nova beseda iz Slovenije

zakon (801-900)


legalni poti zapravi energijo prve geste, je      zakon      libidinalno šibek, neučinkovit.Sade si zato  C
zatiram tudi sam, ko pride vrsta name, kakor      zakon,      proti kateremu sem povsem brez moči.Neprimerno  C
zaustaviti ali onemogočiti krivice, ki jih povzroča      zakon.     " Skratka, strasti mojega soseda so po Sadu manj  C
lahko rečem "zdaj sem jaz na vrsti". Vedno je      zakon      tisti, ki je na vrsti, nikdar jaz. Seveda pa  C
Sadist ve, da s tem, ko išče užitek, izpolnjuje      zakon      narave. Skratka, sadistova vednost je najprej  C
pravega zakona, zakona narave, ki je hkrati      zakon      užitka, kakor tudi glede izvora zakonov, ki  C
užitka, je ta zli užitek, vpisan v sam naravni      zakon.     Volja do užitka sovpade z voljo po destrukciji  C
oziroma užitka. Sade ločuje dve vrsti zakonov:      zakon      z veliko začetnico, ki je zakon narave, in zakone  C
vrsti zakonov: zakon z veliko začetnico, ki je      zakon      narave, in zakone-konvencije, ki jih vsiljuje  C
konfliktu z družbenim zakonom. Kajti Sadov naravni      zakon      je negacija moralne zapovedi kakor tudi zakona  C
ker zapoveduje tisto, kar juridično-moralni      zakon      prepoveduje: namreč užitek.Prvemu Drugemu, ki  C
izgine, saj tudi ne more izginiti, ker noben      zakon      ne more dokončno izkoreniniti strasti, ki so  C
denimo, s polarizacijo močni/šibki, kot to hoče      zakon,      pomeni za Sada denaturalizacijo strasti, njihovo  C
bi bilo skupno to, da se ne ozirajo na noben      zakon,      nobeno avtoriteto, zato ker zanje Drugi ne eksistira  C
politične-pravne ureditve, v kateri je eksces      zakon.      Realizacija despotizma strasti v polju politike  C
užitka, ki je za Sada najvišji in edini legitimni      zakon?      Da pri Sadu ni enoumnega odgovora na vprašanje  C
vprašanje, kaj je najvišji in edini legitimni      zakon,      je razvidno že iz tega, da ponuja tri sukcesivne  C
s tistimi, ki mu niso enaki. Ker je naravni      zakon      zadnji vir vsake legitimnosti, se zdi, da je  C
uresničevati zahteve despotizma užitka? Edino      zakon      narave lahko legitimira pravico do užitka vsakogar  C
nad vsemi. Despotizem, ki ga vsakomur nalaga      zakon      narave, seveda ne more temeljiti na recipročnosti  C
nobene svobode glede na tisti pravi, najvišji      zakon      narave.Človek ni najprej svoboden, potem pa  C
potem pa se podredi zakonu narave, pač pa je      zakon      narave tisti, ki omogoči subjektu, da se osvobodi  C
uveljavljal svojo lastno voljo, pač pa naravni      zakon.     Subjekt je svoboden zato, da uveljavlja zakon  C
zakon. Subjekt je svoboden zato, da uveljavlja      zakon      narave, ne svoj zakon.Sade torej že od začetka  C
svoboden zato, da uveljavlja zakon narave, ne svoj      zakon.     Sade torej že od začetka jasno postavi asimetrijo  C
Absolutni primat ima veliki Drugi, narava in njen      zakon      kot brezpogojna zapoved, ki je zmerom že razlastila  C
recimo, razpolaganja z lastnim telesom. Naravni      zakon      si je subjekta podredil že od začetka - in to  C
Moški imajo pravico - to pravico jim daje      zakon      narave, zakon strasti - da vzpostavijo take  C
pravico - to pravico jim daje zakon narave,      zakon      strasti - da vzpostavijo take institucije, sprejemajo  C
svobodnega razpolaganja z lastnim telesom. S tem, da      zakon      narave razlasti subjekta, mu odvzame telo, s  C
s tem, da ga podredi imperativu strasti, ta      zakon      hkrati že predpisuje, zahteva obvezno dajanje  C
uporabljajoč orožja same civilizacije (prepovedi,      zakon,      prisilo, institucije ...).Ob vsem poudarjanju  C
užitek, ko ni več Drugega, ki bi mu predpisoval      zakon.     Sade hoče namreč nemogoče: ohraniti užitek, ki  C
poistoveti s kaprico. Sadovska volja je volja, katere      zakon      je ravno zanikanje vsakega zakona: kaprica.  C
logosu se spopadata dve volji: volja, ki spoštuje      zakon,      mero logosa, in volja, ki se je emancipirala  C
ker se agensu ne vsiljuje od zunaj, pač pa je      zakon,      ki si ga sam daje.Seneka formulira problem volje  C
modrec kot popoln gospodar svoje duše daje tak      zakon,      kakršnega hoče. Vsi stoiki se strinjajo, da  C
konkretnih posebnosti, ni Kantov anonimni moralni      zakon.     Jaz, ki se identificira s proairesis, ne izgine  C
ustavijo na točki, "na kateri se zavozlata želja in      zakon"     . Stoiki ne vidijo, da "njihova ataraksija odpravlja  C
kot zavrženega." Stoiki po Lacanu zgrešijo      zakon,      ker je zanje predstava, da bi sam zakon klical  C
zgrešijo zakon, ker je zanje predstava, da bi sam      zakon      klical svojo transgresijo, nepojmljiva, nemogoča  C
nemogoča. Skratka, stoiki ne vidijo, da s tem, ko      zakon      povzdigujejo skorajda v božanstvo, le-tega pravzaprav  C
s stoiki dovzeten za to, kako greh izrablja      zakon,      ki ga krši, kako ga uporablja, zato da bi zapeljal  C
bi lahko rekli, da jo vseskozi vodi, dirigira      zakon,      saj je njen edini telos kršitev zakona, provokacija  C
se sadistu ni treba truditi, da bi predpisal      zakon      Drugemu, da bi se "polastil volje" svoje žrtve  C
definirana kot "lastnost volje, da je sama sebi      zakon      (neodvisno od vseh lastnosti predmetov hotenja  C
oziroma neugodja. Načelo ugodja je po Kantu      zakon      dobrega kot Wohl, tj. zakon, ki meri na subjektovo  C
ugodja je po Kantu zakon dobrega kot Wohl, tj.      zakon,      ki meri na subjektovo dobrobit, blaginjo.Ker  C
zmerom. Za prvega je mogoče reči, da spoštuje      zakon      po črki ..., za drugega pa, da ga spoštuje po  C
tudi hočem, da naj bi moja maksima postala obči      zakon.     " Kant torej z operacijo, ki je analogna Descartesovi  C
soočen z nobenim objektom več, naleti na neki      zakon"     . Gola zakonitost ni edino načelo, ki lahko določa  C
za samovoljo Willkür, ki lahko sicer izbere      zakon,      vendar brez jamstva, da bo tej subjektovi volji  C
ko poslej hoče le po zakonu oziroma glede na      zakon.     Kajti daleč od tega, da bi bila volja končnega  C
maksime dobre volje. Skratka, če se moralni      zakon      nalaga človeku, kakor da bi prihajal od drugod  C
čutna nagnjenja. To je razlog, zakaj se moralni      zakon      daje v obliki kategoričnega imperativa, ko se  C
Zanjo je kriv odpor čutnosti. V resnici šele      zakon      razkrije subjektu, kaj v resnici hoče.Zato najdemo  C
mogoče edino, če je določitveni razlog volje      zakon,      natančneje, obča zakonodajna forma. Tako definirana  C
eksplicitno: ni svobode volje brez zakona, šele      zakon      je tisti, ki subjektu omogoči, da spozna, da  C
dejstva uma. A k čemu pravzaprav obvezuje moralni      zakon?     Po Kantu moralni zakon obvezuje zgolj k temu  C
pravzaprav obvezuje moralni zakon? Po Kantu moralni      zakon      obvezuje zgolj k temu, da subjekt more hoteti  C
. katere maksima, če je postavljena za obči      zakon,      nikdar ni v protislovju sama s sabo." Kategorični  C
dovoljuje, da bi mu pogoji bivanja predpisovali      zakon.     Ko kategorični imperativ subjektu odkrije njegovo  C
skladu z moralnim zakonom, skratka, da bo zavrnil      zakon,      ker bo privolil v nekaj drugega, nagon po samoohranitvi  C
neznana." To pomeni, da je izvirna privolitev v      zakon      (ali zavrnitev) tista, ki pravzaprav šele determinira  C
Kanta nepojmljivo, da bi subjekt ne privolil v      zakon,      saj je prav ta akt privolitve tisti, ki ga konstituira  C
konstituira kot subjekta. Hkrati pa ta privolitev v      zakon      subjekta razcepi, s tem da položi na eno stran  C
Tu ni nobenega nanašanja volje na moralni      zakon      kot pri Kantu: kartezijanska volja je dobra  C
to zato, ker je na mesto jamstva stopil sam      zakon.     Kantov subjekt ni torej nikdar v položaju, ko  C
nikdar v položaju, ko bi lahko zavrnil moralni      zakon.     Res je sicer, da ta zakon pravi sic volo, sic  C
zavrnil moralni zakon. Res je sicer, da ta      zakon      pravi sic volo, sic jubeo - naj bo moja volja  C
povzdigniti maksimo tvojega delovanja v obči naravni      zakon"     . Kant namreč išče v etiki ekvivalent formule  C
ne njegovega vedenja ne bi reguliral noben      zakon.      Toda moralni zakon je hkrati anomalija (naravnega  C
ne bi reguliral noben zakon. Toda moralni      zakon      je hkrati anomalija (naravnega) zakona, ker  C
hkrati anomalija (naravnega) zakona, ker gre za      zakon,      ki - v nasprotju z "normalnim", fizikalnim zakonom  C
prezentira kot svoboda, ker izvrta luknjo v naravni      zakon.      Prav s tem, da Kant zakon situira na mesto vzroka  C
luknjo v naravni zakon. Prav s tem, da Kant      zakon      situira na mesto vzroka, spremeni pojem vzročnosti  C
vzročnost izkusim zgolj s tem, da mislim. Moralni      zakon,      kategorični imperativ bi lahko razumeli kot  C
namreč pomeni Kantova trditev, da je moralni      zakon      factum uma, paradoksno dejstvo, da se subjekt  C
Kako torej umestiti subjektovo privolitev v      zakon?     Res je sicer, da subjekt privoli v zakon, da  C
v zakon? Res je sicer, da subjekt privoli v      zakon,      da je zakon vpeljan v register izbire.Toda ta  C
je sicer, da subjekt privoli v zakon, da je      zakon      vpeljan v register izbire.Toda ta izbira je  C
strogo vzeto, izsiljena izbira. Če pa samo      zakon      lahko določa voljo, saj je zakon edino, kar  C
Če pa samo zakon lahko določa voljo, saj je      zakon      edino, kar je mogoče in kar je treba hoteti  C
je na ravni dobrobiti subjektova odločitev za      zakon      neutemeljena, neutemeljiva. Subjektov izvirni  C
subjektov "da" ali "ne" zakonu. Privolitev v      zakon      vpeljuje torej prekinitev, diskontinuiteto v  C
artikuliran z izbiro oz. subjektovo privolitvijo v      zakon.     To je v nekem smislu paradoks, ker se zdi, da  C
deluje, tudi če subjekt o tem ne ve nič. Moralni      zakon      je kot stalna dispozicija, ki pa se aktivira  C
prisotnost vzroka problematizirana: moralni      zakon      se aktivira šele, ko je subjekt postavljen pred  C
kontingentni vzrok, da bi prvi in pravi vzrok, moralni      zakon,      postal učinkovit.Nujna je podvojitev vzroka  C
ni toliko v tem, da mora privoliti v moralni      zakon,      "kot v tem, da ga mora izreči namesto njega  C
zapovedi, problem je v tem, da mora sam izreči      zakon,      ki je indiferenten do njegove blaginje.Zato  C
ni problem to, da si človek predpisuje, daje      zakon,      pač pa prej to, da se podredi zakonu, ki si  C
strani bi lahko rekli, da Kant situira moralni      zakon      kot instanco, ki ji subjekt ne more ne dati  C
pomočjo faktuma, pomeni obravnavati moralni      zakon      kot index sui: brž ko se moralni zakon prezentira  C
moralni zakon kot index sui: brž ko se moralni      zakon      prezentira zavesti, brž ko se manifestira, to  C
strani bi prav tako lahko rekli, da se moralni      zakon      subjektu prezentira kot neki: "Es ist so",   C
spraševal po vzroku ali izvoru zakona. Moralni      zakon      kot faktum uma je "brez zakaja" oziroma prepoveduje  C
razlogov. Kako namreč subjekt izkusi moralni      zakon?     V prvi vrsti kot dolžnost, ki se ne ozira ne  C
zakonom ter ga utemeljeval", pač pa gre za sam      zakon,      kakor se prezentira zavesti.V tem oziru bi lahko  C
da je tisto, kar spoštujemo v drugem, spet      zakon.      Spoštovanje do zakona utemeljuje "spoštovanje  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  301 401 501 601 701 801 901 1.001 1.101 1.201 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA