nova beseda
iz Slovenije
DELO, leto 2009, poved v sobesedilu:
Točneje, med snovnim in čezsnovnim vzpostavlja scensko učinkovito dinamiko, ki se izraža v nadzorovanem naporu premagati samoumevnosti v razumevanju razmerij prostora in časa ter njunih določujočih silnic. Elementarne fizične situacije, kakor je na primer met kladiva (Primož Kozmus), gimnastična stoja na glavi (Robert Grgič), plesna figura (Nadiya Bičkova in Miha Vodičar, Jana Menger), ritmično-gimnastična igra (Mojca Rode), pa igralska interpretacija Borgesovih fragmentov (Pavle Ravnohrib, Draga Potočnjak, Nana Milčinski, Katarina Stegnar, Viki Grošelj) ali zborovska pesem (Slovenski oktet), v povezavi s scensko glasbo Petra Penka in projekcijami Gašperja Brezovarja, po eni strani preraščajo svoj zgolj estetski scenski kod in postajajo mikroantropološke študije človekove eksistencialne teže in njene začasnosti. Hkrati se, v skladu z večnostno naravo ambienta, dvigajo v makroprostor, ki ga nenehno antropomorfizirajo, pa čeprav zgolj kot od vsega
snovnega že ločeni literarni in performativni planeti.
Nova poizvedba
Pripombe
Na vrh strani