nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Ko nas s pomočjo les preuves courtes du sentiment, kratkih dokazov občutka, obvešča o primernosti teles, ki nas obdajajo, za vzdrževanje našega lastnega telesa pri življenju, Bog ekonomizira z našo pozornostjo: če bi se morali namreč sami vsakokrat znova dokopati do spoznanja, ali je neko telo primerno za vzdrževanje našega lastnega telesa pri življenju ali ne, bi to našega duha zaposlilo do te mere, da ne bi več mogel misliti na Boga, se pravi na svoje resnično dobro.

Naše izkustvo obvladuje artifice, zvijača oziroma prevara: da bi se bil duh z nekaterimi telesi voljan združiti in od nekaterih drugih ločiti, pač v skladu s potrebami telesa, ki ga sam animira, Bog z zvijačnim prijemom "kratkih dokazov občutka" poskrbi, da duh "v telesih čuti lastnosti, ki jih telesa nimajo."
Čeprav je, na primer, jabolko samo na sebi povsem brez okusa (v jabolku namreč ni nikakršne sladkosti, pa tudi, če bi bilo jabolko samo na sebi sladko, nam te sladkosti nikakor ne bi moglo posredovati, saj je vzročno popolnoma neučinkovito in torej ne more delovati na duha), pa se duhu prav zaradi božjega zvijačnega prijema zdi, "kakor da je prežeto z okusi."



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA