O'beseda, označena besedila z lemami
V enem je bil | Aristotel | , v drugem Platon in razpravljala sta. |
- tu mislim predvsem na Platona in | Aristotela | ter njune naslednike: pri njih čas |
prostora v klasični filozofiji: pri | Aristotelu | je prostor končen, omejen z vesoljem, |
Ko | Aristotel | v drugi knjigi Metafizike govori |
naravi izmed vseh najbolj očitne.“ [ | Aristotel | (1), 45] |
Je | Aristotel | pisal samo o času, ali tudi o prostoru? |
Aristotel | torej začne razpravo o ”težavah v zvezi | |
Nadalje, kaj je njegova narava?“ [ | Aristotel | (2), 217b32-33] |
temačen način“ - ta misel, kot pravi | Aristotel | , izvira iz premisleka o dveh ”delih |
Aristotel | uporablja v teoriji časa, tako kot | |
Aristotel | misli, da sedanjost ni del časa - kajti | |
govorila, zdaj le ugotavljava, da za | Aristotela | zdaj - ki obstaja samo ”teoretično“, |
Ali se torej lahko strinjava z | Aristotelom | , ki pravi, da čas ne biva, da v realnosti |
Aristotel | ne trdi, da čas ne biva; v analizi | |
nikakor nima preprostega odgovora, si | Aristotel | pomaga z logiko, nadalje pa tudi z |
Aristotelu | je posvečeno največ prostora, Antonio | |
Aristotel | , vodja šole sprehajalcev, je veliki | |
Greva naprej do Tomaja... in vrniva se k | Aristotelu | ! |
je pojmovano širše kot danes, saj po | Aristotelu | obstajajo štiri osnovne vrste gibanja, |
Ko | Aristotel | v Fiziki govori o gibanju, misli |
če rečemo gibanje ali spreminjanje“ [ | Aristotel | 123b45] (2), vendar je pri njegovi |
Ampak | Aristotel | še ni poznal ure na nihalo... |
Kakšen je torej po | Aristotelu | odnos med gibanjem oziroma spreminjanjem |
gibanje, niti ga ni brez gibanja;“ [ | Aristotel | (2), 218b21-219a1]. |
Ampak tudi za | Aristotela | je treba imeti veliko časa! |
Sicer pa tudi | Aristotela | še nisem prebral v celoti... |
je gibanje oziroma spreminjanje za | Aristotela | nujni, ne pa že tudi zadostni pogoj |
Aristotel | bi rekel, da sklepaš prehitro, po drugi | |
pa ni gibanje, mora biti to drugo.“ [ | Aristotel | (2), 219a4-9] |
V naslednjem poglavju | Aristotel | pojasnjuje odnos med časom in gibanjem: |
Aristotel | na tem mestu spet poudarja: | |
mislil, da je čas zgolj gibanje - za | Aristotela | namreč čas sam je, čas obstaja |
kar sem ti rekel že prej - namreč da | Aristotel | pojmuje gibanje v širšem pomenu kakor |
Dobro vprašanje, toda | Aristotel | nanj ni pozabil, o njem razpravlja |
Aristotel | se odloči za drugo možnost, kajti iz | |
drugo razumevanje izraza ”biti v času“ | Aristotelu | omogoča sklep, da nekatere ”stvari“ |
vendar je to le načelna možnost, ki za | Aristotela | ni udejanjena zaradi (meta)fizičnih |
možnosti, da nekaj ”ni v času“, pa | Aristotel | zapiše: |
Morda je res odveč, vendar bi | Aristotel | na tvojo pripombo verjetno odvrnil, |
gibanje; toda ne smeš pozabiti, da je | Aristotel | pojmoval gibanje v širšem pomenu; zanj |
Torej je | Aristotel | zaradi neprostorskega gibanja zavesti |
Že | Aristotel | ugotavlja in se obenem sprašuje: |
ti je zdaj bolj razumljivo, zakaj je | Aristotel | v svojo definicijo časa vključil odnos |
Ko | Aristotel | govori o krožnem gibanju časa, ima |
zarisan z vrtenjem neba, za Grke, tudi za | Aristotela | , najbolj jasna podoba popolnosti. |
Toda še vedno ne vem, ali je že | Aristotel | mislil, da bi čas obstajal tudi brez |
Ali je torej sam | Aristotel | začetnik ”brezčasne teorije časa“? |
Aristotel | je predhodnik različnih in - kot se | |
pozneje kot temeljni časovni odnos, toda | Aristotel | je na nekem drugem mestu zapisal: |
glede na oddaljenost od zdaja, se je | Aristotel | očitno motil: saj se vsak človek - |
Res je, tu je | Aristotel | sklepal malce prehitro, četudi je imel |
Ali torej po | Aristotelu | čas sploh obstaja brez zdaja? |
Zdi se, da ne, saj | Aristotel | pravi: |
prihodnosti, torej tudi časa ne, saj sta po | Aristotelu | preteklost in prihodnost edina resnična |
resničnejša od prihodnosti, saj je bil | Aristotel | nasprotnik determinizma, ne? |
Aristotel | bi ti zaploskal in te povabil še na | |
zvezen, kajti - kot sva že rekla - | Aristotel | méni, da zdaj ni del časa, ki bi |
Ali | Aristotel | piše kaj o tem? |
ki ga merijo ure in za katerega je | Aristotel | v svoji Fiziki dejal, da ”obstaja |
”obstaja isti čas vsepovsod hkrati“ [ | Aristotel | (2), 220b5]. |
Bruno deklamira | Aristotela | : |
Kako sta podobna Platonu in | Aristotelu | na Rafaelovi Atenski šoli! |
stvarstva, tako kot je v starih časih učil | Aristotel | , potem bi bil tudi Stvarnik glede svojega |
Da, ampak če je čas po | Aristotelu | ”število gibanja glede na prej in |
In tudi | Aristotel | je verjetno mislil na trajanje zavesti |
razmisliti, kakšen je odnos časa do duše“ [ | Aristotel | (2), 223a16]. |
glavni problem - podobno kot že pri | Aristotelu | - da ”preteklega ni več, prihodnjega |
Avguštin se namreč strinja z | Aristotelom | , da je čas merljiv podobno kot prostor |
ta učenjak kak aristotelik, čeprav | Aristotel | sam verjetno ne bi pritrdil tej izjavi, |
klasični antični filozofi, Platon in | Aristotel | ter njuni nasledniki, so pojmovali |
pravi - očitno sledeč starim modrecem, | Aristotelu | , Avguštinu in drugim: ” |
spoznanju, ki sta ga utemeljila Platon in | Aristotel | . |
McTaggart je sledil | Aristotelu | v prepričanju, da je obstoj časa bistveno |
sposodim Husserlov izraz), kajti že od | Aristotela | dalje je jasno, da formalna logika |
Hudo je bilo le, da se je na | Aristotela | sklicevala inkvizicija pri svojih grozodejstvih. |
aktualne neskončnosti (ki jo je stari | Aristotel | zavračal) ostaja odprt problem Brunove |
Aristotel | odgovarja: je v samem sebi. | |
Le kaj hočeš, | Aristotel | , povedati s tem, da je »mesto v samem |
Filotej oziroma Bruno v polemiki z | Aristotelom | ne govori o absolutnem niču, marveč |
Res, mislim, da bi mu [ | Aristotelu | ] bilo treba reči, da roka, če bi jo |
nebo obstaja v samem sebi [kot trdi | Aristotel | ], da je umeščeno akcidenčno in da ima |
Aristotel | navaja svoj dokaz v več variantah, | |
najenostavnejša je tista iz knjige O nebu, kjer | Aristotel | zavrača fizično (aktualno) neskončnost |
Aristotel | (3), 272b12-15] | |
tudi popolnost, drugače kot Platonu in | Aristotelu | ter nasploh Grkom, pri katerih je bila |
”In če Platon in | Aristotel | postavljata nujnost in nespremenljivost |
slike vesolja, ki so jo oblikovali | Aristotel | , Ptolemej in Dante in pri kateri je |
potencialna in aktualna neskončnost - | Aristotel | je sprejemal prvo, zavračal pa drugo. |
božjim, človeškim ali, kot je mislil | Aristotel | , tudi z naravnim smotrom) in v tem |
Aristotel | (1): Metafizika, prev. | |
Aristotel | (2): Physiké akróasis/Physics (Fizika, | |
Aristotel | (3): Peri ouranou / On the Heavens |