nova beseda iz Slovenije

Jelica Šumič Riha, Mutacije etike, poved v sobesedilu:

Tako na ravni svoje (sadistične) fantazme kot na ravni svoje (mazohistične) "realnosti", ko je tudi sam postal nedolžna žrtev sadističnega Drugega, Sade ni izdal svoje subjektivne pozicije, namreč pozicije subjekta, ki se postavi kot orodje Drugega, orodje za užitek Drugega.

Hkrati pa "instrumentalizacija" Sadove subjektivne pozicije onemogoči, da bi razmerje med Kantom in Sadom obravnavali kot recipročno: če je Sade resnica Kanta, pa narobe ne velja, ne le zato, ker bi to pomenilo reducirati razmerje med Kantom in Sadom na imaginarno razmerje, pač pa najprej in predvsem zato, ker je prav Sade kot eden najbolj virulentnih kritikov razsvetljenske koncepcije zakona, utemeljenega na zamenljivosti izjavljalca in naslovnika zakona, prepričljivo razkrinkaval lažno simetrijo in iz nje izvirajočo obscenost zakona, "sadizem" zakona.
In v tisti meri, v kateri izhaja Kantova etika iz predpostavke, da je zakon veljaven za vse, edino če se lahko vsakdo prepozna v vlogi njegovega izjavljalca, je Sade tista čer, ob kateri se raztrešči taka koncepcija etike zakona.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA