nova beseda iz Slovenije

subjekt (2.536)


bivajočega zapopade mislec in čisto navadni vsakdanji      subjekt.     Pesništvo v tem primeru ni le prikazovanje sveta  A
prebujena jutra roso snedla«. Prvoosebni lirski      subjekt      se nenadoma postavi v pasiviteto, v trpnost  A
te rada dež ... ) Lirski, krhki, v slasti ujet      subjekt      doživlja elementarno polnost združitve: Zavri  A
drzna in spet drugič plaho zadržana. Lirski      subjekt      v njeni poeziji se ni bistveno spremenil, če  A
Dialogi, Primorska srečanja in številne druge.      Subjekt,      ki je prepleten z naravo in katerega pesnica  A
boleč pritisk njenih nedosegljivih dimenzij, ki      subjekt      privede do sizifovske drže: »Nočem biti ujeta  A
ljudmi, ki se počasi skušajo razviti iz objekta v      subjekt      zgodovine. Sedim poleg pripravljenega ležišča  A
brez pokrova za božič zabrusil v obraz, da je      subjekt,      ki ni vreden, da tlači travo.Naposled naju je  A
Aaa! Neznosen      subjekt      je to!«Prijel je za čeladni greben, dvignil  A
pisateljev, nego poznajo samo avtorje. Avtor je      subjekt      avtorskih pravic in najbolj zoprna oseba v vsem  A
straži, da bi si tega privilegija ne lastil kak      subjekt      iz ponižnega meščanskega pokolenja.V očeh grofa  A
premisleku manjkala osnova. Premislek potrebuje      subjekt,      čuteče bitje, ne more nam dati velikih temeljnih  A
delal, da razume. »Torej je absolutno hkrati      subjekt      in objekt, enotnost, v kateri se združujejo  A
tem pogledu vsestranski in kompleten, formiran      subjekt,      človeški format; taki so mi pri srcu, take potrebujemo  B
evropskem prvenstvu v Španiji; kot da so bili zavrti      subjekt      malega narodiča, ki ne premore niti enega talenta  B
najteže dopovedati, da je vsak človek avtonomen      subjekt,      oseba s svojo zgodovino in življenjem, svet  B
Njegova lirika je dialoška: pesnik (lirski      subjekt)      neprenehoma sprašuje svet in samega sebe, da  B
spopadata v dramatičnih konfliktih. Lirski      subjekt      ni harmonični del sveta, v katerem živi (kot  B
na raven abstraktne ljudske modrosti. Lirski      subjekt      je Ahmatova sama, vendar postavljena na stojišče  B
položaj Pasternaka realističen. Pasternak ni več      subjekt      lirike, temveč njen predmet; skozenj govori  B
njen dvojnik, alter ego, bolj njen objekt kot      subjekt,      bolj zbir popredmetenih naravnih stanj kot živo  B
pesništvu. Mandelštamova pesem, v kateri ima lirski      subjekt      položaj kozmičnega spomina, je po ustroju podobna  B
vanj posegal in ga spreminjal. Harmsov "lirski      subjekt"      je zmeraj nekakšen otrok ali čudak s svojim  B
starodavna antična Usoda. Implicitni avtor je      subjekt      prozne konstrukcije: modelira umetniško stvarnost  B
podtalnim človekom Dostojevskega, ki hoče biti      subjekt,      "živa duša", ne pa "nekakšna tipka na klavirju  B
dedu, prek katerih se uresničuje kot avtonomni      subjekt,      še več o stricu Dickensu, ki igra v romanu vlogo  B
okvira Zlobčeve poezije ni težko določiti. Med      subjekt      in zgodovino je razpet ta svet, v njegovih robovih  B
jaz kot nekakšen v dva milijona celic pomnožen      subjekt,      ki mu v teh sanjah, oziroma prebujanju, pravijo  B
subjekte. Ljudje podzavestno čutimo ljubezen kot      subjekt,      zaradi duhovnosti pa tega nismo sposobni jasno  B
samo besedo „Bog” (Alah, Buda, ...). Človek je      subjekt      snovnega dogajanja kot tudi delovanja vsebinskih  B
več vseprežemajoča ljubezen, temveč selektivni      subjekt.     S tem je nevede izražal le duha in tradicijo  B
voljna sprejeti. Kamen zanj ni gradivo, temveč      subjekt.     In tudi njegov nadaljnji kiparski postopek je  B
stran 137 . \/ V tem smislu je poosebljeni      subjekt      partizanstva in revolucije, poosebljeni subjekt  B
subjekt partizanstva in revolucije, poosebljeni      subjekt      zgodovine. In zato njegov dnevniški obračun  B
večdimenzionalna, pluralistična, kompleksna družba, katere      subjekt      je v smislu evropske tradicije civilni državljan  B
telesom, saj je prisoten tudi v snu kot čisti      subjekt      sanj, ne glede na resničnost njihove intencionalne  B
zgodovino, na ”substanco“, v kateri je povnanjen ”     subjekt“      (Hegel bi pripomnil, da ga mladi Danec ni dobro  B
v teku časa, sam ali sama sebe doživlja kot      subjekt      vseh svojih spominov in volje, je odgovorna  B
filozofiji razumemo predvsem kot ”čisti“ spoznavni      subjekt.     Drugače rečeno: identiteta oziroma istost jaza  B
prihodnji, kajti po zakonu neprotislovnosti logični      subjekt      (v tem primeru dogodek) ne more imeti medsebojno  B
ogenj in strast; razum je ljubeč, razum je      subjekt      <subjectum>, ki ga prižge narava in razsvetli  B
teoretična filozofija, ki se sprašuje, kako      subjekt      spoznava objekt, 2. praktična filozofija,  B
praktična filozofija, ki se sprašuje, kako      subjekt      deluje na objekt, in 3. teleološka filozofija  B
substance“ in mu postavljal nasproti svobodni      subjekt,      ki nasploh v nemški klasični filozofiji nastopa  B
češ da se Deus sive natura ne spoznava kot      subjekt,      kot duh.V Sistemu [1804] nekje celo pravi  B
, v kateri sta nasprotji (mišljenje in bit,      subjekt      in objekt, duh in narava), vselej isti in obenem  B
vselej isti in obenem različni. Pri Schellingu      subjekt      nikoli ne doseže absolutne identitete z objektom  B
kot ”ponotranjena“ v duhu, ostaja ”nezavedni      subjekt“     , kajti - ”Nisem jaz tisti, ki vem, temveč je  B
zastavil s filozofskega stališča nerešljivo nalogo:      subjekt,      ki govori, naj bi izrekel svoj lastni neizrekljivi  B
mejo v pratemelju biti, v pravolji, ki ni več      subjekt,      saj je ”volja, ki ničesar noče“, obenem pa je  B
Fichteju ostaja slej ko prej človeški jaz, človeški      subjekt,      ampak je iskal izvor svobode v sami naravi   B
sámo sebe kot večno zaželeno (sámo sebe, kot      subjekt      in objekt, kot pravo bistvo); toda ker ima,  B
aktivno, tisto, kar biva iz sebe in za sebe kot      subjekt,      medtem ko je ”bit“ ono pasivno, ki šele prihaja  B
katero se ujame domnevno brezpogojno svobodni      subjekt?     ...In ob tem se je treba spomniti, da se v to past  B
trdi, da si človek opazovalec (cogito kot      subjekt)      z neko misteriozno causa finalis ustvarja  B
je tudi odvisno, koliko tak ukaz velja. Če je      subjekt      takega ukaza dežurni policist, potem se je mogoče  B
blažena trojica, ki sestavlja svet. Objekt,      subjekt      in kvaliteta.Kvaliteta ni stvar.   B
ni stvar. Kvaliteta je dogodek, v katerem se      subjekt      zave objekta.Sonce kvalitete se ne suče okoli  B
se mora sprijazniti z dejstvom, da je isti      subjekt      ali problem mogoče interpretirati z različnih  B
dejstva, da Slovenija novembra 1918 ni bila      subjekt      mednarodnega prava, obstaja še en pomemben razlog  C
izhajajo iz narave, na platno pa jih prenaša      subjekt      - slikar. Omenjeni akvarel, trdi Kojeve, ne  C
prepričanju, da je sila, ki poganja proces, sam      subjekt;      proces poteka od zavesti proti subjektu, ki  C
substanco; dokler substanca naposled ne postane res      subjekt.      Žižek išče odgovor na zastavljeno vprašanje  C
vednost o svetu; kot tako je substanca, ki je      subjekt.     Ontologija in epistemologija sta v zadnji instanci  C
epistemologija sta v zadnji instanci eno in isto;      subjekt      in objekt vednosti sta eno in isto, ker prvi  C
mogoče povedati nič drugega kot le to, da je.      Subjekt      je od vsega začetka del te celote in jo od prvega  C
in isto. To mu je omogočil absolutni duh kot      subjekt      in hkrati objekt vednosti, kot tisti, ki "proizvaja  C
tega", da je resnično celota in da je substanca      subjekt      (kar je v končni instanci isto).Čeprav se totaliteta  C
učinkovito realiziran samo zato, ker je živeči      subjekt      (kakorkoli izmišljen in odvisen od okoliščin  C
človeštvo, ne zgolj nekega posameznika. Seveda, ko      subjekt      prevzame aktivno in dominantno vlogo, je ep  C
Nasprotno, v Zgodovini in razredni zavesti je      subjekt      sam ustvarjalec zgodovine kot svojega lastnega  C
zgodovine kot svojega lastnega objekta. Ta      subjekt      pa ni niti transcendentalen niti ahistoričen  C
to vlogo lahko prevzame šele novi univerzalni      subjekt:      proletariat. Vidimo torej, da Lukácsa pravzaprav  C
je v središču njegove pozornosti kolektivni      subjekt,      ki teži k temu, da bi postal univerzalni subjekt  C
subjekt, ki teži k temu, da bi postal univerzalni      subjekt.     Lukács se pri tem opira na že omenjeno Vicovo  C
Šele tedaj, ko obstaja kolektivni zgodovinski      subjekt,      ki se prepozna v svojih objektivizacijah (factum  C
je torej pri takem spoznanju ta razred hkrati      subjekt      in objekt spoznanja in če na tak način teorija  C
Zgodovini in razredni zavesti sta zgodovinski      subjekt      in objekt identična: proletariat je za Lukácsa  C
torej trdi, da je težko razumeti, kako bi se      subjekt      v postmodernosti (oziroma v tretji fazi kapitalizma  C
nemožnega. Maksimalno realizirati, česar je      subjekt      zmožen, ne pomeni izčrpati vse obstoječe možnosti  C
še drugače povedano, prav kot končno bitje je      subjekt      poklican, da zanika, anulira svojo končnost  C
namenjeni itn. Prava mera se opira na postulat, da      subjekt      izvirno ne ve oziroma ne more vedeti, kaj mu  C
enigmatičnost zakona. Na neki način je moderni      subjekt      na področju etike, kantovske etike, v isti situaciji  C
kot moralni zakon, nekaj zahteva od subjekta,      subjekt      pa mora ugotoviti, kaj to je.Strukturna nedoločnost  C
zahteva zakon. Ni zakon tisti, ki odloča, pač pa      subjekt.     Toda ta odločitev ne sme biti katera koli.  C
odgovor pravilen ali nepravilen, pač pa za to, da      subjekt      vedno plača, če smemo tako reči, za svoj odgovor  C
drugačen pa je položaj subjekta klasične etike. Ta      subjekt      ne ve.Izvorno ne ve, kaj mu je storiti, zato  C
je hkrati tak, da se predpostavlja, da mora      subjekt      vedno vedeti, kaj je prav in kaj ne.Narobe pa  C
vedeti, kaj je prav in kaj ne. Narobe pa ima      subjekt      klasične etike na tisoče predpisov.Za vsako  C
Za vsako situacijo je drug predpis. A vseeno      subjekt      ne ve, kaj mu je v dani situaciji storiti.Naj  C
situacije, ki je ne bi "pokrival" neki predpis,      subjekt      vseeno ne ve, kaj mu je storiti.Ko je subjekt  C
subjekt vseeno ne ve, kaj mu je storiti. Ko je      subjekt      pred problemom, ko je soočen z neko dilemo,  C
Za moderno etiko je povsem nepojmljivo, da      subjekt      ne bi poznal zakona.Zakon je vedno dojet kot  C
instanca oziroma nekaj takih instanc, kjer je      subjekt      šel po odgovor na svoj problem.Ni subjekt tisti  C
je subjekt šel po odgovor na svoj problem. Ni      subjekt      tisti, ki dá odgovor na svoj problem, pač pa  C
subjektu. V nekem smislu bi lahko rekli, da sam      subjekt      ni kriv za to, kar ga doleti, ker je bilo že  C
"po svoji glavi", ne glede na to, kaj stori      subjekt.     V tej luči bi se morali vprašati, ali je sploh  C
tragičnosti v modernem univerzumu, v katerem naj bi      subjekt      vedno vedel, kaj mu je storiti, tako da tragične  C
se pojavi zapoved, veljavna za vse. Ker je      subjekt      izvirno neveden, bi lahko etiko "prave mere  C
zapisane v samih rečeh, v objektih. Tudi če      subjekt      ne ve, pa je realno samo tisto, ki ve, ki ima  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA