nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:



Naše izkustvo obvladuje artifice, zvijača oziroma prevara: da bi se bil duh z nekaterimi telesi voljan združiti in od nekaterih drugih ločiti, pač v skladu s potrebami telesa, ki ga sam animira, Bog z zvijačnim prijemom "kratkih dokazov občutka" poskrbi, da duh "v telesih čuti lastnosti, ki jih telesa nimajo." Čeprav je, na primer, jabolko samo na sebi povsem brez okusa (v jabolku namreč ni nikakršne sladkosti, pa tudi, če bi bilo jabolko samo na sebi sladko, nam te sladkosti nikakor ne bi moglo posredovati, saj je vzročno popolnoma neučinkovito in torej ne more delovati na duha), pa se duhu prav zaradi božjega zvijačnega prijema zdi, "kakor da je prežeto z okusi." Če bi namreč duh telesa videl "takšna, kot so v resnici, ne da bi obenem v njih čutil tudi tisto, česar v njih ni," bi bilo vzdrževanje telesa, ki ga animira, pri življenju zanj "neznosno". Bog torej duhu teles ne prikazuje takšnih, kot so v resnici, ampak jih zakrinka z "izposojenimi lastnostmi".



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA