nova beseda iz Slovenije

L. L. Zamenhof, Vinko Ošlak, Tim O. Wüster, Mark Fettes: Mednarodni jezik: realna ali nerealna utopija?, poved v sobesedilu:

Homaranizem, kakor je Zamenhof pozneje preimenoval hillelistično gibanje, da judovsko poreklo te ideje ne bi bilo preočitno, pa temelji na treh predpostavkah, ki so minimum za vsak ekumenizem: a) Pod imenom „Bog” razume homaranist tisto najviš jo Moč, ki ni razumljiva, ki pa obvladuje svet in katere naravo imamo pravico pojasnjevati sebi, kakor nam narekujeta razum in srce. b) Osnovno pravilo homaranistične etike je: „Bodi do drugih tak, kakor želiš, da bi bili drugi do tebe, vedno pa poslušaj glas svoje vesti”; vse drugo v religiji so legende ali religiozni običaji, ki so jih uvedli ljudje z namenom, da bi dali svojemu življenju jasen program in duhovno toplino, ki pa jih lahko uporabljamo, kakor si sami želimo. c) Homaranist se zaveda, da vsak človek pripada tej ali oni tradicionalni religiji, čeprav ne vedno zato, ker bi do nje prišel po lastnem prepričanju, temveč navadno, ker je bil v njej rojen, in da je bistvo vseh verstev isto in da se razlikujejo med seboj samo po legendah in običajih, kar ni odvisno od osebne izbire. Tako se je treba zavedati, da človeka ni mogoče slaviti ali grajati zaradi njegove tradicionalne religije in da človekova dobra in slaba dela niso odvisna od njegove vere, temveč od njega samega in od okoliščin njegovega življenja. Ali ni ta zamisel povsem razumna in pravična?



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA