nova beseda iz Slovenije

plotin (31)


Platonov najznamenitejši filozofski naslednik      Plotin      je pol tisočletja pozneje dopolnil nauk svojega  B
novoplatonizma v tretjem krščanskem stoletju.      Plotin,      kolikor je znano, ni poznal Kristusovega nauka  B
Janez. Je      Plotin      verjel v nesmrtnost duše, tako kot pred petsto  B
Bruno. Da, vendar je      Plotin      pojmoval dušo v dvojnem - in obenem nerazdvojnem  B
da je čas ”gibajoča se podoba večnosti“, je      Plotin      razumel tako, da je čas podoba večnega uma   B
Saj pravim: v obeh, saj sta zanj isti!      Plotin      govori v razpravi z naslovom O večnosti in  B
brezčasna prisotnost ”pred vsako razsežnostjo“ [     Plotin,      Enneade, III.7.6], ”nedeljiva dovršenost,  B
drugega - se torej vse giblje v času duše.“ [     Plotin      III.7.11] Bruno.   B
duševnega stanja k drugemu oziroma, kot pojasnjuje      Plotin:      ”Čas je življenje duše v gibanju prehajanja  B
analognem smislu, kot je večnost ”življenje“ uma (     Plotin      je namreč učil, da je um živ, in sicer v najvišjem  B
njej in po njej, kakor večnost tam [v Umu].“ [     Plotin,      prav tam] Janez.   B
Adama in Eve iz raja - toda po drugi strani se      Plotin      verjetno ne bi strinjal s takšno razlago svojega  B
razsežnosti“ duše oziroma duha. Podobno kot      Plotin      tudi Avguštin najprej govori o večnosti - ki  B
primarno določen z gibanjem nebesnih teles; in tudi      Plotin,      ki je razlagal čas z nemirom in pogumom duše  B
večnost v dialektičnem pojmu, v umu, medtem ko se      Plotin      prek uma dviga k presežnemu zrenju Enega.Pri  B
Janez. Ali      Plotin      ne govori o preseganju tistega ”tu“ v onem   B
zaobsega in nikoli ne more biti zajeto vanjo [gl.      Plotin,      Enn. IV.3.9]. Bruno povzema misel svojega  B
so v nas? O tem problemu je premišljeval tudi      Plotin      in ni ga znal zadovoljivo rešiti.Bruno je že  B
Janez. S tem se      Plotin      verjetno ne bi strinjal... in morda tudi Bruno  B
nesmrtnost duše ali vsaj dvomili vanjo, na primer      Plotin,      Spinoza... pa tudi Schelling je v svojem klasičnem  B
treba spomniti, da se v to past niso ujeli ne      Plotin,      ne Kuzanski, ne Wittgenstein... pa tudi krščanstvu  B
Princeton University Press, Princeton, 1961.      Plotin:      ”O večnosti in času“, Enneade III/7, prev  B
svojo temeljno »idejo«, na »značilen« navedek.      Plotin      in Kant, Eriugena in Aristotel, Areopagit in  D
postaje evropske filozofije (Platon, Aristotel,      Plotin,      Avguštin, Descartes, Leibniz, Kant, Husserl  D
je bil eden vrhuncev te tradicije. Nadalje      Plotin,      ostali novoplatoniki in potem še drugi.Zanimali  D
nobene/ga oziroma so vsaj trdili tako. Vzdržni      Plotin,      na primer, se je oziral predvsem v inteligenco  D
Kant, Scheling, Hölderlin, Sokrat, Parmenid,      Plotin,      Prokel, Evagrij, Nietzsche, Areopagit, Hildegarda  D
sporočilu, kot ga je pred dva tisoč leti zasnoval      Plotin      v Rimu, povzel in spremenil sveti Avguštin v  D
prejšnje križanke VODORAVNO: 1. razlog, 7.      Plotin,      13. Eneida, 14. rabelj, 15. Pans, 16. Cetin  D
dolgo »iskalo«; tam nekje do osmega stoletja je (     Plotin)      črpalo platonistično sporočilo Grčije, potem  D
naklonjeni tudi stari Grki. Pitagora, Platon,      Plotin,      Empedokles in še nekateri drugi.Mnogi pisci  G

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA