nova beseda iz Slovenije

Jelica Šumič Riha, Mutacije etike, poved v sobesedilu:

Toda kot bomo pokazali v nadaljevanju, je prav od rešitve tega problema odvisen tudi odgovor na temeljno vprašanje: ali res drži, da je Sade bolj "pošten" od Kanta, ki naj bi razcep zakril, medtem ko ga Sade postulira od samega začetka, kajti tisti, ki izreka univerzalizabilno maksimo "pravico imam ...", ne more biti subjekt, pač pa le Drugi.

Prvo, kar je treba ob tem poudariti, je, da Lacanova rešitev problema zahteva dvojno potujitev, dvojni odskok od običajnega branja Kanta in Sada: Lacan užitek umesti v Kantovo etiko, za katero se ravno zdi, da v njej ni mesta zanj, odvzame pa ga sadovskemu mučitelju, za katerega ponavadi mislimo, da ravno uživa v trpinčenju svojih žrtev.
Možnost za tako neortodoksno interpretacijo mesta užitka pri Sadu in Kantu je v nečem, kar jima je vendarle skupno: tako volja do užitka pri Sadu kot moralni zakon pri Kantu imata kot svoj pogoj prekoračitev načela ugodja, negacijo subjektove dobrobiti.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA