nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Z eno besedo, dostopne so nam ideje prav vseh teles, ne pa ideja nas samih oziroma naše duše - je ne suis que ténebres a moi-meme, toži subjekt Malebranchevih Meditacij. Malebranche potemtakem popolnoma sprevrne eno od osrednjih trditev Descartesovih Meditacij, namreč trditev, po kateri je narava človeškega duha "bolj spoznatna kakor telo": medtem ko po Descartesu ni ničesar, kar bi bilo mogoče "zaznati laže in bolj razvidno kakor svojega duha", pa po Malebranchu ni ničesar, kar bi bilo duši bolj nespoznatno kot prav ona sama. Narava teles pa je po Malebranchu "bolj spoznatna" kakor narava duše kljub dejstvu, da je sam obstoj teles neprimerno manj gotov od obstoja duše: medtem ko je spoznanje obstoja naše duše "prvo med vsemi našimi spoznanji", pa nas "o obstoju teles lahko prepriča samo vera [la Foi]". Se pravi o tistem, česar obstoj je negotov, morebitni neobstoj pa, kot smo videli, strogo vzeto, brezpredmeten - nevidna in vzročno neučinkovita telesa prav lahko tudi ne bi obstajala, pa to na našem izkustvu ne bi spremenilo prav ničesar -, vemo tako rekoč vse, o tistem, česar obstoj je onstran vsakršnega dvoma, pa tako rekoč ničesar.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA