nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Medtem ko je Benthamova avto-ikona v sklepih gibljiva (po potrebi jo je mogoče tudi razstaviti ), pa rigidnih balzamiranih trupel ne bi bilo mogoče animirati oziroma oživiti niti na odru - v avto-ikoničnem teatru, ki oživlja mrtve tako, da uprizarja dialoge med njimi, bi torej Lenin, Ho Ši Minh, Mao Zedong in Kim Il Sung lahko le molčali oziroma igrali sami sebe samo v trenutku svoje smrti. Morda bi Bentham prav v tem, da vsi našteti sami sebe reprezentirajo kot mrtve, videl razlog, da njihova balzamirana trupla niso "odpravila potrebe po kipih", ampak so, nasprotno, zaplodila tako rekoč nepregledno množico podob, ki jih reprezentirajo kot žive - to pa kljub dejstvu, da so njihova trupla brez dvoma "boljša kot kipi". Čeprav Lenin, Ho Ši Minh, Mao Zedong in Kim Il Sung najbrž tudi kot taki "prispevajo k sreči živih", pa iz njih ni bilo "iztisnjeno" vse dobro, ki so ga zmožni - poleg anatomico-moral instruction, anatomsko-moralne vzgoje, služijo morda le še "političnim" in "arhitekturnim", ne pa tudi "gledališkim oziroma dramskim" smotrom -, tako da je seveda vprašanje, ali to "iztisnjeno" dobro zares odtehta the evil done, prizadejano zlo (se pravi stroške): medtem ko je, po besedah Zbarskega, ki je skoraj dve desetletji delal v laboratoriju Leninovega mavzoleja v Moskvi, nad Leninovim balzamiranim truplom še nekaj let nazaj bdelo več kot sto znanstvenikov - histologov, anatomov, biokemikov itn. -, ki so truplo ves čas obnavljali s posebnimi kemikalijami in s pomočjo opreme, vredne več milijonov dolarjev, pa so Benthamovo avto-ikono od leta 1832 do danes obnovili samo dvakrat, in sicer obakrat tako, da so preprosto očistili in zakrpali od moljev načeta oblačila, zamenjali slamo in predivo, dodali vrečko naftalina in vstavili šopek sivke.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA