nova beseda iz Slovenije

Marko Uršič: Štirje časi / Pomlad, poved v sobesedilu:



Res, le kako naj vemo, da niso vse stvari nujne? In če mi vrneš vprašanje: le kako naj vemo, da so vse stvari nujne (kakor naj bi trdil Spinoza), ti lahko odvrnem, Janez, da vprašanji oziroma odgovora nanju vendarle nista povsem simetrični; Spinoza je namreč trdil, da so stvari nujne sub speciae aeternitatis (s stališča večnosti), torej da njihovo nujnost razbira ”Božji um“, ne pa, da so nujne simpliciter, preprosto tako, kot je nujno zaporedje trkov treh biljardnih krogel na plišasti mizi, potem ko palica s pravilno odmerjenim udarcem že zadene prvo. Misel, da so ”s stališča večnosti“ stvari nujne, pa je naši umski intuiciji vendarle bližja od nasprotne misli, da so stvari ne samo z našega, temveč tudi z Božjega vidika slučajne oziroma kontingentne - kajti, če sprejmemo osnovno Spinozovo spoznanje, enost Boga in narave, potem bi slučajnost narave na ravni večnosti dosegla tudi Boga, a kako naj bo Bog, če je Bog, ”slučajen“? Spinoza pravi:



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA