nova beseda iz Slovenije

'mi zdi, da je' (601-700)



     Kar se mi zdi, da je edino normalno.  G
     Danes se mi zdi, da je taka priložnost.  G
     Zato se mi zdi, da je to črtanje potrebno.   G
     S tem, se mi zdi, da je bila zadeva zaprta.   G
     Zaradi tega se mi zdi, da je ta zakon nesprejemljiv.  G
     Nanjo, se mi zdi, da je po svoje opozarjal tudi gospod Kelemina.  G
     Tako, da se mi zdi, da je treba te stvari nekoliko relativizirati.   G
     MAG. ANTON ROP: Vsekakor se mi zdi, da je treba o tem dati repliko.   G
     Zato se mi zdi, da je odgovornost na vseh, da do te delegacije pride.  G
     Zato se mi zdi, da je to eden od bistvenih amandmajev in ga kaže podpreti.   G
     Samo reči, kritiziramo, ker ni drugega stebra, se mi zdi, da je malo premalo.  G
     Jaz bi za vsak slučaj preveril sklepčnost, ker se mi zdi, da je tu 25 poslancev.  G
     Jaz se nisem nameraval oglasiti, ampak to se mi zdi, da je bilo skoraj neokusno.   G
     Oglasil sem se predvsem zaradi tega, ker se mi zdi, da je to precedenčno zelo nevarno.  G
     Zato se mi zdi, da je vredno vso pozornost tudi v poročilu odbora usmeriti v 4. člen.   G
     Ko govorimo o tej kategoriji upravičencev, se mi zdi, da je vseeno potrebno povedati...  G
     Zato se mi zdi, da je ta stvar v veliki meri razčiščena in da je rešljiva na drugačen način.   G
     Zato se mi zdi, da je smiselno ta amandma podpreti in vljudno prosim vse kolege, da to storijo.  G
     In seveda se mi zdi, da je demokratično to, da seveda lahko tudi mi zahtevamo določene spremembe.   G
     Potem se mi zdi, da je tu notri precej takih stvari, ki bi jih bilo treba precej drugače postaviti.  G
     Zato se mi zdi, da je zakon popolnoma jasen in da točno upošteva to, o čemer tudi gospod Demšar govori.  G
     Tudi zato pozdravljam nastop ministra Bavčarja, ker se mi zdi, da je pravilno opozoril na to inercijo.   G
     Potem se mi zdi, da je potrebno predstaviti šport v različnih pojavnih oblikah in v vsej njegovi širini.   G
     Zato se mi zdi, da je pravzaprav ta diskusija o 1. členu absolutno nepomembna, skratka se ne tiče 1. člena.  G
     To se mi zdi, da je to vsaj osnovna demokracija, tako kot ljudje na razne akte in pisanja, ki jih dobivamo iz Evrope.  G
     S tega vidika se mi zdi, da je predlog gospoda Lešnika, ki je zelo preprost predlog, tudi najboljši in v interesu vseh.  G
     Če pa gledamo v smislu ustanavljanja občin, se mi zdi, da je bila, ne bom rekel, pomanjkljiva, ampak usmerjena v eno smer.  G
     Zato se mi zdi, da je treba na izjavo gospoda Bajca pogledati tudi z druge plati in jaz mu seveda moram dati delno pravo.   G
     Te izjemne situacije smo že imeli, vemo, da gre za vprašanje NATA in se mi zdi, da je zbor imel razloge, da je odločil tako.  G
     In se mi zdi, da je torej to, kar je v stališčih predlagano, sprejemljivo in bomo v Združeni listi ta stališča tudi podprli.  G
     Žal se mi zdi, da je Potrč - ne to, da sem pozabil, ampak to, da nisem želel zavlačevati s to sejo - izkoristil na takšen način.  G
     Iz tega vidika se mi zdi, da je podprtje amandmajev, bodisi slovenskih krščanskih demokratov bodisi združene liste, utemeljeno.   G
     Tudi, se mi zdi, da je moj kolega Pungartnik govoril neko osebno izkušnjo, neko osebno stisko in je imel takoj neko drugo govorico.  G
     S tega vidika se mi zdi, da je smiselno podpreti tisti amandma, ki govori o tem, da bi se preprosto tretji odstavek tega člena črtal.  G
     Vendar v sklopu samih končnih cen se mi zdi, da je Slovenije preveč - ali bom rekel - da smo preveč popustili nekaterim soglasodajalcem.  G
     Prosim vas in mi dovolite, da ob tem členu povem tudi nekaj drugih vprašanj, ker se mi zdi, da je mogoče o njih samo povezano govoriti.   G
     Glede na pomembnost tematike, ki jo danes obravnavamo, se mi zdi, da je del izvedbe nacionalnega programa tudi rezultat udeležbe v tej dvorani.  G
     Da bo to sanacija, ki bo temeljila na realnih ekonomskih kazalcih in to se mi zdi, da je najpomembnejše, kar je potrebno vedeti ob tej sanaciji.  G
     MAG. JANEZ KOPAČ: Pridružujem se mnenju kolega Potrča in se mi zdi, da je bila primerjava, ki jo je uporabil kolega Demšar, izrazito neprimerna.  G
     Jaz bom podprl ta amandma, pa ne zato, ker ga je dal gospod Ivan Božič, ki je iz moje poslanske skupine, ampak zato, ker se mi zdi, da je smiseln.  G
     Zato se mi zdi, da je nemogoče ugotoviti natančno razliko in se je treba v skladu z vašo pripombo, gospod Sovič, opredeliti za neko standardno razliko.  G
     Zanimivo se mi zdi, da je personalni svet Temeljnega sodišča dal neko oceno in glede njene strokovnosti ni nikjer rečeno, da ona po stroki ne odgovarja.  G
     Hočem reči, da se mi zdi, da je predlog zakona bil dolgo "piljen" in da je seveda primerna podlaga za drugo obravnavo, skupaj s spreminjevalnimi stališči.  G
     Zato se mi zdi, da je vsako razpravljanje o tem, ali obstaja zadosten nadzor ali bi morala biti zahtevana dokumentacija itn., nepotrebno oziroma brezpredmetno.  G
     Takšen okrnjen odbor, v katerem ne sodelujeta dve močni politični stranki, se mi zdi, da je škoda po eni strani, po drugi strani pa tudi sramota za našo državo.  G
     Se mi zdi, da je na podlagi takšne uvodne obrazložitve, kot je bila tukaj podana, ta zakon zdaj ustreznejše utemeljen in bo manj zapletov pri njegovem sprejemanju.  G
     In če govorimo o dveh milijardah dolarjev, se mi zdi, da je treba temu vprašanju posvetiti nekaj več pozornosti in tudi natančnosti pri obravnavi takšnega projekta.  G
     Dopolnilni sklep bo pa glasil na to, da mora vlada po sprejetju tega zakona v nekem določenem času razpisati ponovno koncesijo, kar se mi zdi, da je edino pravilno.  G
     Samo tako razumemo vlogo računskega sodišča, potem se mi zdi, da je potrebno opozoriti na nekatera vprašanja, ki po našem mnenju karakterizirajo ta začetek delovanja.   G
     Jaz ne morem podpreti tega 3. člena, ker se mi zdi, da je to predolgo, da bi moralo biti krajše in da naj tisti dobi, ki bo pač boljši izvajalec in bo dal več državi.   G
     Ne, tukaj ni odgovoril na ta poziv, gospe in gospodje, naj v časovno neopredeljenem terminu odgovori, tudi ne bo odgovoril, zato se mi zdi, da je to več kot pesek v oči.  G
     Kot drugo pa se mi zdi, da je gospod Mitja Rode nekoliko prestar za to mesto - to je moje osebno mišljenje; star je 73 let in menim, da bi lahko bil kdo od mlajših ljudi.  G
     Zato se mi zdi, da je tak pristop, če bomo danes govorili o zamejcih v Italiji, samo prvi korak k temu, kar je omenila kolegica Pozsončeva, za pogovor še o drugih manjšinah.  G
     Prvič se mi zdi, da je bilo napačno to, da smo bili nekoliko - jaz raje govorim v prvi osebi množine - nekoliko pregrobi do teh ljudi, ki so še ves čas živeli pod tem šokom.  G
     Jaz ne skrivam veselja, ker pač ste opravili določene kadrovske spremembe in se mi zdi, da je ugled SDS z nastopom gospoda Špiletiča, zagotovo porasel in to me seveda veseli.   G
     V resnici se mi zdi, da je to nek tak presedan, ki postavlja Republiko Slovenijo kot kreditojemalko na zunanjih finančnih trgih v povsem drug položaj, da bi ga kazalo posebej razmisliti.   G
     Tisto, kar se mi zdi, da je tudi v nebo vpijoče v Sloveniji, je pa, ali pa vsaj pogrešam v tem nacionalnem programu zelo jasno izhodišče, da sledimo nacionalnim programom, ki funkcionirajo.  G
     Se mi zdi, da je prav, da bi začeli spoštovati v tem državnem zboru ta način nastopanja, da ne bi poslanci vladajoče koalicije v odborih glasovali na en način, v zboru pa na drugačen način.  G
     Zlasti se mi zdi, da je koristen sklep, da dobimo od vlade primerjave s primerljivimi državami, tako primerjave zakonskih rešitev kot po možnosti tudi ažurirane izkušnje pri izvajanju teh zakonov.  G
     Jaz bi vas poprosil, se mi zdi, da je verjetno tukaj nastal kratek stik, da so nastali razlogi zdajle po sklicu te seje, da bi ga uvrstili, ker se na kolegiju ni dosti razčistilo, kaj ta zakon za nas pomeni.   G
     Gre preprosto za to, da ta tekst zakona že vključuje, bi rekel priloge, ki imajo konkretno navedene projekte, in ker je temu tako, se mi zdi, da je smiselno to na nek način še z dodatnimi stališči dopolnjevati.  G
     In že s tega vidika se mi zdi, da je v času, ko se intenzivno ukvarjamo, vsaj morali bi se, s približevanjem, ta zakon seveda pomeni odstopanje od te prakse in je pravzaprav kričeč primer, kako ne smemo ravnati.   G
     En amandma se mi zdi, da je vsebinsko potreben zaradi dopolnitve oziroma razjasnitve vsebine, ki jo je v obliki amandmaja prav tako predlagal poslanec Možgan v zvezi z oprostitvijo tistih, ki imajo tri ali več otroke.  G
     Gospodu Demšarju - najbrž stvari niso zelo bistvene in tudi ne mislim, da je gospod Demšar namerno želel stvari prikazati drugače, ampak če že govorimo o teh gozdovih, se mi zdi, da je koristno vedeti za celotno zgodbo.   G
     To se pravi, ne za osnovni predlog sklepanja za dopolnitev, čeprav gre za neke sklepe, ki Vlado pozivajo, pa se mi zdi, da je v osnovnem predlogu sklepa vseeno neskladje, s katerim je pravzaprav nemogoče obremeniti Vlado.   G
     V kolikor pa bo mišljenje predsedujočega drugačno, pa lahko jaz tukaj povem, da se mi zdi, da je za državo velika škoda, če v tako pomembnem delovnem telesu dve zelo močni politični stranki, sicer opozicijski, ne sodelujeta.  G
     Zato se mi zdi, da je pomembno imeti pred seboj, ne glede na to, da gre za žrtve vojnega nasilja iz leta 1991, vseeno, navkljub temu, da je tudi vlada s svojimi amandmaji, ali pa v zvezi z njimi dela razliko, občutno razliko.  G
     Predlagam, da se v skladu s poslovnikom obrnete name; o tem vprašanju sem pripravljen v doglednem času sklicati kolegij predsednika državnega zbora, da na tem organu, ki se mi zdi, da je tudi za to namenjen, to vprašanje razrešimo.  G
     Neplačevanje računov, to pa sedaj nas tu na tak način nič ne bi brigalo, kar pa se mene tiče, smo mi zakonodajno telo, da bi morali o tem pogledu ravnati za vse drugače in se mi zdi, da je to diskriminacija, samo do teh prevoznikov.   G
     Jaz bi rad rekel, da se mi zdi, da je takšno razmišljanje o ukinitvi tega sklada pravzaprav prav v neverjeten posmeh tej državi ravno v teh dnevih, ko teče v Portorožu seminar, kjer je govora o spodbujanju tehnološke politike te države.  G
     Ni res, to ni bilo predlagano in zaradi tega se mi zdi, da je sprejemanje takšnega predloga nekorektno in bi vsaj od vlade pričakoval, ki je bila takrat pripravljena reči, da se ti pogoji omilijo, da se ta amandma pod 8. točko sprejme.   G
     Želel sem poudariti predvsem to, da zame velja torej, da je nekdo nedolžen, dokler seveda, dokler ni dokazano drugače, ne pa obrnjeno, kar se mi zdi, da je eden izmed temeljnih principov pravne države in tudi etike, tako kot jaz to razumem.  G
     Odškodninski sklad pa seveda pridobiva sredstva tudi iz sklada kmetijskih zemljišč in je dolžan, vendar v zadnji fazi in ne bi želel, da se zgodba vrti v začaranem krogu in po tej poti se mi zdi, da je neki korak bližje k izvedbi postopka denacionalizacije.  G
     Popolnoma logično se mi zdi, da je možno za izbiro okolja, v katerem ljudje vidijo najboljšo možnost razvoja svojega kraja, sprožila silno notranjo energijo in razgibala ljudsko iniciativo ter bo nekoč sprožila tudi spore med sosednjimi, lokalnimi skupnostmi.   G
     Zato se mi zdi, da je 1. člen seveda smiseln, kajti vzpostavlja samo neke posebne dodatne pravice, poleg že obstoječih, ki niso zanemarljive in za katere se seveda ne da reči, da so bile ali pa, da so bile vse te kategorije enostavno v preteklosti pozabljene.   G
     Niti se ne bi oglasil, ker zdaj v tem predvolilnem času prav zagotovo ni prijetno razlagati takšnih stvari, ampak se mi zdi, da je te demagogije, ki sem jo tu poslušal, bilo pa zvrhana mera in čez, in se mi zdi pomembno opozoriti na dejansko vsebino tega zakona.   G
     In zaradi tega se mi zdi, da je posrečena kombinacija, ki jo odbor predlaga: okrepiti položaj oškodovanca, prizadetega, ne da bi slabšali položaj tistega, ki je lahko domnevni storilec, ki pa je storilec šele od trenutka, ko mu je to dokazano s pravnomočno sodbo.  G
     Ker se mi zdi, da je v vsakdanjem življenju stvar vseeno šla bolj v smer koncepta, ki sem ga omenil kot prvega, torej neposredne volitve županov in neka piramida odgovornosti županov na vrhu, se mi zdi, da bi bilo prav, da bi rešitve v zakonu prilagodili temu konceptu.   G
     Zaradi tega se mi zdi, da je smiselno ta amandma podpreti in na nek način omogočiti, da bi v tem času, ki je pač zdaj pred nami, ta multiplikativni učinek upoštevali in seveda valorizirali danosti, ki so pač povezane z umeščenostjo Slovenije v ta srednjeevropski prostor.   G
     S tega vidika se mi zdi, da je tudi to zadnje stališče, ki ga predlaga Socialdemokratska stranka, na mestu; da se iščejo rešitve za večjo učinkovitost kazenskega postopka glede drugih vprašanj, ne pa na ta način, da bi zmanjševali zaščito osumljencev v kazenskem postopku.   G
     Zato se mi zdi, da je zelo pomembno, da se akceptira sklep, ki ga je Odbor za gospodarstvo že sprejel, to je, da Vlada Republike Slovenije čimprej uredi situacijo na področju cen naftnih derivatov in to na ta način, da bodo te cene pač reflektirale dogajanja na svetovnem tržišču.  G
     Pričakujem kakšne nove ideje in usmeritve za delo in tudi podpiram sklep, ki ga je v bistvu predlagal gospod Pahor, čeprav se mi zdi, da je malo zapoznel - zapoznel zaradi tega, ker se odsotnosti neke celovite kvalitetne politike v tej državi še najbolj zavedamo v notranjem ministrstvu.  G
     Edino, kar se mi zdi, da je treba pritegniti predlagateljem, da bo pozitivno to, da se bo morda res razbremenilo sedaj sorazmerno veliko Ministrstvo za gospodarske dejavnosti, ker bosta ti dve dejavnosti, ki zahtevata sicer dosti angažiranja, dosti dela, da bosta šli iz tega ministrstva.  G
     Razprava, ki je bila do sedaj in predvsem razprava ministra, ki je seveda odgovoren za koncept, in ki je resorno odgovoren za dograditev lokalne samouprave, se mi zdi, da je bila v veliki meri pozitivna kar se tiče nekih strateških izhodišč, gledano širše v smislu razvoja celotne države.  G
     Formalno bi pa predlagal proceduralno, da preidemo na glasovanje, ker je to predlagalo že nekaj ljudi in bi se morda lahko z glasovanjem tako odločili, seveda ob sodelovanju tistih, ki so mislili še kaj bistvenega povedati, ker se mi zdi, da je vse bilo že izrečeno in se je treba pač odločiti kako in kaj.  G
     Zadnjič sem veliko diskutiral o tem predlogu zakona in vesel sem bil, ko je vlada potem ponovno premislila in predložila amandmaje, ki niso identični ali pa niso natančno taki in ne zasledujejo natančno istih ciljev, kot sem jih jaz v svojih amandmajih, vseeno pa se mi zdi, da je bistvo amandmajev povzeto.  G
     Zato se mi zdi, da je govoriti tukaj o tem, da je pri enih 10%, pri drugih pa 12,5%, sicer lahko umestno, vendar vsebinsko ne pomeni velike razlike, predvsem pa nikoli do konca razlik med smernico oziroma standardi za evropske avtomobile in neevropske, za vse tipe v okviru zakona, razen če bi našteli, ne bi mogli zajeti.   G
     Če bi tisti, ki je to rekel, izračunal, koliko bi moral tisti v teh petdesetih letih dobiti iz tega osnovnega kapitala, potem se mi zdi, da je račun zelo enostaven in da tisti, ki so končali osnovno šolo in znajo po obrestnem računu izračunati, lahko ugotovijo, sedaj rečejo, poglejte, pa še 1 milijon je zdaj zraven dobil.  G
     Sam vam s skupino poslancev ponujam tudi, da bi podprli predlog, za katerega se mi zdi, da je vložen zelo korektno, saj pravi samo o tem, da bi naj predlagatelj do druge obravnave predloga zakona ponovno proučil možnost ureditve in priznanja statusa begunec vsem, ki so bili izpostavljeni nasilju zaradi pogostega in večkratnega bombardiranja.   G
     Druga dimenzija teh varovanih območij, ko se srečujemo z veliko površino potrebnih zavarovanj in z manjšo površino, ki jo je potrebno nekako sanirati, vendar logika sprejemanja tega zakona se mi zdi, da je vendarle na pravi valovni dolžini in da je princip, ki se ga je uporabilo pri tem primeru, pravilen in zato tudi pozdravljam ta primer zakona.  G
     Če so tega prepričanja danes države, ki so v priprave na Evropsko unijo vložile veliko več, kot to dela danes Slovenija in če so bile že v osnovi socialni, gospodarski in drugi veliko bolj kompatibilne z Evropsko unijo, kot je to Slovenija, potem se mi zdi, da je skrajni čas, da se zavemo izjemne resnosti in izjemne odgovornosti projekta, ki se ga lotevamo.   G
     Kar se pa tiče pravice do odškodnine, ki je vezana na zakon o, ki bo urejal sklad za poplačilo vojne odškodnine, oziroma zakon, ki bo urejal poplačilo vojne odškodnine pa se mi zdi, da je treba ponovno, da tudi to ni argument za podporo temu amandmaju, kajti pomembna je samo, v zvezi s tem je pomembna samo prehodna določba, kdaj neka stvar iz tega zakona vstopi v veljavo.  G
     Čudi me, da tu vlada predlaga, da se drugi odstavek črta, glede na to, da smo mi tudi že lansko leto, preden smo sprejemali proračun - se to dobro lahko spomnite - nekaj milijard namenili, ker je bila taka potreba, prav za državne ceste in se mi zdi, da je tu večja fleksibilnost in da zato potem ni treba neke procedure opravljati, če bi imeli že v prvem zakonu to tako opredeljeno.  G
     Meni se zdi to zelo pozitivno in kaže mogoče še večjo transparentnost, jasnost in poštenost samega zakona in seveda vlado na neki način obvezuje, da pač tisto, kar je v zakonu zdaj v 19. členu zapisano in je po moji oceni zelo strogo, dosti bolj strogo, kot želijo eni, in mogoče manj seveda strogo, kot želijo drugi, vendar se mi zdi, da je neka rešitev, ki je zelo trezna in hkrati razvojno usmerjena.  G
     Jaz ne bom trdil, da sem edini, ki sem to opazil, na to so me nekateri tudi opozorili, čeprav je odbor za notranjo politiko šel preko vseh teh členov, pa te stvari v podrobnosti premleval, ampak napačno, se mi zdi, zaradi tega, ker mislim, da bi se moral zakon nanašati na policiste in delavce policije, ki so, mi vemo, da so potem tretja kategorija še drugi delavci, zaposleni v ministrstvu, zato se mi zdi, da je ta 128. člen, ali nepotreben ali pa ni prav formuliran.  G
     Zakon je potreben, zakon ni tako nekvaliteten na podlagi argumentov, za katere sem vam povedal in s sprejetjem na koncu amandmajev, ki so jih nekatere poslanske skupine oziroma ki jih je odbor pripravil temeljito po presoji mnenja našega sekretariata za zakonodajo, se mi zdi, da je ta zakon potem, če te reči sprejmemo, toliko dober, da bo omogočil, da se bodo športniki razvijali pač po zakonu, ki ga je sprejela ta država, ne pa po nekih zakonih, ki izvirajo še iz Titove Jugoslavije.  G
     Mislim pa, sem osebno prepričan, da pri tako velikih odločitvah, pred katerimi smo danes, ko na tak način rešujemo kulturo tega naroda, da s 5% dohodnine plusa in potem financiranje ustanoviteljskih obveznosti javnih zavodov, s tem zakonom brez širše debate, da bi nekdo pokazal za katere javne zavode gre, kako gre, koliko občina dobi in koliko je občina dolžna, da bi dala, torej finančni pokazateljev se mi zdi, da je sprejetje takega dopolnila in če je dopolnilo sprejeto, tudi takega zakona, vsaj zame nesprejemljivo.   G
     In se mi zdi, da je v tem dialogu, ki je bil zlasti v zadnjem obdobju, kot kaže, precej ustvarjalen, prišlo do nekih rešitev, ki so lahko sprejemljive tako z vidika motivov predlagatelja, da zagotovi cenejši, učinkovitejši, ekonomičnejši kazenski postopek, kot z vidika tistih strokovnih opozoril, ki so govorila o nevarnosti, da pride do tega, da se ogrozi dosežena raven in predpisana raven varovanja človekovih pravic, se pravi pravic tistih, ki so osumljenci oziroma, ki nastopajo kot možni, domnevni storilci v kazenskem postopku.  G
     Eden od njih, ki morda niti ni toliko namen kot je pač pojavna oblika, bi ga lahko poimenoval morda za sindrom Hollywooda, kjer se mi zdi, da je v praksi opaziti ravnanje posameznih političnih veljakov, seveda tudi iz te hiše, ne samo iz Gregorčičeve, ki bi želeli, skratka svoj poklic, to je poklic poslanca, neverjetno mnogo medijsko prikazovati kot nekaj, kar je pač deležno, kar mora biti deležno ne vem kakšne silne pozornosti, ne glede na to, ali je vsebina tega dela primerna za to, da jo gleda, sliši, opazuje kaj širši krog poslušalcev, gledalcev, skratka, javnosti, ali pa morda samo zelo ozek družinski krog dotičnega človeka.   G
     Jaz tudi nisem siguren, če je zelo korektno, da sploh lahko glasujem o nekem takem predlogu in moj predlog bi bil, da se le zmore toliko politične modrosti in če ne drugače, da se tako, kot v primeru Mandatno-imunitetne komisije poišče neko začasno rešitev, ampak pričakoval bi, da se KVIAZ opredeli do teh kandidatov, ki bodo predlagani, najprej za predsednika in kasneje za podpredsednike ali podpredsednice Državnega zbora in za tem se ne skriva noben peklenski načrt, ker se mi zdi, da je tega nezaupanja tukaj noter absolutno preveč, ker to opredelitev KVIAZ-a v ničemer ne prejudicira tega, kdo je potencialni predsednika ali podpredsednik Državnega zbora.  G

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  101 201 301 401 501 601 701 801 901 1.001 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA