nova beseda iz Slovenije

ideja (301-400)


podobnosti z ozirom na njo samo, in pa druga,      ideja      nečesa njej nasprotnega, kar bi bilo nepodobno  B
zanje trdiš, da biva za vsako od njih še ločena      ideja,      ki je različna od stvari, ki jih jemljemo v  B
takšne, kot jih vidimo. Da biva kakšna njihova      ideja,      bi se mi zdelo prav čudno, dasiravno sem bil  B
bil?" je vprašal. "Kaj meniš: mogoče celotna      ideja,      ki je ena, biva v mnogih stvareh, ali je kako  B
bolj ločen od samega sebe; tako vsaka posamezna      ideja      kot prisotna v mnogem ostaja ena in ista. "  B
videti." "Torej želiš reči, Sokrat, da je enotna      ideja      za nas v resnici deljiva, toda še vedno ostaja  B
da boš v naslednjem zatrjeval, da biva vsaka      ideja      kot ena. Ko imaš mnogo stvari, ki jih imaš za  B
izgleda." "Torej se bo pojavila še neka druga      ideja      velikosti zraven velikosti same in stvari, ki  B
kot v dušah. Tako bi lahko vsaka posamezna <     ideja>      bila eno in ne bi bila podvržena temu, o čemer  B
rekel, "nekaj posnema idejo, ali bi lahko ta      ideja      ne bila podobna stvari, ki jo posnema, v takšni  B
nekaj bilo podobno ideji, pa tudi, da bi bila      ideja      podobna stvari.Sicer se bo vselej zraven ideje  B
vselej zraven ideje pojavljala še neka druga      ideja,      ki naj bo podobna drugi, toda različna, in to  B
pojavljanje idej se ne bo nikoli ustavilo, če naj bo      ideja      podobna temu, na čemer je udeležena ." "Popolnoma  B
bivajočih stvari bivajo in se vsaka posamezna      ideja      postavi kot sama.Tako je v zadregi tisti, ki  B
du/namij) - moč, zmožnost eîdos (ei=)doj) -      ideja,      oblika, vrsta to eînai (to\ ei=)nai) - bit,  B
heterótes (e(tero/thj) - različnost idéa (i)de/a) -      ideja      ísos (i)/soj) - enak   B
Vsaj po definicij nasprotnosti ne. Toda kot      ideja      je ideja mnoštva sama ena.Zdaj smo pri tem,  B
definicij nasprotnosti ne. Toda kot ideja je      ideja      mnoštva sama ena.Zdaj smo pri tem, ko bomo morali  B
predpostavke iz Fajdona, po kateri je vsaka      ideja      najprej ona sama (načelo enkratnosti).Nato bodo  B
Timaju sicer Platon izrecno pravi, da obstaja      ideja      za vsakega od štirih elementov (30c-d, 51b-e  B
stvari delež na idejah tako, da je v njih celotna      ideja      ali le njen del (130e isl)?Obe možnosti bosta  B
naslovom argumenta tretjega človeka. Če imajo      ideja      in stvari, ki so udeležene na ideje, vse skupno  B
je lahko le nova instanca, tj. nova, že druga      ideja      pravičnosti.Enako bo zdaj veljalo tudi za to  B
tem mestu očitno z Enim ni mišljena platonska      ideja,      ampak prej privilegirani predmet raziskovanja  B
vsakič, ko je izgovorjena kakšna paradoksalna      ideja,      terjajoča dodatno informacijo. Na primeru različnos  B
ne manjka noben del (137c6, 145c4-5). Toda      ideja      je tu očitno ta, da to mnoštvo ne sestavlja  B
obračunavala z velikosrbsko propagando: "Velesrbska      ideja      je po zlomu Avstro-Ogrske izgubila svoj polet  C
poudaril: "Mi želimo, da bi skoro zmagala velika      ideja      slovanske vzajemnosti, da bi se skoro ustvarila  C
Slovenci nujno skleniti trden sporazum: "Živela      ideja      sporazuma, doli s tistimi, ki jo gazijo, ki  C
Kajti SLS je bila več kot samo stranka, bila je      ideja.      8.   C
slovenske izobražence, predvsem mlajše, liberalna      ideja      in bogata nemška kultura tako navdušili in pritegnili  C
sosednjih deželah, ki so se imenovali Windi. Sama      ideja      slovenstva je porojena na Dunaju - 5. aprila  C
pepela tega programa je kot ptič Fenix vzletela      ideja      o kraljestvu Sloveniji (veselost v dvorani)  C
riborskega programa ni naredila nobenega koraka več.      Ideja      Slovenije ni nova, Bleiweis jo je iznašel že  C
Avstriji je po njihovem mnenju zmagovala liberalna      ideja.     Prav tako se jim je zdelo, da so njihove perspektive  C
programov prekrivata." ) oziroma da se ustavoverna      ideja      pri drugih narodih monarhije še ni uveljavila  C
se slavila Rusija in pridigala panslovanska      ideja.     Aranžerjem te komedije se je s prepovedjo prihranil  C
verjeli, saj je v njihovih glavah kakor fiksna      ideja      vcepljeno, da je naroden Slovenec kvečjemu zato  C
Tako se je v nemških deželah Avstrije zdramila      ideja,      da je namreč le v odkritem izpovedovanju svoje  C
morebitnem sodnem procesu in še pripomnil, da se je      ideja      o tem, da je Šuklje zrežiral zvezo med Nemci  C
nemških deželah Avstrije zdramila nacionalna      ideja,      da je le v odkritem izpovedovanju narodnosti  C
Zveze Nemcev severne Moravske, vendar takrat ta      ideja      ni zaživela, saj je prevladalo mnenje, da se  C
razvoj Slovencev in Slovenci in južnoslovanska      ideja,      ki jima je namenil štiri oziroma dve strani  C
telektualne vsebine. Emile Durkheim je npr. trdil, da      ideja      totalitete odseva skupinsko naravo same družbe  C
to načelo čutna ali nadčutna snov (abstraktna      ideja)     .Vendar pa kaj več o strukturi in značilnostih  C
totaliteta ni nikakršna kategorija, temveč      ideja.     " Pri Jayu pa naletimo na nasprotno trditev:  C
absolutna celota vseh pojavov je zgolj neka      ideja,      ki je kot take nikoli ne moremo upodobiti [  C
upodobiti [...]." Skratka, totaliteta je za Kanta      ideja      uma (Vernunft), obenem pa na neki na videz protisloven  C
ostaja zanj, tako kot totaliteta za Kanta, le      ideja,      ki je v dejanskosti nikoli ni mogoče doseči  C
Vendar se v vsakem izmed teh delov filozofska      ideja      nahaja v določeni specifičnosti ali sredstvu  C
filozofije na ta način posnema krog krogov.      Ideja      se pojavlja v vsakem posameznem krogu, vendar  C
Jamesonovo. Za Welscha je "totaliteta ... le      ideja,      ki nam omogoča, da na pravičen način obravnavamo  C
mimo avtorja in njegovih pomislekov. Osrednja      ideja      pa je ideja totalitete, ki je bila za Lukácsa  C
in njegovih pomislekov. Osrednja ideja pa je      ideja      totalitete, ki je bila za Lukácsa tako pomembna  C
Po njegovem prepričanju je sporna je prav "     ideja,      da je mišljenje sposobno zgraditi sistem popolnega  C
razumevanje Duchampovega Velikega stekla bistvena      ideja      mechane, izraz, ki je antičnim Grkom pomenil  C
sublimno občutenje, kajti tudi totaliteta je zgolj      ideja,      nekaj, česar ni mogoče reprezentirati, vendar  C
mogoče reprezentirati, vendar pa je kljub temu      ideja      uma.Lahko jo torej mislimo, ne moremo pa je  C
uma, ki je njegova osrednja in najpomembnejša      ideja,      tako rekoč rdeča nit, ki povezuje njegova dela  C
od leta 1985 - me neka misel ne zapusti več:      ideja      transverzalnega uma.Kakor sem še kot študent  C
obupu - zvezan z idejo transverzalnega uma."      Ideja      transverzalnega uma pa ni radikalna ideja in  C
Ideja transverzalnega uma pa ni radikalna      ideja      in to tudi ne želi biti.Njen cilj je prav nasproten  C
prav nasproten: pokazati, da je vsaka radikalna      ideja      zgolj enostranskost. Filozofska "zgradba", ki  C
V tem navedku je dejansko izražena osnovna      ideja      transverzalnega uma; ideja, ki ni zgolj cilj  C
izražena osnovna ideja transverzalnega uma;      ideja,      ki ni zgolj cilj neke filozofske težnje, temveč  C
predmet spoznavanja niti kategorija, temveč      ideja.      S tem obratom je racionalnost (Verstand) postala  C
biti slednje po Lyotardu "čiste", za kar skrbi "     ideja      pravičnosti" - ideja pravičnosti za čistost  C
"čiste", za kar skrbi "ideja pravičnosti" -      ideja      pravičnosti za čistost jezikovnih iger, tako  C
gre namreč v smeri totalitete. "Totaliteta je      ideja      uma.Um ustvarja horizont totalitete in je obenem  C
perspektiva uma; totaliteta ni kategorija, temveč neka      ideja.     " Totaliteta torej ni predmet spoznanja in njene  C
po temeljnem preoblikovanju ideje celote. "[     Ideja      celote] se mora iz nekoč navidezno samoumevnega  C
komponent različnih kulturnih izvorov. Kakorkoli,      ideja      transkulturalnosti se od klasičnega pogleda  C
posameznimi kulturami. Totaliteta je pri tem le      ideja,      ki nam omogoča, da na pravičen način obravnavamo  C
je mogoče misliti (se pravi, totaliteta kot      ideja)     , je po Lyotardu mogoče uvrstiti v enega od dveh  C
da je bil totalitarizem doslej vendarle samo      ideja      in ne tudi stvarnost: hitlerizem je vsaj v  C
toda njihova prihodnost ni bila videti rožnata:      ideja      planetarnih "aglomeracij" se je marsikomu zdela  C
življenje civiliziranega človeka? Da je njena      ideja      postala humanistična fizika (in ne metafizika  C
je na večer prejšnjega tisočletja zaobrnil.      Ideja      velike družbe je z Johnsonovim političnim fiascom  C
užitka. Za Benthama, ki ga je vseskozi obsedala      ideja      kazni kot absolutnega ekvivalenta prekrška,  C
subjektov, ki sprejemajo pogodbo, je za Sada sama      ideja      zakona kot sekundarnega glede na pogodbo nezamisljiva  C
krivičnost, pač pa predvsem, da je že razsvetljenska      ideja      pravičnosti kontaminirana s tekmovanjem z drugim  C
ne zahteva suverenosti in avtonomije zase.      Ideja      o subjektovi avtonomiji je po Sadu utvara kontraktualistov  C
razcepa med biti in nebiti je namreč povsem tuja      ideja      o razkoraku med biti in hoteti biti, ideja o  C
tuja ideja o razkoraku med biti in hoteti biti,      ideja      o mutaciji subjektivne pozicije, o tem, da bi  C
Kantova morala dolžnosti oziroma že avguštinovska      ideja,      po kateri avtoriteta, naj je še tako absolutna  C
nepričakovano sreča s Kantom. Ključna je prav      ideja      radikalnega preloma, hiatusa med izkustvom kršitve  C
je za Sada vrhunec krutosti. In narobe, sama      ideja,      da bi lahko etika temeljila na volji do užitka  C
1 star = 1,5 scheffla (schaffa). Da pa      ideja      o dveh različnih vrednostih ljubljanskega (kupnega  C
idealna oziroma inteligibilna roka, se pravi      ideja      roke, s katero Bog deluje na njihovega duha  C
ljubeči? Tisti, ki izkuša veselje, ki ga spremlja      ideja      vnanjega vzroka, se pravi ideja ljubljenega  C
ga spremlja ideja vnanjega vzroka, se pravi      ideja      ljubljenega objekta. In ljubljeni (objekt)?  C
medtem ko drugi, ki izkuša žalost, ki jo spremlja      ideja      vnanjega vzroka, se pravi ideja mene kot vzroka  C
jo spremlja ideja vnanjega vzroka, se pravi      ideja      mene kot vzroka, sovraži mene, pa jaz, ki zgolj  C
ki potemtakem izkušam žalost, ki jo spremlja      ideja      notranjega vzroka, sovražim samega sebe.Ne sovražim  C
samega sebe, se pravi žalost, ki jo spremlja      ideja      notranjega vzroka, se namreč po Spinozi imenuje  C
se pravi njegovega veselja, ki ga spremlja      ideja      vnanjega vzroka, se pravi ideja mene samega  C
ga spremlja ideja vnanjega vzroka, se pravi      ideja      mene samega kot vzroka, navzamem tudi sam.Spet  C
naslednje: drugi, ki izkuša veselje, ki ga spremlja      ideja      vnanjega vzroka, se pravi ideja mene kot vzroka  C
ga spremlja ideja vnanjega vzroka, se pravi      ideja      mene kot vzroka, potemtakem ljubi mene, jaz  C
strogo vzeto, izkušam veselje, ki ga spremlja      ideja      notranjega vzroka, ljubim samega sebe.Ker vzroka  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  1 101 201 301 401 501 601 701 801 901 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA