nova beseda iz Slovenije

Miran Božovič: Telo v novoveški filozofiji, poved v sobesedilu:

Idealno telo je "bolj realno" od materialnega; še več, za razliko od materialnega, ki po smrti ne obstaja več, je naše drugo, idealno telo "nepreminljivo" in ga - kot po Malebranchu nezgrešljivo priča izkustvo bolečine v neobstoječem delu materialnega telesa, ki je tako rekoč izkustvo smrti pred sámo smrtjo - posedujemo tudi takrat, ko materialno telo izgubimo. Temeljna misel Malebrancheve filozofije našega drugega telesa, razvite v Entretiens sur la mort, ki so morda njegovo najlepše in najbolj tankočutno delo, bi bila potemtakem naslednja: kot enorokca amputacija ne more ločiti od idealne roke, ki je edina zmožna delovati na njegovega duha in v njem povzročati bolečino, ampak samo od materialnega uda, ki že takrat, ko je še bil del telesa, ki ga enorokec animira, ni mogel delovati nanj, tako tudi nas smrt ne bo ločila od tistega telesa, s katerim smo v resnici združeni, se pravi od idealnega telesa, ki je edino zmožno delovati na nas, ampak samo od materialnega telesa, ki je bilo že takrat, ko je bilo še pri življenju, popolnoma neučinkovito in ni moglo delovati na nas. Oziroma še krajše, kot je, po eni strani, materialno telo, ki ga animiramo, tako rekoč mrtvo že pred smrtjo, tako, po drugi strani, vstajenje našega drugega, idealnega telesa predhaja sami smrti.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA