nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:



Medtem ko duša po Malebranchu ne vpliva neposredno na materialno telo, ki ga animira, ampak s svojo voljo aktivira neko telesu in sebi vnanjo moč, namreč moč Boga, ki je edina gibalna sila vseh teles v univerzumu, pa duša po La Mettrieju "ni nič drugega kot gibalni princip [un principe de mouvement] oziroma občutljivi materialni del možganov, ki ga imamo lahko brez strahu pred zmoto za poglavitno vzmet celotnega stroja [ressort principal de toute la Machine], za vzmet, ki vidno vpliva na vse ostale" - tudi pri La Mettrieju bi torej veljalo to, kar o delovanju duše na telo in telesa na dušo pravi Diderot, da je namreč "delovanje duše na telo ... delovanje enega dela telesa na drugega, delovanje telesa na dušo pa delovanje nekega drugega dela telesa na drugega" -, človek sam pa potemtakem zgolj un Assemblage de ressorts, qui tous se montent les uns par les autres, sestav vzmeti, ki vse navijajo druga drugo. Materialno telo, ki ga animiramo, je po Malebranchu vzročno popolnoma neučinkovito in ne more delovati na nas in je potemtakem že za časa svojega življenja tako rekoč mrtvo; nasprotno pa po La Mettrieju organizirano telo sámo generira svoje gibanje: le corps humain est une Machine qui monte elle meme ses ressorts, človeško telo je stroj, ki navija sam sebe; vivante image du mouvement perpetuel, živa podoba večnega gibanja. Medtem ko je materija v Malebranchevih očeh la plus vile des substances, najnizkotnejša med vsemi substancami, pa v La Mettriejevih očeh la matiere n'a rien de vil, na materiji ni prav nič nizkotnega - prav materija je namreč tista "različno modificirana substanca", ki edina obstaja "v celotnem univerzumu" -, duša, ki je pri Malebranchu infiniment plus excellente, neskončno odličnejša kakor telo, pa je pri La Mettrieju le še un peu de boüe organisée, kos organiziranega blata.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA