nova beseda iz Slovenije

lyotard (182)


ERNEST ŽENKO Totaliteta in umetnost:      Lyotard,      Jameson in Welsch Jezikovni pregled   C
digovanja kot tudi skrajne kritike. Jean-François      Lyotard,      Fredric Jameson in Wolfgang Welsch so filozofski  C
partikularnostjo in "malimi zgodbami". Ravno      Lyotard      in Jameson sta artikulirala dve od izraziteje  C
poganstva", ki jo v knjigi iz leta 1977 razvije      Lyotard,      "filozofija, ki se znajde v svetu brez 'totalizatorja  C
moči" (str. xx). "Poganstvo, kot ga razume      Lyotard,      prelomi z modernističnim prizadevanjem za resnico  C
in odsotnosti vnaprejšnje determinacije. ...      Lyotard      trdi, da je vsakršen diskurz zgodba, naracija  C
in ni vélikih zgodovinskih zgodb." (str. xx)      Lyotard      tu vpelje "malo zgodbo" (le petit récit), ki  C
zgolj filozofsko, apolitično stališče. Tako      Lyotard      kot Jameson namreč svoj odnos do totalitete  C
poststrukturalizma. To ne preseneča, saj je      Lyotard      vsak poskus kartiranja "nepredstavljive" družbenozgodovinske  C
otalitete vsaj skicirane." Drugi del: Jean-François      Lyotard      La réponse est: guerre au tout,   C
Uvod Jean-François      Lyotard      je bil rojen leta 1924 v Versaillesu, celo desetletje  C
Umrl je Parizu v noči na 21. april 1998.      Lyotard      je predstavnik generacije francoskih intelektualcev  C
skorajda nemogoče "ne biti v dialogu z marksizmom".      Lyotard      v tem ni nikakršna izjema, kar med drugim dokazuje  C
stoletja, zasledimo predvsem politične teme.      Lyotard      je bil v tem času aktiven v sindikalni politiki  C
jih je izdajala francoska politična levica.      Lyotard      je bil v tem času tako kot večina francoskih  C
français; PCF) glede "alžirskega vprašanja".      Lyotard      je bil od leta 1955 posebni komentator za Alžirijo  C
moč (v istem času je izgubila tudi Indokino).      Lyotard      je v svojih prispevkih nasprotoval številnim  C
ostkolonialno vprašanje". Vsaj del stališč, ki jih je      Lyotard      artikuliral v poznejših delih in predvsem po  C
slediti Lyotardu pomeni, da lahko zgolj izjavimo: "     Lyotard      je prelom, je zgolj mnoštvo med seboj nepovezanih  C
med seboj nepovezanih in navzkrižnih dogodkov.      Lyotard      je človek brez zgodovine."Tak pristop avtorja  C
zelo velik vpliv prav "alžirsko vprašanje".      Lyotard      je v letih od 1955 do deklaracije neodvisnosti  C
izidu vojne za neodvisnost videla uspeh, je bil      Lyotard      veliko bolj skeptičen - predvsem do "organiziranega  C
revolucije. Alžirija ni sodoben primer Rusije, trdi      Lyotard;      Alžirija je pretežno kmečka dežela, ki še nima  C
takšnega idealnega stanja dejansko nikoli ni.      Lyotard      je šel v svojih kritikah tako daleč, da je podvomil  C
gre zgolj za francoski delavski razred, meni      Lyotard,      kajti: "Ko so se Mau-Mau dvignili proti britanskim  C
nizozemski delavci podprli indonezijsko gibanje?"      Lyotard      v odnosu med marksističnimi aktivisti in njihovimi  C
popolnoma izgubi zanimanje [za vse skupaj]."      Lyotard      vsekakor ni izgubil zanimanja, temveč ga je  C
evolucionarni dogodki leta 1968. Kot rečeno, je bil      Lyotard      v času po alžirski vojni član radikalne skupine  C
stanja, se je del skupine, ki ji je pripadal tudi      Lyotard,      leta 1964 ločil in ustanovil skupino okrog časopisa  C
reda" na univerzi je potekala s trdo roko in      Lyotard      je v članku z naslovom "Nanterre, tukaj, zdaj  C
Vprašanje moči je tisto, h kateremu se je      Lyotard      vedno znova vračal.Zanj je problem vedno v tem  C
dogajanju, ki ga centralistično vodi partija.      Lyotard      torej v nasprotju z načrtovano akcijo zagovarja  C
nezaupanjem v revolucionarni potencial marksizma je      Lyotard      pravzaprav že zunaj njegovega dosega in vsakršen  C
pedagogike in racionalne argumentacije. Dasi      Lyotard      v določeni točki zavrne in "preseže" marksizem  C
Wellek Library Lectures in Critical Theory".      Lyotard      v predavanjih, ki so izšla pod naslovom Peregrinations  C
tem smislu - kot analogijo s takšno krivuljo -      Lyotard      zavrača ideale razsvetljenskega projekta: tehnološki  C
nasilje; ker ne dopušča nepredvidljivosti.      Lyotard      si je, tako pravi sam, želel postati menih,  C
Napad na Hegla      Lyotard      je velikokrat v dialogu s Heglom in velikokrat  C
za to, da Hegel trdi "Resnično je celota",      Lyotard      pa mu vseskozi nasprotuje s podobno splošno  C
je izšlo leta 1971 in je njegova disertacija,      Lyotard      Hegla napade na povsem drugi ravni, tako rekoč  C
držimo zaprta usta." Podobno razume Hegla tudi      Lyotard:      neposredna čutna zagotovost se "zlomi", ko se  C
mogoče izreči, je mogoče pokazati. Kot trdi      Lyotard,      je bistvo Heglovega pristopa v iskanju nekega  C
drugega v isto in [s tem] njegovo posredovanje."      Lyotard      trdi, da je takšno posredovanje nemogoče, in  C
dejanskost virtualnega in kvazivirtualnost danega."      Lyotard      torej zavrne Heglovo posredovanje med čutnostjo  C
samo knjigo kot dekonstrukcijski 'dogodek'."      Lyotard      v začetku predstavi figuralno kot tisto, kar  C
vse prej kot enostaven. Kot trdi Erjavec, "kar      Lyotard      tu počne, je nadaljevanje Merleau-Pontyjevega  C
bistva ali narave diskurza, ki ga uporablja."      Lyotard      trdi, da med diskurzom in figuro ne more biti  C
posredovano pojmovno obliko, to pa je tisto, kar      Lyotard      kritizira pri njem, in nasproti temu pogledu  C
resnica dialektično vsebuje celotno pot do nje.      Lyotard      imenuje Heglov pristop "napuh duha".Po njegovem  C
pristop, ki je blizu umetnosti, kot jo razume      Lyotard.     Tudi dobra knjiga bi bila po njegovem mnenju  C
napad na Hegla. Po Erjavčevem prepričanju hoče      Lyotard      "razviti psihoanalitično teorijo umetnosti in  C
kot jo je razvijal Merleau-Ponty". Tudi sam      Lyotard      svoje besedilo označuje kot "obrambo očesa"  C
Best in Douglas Kellner ugotavljata, da je bil      Lyotard      po dogodkih leta 1968 in tudi v začetku 70.  C
kritične strategije v obliki ultralevičarstva.      Lyotard      je v intervjuju leta 1970 namreč (še) trdil  C
začetku predgovora (napisan je bil oktobra 1972).      Lyotard      tu napade moderni razum in totalizirajoče filozofske  C
filozofiji ter politiki in filozofiji želje.      Lyotard      je ta svoj projekt izpeljal v delu Libidinalna  C
arogantno "pisanje" je botrovalo temu, da je      Lyotard      ostal brez večine prijateljev na francoski levici  C
Čudovita reč je pisati to knjigo."      Lyotard      z Libidinalno ekonomijo dokončno in nepreklicno  C
branje Marxa, ki poudarja "znanstvenega" Marxa.      Lyotard      tega ni hotel početi. "Nič več ne želimo popravljat  C
resnice o Marxu." Namesto podajanja resnice      Lyotard      predlaga libidinalizacijo Marxa in celo libidinalizacijo  C
njegovo besedilo kot norost in ne kot teorijo."      Lyotard      tu neposredno napade marksistično "ustanovo  C
in brez možnosti kontrole. Presežek, dodaja      Lyotard,      pa je ravno tisto, za kar se je specializiral  C
moramo razumeti kot žrtev operacije libida;      Lyotard      ugotavlja, da v njegovem delu ni mogoče najti  C
skrb zbujajoče dejstvo." Torej, nadaljuje      Lyotard,      opraviti nimamo s "sistemom, imenovanim Marx  C
učinkov libidinalne sile. V Libidinalni ekonomiji      Lyotard      privzema neke vrste Nietzschejevega vitalizma  C
napetosti. Pri tem se zastavlja vprašanje, ali      Lyotard      kljub vsemu ne ostaja zvest Marxu: čeprav izjavlja  C
tenzorja je v tem, da se upira totalizaciji.      Lyotard      konkretno stavi predvsem na avantgardno umetnost  C
intenzivnosti, disonanc, škripanja in tišin.      Lyotard      daje prednost posameznim intenzivnostim pred  C
bi vključeval telesno in željo. Vendar pa je      Lyotard      sam kmalu ugotovil, da je zašel v slepo ulico  C
energij. Kot ugotavljata Best in Kellner, se      Lyotard      kljub vsem napadom na Marxa od njega ni veliko  C
mogoče preseči teoretski diskurz. Pozneje je      Lyotard      v pogovoru z Jean-Loupom Théabaudom to svoje  C
besedilo, ki deluje na ravni prepričevanja.      Lyotard      je politiko in diskurz želje naposled nadomestil  C
moškosti v zahodnem in posebej grškem smislu."      Lyotard      v boju s takšno obliko diskurza predlaga odkrivanje  C
totaliteto, ki se tokrat manifestira kot metajezik.      Lyotard      zahteva odsotnost vsakršnega splošnega reda  C
umetnosti in narave." Poganstvo, kot ga razume      Lyotard,      prelomi z modernističnim prizadevanjem za resnico  C
biti določena, institucijo, ki instituira."      Lyotard      trdi, da je vsakršen diskurz zgodba, pripoved  C
komunistične režime. Tem metapripovedim postavlja      Lyotard      nasproti protipripovedi; npr. pripovedi nasprotnikov  C
oz. predpisov ne moremo, tega se zaveda tudi      Lyotard,      vendar poudarja, da morajo ti slediti drug drugemu  C
in potemtakem nove igre." Zanimivo je, kako      Lyotard      na koncu pogovora s Thébaudom pojasni, kako  C
bi naletela na protislovje v sebi. Poleg tega      Lyotard      večkrat nastopa kot tisti, ki ima v svojem diskurzu  C
Postmoderni obrat      Lyotard      je postal "mojster" s Postmodernim stanjem,  C
v čas, ki ga zaznamuje kriza legitimacije.      Lyotard      ostro ločuje med modernostjo in postmodernostjo  C
neutemeljene in neupravičene. Vendar pa se      Lyotard      ne spušča v razpravo o načelih teh metazgodb  C
pozitivnost [legitimiranja]?" Toda, poudarja      Lyotard,      problem legitimacije se ne pojavi šele v trenutku  C
ki so mu preprečevali dostop do vednosti.      Lyotard      svoje trditve utemeljuje predvsem na primeru  C
tudi samo sebe", je totaliteta, o kateri govori      Lyotard,      ko obravnava metapripovedi. To - torej metapripoved  C
zunanjosti in nikakršne konkurence, saj je vsa)      Lyotard      torej predlaga pluralizem. S tem pa problem  C
kaj oz. kdo zdaj legitimira male pripovedi?      Lyotard      odgovarja, da tradicionalne pripovedi predstavljajo  C
Odgovor na vprašanje: 'Kaj je postmodernizem?'"      Lyotard      govori o družbeni vlogi umetnosti, pri tem pa  C
so prepuščene ozki kompetenci ekspertov."      Lyotard      sprašuje, kakšno obliko enotnosti ima Habermas  C
vidno: za to gre v modernem slikarstvu." Tu se      Lyotard      sklicuje na Kanta in njegovo razumevanje sublimnega  C
ukinja in presega vsa predhodna. V predgovoru      Lyotard      izpostavi, da je "univerzalno pravilo presoje  C
novo obliko osnovnega elementa heterogenosti.      Lyotard      je že v svojih prejšnjih delih iskal določeno  C
išče svoja lastna pravila. S tem pa umetnost (     Lyotard      ima v mislih predvsem slikarstvo) postane filozofska  C
odgovorni za vprašanje, "kaj slikati", trdi      Lyotard,      tako so filozofi odgovorni za vprašanje, "kaj  C
question: qu'est-ce que le postmoderne?"),      Lyotard      zapiše: "Postmoderni umetnik ali pisec je v  C
presežek oz. nekaj, kar izstopa iz vsake celote.      Lyotard      je prepričan, da je umetniško delo oz. filozofska  C
pojmuje kot enakovredni dejavnosti, pa zgodnji      Lyotard      postavlja odnos med umetnostjo in filozofijo  C
radikalno zagovarjal "zunanjosti" umetnosti kot prav      Lyotard.     Vsaj za njegova zgodnejša dela (z začetka sedemdeseti  C
afirmacijo in družbenopolitično transformacijo.      Lyotard      trdi, da lahko določena oblika umetnosti (estetski  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

1 101 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA