nova beseda iz Slovenije

Andrej Lenarčič: Slovenska zgodba, poved v sobesedilu:

Lahko si postal tudi rimski cesar! Zato ugledne fevdalne rodbine niso pomišljale, ko je bilo treba obleči slovensko kmečko opravo in ponižno sprejeti oblast v slovenskem jeziku39 iz rok slovenskega kmeta na Gosposvetskem polju. To je bilo obdobje, ko je čvrsto organizirana obramba vzhodnih meja40 zagotavljala deželi mir in varnost, cvetelo je gospodarstvo in kultura, ki so jo pospešeno širili številni, 38 Obsegala je dežele srednjeveške Karantanije, torej Kranjsko, Koroško in Štajersko, brez Vzhodne krajine ob Donavi na severu, potem obmejne krajine na vzhodu in jugu: Ptujsko, Savinjsko in Istrsko, na zahodu Furlansko in Veronsko krajino. 39 Opat Janez Vetrinjski v delu Liber certarum historiarum (ca. 1342) navaja, da mora vojvoda odgovarjati v slovenskem jeziku. 40 Ta čas se pojavi eno najstarejših evropskih bojnih znamenj ‒ grbov ‒ karantanski panter (pred 1150) takrat ustanovljeni samostani novih, reformiranih meniških redov benediktincev, cistercijanov in kartuzijanov. 41 V samostanskih skriptorijih so nastajali iluminirani kodeksi, in v knjižnice je našel pot tudi marsikak zapis v slovenskem jeziku.42 Pomen posedovanja dežel, ki so bile nekdaj del slovenske Karantanije43, se je pokazal v vsej jasnosti, ko sta se na vrhuncu zrelega fevdalizma za to posest spopadla dva potentata: Češki kralj Otokar II. (ok. 1230 ‒ 1278) in Habsburžan Rudolf I. (1218 ‒ 1291). 41 Samostani, nastali v 11./13. stoletju na ozemlju, strnjeno slovenskem vse do 20. stoletja: Benediktinke: Sv. Jurij (St. Georgen) 1003- 1018, Krka (Gurk) 1043; Benediktinci: Osoje (Ossiach) 1028, Admont 1074, Millstadt 1086-1088, Št.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA