nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:



Prav zaradi tega, ker so prav uporni življenjski duhovi tisti, ki šele porajajo fantome oziroma imaginarne ne-bitnosti, so pri Malebranchu prav norci tisti, ki so najdlje od Adama, se pravi tisti, ki so Adamovo nekdanjo moč nad gibanjem življenjskih duhov izgubili v največji meri: medtem ko je bilo gibanje življenjskih duhov pri Adamu še "popolnoma podrejeno njegovi volji", pa je l'insensé, norec, definiran kot "tisti, ki s svojo pozornostjo ne more ne brzdati ne determinirati toka življenjskih duhov."

Ne le, da Adam ni mogel blazneti, se pravi pred sabo videti stvari, ki jih v resnici ni bilo pred njegovimi očmi, ampak še več: ker notranje gibanje življenjskih duhov še ni uhajalo njegovi volji, Adam niti sanjati ni mogel, vsa njegova domišljija pa je bila, kot pripominja Ferdinand Alquié, lahko samo hotena, se pravi ves čas pod nadzorom njegove volje.
Če torej Adam fantomov ni imel za realne bitnosti, potem je bilo temu tako preprosto zaradi tega, ker v paradižu, se pravi pred uporom življenjskih duhov, fantomov ali ni bilo ali pa je vedel, da so prav to, se pravi fantomi oziroma imaginarne ne-bitnosti.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA