nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:



Prav dejstvo, da izostala oziroma nehotena erekcija moškega spolnega organa zrcali neko določeno izgubo moči nad telesom, je bilo nemara tisto, ki je Avguština pripravilo do sklepa, da smo z nepokorščino tega uda kaznovani za nepokorščino prvega človeka. Čeprav izostala oziroma nehotena erekcija moškega spolnega organa res pomeni oženje naše okazionalne vzročnosti, se pravi nadaljnjo izgubo moči nad našim telesom, pa je prav občasna izguba moči nad tem udom tista, ki uteleša natančen postlapsarni korelat Adamove nekdanje izjemne moči nad lastnim telesom; neposredni učinek izostale oziroma nehotene erekcije je namreč epistemično povsem enakovreden učinku Adamove uporabe njegovega psihofizičnega privilegija: v obeh primerih namreč nastopi možnost, da svobodno sledimo luči razuma, se pravi uvidimo, da je prav Bog naše dobro, edini vzrok vseh naših ugodij in telesnih gibov, ker pač edini lahko deluje na nas, in da moramo potemtakem ljubiti samo njega. Adam je imel to možnost vsakokrat, kadar je utišal svoje čute in njihovo pričevanje v nasprotju z lučjo razuma, mi pa jo imamo takrat, kadar Bog z določenimi občutki, ki jih proizvaja v nas, nevtralizira tiste občutke, ki so v nasprotju z lučjo razuma, se pravi tiste občutke, ki - prav zaradi tega, ker Adam v trenutku greha ni utišal svojih čutov in sam ni sledil luči razuma - ne moremo, da jih ne bi čutili.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA