nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Tako "veličasten učinek", kot je človeški duh, ima potemtakem tako "žalosten vzrok", kot je nebogljenost človeškega telesa, ljudje pa vso "svojo srečo in dostojanstvo" dolgujemo prav "mučni podvrženosti vsem tistim nadležnim življenjskim potrebam, ki nas neprestano spominjajo na bedo našega izvora in položaja."

Malebranche bi se bil seveda nemudoma pripravljen strinjati z La Mettriejevo mislijo, da namreč "nič ni bolj omejeno kakor moč duše nad telesom in nič bolj obsežno kakor moč telesa nad dušo," a medtem ko je takšno razmerje sil v njegovih očeh rezultat človekovega Padca, pa je le peu d'empire de l'vme sur le corps, borna moč duše nad telesom v La Mettriejevih očeh človekovo naravno stanje: če je po Malebranchu dépendance, odvisnost duše od telesa, nekdanjo union, zvezo med dušo prvega človeka in njegovim telesom, nadomestila šele po njegovem grehu - ker Adam ni ubogal Boga, je njegovo telo prenehalo ubogati njega samega -, pa po La Mettrieju same sposobnosti duše, vključno z zavestjo, ne sont que des dépendances du corps, niso nič drugega kot odvisnosti oziroma pritikline telesa; če je torej odvisnost naše duše od telesa po Malebranchu naključna, pa je duša pri La Mettrieju "bistveno odvisna [dépend essentiellement] od telesnih organov; skupaj z njimi nastane, se razvija in pojema."


Medtem ko duša po Malebranchu ne vpliva neposredno na materialno telo, ki ga animira, ampak s svojo voljo aktivira neko telesu in sebi vnanjo moč, namreč moč Boga, ki je edina gibalna sila vseh teles v univerzumu, pa duša po La Mettrieju "ni nič drugega kot gibalni princip [un principe de mouvement] oziroma občutljivi materialni del možganov, ki ga imamo lahko brez strahu pred zmoto za poglavitno vzmet celotnega stroja [ressort principal de toute la Machine], za vzmet, ki vidno vpliva na vse ostale" - tudi pri La Mettrieju bi torej veljalo to, kar o delovanju duše na telo in telesa na dušo pravi Diderot, da je namreč "delovanje duše na telo ... delovanje enega dela telesa na drugega, delovanje telesa na dušo pa delovanje nekega drugega dela telesa na drugega" -, človek sam pa potemtakem zgolj un Assemblage de ressorts, qui tous se montent les uns par les autres, sestav vzmeti, ki vse navijajo druga drugo.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA