nova beseda iz Slovenije

Drago Bajt: V burji besed, poved v sobesedilu:

Junaki romana so junaki ljubezenske pantomime, igre gibov in grimas; prevarani ljubimec Kretschmar, ki na koncu oslepi, je bil očitno prav zato že za prvega kritika romana, Vladislava Hodaseviča, zgolj realizacija metafore "ljubezen je slepa".

Fikcionalnost se v nadaljnjih delih Nabokova le še krepi: šahist Lužin, junak romana Lužinova obramba (1930), se zaman trudi biti oseba v realnem svetu, tako da nazadnje skoči skoz okno, saj mu grozi tako življenjski kot šahovski mat; postane torej šahovska figura in vstopi v nadrealni svet igre.
V romanu je Nabokov prvič razločno uveljavil svojo zasnovo dveh sicer ločenih, vendar medsebojno povezanih stvarnosti - zasnovo, ki jo je v obliki binarne opozicije realnega in nadrealnega sveta našel pri ruskih simbolistih, predvsem Andreju Belem (Peterburg) in Fjodorju Sologubu (Mali hudič); z njo je vpeljal svojo poetiko poigravanja z različnimi svetovi, njihovo prehodnostjo in presojnostjo (ne brez zgledovanja pri Lewisu Carrollu, avtorju Alice, ki jo je 1923 celo sam prevedel).



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA