nova beseda iz Slovenije

taufer (761)


Blizu so Alain Finkielkraut (France), Veno      Taufer      (Yougoslavie -- Ljubljana) in Adam Michnik   B
Finkielkraut, Adam Michnik, Ryszard Kapuscinski, Veno      Taufer,      Peter Handke i.dr. Oktobrske debate   B
NAROBE SVET Veno      Taufer      brez rok brez nog / obrnjen brez srca obrača  C
ali intertekstualna odnosnica (npr. Strniša,      Taufer:      stoji, stoji - Samorog, Kralj Matjaž).Po ugotovitvah  C
pesem Mrtvaška kost => pologa/metatekst 1: Veno      Taufer      (a-č) Mrtvaška kost (1975) => metatekst 2: Svetlana  C
Pibernik - Lepa Vida => metatekst 16 (a-d): Veno      Taufer      -Lepa Vida => metatekst 17: Bruna Marija Pertot  C
Lepa Vida je presita => metatekst 21: Veno      Taufer      -Lepa Vida sprašuje => metatekst 22: Jani Oswald  C
enega motiva ljudske pesmi z vseh strani". (     Taufer      1975: 165.) Pesmi z naslovom Lepa Vida so torej  C
Matjaž (1942) => metatekst 15 (tip B): Veno      Taufer      - Kralj Matjaž (1968/69) => metatekst 16 (tip  C
Matjaž (Vaje in naloge 1969, str. 53-57) se      Taufer      prek citata iz Prešernove pesmi: "O vera, vera  C
Matjaž se v snu zdrzne / in naju spet pozabi ..."      Taufer      niza sintagme, ki sporočajo zorne kote bivanja  C
iz Gomilščakove pesmi Slovenec sem, 1887).      Taufer      pesni: "slovenec sem mati me je rodila / ljubezen  C
Iz ljudske pesmi in pripovedne tradicije je      Taufer      vzel nekaj odnosnic in jih vključil v svojo  C
Zeleni Jurij (1972) => metatekst 8: Veno      Taufer      (a-c) -Obrazci in rešitve 3; 250271 in 230771  C
250271 in 230771 (1972) => metatekst 9: Veno      Taufer      -Strm konj (1985) => metatekst 11: Svetlana  C
Pegam in Lambergar (1968) => metatekst 3: Veno      Taufer      (a in b): Pegam in Lambergar (1975) => (metatekst  C
Strniša - Samorog (1967) => metatekst 2: Veno      Taufer      -Riba Faronika (a in b) (1975) => metatekst  C
otrok pojedenih ... riba faronika plava ..."      Taufer      z različnih zornih kotov nekega motiva ustvarja  C
Makarovič - Deveti mož (1974) => metatekst 3: Veno      Taufer      => Godec pred peklom (a-č) (1975). Metatekst  C
na ljudsko pesem. Namesto nemega Orfeja je      Taufer      našel novega Godca pred peklom, ki ima po Tauferju  C
rešuje ljudi iz pekla s pomočjo glasbe, pa je      Taufer      kot pevec utihnil in si je moral najprej najti  C
zašepetano, zapiskano, zakričano pesmijo poskuša      Taufer      zdramiti svet s pomočjo ljudske pesmi.Njegova  C
Slovenskega etnografskega muzeja, 2000: 201/448.      Taufer      na primer "kroži okoli nekega jedra v motivu  C
primer "kroži okoli nekega jedra v motivu" (     Taufer      1975: 43) z različnimi postopki in iz različnih  C
različno pesem drugačnih bitij in stvari." (     Taufer      1975: 65.) Prvine, ki so v tekstu kot odnosnice  C
Strniša - Galjot (1965) => metatekst 2: Veno      Taufer      -Ladja (1972) => metatekst 3: Janez Menart   C
Žalostinka za galjotom (1973) => metatekst 5: Veno      Taufer      - Galjot (a in b) (1975) => metatekst 6: Milan  C
na glas vpil v porjavelo neurno vodo ..."      Taufer      pa se h Galjotu še vrne, in sicer z dvema "variantama  C
poezijo. Starejši val - Makarovičeva, Strniša,      Taufer,      Zajc, Snoj (Geister in F. Zagoričnik) - se je  C
niansami ljudskega izostrovala osebno izpoved.      Taufer      in Strniša sta se obrnila v dve smeri: Taufer  C
Taufer in Strniša sta se obrnila v dve smeri:      Taufer      je izbral ljudsko pesem kot eno izmed prvin  C
strukturalizmu. Te probleme so nakazali že      Taufer,      Strniša in Snoj, vendar so se še bolj izkristalizirali  C
pesmi v moderni poetični svet njihove poezije.      Taufer      to počne na način otroških ljudskih iger, izštevank  C
postopkom (ta postopek sta neposredno vzela      Taufer      in Vincetič), ter kot spominska formula. Za  C
Ustvarjalci prvega toka so Dane Zajc, Jože Snoj, Veno      Taufer,      Gregor Strniša, Svetlana Makarovič ter morda  C
ni ivja / ni korakov...", podobno počne tudi      Taufer.      Zajc jemlje odnosnice iz ljudske pesmi tudi  C
podobno upehano in zasoplo govorico kot Veno      Taufer:      "Kamen v gmajni, / kamen v ljubezni, / kamen  C
Citati stihov so npr. citat alpske poskočnice (V.      Taufer:      Na Vršac, Vaje in naloge 1969, str. 21-22 )  C
formule ("stoji, stoji" - Kralj Matjaž - V.      Taufer      (Vaje in naloge 1969, str. 53-57); "Stoji tam  C
( Pesmarica rabljenih besed str. 13-17,- V.      Taufer)      itd. - Stilizacija ljudskega je v portret ljudskega  C
ljudska: "pleši, pleši črni kos" (Š 7458) V.      Taufer      -Kje je moj par: "ribe / velike in majhne /  C
pase na zelenem travniku" (GNI M 22.847) ); V.      Taufer:      Sežgani in prerojeni človek (2-22): "gospod  C
plast, ki ni eksplicitna, npr.: Lepa Vida (V.      Taufer,      J. Oswald), "pusti kamen kost" (Na vršac - Taufer  C
J. Oswald), "pusti kamen kost" (Na vršac -      Taufer,      Vaje in naloge 1969, str. 21-22 ) namiguje na  C
hčere ne sina", tedaj se vprašamo, kaj citira      Taufer.     Ali citira samo Vodnika, ali pa obenem še ljudsko  C
te pesmi je podobna ljudski, v samo pesem pa      Taufer      vnaša aktualne sodobne poudarke, ki štrlijo  C
svet z ironičnim vzklikom: "pogine naj buržuj."      Taufer      staro zgodbo z inovacijami oživi in izpostavi  C
tavženkrat, / obema sem odseku glavce preč." Veno      Taufer:      SVETI MATIJA UBIJE OČETA IN MATER   C
načilnejšimi in najizvirnejšimi postopki. Tako kot je      Taufer      slovensko ljudsko pesem bral v Matičini izdaji  C
VII. GREGOR STRNIŠA, VENO      TAUFER      IN LJUDSKA PESEM Ko je Taufer v predavanju  C
STRNIŠA, VENO TAUFER IN LJUDSKA PESEM Ko je      Taufer      v predavanju z naslovom O rabi rabljenih besed  C
umetnim predstavljata Gregor Strniša in Veno      Taufer,      ki skupaj sestavljata jedro teh stikanj v sodobni  C
svoji pesniški zbirki Odisej (cikel Dom, 1963),      Taufer      pa je motivno-tematsko navezan na Strnišo (Odisej  C
uveljavila s pesniškima zbirkama Svinčene zvezde (     Taufer,      samozaložba, 1958) in Mozaiki (Strniša, samozaložba  C
enakovreden vsem živim in neživim bitjem.      Taufer,      nasprotno, odtujenost in nemoč ter "nemost besede  C
tisto skrivnost, ki bi mu odkrila resničnost. (     Taufer      1975: 50.) Ljudsko pesem avtorja sprejemata  C
motivih in temah ljudske pesmi, medtem ko se      Taufer      montažno in intertekstualno loteva razgrajevanja  C
149) kar vidimo iz njegovih pesniških vsebin.      Taufer,      nasprotno, razdira strukturo ljudske pesmi in  C
(Rebernik 1976.)      Taufer      pesni drugače: na eni strani ustvarja distanco  C
metafizični spor s svetom, z resničnostjo.      Taufer      v Vajah in nalogah (1969) prvič poseže po razgrajevanju  C
kar pa ne pomeni več zanikanje ljudske pesmi.      Taufer      bi se na eni strani rad "znebil" ideološkega  C
Zgodbo posameznika, znano iz ljudske pesmi, je      Taufer      prenesel na skupnostno raven in se s tem povezal  C
nsformiran, odnosnice z ljudsko pesmijo pa so redke.      Taufer      izpostavlja magičnost jezika, nove asociativne  C
teksta. Metonimija je pesniški postopek, ki ga      Taufer      uporablja kot načelo pars pro toto tudi ob povezavi  C
skozi meglo v veter. Tukaj se z ritmom zagovorov      Taufer      približa ljudski pesmi: "veslo skoz sivo meglo  C
se, ve ribice, / ker boste pile mojo kri").      Taufer      z zgoščanjem besed in pomenov sporoča resnico  C
jo prepletata z ljudskim vsak na svoj način.      Taufer      prehaja v eksistencionalizem stilnih poskusov  C
enakega v različnosti v novo vzpostavljata tako      Taufer      kot Strniša neki nov, enkraten smisel. (Prim  C
v nadčasovno tavanje po infernu in v kozmos,      Taufer      pa z njo eksperimentira in v rezultatu tega  C
kontinuiteta biti je zanj bistvena. Zdi se, da tako      Taufer      kot Strniša v svojem poetološkem prostoru duha  C
pomembnosti ljudskega sta imela tudi Strniša in      Taufer.     V svojem spominu sta nosila tudi ljudsko pesem  C
oz. najrazličnejših prvin iz ljudske pesmi:      Taufer:      njegova poezija je izrazit eksperimentalen pesniški  C
filozofija in ljudsko => obrnjenost vase.      Taufer:      raztrgaj in zlepi; Strniša: združi in spremeni  C
pesem, Želod, Galjot, Uspavanka, Papiga idr.      Taufer,      nasprotno, na podlagi prej naštetih kategorij  C
tem in motivov razideta v načinu pesnjenja.      Taufer      "zgodbo" razbije v posamezne elemente, ali pa  C
aluzivna odnosnica in hkrati empirični citat;      Taufer      premešča, izpušča, dodaja in preoblikuje ljudsko  C
letale ptičice / da mi je brez tebe hudo..."      Taufer      tu prvič upesni ta motiv.K njemu se vrne še  C
ne pojejo ptice / se ne sprehajajo ribe ..."      Taufer      transformira ljudsko pesem Kje je moj par in  C
metafizika. Strniša išče harmonijo v kozmosu,      Taufer      pa se jedrno povezuje z ljudsko pesmijo prek  C
idejo pesnika. Izjemno zgoščeno pripoveduje      Taufer      zgodbo o Sežganem in prerojenem človeku, ki  C
od kod so odnosnice in na kakšen način jih je      Taufer      transformiral: "...Za njim pljune sveti Andrej  C
varianta, večinoma so pesmi v več variantah.      Taufer      je ljudsko variantnost sprejel kot postopek  C
(Pesmarica rabljenih besed 1975, str. 43.)      Taufer      išče skupno točko med svetom ljudske in lastne  C
porabil". (Pesmarica rabljenih besed 1975: 44-52.)      Taufer      iz nemosti besede prestopa v godbo preluknjane  C
spremni besedi k zbirki PRB tudi izrecno pove. (     Taufer      1975: 44.) To je prvič, da vemo za predlogo  C
varianta 2 "nekakšno priklicevanje smrti". (     Taufer      1975: 45.) Balada o mrtvaški kosti, ki kaznuje  C
je z levo nogo, / vrgu jo je z desno roko."      Taufer      razbije spevni ritem in na način ljudskih zagovorov  C
seboj s pomeni, da ustvarjajo posebno zvočnost.      Taufer      torej ljudske odnosnice, preoblikovane pomensko  C
treba smrt spoštovati. Sporočilo te balade pa      Taufer      razširi in modernizira.V tretji varianti: "zgovorna  C
prikliče ljudsko pesem v bralčev spomin. Če ima      Taufer      v povezavi z ljudsko pesmijo središčno pesniško  C
in v pesmi zapeljano Oba pesnika, Strniša in      Taufer,      sta v svojem spominu nosila ljudsko pesem.Zelo  C
odnos do ljudskega je pri obeh označen: A)      Taufer      in Strniša vzpostavljata z ljudskimi odnosnicami  C
in forma sta implicitno še vedno v ozadju.      Taufer      zavestno uporablja dele ljudske pesmi (npr.  C
pesmi, a jih nato pomensko individualizira.      Taufer      priredi pomen ljudske pesmi: "Jaz sem v čevljih  C
komentar na str. 400 in Kumer 1984: 35-48.)      Taufer      spoštovanje svetega sekularizira z: "da ne bo  C
izpustom nekaterih delov ljudskega besedila      Taufer      eksistencialno razsežnost poglablja.S takim  C
okvir položenih pesnikovih spoznanj in resnic.      Taufer      in Strniša sta z raznovrstnim vgrajevanjem odnosnic  C
ki jim je nato odvzela veselo sporočilo.      Taufer      in Strniša sta z raznovrstnim vgrajevanjem odnosnic  C
15 Veno      Taufer:      (10): LADJA GORI SREDI MORJA Vodenjaki 1986  C
M 2 Veno      Taufer:      LADJA, Podatki, Maribor 1972, str. 29. stvor  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

1 101 201 301 401 501 601 701 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA