemu  B
kot misleca, medtem ko umetnost to zmore. ”     Filozofija      sicer res doseže tisto najvišje, toda do te  B
ne najdemo več eksplicitne trditve, da se bo      filozofija      v svoji dopolnitvi vrnila v umetnost oziroma  B
in ista neskončna narava, tako da je celotna      filozofija      pravzaprav - filozofija narave <Naturphilosophie  B
tako da je celotna filozofija pravzaprav -      filozofija      narave <Naturphilosophie>, nauk o Vsem.[  B
posebej spornih berlinskih predavanjih z naslovom      Filozofija      mitologije [1842] na primer pravi: ”Narave  B
ki v knjigi Schelling in moderna evropska      filozofija      poudarja razliko med Schellingovim in Heglovim  B
s tem pravi: ”Schelling trdi, da je njegova      filozofija      kot takšna vedno že znotraj narave in se s tem  B
Izrekel ga je na tistem robu, na katerem se      filozofija      prevesi v pesništvo ali v mistiko... in ravno  B
Sicer pa je budizmu bližja Schopenhauerjeva      filozofija      slepe, iracionalne volje, vendar o njej morda  B
njej je veliko več, v nekem smislu prav vsa      filozofija!      Janez.   B
prvi pogled sta Schellingova in Wittgensteinova      filozofija      zelo daleč narazen, toda - kako že pravi tisti  B
ostaja zastrta, dokler je ne reflektira v duhu.      Filozofija      narave in mitologija sta pri Schellingu tesno  B
neposredno ista z Bogom, pa je panteistična      filozofija      narave, ki jo je zasnoval v svojih ”klasičnih  B
Ali je v njih kaka logika? Je to še vedno      filozofija      - ali bolj nekakšna Schellingova osebna meditacija  B
in kje mora kozmologiji priskočiti na pomoč      filozofija      ali celo teologija.Italijanski filozof kozmolog  B
stvarjenje iz niča“ (creatio ex nihilo): ko      filozofija      ali teologija govorita o stvarenju iz niča v  B
neskončnosti. Kot je znano, je že klasična      filozofija      uvedla razlikovanje med pojmoma potencialna  B
sholastično“ spekuliranje, ki ga je novoveška      filozofija      presegla šele z velikimi napori.Povrh vsega  B
trachtungen, Berlin, 1921). Cassirer, Ernst (2):      Filozofija      razsvetljenstva, Claritas, Študentska založba  B
Enciklopedija filozofskih znanosti (II) -      Filozofija      narave, prev. Robert Vouk, v: Razpol 11,  B
Transcendentalna estetika, prev. Zdravko Kobe, v:      Filozofija      skoz psihoanalizo VII, Analecta, Ljubljana  B
Suhrkamp Verlag, Frankfurt, 1985. (Hrvaški prevod:      Filozofija      mitologije I-II, Demetra, Zagreb, 1997 in 2000  B
Goetheja. Za Prešernovo poezijo stoji večja      filozofija      kakor za Goethejevo. Favstovsko načelo, kakor  B
diplomiral s stopnjo bakalavreata na temo „Državna      filozofija      pri Novalisu”.V letu 1993 na isti akademiji  B
Tisnikarjevimi ilustracijami) Pogovori pod šotori (     filozofija      za odraščajoče) Temelji humanizma (brošura  B
vzgojiteljem (esej o vzgoji) Četrti mag (     filozofija      v zgodbi) Tri barve sveta (eseji) Prevedel  B
dokaz iz avtoritete, kakor ga pozna klasična      filozofija,      a če ga tu in tam le uporabljam, potem skušam  B
resnično obstoječega ‒ ni tako preprosto. Tako      filozofija,      kakor tudi posamezne znanosti, nas vedno znova  B
diplomiral s stopnjo bakalavreata na temo »Državna      filozofija      pri Novalisu«.V letu 1993 na isti akademiji  B
Tisnikarjevimi ilustracijami) Pogovori pod šotori (     filozofija      za odraščajoče) Temelji humanizma (brošura  B
vzgojiteljem (esej o vzgoji) Četrti mag (     filozofija      v zgodbi) Tri usode (biografski eseji o Tisnikarju  B
manj pa njihove sistemsko mišljene spise.      Filozofija      mi pomeni veliko, vendar ji ne zaupam povsem  B
se z njimi skušal primerjati! - menim, da je      filozofija      vredna toliko, kolikor se je sposobna sama  B
Tudi s Koliko, Kako, Kdo ... A      filozofija      pozna neko vprašanje in vprašalnico tega vprašanja  B
vzroke ali v humanističnih vedah tudi razloge.      Filozofija      pa išče stvarem namena.Vse druge vede so v nekem  B
položen v zgodovino narave in človeka. Samo      filozofija      išče to, kamor je vse skupaj namenjeno.Tudi  B
teologija po prvi osebi vsega obstoječega, medtem ko      filozofija      išče naravo in zadnji smisel vsega obstoječega  B
smisel vsega obstoječega. Lahko tudi rečemo:      filozofija      išče smisel ali smoter stvari.Če nas fizika  B
nauči, kako hišo uredimo in okrasimo - pa nas      filozofija      pouči, ali je sploh smiselno hišo graditi.Če  B
in smotrnost v celoti in v oziru na celoto.      Filozofija      pa bi bila bolj žalostna veda, če bi samo vpraševala  B
vprašanje Čemu, dajala na to pravilen odgovor. A      filozofija      ne more iz lastne kože, kakor je imel navado  B
in na svoje vprašanje in si prav odgovorila.      Filozofija      operira s premisami in logiko, tu pa ni nobenega  B
kam je svet s človekom namenjen. Da bi lahko      filozofija      dobila odgovor na to temeljno vprašanje in se  B
vprašujejo, kakšen naj bo človek, da bo prav, bo      filozofija      prav s pomočjo razodete resnice iz teologije  B
etika, za katero smo se nekako domenili, da je      filozofija      morale. Filozofija, ki ne privede do etike  B
je filozofija morale. . /\ .. stran 11 . \/      Filozofija,      ki ne privede do etike, je samo sistem filozofskih  B
veljati za filozofijo v polnem pomenu besede.      Filozofija      mora kot svoj pridelek ponuditi človeku napotek  B
je najbližje izpolnitvi človekovega smisla.      Filozofija      je torej po eni strani razlaga človekovega smisla  B
lovečnosti, se pravi s kršitvami resnice in pravice.      Filozofija,      ki je vredna svojega imena, mora tako voditi  B
človeku pripravil večno in odrešeno domovanje.      Filozofija      pa vodi človeka k sicer minljivi, a v svoji  B
v smislu etike, ekonomije in politike. Zato      filozofija,      ko odpira človeku notranje čute za lepoto, kakor  B
in samega sebe. V zadnji konsekvenci predlaga      filozofija      v svojih pridelkih človeku isto življenjsko  B
organiziranega v smislu izobražene filozofije - in prava      filozofija      mora vzdržati kontrolo vere, preizkušane po  B
genij nazadnje izkaže za tepca... Obe, prava      filozofija      in prava vera, pa se morata skupaj izkazati  B
podlaga za doktrino kakega političnega sistema.      Filozofija,      ki je v svojem sofističnem dekadentnem krilu  B
retorično pripisoval Protagoras. A kako naj      filozofija,      vsaj za »sodobno« je mogoče to reči (v narekovajih  B
je mogoče to reči (v narekovajih, ker prav      filozofija,      in tudi formalne vede kakor npr. matematika  B
na to, kar naj bi bilo in kako naj bi bilo.      Filozofija      si še vedno ni opomogla od šoka ki ji ga je  B
pred natančnostjo in absolutnostjo. Danes si      filozofija      upa izrekati samo take sodbe, do katerih je  B
imenuje sklep ali dokaz. V nekem smislu je taka      filozofija      podobna državni statistiki, kjer tisti, ki podatke  B
preračunava z natančnostjo vsaj treh decimalk...      Filozofija,      ki hoče resnično ugotoviti mero stvari, se mora  B
namenu, ki ga je vanj položil Stvarnik. Dobra      filozofija      je tako odvisna od dobre vere, pri kateri si  B
postavke, ki vžig filozofije šele omogočajo.      Filozofija      nima lastne luči in lastnega ognja, luč in ogenj  B
vsako veliko poezijo stoji prav tako velika      filozofija;      tudi za vsako veliko filozofijo mora stati še  B
samega, kakor jo izražajo stavki vere. Velika      filozofija      je mogoča samo v okrilju in s podporo velike  B
narekovaje, ker modernost, se pravi začasnost, in      filozofija      nista združljivi zadevi. Začasna, moderna,  B
sodobna« je lahko sofistika, ne lahko, je obvezno,      filozofija      pa, če je to, kar ime obljublja, je večna:   B
obljublja, je večna: philosophia perennis!      Filozofija      namreč išče odgovor na najstarejša od vseh vprašanj  B
čase, če so napačni, so tudi to za vse čase.      Filozofija      ne pozna odgovorov, ki bi veljali samo v tem  B
Enako Avguštin, enako Tomaž. Resnična      filozofija      je vedno mlada kakor resnična umetnost.Samo  B
predstavlja kot mod(er)ni pojav, se pravi »sodobna      filozofija«     , to je zmotno od vsega začetka. Ljudem, ki se  B
jedilnem listu te nasičenosti naj bi izpisala tudi      filozofija.      Ali lahko filozofija tolaži in potolaži, kakor  B
naj bi izpisala tudi filozofija. Ali lahko      filozofija      tolaži in potolaži, kakor je verjel Boecij,  B
sprejme njegovo pravo in edino tolažbo. Je potem      filozofija      odveč, ko ne more bolj potolažiti kakor človek  B
sprevrženega Jezusovega nasveta je usmerjena resnična      filozofija.     Filozof je človek s kar se da mladim, v resnici  B
pametjo nepoučenega in nevzgojenega otročaja.      Filozofija      je torej kljub svojim mejam, ki se jih mora  B
mora prav filozof še posebej zavedati in se je      filozofija      zadnjih nekaj stoletij hudo pregrešila zoper  B
pridružuje. Bralcu sem dolžan pojasnilo, česa me uči      filozofija,      kakor jo sam vidim in se pri njej učim, to je  B
učim, to je namreč glavni namen tega spisa.      Filozofija      me uči, da svet resnično obstaja, da ga lahko  B
je torej oseba, ki je potemtakem Bog. Ista      filozofija      pa me uči tudi tega, kar je analogija prejšnjemu  B
umetnost, oboje sicer nekoliko manj kakor vera in      filozofija,      podobno kakor arheologija in paleontologija  B
smisla, reda v stvareh in smisla v življenju.      Filozofija      me tako uči poglabljati in širiti pogled v prostoru  B
napovedujejo pot, ki je še pred menoj in pred nami.      Filozofija      me uči merjenja in tehtanja.Da znam meriti in  B
prostorov, in ena teh poti, eden teh vhodov, je tudi      filozofija.     A filozofija, ki jo poučuje Bog sam in njegovi  B
poti, eden teh vhodov, je tudi filozofija. A      filozofija,      ki jo poučuje Bog sam in njegovi modri, se razlikuje  B
Pridelki filozofije so trojni: so to, kar      filozofija      ugotavlja in izreka; so to, kar filozofija spremeni  B
kar filozofija ugotavlja in izreka; so to, kar      filozofija      spremeni v človeku in so to, kar filozofija  B
filozofija spremeni v človeku in so to, kar      filozofija      spremeni v človeških skupnostih in človeštvu  B
samo prvo košaro pridelkov, se pravi to, kar      filozofija      ugotavlja in izreka.A že tu se pota močno ločijo  B
A že tu se pota močno ločijo. Pristna      filozofija      poskuša tudi najbolj zapletene stvari izraziti  B
stavkih. Drugače nepristna, se pravi sofistična »     filozofija«     , ki skuša tudi najbolj primitivne ugotovitve  B
v resnici veljati »ne« in narobe, potrebuje      filozofija      tretjo najpomembnejšo besedo: »morda«.Brez   B
tedaj, ko je ta prej umrl svetu. Tu se vera in      filozofija      snideta. Prijateljevanje s smrtjo pa ima za  B
ve, da je na začetku vsega beseda, saj sicer      filozofija      sploh ne bi bila mogoča, sicer ne bi imeli merila  B
je dovolj velika, da poplača ves trud, ki ga      filozofija      zahteva zase.Skoraj vse oblike napadalnosti  B
očitnim in skritim. . /\ .. stran 72 . \/      Filozofija      ne išče očitnega, temveč skrito.Torej ni resna  B
predstavljamo filozofe na zabaven način? Ali pa je      filozofija      tako resna in globoka zadeva, da humorja ne  B

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA