nova beseda iz Slovenije

narod (401-500)


misli reševati svoj narod. Brez poze še nobeden      narod      ni bil rešen!...   A
Saj sem med poštenimi ljudmi. In za      narod      delujem, dragi moj gospod!Zdaj šele vem, kaj  A
sovraštvo in zato tudi vem, da nikoli ne bo minilo.      Narod      je moralen; vsaka umetnost pa je nemoralna   A
Ali mislite, da je to kar tako? Naš      narod      mora biti moralen, če je ali če ni!In na svetem  A
To cepljenje boli, toda koristno je.      Narod,      na tak način vzgojen, je zelo poraben za tista  A
in zaslužni pisatelj Štefan Frfila. Slovenski      narod      je izgubil v njem enega izmed tistih redkih  A
resnico in nič drugega kakor resnico!... Naš      narod      je pohleven, pobožen in gostoljuben.Pač lepe  A
je vsem in zató ni treba prikrivati, da naš      narod      ne pozná hvaležnosti do tistih velikih mož  A
ki so žrtvovali vsak dih življenja svojega za      narod      svoj, za blaginjo domovine.Kdo je kriv, da naše  A
delih poštenega Frfile. Takó je stvar, - ”a      narod,      ti sodi!“ To je bil strahovit udarec!   A
pa se je narodno navdušenje poleglo in se je      narod      razcepil v stranke, so se obrili tudi besedniki  A
besednikov; ampak očitno je, da jih potrebuje naš      narod      prav posebno mnogo, zakaj pomanjkanje je še  A
rekel in se je copatasto okrenil in je šel.      Narod      pa je bil vesel in hvaležen, zakaj pomanjkanje  A
”In kakšne nazore prodajate?“ ”Da naš      narod      še ni zrel za ideje ostalega sveta... Pomislite  A
ni ustvarjen za kaj takega... Ne, resnično, naš      narod      še ni zrel...“ Skočil sem s stola ves razburjen  A
se ne motim, ste celo deloma priznali, da se      narod      ne zanima -.“   A
.“ ”Kdo pravi, da se      narod      ne zanima?Narod se zanima za vse, kar mu je  A
”Kdo pravi, da se narod ne zanima?      Narod      se zanima za vse, kar mu je v prid, - za vse  A
oblizane in visokoleteče besede, se jako motite.      Narod      ima več idej kot vi, a da vas ne razume, je  A
naroda, ki je po svoji ogromni večini poljedelski      narod?     In kaj pa tisti brki, tisti zavihani brki?  A
otroke -- zakaj ti nisi nič poleg njih. Oni so      narod,      ti si rakev.-- Kaj pa ste vi storili, neverniki  A
odklonjeno, zavrženo! Povej, kdo ljubi svoj      narod,      kdo ljubi človeka, kakor ga ljubiš ti?Z ljubeznijo  A
nikomur, temveč je samo v skrbeh, da ne dobi naš      narod      elefantiaze; takisto dela intendanca ... Čemu  A
da bi se ne zadel človek ob vse drugo in ob      narod      sam; začni moliti očenaš in takoj boš imel na  A
ki odreka našemu narodu kulturo, ampak naš      narod      ni kulturen, zavrača tujinsko negacijo, kritiko  A
je, da imamo odlično mlado umetnost, toda naš      narod      je nezrel za umetnost in vrhu tega siromašen  A
sinovi propalega kmeta. Res je nazadnje, da naš      narod      zavrača umetnost zaradi umetnosti same -- to  A
bi, saj vem, kako bi bilo treba -- ampak naš      narod!     “ ... In solza na licu.   A
Govekarji, od prvega do zadnjega, podcenjujejo      narod      in precenjujejo sebe.Razkrojili so  A
precenjujejo sebe. Razkrojili so . / . / stran 33 . /      narod      v dva natanko ločena dela: v narod, ki ni zrel  A
stran 33 . / narod v dva natanko ločena dela: v      narod,      ki ni zrel za kulturo, in v Govekarje, ki trpe  A
poreče: ”Tvoj roman je imenitno delo, ampak za      narod      ni; prav imaš, ampak za tvoje ideje ni zrel  A
prav imaš, ampak za tvoje ideje ni zrel naš      narod;      tvoje delo je umotvor, ampak kaj bo naš narod  A
narod; tvoje delo je umotvor, ampak kaj bo naš      narod      z umetnostjo?“ To se pravi: ”Jaz, Govekar  A
bi bilo treba, ne trudim se, da bi vzdignil      narod      k sebi, temveč lezem sam v najgloblje njegove  A
Siromak se je zmotil. Ni treba, da bi on vlekel      narod      v svoje višave, temveč hudó je treba, da se  A
Jurčič, Kersnik, Trdina, Levstik, Tavčar; in      narod,      ki je stal nad njimi, jih je sprejel z obema  A
mnogoštevilna pasma je v prvi vrsti kriva, da slovenski      narod      ne pozna svoje umetnosti, niti imen ne svojih  A
natihoma, kako bi bilo treba in kam, toda -- ”     narod      neče“.O, narod hoče.  A
bilo treba in kam, toda -- ”narod neče“. O,      narod      hoče.Le Govekarji so leni, strahopetni in bojazljivi  A
Govekar: bil sem umetnik. In ljubil sem svoj      narod,      ki ga še nobeden Govekar ni ljubil. Govekarji  A
rodoljubi. Ne ljubijo ga, temveč delujejo za      narod.      In zdaj bi rad vedel, enkrat za vselej, kaj  A
da še noben rodoljub, ki je deloval za svoj      narod,      ni trpel zanj.Vsaj jaz doslej še nisem videl  A
je govoriti ob slovesnih prilikah: Tudi mi,      narod      zaničevan, siromašen, tudi mi imamo svojo kulturo  A
žare njegova lica! In za komedijantstvo naš      narod      nima daru; videli ste v gledališču.Ne laž -  A
In jaz sem človek mehak in usmiljen ... Naš      narod      napreduje, ali kako drago plačuje sproti svoj  A
pojo, da naj klešejo kamen, mažejo platno? ...      Narod?     Briga se narod zanje!   A
... Narod? Briga se      narod      zanje!Slavec poje in tudi kos -- ali ta dva  A
tudi kos -- ali ta dva ne zahtevata, da bi ju      narod      redil ...Velikokrat sem že premišljeval, kako  A
prirodoznanec: Feld- und Wiesenwahrheit ... Naš      narod      je ubožen, umetnost je zanj luksus, ki si ga  A
nameravate, pomislite zraven zmerom, da je naš      narod      ubožen ...“ Bog vedi, kakšna predrznost me  A
najboljši volji ne more lagati ... Ubožen je naš      narod;      in zdaj pomislite na tisto veliko število mladih  A
narodu svojega uma in srca sadove, darove, ki jih      narod      ne mara, ker so predragi zanj!Ali se vam ne  A
umirajoči z grenkobo v srcu? Ali se vam ne smili      narod      sam, ki leži na njegovem siromaštvu še prokletstvo  A
obadva bodeva zadovoljna!‘ ... Tako se brani ubožni      narod;      umetnik pa ne posluša nič, tudi poet ne, in  A
početje, žal mu je teh blagih ljudi. Delovanje za      narod,      za kulturo njegovo, za povzdigo takorekoč njegovega  A
mene tiče, spoštujem bolj tisto delovanje za      narod,      ki koristi obenem tudi človeku samemu.Takih  A
breze v izložbi. Tam prezeba umetnost, ubožni      narod      hodi mimo, ne ozre se na nedosegljivi dar ...  A
smejale tudi njegove oči. ”Ne, ne, gospod ... naš      narod      je ubožen ...“ In nenadoma se je zasmejal naglas  A
nanosnik, da bi mu ne padel na mizo. ”Naš      narod      je ubožen, gospod, ne prepirajte se z resnico  A
naj bi dal v tiste bogate okvire, ko je naš      narod      ubožen, presiromašen, da bi podaril kos kruha  A
bi me pogledali ljudje, kako bi me pogledal      narod!     Ne, gospod, ne morem!   A
kupujem tiskane podobe po kroni ... zakaj naš      narod      je ubožen ...In kje bi ostala potem tista lepa  A
stran 48 . / ”Zamotano je res, ampak slovenski      narod      je duhovit.Ali bi rad, da ti povem nekaj veselega  A
na misel, da bi zabavljal. Sam si je spisal      narod      čedno satiro ter ji je postavil spomenik na  A
nimamo, hvala Bogu, nobenega dela; satirikov rabi      narod      prav tako malo kakor kiparjev, in kar se mene  A
zabavljica je to, če zadene tako malo, da jo      narod      par let pozneje pretvori v resnico ter neskončno  A
temveč gospodje, ki jih po pravici spoštuje ves      narod,      ki pa imajo z umetnostjo -- blagor jim! -- prav  A
Prešernu, temveč tistemu licu, ki nam ga kaže      narod      v tej žalostni dobi.Čemu skrbi in preglavice  A
zavesa od spomenika Anastasiusa von Schiwitza in      narod      je izpolnil svoj dolg; pozno sicer, kakor je  A
ga je. Navdušenost je razodevala, da se je      narod      pač zavedal svoje svete dolžnosti; ali naš narod  A
narod pač zavedal svoje svete dolžnosti; ali naš      narod      je ubožen in če bi njegovi hvaležnosti ne bilo  A
in bi govoril o zdravi hrani za nepokvarjen      narod;      take reči imajo zmerom uspeh.Brez strahu tudi  A
Meyerjev leksikon? In te stvari so zdaj za naš      narod      zelo aktualne -- vsa vprašanja so izginila in  A
si odgovarja samo: kdo si je pridobil za naš      narod      večjih zaslug, ali Haeckel, ali Martin Skočir  A
Skočir; in drugače tudi ne more biti, zakaj naš      narod      je pravičen, tehta in ceni zasluge svojih mož  A
zdaj pred vami sliko moža, ki je živel za svoj      narod      in ki ni zahteval drugega plačila, nego tiho  A
v ime: Anastasius von Schiwitz. Slovenski      narod      ima veliko napak in grdih lastnosti, poleg teh  A
bi bil rekel, da je bilo to naravno in da si      narod      v tem slučaju ni nakopal prevelikega greha s  A
greha s svojo nehvaležnostjo. Toda slovenski      narod      se v mnogih ozirih čudovito razlikuje od vseh  A
svojo individualnost. Drugod, recimo, časti      narod      samo tiste može, ki so si bili pridobili večjih  A
pridobili večjih ali manjših zaslug samo za tisti      narod      in ne kje drugod in za koga drugega.Narod ljubi  A
narod in ne kje drugod in za koga drugega.      Narod      ljubi le tistega moža, ki je ljubil narod in  A
Narod ljubi le tistega moža, ki je ljubil      narod      in je delal zanj.Za tiste ljudi, če so bili  A
drugam zaslug, časti in slave, za tiste ljudi se      narod      ne briga in pozabljeno je njih ime.To je evropejska  A
Ljudje kakor mi. Ljubili so svoj      narod      -- saj ga jaz tudi ljubim in mi vsi ga ljubimo  A
en spomenik manj, spomenik, ki ga je postavil      narod      s pomočjo rodoljubnega ženstva in ki je deset  A
povedal in dokazal, deloval in trpel za svoj      narod.     Kaj je bilo z njim po tisti veliki in imenitni  A
drugače spodoben človek in ki je ljubil svoj      narod      -- zdaj pa je premožen in sedi na svojem nekdanjem  A
dodeli lahko smrt. Ampak, to je, mi smo zatiran      narod;      težko dobi Slovenec pošteno službo, če nima  A
leto dvanajst tisoč. Tako trpi človek za svoj      narod.     Poznam nekoga, ki ima tako ime, da se bere lahko  A
je bil mučenik, trpel je nekoč zelo za svoj      narod      in za svoje prepričanje.Nihče ni vedel natanko  A
”Tam gre gospod Valentin. Trpel je za svoj      narod.     “ Živ spomenik je bil gospod Valentin, spomenik  A
kakor nam pripovedujejo zgodbe, trpeli za svoj      narod      in ko je bil širok klobuk prav tako nevaren  A
jasno in v velikem obsegu pri bojih med narodi.      Narod,      ki se zaveda svojih koristi, ne pozna tolerance  A
mu je drago, a drugi dobé rešpekt pred njim;      narod      pa, ki se sklicuje ob vsaki priložnosti na sveta  A
spravlja dobljene klofute ponižno v žep, tak      narod      ne doseže nikoli ničesar in je drugim po pravici  A
zgodovine.“ ”Iz stoletnega spanja se vzbuja naš      narod,      dviga se, napreduje - in prihodnost je njegova  A
letele pesniško nadahnjene besede visoko k nebu -      narod      pa se je komaj toliko potrudil, da bi jim z  A
Da, kakor nekdaj! A      narod,      ljudstvo skrbi še vedno le za nepoetiški, materialni  A

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA