nova beseda iz Slovenije

Marjan Rožanc: O svobodi in Bogu / Izbrani eseji, poved v sobesedilu:

Res je namreč tudi to, da je Martin Luther prav v trenutkih, ko se je začel strahopetno in spravljivo umikati s političnega in socialnega bojišča, šel in prekinil celibat in se poročil z nuno Katarino von Bora, kar ni bilo samo izzivalno, temveč tudi revolucionarno dejanje, ki v cerkvenem območju deluje še danes; da je v tem istem obdobju humanistu Erazmu Rotterdamskemu očital telesno lenobo; da njegov nauk o dveh kraljestvih, o božjem in zemeljskem, o veri in politiki, ne izključuje ne vere ne politike, temveč postavlja obe kraljestvi v medsebojno odvisnost, v kateri sta se dolžni dopolnjevati, čeprav nista povsem združljivi. In da je navsezadnje trdil, da je človek sicer res politično in socialno opredeljen, ampak da je njegova duša pri vsem tem svobodna in da ji sme soditi samo Bog, s čimer je jemal pravico do razpolaganja s človeškimi dušami tudi gosposki, in izpričeval svojo etično doslednost. Tako je mogoče celo njegov umik s socialnega in političnega bojišča jemati kot sestavni del njegove etične doslednosti, saj nemška kmečka vojna ni bila današnje idejno prečiščeno gibanje z domišljeno vizijo boljše organizirane družbe, temveč se je tako Thomasa Muntzerja kot vseh tedanjih političnih in socialnih gibanj držalo fatalistično pričakovanje apokaliptičnega konca ali vrnitve zlate dobe; Thomas Muntzer - tudi sam teolog - je bil opredeljen s staro zavezo, predvsem s prerokom Ezekielom in Danielom in njunim napovedovanjem katastrofičnega konca sveta, kot današnji jehovci, kar ni imelo nič skupnega z Luthrovim pojmovanjem Boga in človeka.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA