Inštitut za slovenski jezik Frana Ramovša ZRC SAZU
Laboratorij za korpus slovenskega jezika

O'beseda, označena besedila z lemami

husserl (87)


postelji“, drugi pa je metafizični jaz (   Husserl    bi naju popravil: ne metafizični, ampak
šele Kant, še bolj prepričljivo pa pozneje    Husserl    v svojih Kartezijanskih meditacijah: v
našega stoletja znova z vso ostrino zastavil    Husserl    in odgovoril nanj s pomočjo fenomenološke
”Izklopljena božja transcendenca“ (h 58), kjer    Husserl    o ”eksistenci 'božje' biti zunaj sveta“
zavesti, kot je zavesti transcendenten svet [   Husserl    (1), 191].
zamejitvi prvotne evidentne gotovosti - ki jo    Husserl    izvaja s fenomenološko redukcijo, imenovano
   Husserl    je po svojem filozofskem odnosu do Boga
ostaja izklopljeno iz raziskovalnega polja“ [   Husserl   , prav tam] - Bog se namreč razodeva človeku
sebi, predlagam, da tudi midva, tako kot    Husserl    v Idejah in Meditacijah, začasno ”izključiva“
Da, toda    Husserl    ne pravi tega.
Kljub temu zdaj podrobneje poglejva, kaj    Husserl    misli, ko govori o spoznavni evidenci.
Podčrtal sem si stavek v petem paragrafu, kjer    Husserl    pravi:
duhovno‐na‐vpogled‐dobivanje bivajočega samega.“ [   Husserl    (2), 62]
more zmesti nobena zamisljiva teorija.“ [   Husserl    (1), 80]
   Husserl    skuša na nov - ne ”matematičen“, temveč
Karteziju - ego cogito, misleči jaz, toda    Husserl    kritizira Kartezijevo ”postvaritev“ jaza
   Husserl    zavrača Kartezijev dualizem mišljenja in
   Husserl    v svojem poznem delu Kriza evropskih znanosti in transcendentalna fenomenologija
intellectus “ [   Husserl    (3), 23], in nadalje razlaga:
ta abstrakcija se ne dogaja v epoché...“ [   Husserl   , prav tam, 24]
Kako pa potem    Husserl    sploh razume ego cogito, če ne kot tisto
je moje življenje, živim: cogito.“ [   Husserl    (1), 149], kar pomeni, kot beremo v nadaljevanju,
naloga fenomenologije, kot si jo je zamislil    Husserl   .
imanentna časna oblika doživljajskega toka).“ [   Husserl    (2), 75]
v ”črni luknji“) -, kajti, kot poudarja    Husserl    v Četrti meditaciji, v paragrafu z naslovom
kontinuirano konstituirajoč kot bivajoče.“ [   Husserl    (2), 106]
Bruno. ...in poučno: glej, kaj je    Husserl    hotel reči s svojim znanim stavkom ”jaz
Recimo, da je svet cogitu imanenten, kot uči    Husserl   , in da se gotovost samega cogita razširi
Poleg tega    Husserl    izrecno pravi - če ponovim prej navedeni
   Husserl    pa ne privzema kot resnično ničesar, kar
Pomislil sem, da    Husserl    temu ne bi oporekal, ali, drugače rečeno,
v spoznanju iščemo gotovost, tako kot    Husserl   . ...
živi v neki kvazirealnosti, kot bi rekel    Husserl   .
Zakaj pa    Husserl    v svojih obširnih fenomenoloških analizah
   Husserl    je v osnovi razmišljal drugače: zanj že
eksistenca, katere edino pravo domovanje je Bog;    Husserl    je odkril sámorazvidnost ega, neodvisno
   Husserl    - izhajajoč iz ”fenomenološke redukcije“
Doživljaj v tem načinu ni odsenčen.“ [   Husserl    (1), h 42 (136)]
Ali je tudi    Husserl    pojmoval strukturo prostora in časa v klasičnem
   Husserl    se je s fenomenološko metodo pravzaprav
   Husserl    tega problema kljub nedvomnemu uspehu fenomenološke
Ampak saj ste rekli, da je    Husserl    svojo fenomenologijo časa pojmoval kot neodvisno
objektivnim, tj. kozmičnim časom.“ [   Husserl    (1), 264]
tu za čas ”intersubjektivnosti“, kakor je    Husserl    v svojih poznejših delih imenoval fenomenološko
In drugič,    Husserl    na nekem mestu v svojih predavanjih o času
V katerih predavanjih je    Husserl    govoril o apriornih časovnih zakonih?
naslovom ”Nekateri apriorni časovni zakoni“,    Husserl    namreč med apriorne časovne zakonitosti
obstoj absolutne sočasnosti dogodkov, ki jo    Husserl    še vedno uvršča med ”apriorne časovne zakone“.
Torej menite, da    Husserl    pri rešitvi uganke časa ni prišel dosti
   Husserl    je brez dvoma naredil velik korak v razumevanju
Ni naključje, da se    Husserl    na začetku sklicuje na enajsto poglavje
hočem sprašujočemu razložiti, ne vem>“ [   Husserl    (4), h 1 (3)].
primer, ki ga navaja že Brentano, razvije pa    Husserl    - je časenje (Zeitigung) nekega glasbenega
predstave <Vorstellung> neke melodije.“ [   Husserl    (4), h 3 (9)]
   Husserl    torej pravi, da v ”številu gibanja“ še ni
občutka nekaj drugega kot občutek trajanja“ [   Husserl   , prav tam (10)].
Retenca deluje kot kontinuum, pravi    Husserl   , saj ne gre le za retenco ”pravtisa“ (Urimpression),
Če verjameš ali ne,    Husserl    sam primerja retenco s kometovim repom,
   Husserl    v predavanjih o času razlikuje tri osnovne
V nadaljevanju predavanj    Husserl    obširno razlaga, kako z navedenimi tremi
Mislim, da    Husserl    kljub svoji ”fenomenološki redukciji“ ni
fenomenologiji časa, je treba poudariti, da je    Husserl    načelno ločeval transcendentalno fenomenologijo
iskal izgubljeni čas v tistem času, ko je    Husserl    na univerzi v Göttingenu predaval fenomenologijo
Namreč, ko    Husserl    govori o lastnostih časovnih predmetov,
frazo, kajti reprodukcija ima, kot pravi    Husserl   , različne ”načine izvršitve“ [prav tam,
   Husserl    pojmuje časovno perspektivo spet analogno
rečemo, da je trajal deset sekund), toda    Husserl    pravi, da je takšno fizikalno pojmovanje
načinu kako‘ se kaže kot vselej drug.“ [   Husserl    (4), h 8 (20)]
paragrafu predavanj o notranjem zavedanju časa    Husserl    še jasneje izrazi misel o časovni perspektivi,
Ali se je torej    Husserl    z uvedbo časovne perspektive kot analogne
Vendar pa    Husserl    pri svojem ugotavljanju zamejenosti oziroma
   Husserl    ugotavlja, da ni ostre meje med zdaj in
   Husserl    pravi:
   Husserl    nadalje razlikuje med ”grobim“ in ”finim“
Toda interval grobega zdaja, nadaljuje    Husserl   , ”nemudoma spet razpade v fini zdaj in neko
   Husserl    se v svojih predavanjih podrobno ukvarja
konstitucijo imanentne predmetnosti - ti    Husserl    odgovarja, da je njen izvor identitetna
O odnosu med jazom in časom    Husserl    piše tudi v Kartezijanskih meditacijah:
neskončnega horizonta tega imanentnega časa.“ [   Husserl    (2), h 18, str. 87]
najvišji enosti zavestne sinteze se - kot pravi    Husserl    v predavanjih o času - tudi ”imanentni čas
za vse imanentne predmete in dogajanja“ [   Husserl    (4), h 38 (65)] - in v tem smislu je za
ist starr, und doch fließt die Zeit.>“ [   Husserl    (4), h 31 (54)]
ostaja odprt problem, kar priznava tudi sam    Husserl   .
   Husserl   , Edmund (1): Ideje za čisto fenomenologijo in fenomenološko filozofijo
   Husserl   , Edmund (2): Kartezijanske meditacije,
   Husserl   , Edmund (3): ”
   Husserl   , Edmund (4):