nova beseda iz Slovenije

govor (601-700)


dobesedno pomeni "beseda", ima pa tudi pomen "     govor,      argument, razlog". Natančno vzeto je bila retorika  C
Velikokrat krasi literaturo, umetnost in neformalni      govor      in je lahko manirizem zgodovinskega obdobja  C
obstajajo ravni formalnega jezika, ki jih zahteva      govor      o resnih vprašanjih.Knjiga raziskuje tudi retoriko  C
kar je nekdo v resnici rekel. Važno je, da nam      govor,      ki ga najdemo tam, daje nadrobno izrisano podobo  C
najrazličnejših priložnostih. Veliko priložnosti za      govor      je v homerskih epih povezanih z osebnimi srečanji  C
štiriindvajsetem spevu Iliade ali pa Ahilov      govor      v štiriindvajsetem spevu Iliade (559--620),  C
klasični retoriki dobile ime entimeme. Vsak      govor      zase kaže smisel za zgradbo, pa tudi kot skupina  C
se tehnična retorika najbolj osredotoči na      govor,      in to na račun drugih dveh.Je pragmatična, pokaže  C
renesansi se je prerodila kot velika sila. Bolj kot      govor      ali poslušalstvo poudarja govorca; ustvarila  C
Cicero, O naravi bogov 1,93). Enainšestdeseti      govor      filozofa sofista Diona Hrizostoma je njegov  C
Diotima. Morda je bila oseba resnična, čeprav je      govor      nedvomno Platonova dramatska stvaritev.V Meneksenu  C
Aspazijo, ji pripiše slavni Periklov nagrobni      govor      in trdi, da se je od nje naučil nagrobnega govora  C
Platon s tem, ko je pripisal atenski nagrobni      govor      Neatenki Aspaziji, meril na tiste, ki so dovolj  C
mogoče od logografa ali pisca govorov kupiti      govor,      ki se ga je potem stranka poskusila naučiti  C
Trazimah. Nazadnje Sokrat pove, da naj bi imel      govor      tudi epílogos ali sklep, v katerem je povzetek  C
in uporabi retorike. Le svetovali so, naj se      govor      deli na štiri ali več delov zaradi pregledne  C
ékphrasis (ali opis nečesa), prosopopoiía (ali      govor      v skladu z določenim značajem), enkómion (ali  C
kombinirali na različne načine in tako sestavili      govor.     Teme razprave je razdelil učitelj, prosti spis  C
bi morilca izpustili. Tožnik je začel svoj      govor      z uvodom, ki je naveden spodaj.Zlahka bi ga  C
pomembno je, da iz mesta odstranijo oskrunitev.      Govor      v resnični obtožnici bi vseboval prikaz z opisom  C
Platonovega Fajdra mladi Fajdros preučuje Lizijev      govor.     Ker ga je ob prvem poslušanju očaral, pravi,  C
pamet, kot bi se črk, in iz teh je sestavil      govor,      kot bi iz črk besedo.Samo da sofisti, kot pravi  C
Hvalnici Heleni (h 8) govori o moči govora: "     Govor      je mogočen gospod, ki z najmanjšim in najbolj  C
koncu svoje Hvalnice Heleni označi Gorgias ta      govor      kot paígnion, "otroško igro, razvedrilo".Anekdote  C
njegova druga dela. Proti sofistom je programski      govor,      ki ga je sestavil in objavil kmalu potem, ko  C
rhetorikós), temveč mu je ljubši izraz lógos ali "     govor"     , izobraževanje, ki ga ponuja, pa imenuje "filozofija  C
pogledov na izobraževanje, si moramo ogledati dolg      govor      z naslovom Antidosis, ki ga je objavil okoli  C
odgovoril na naraščajoče kritike zoper sebe.      Govor      ima obliko sodne obrambe v procesu za antídosis  C
politike in zgodovine ter ponavlja, da se mora      govor      ukvarjati z "najvišjimi" predmeti, pri čemer  C
besedna in retorična. Izokratovo mnenje, da je      govor      podlaga za vodilno vlogo v družbi, je iz predmeta  C
devetnajstega stoletja. Najboljši Izokratov      govor      je Panegirik, ki ga je objavil okrog leta 380  C
pismenosti, ki je omenjena v prvem poglavju,      govor      pa je s tem dejanjem prešel v književnost, kar  C
Ciceronovem spisu O določitvi snovi (2,8), kjer je      govor      o dveh "družinah" učiteljev v obdobju po Izokratu  C
izražanje, bolj slavnostni kot svetovalni ali sodni      govor,      bolj slog kot argument, bolj razširitev snovi  C
MESTO nam je odkrilo [filozofijo] / in počastilo      govor,      / po katerem vsi hrepenijo, / tiste, ki so ga  C
brezumneži pa jih dobro izvršijo, / lep in umetelen      govor      pa ni nikoli v lasti izprijenih (slabih), /  C
od nas, / in da tisti, ki dobro uporabljajo      govor,      / niso vplivni le v svojih deželah, / ampak  C
govore s podobno tematiko. V grščini se je tak      govor      imenoval meléte, v latinščini pa declamatio  C
klasične grške zgodovine in sestavil primeren      govor      za to priložnost.Lahko je na primer odgovarjal  C
na primer odgovarjal na kak slaven Demostenov      govor      ali pa ga je celo poskušal prekositi, tako da  C
poskušal prekositi, tako da je sam sestavil      govor      na isto temo v Demostenovem slogu. Druga vrsta  C
panegirik [panegyrikós], ki je, natančno vzeto,      govor      ob prazniku, gamélion ali govor ob poroki, genethliakós  C
natančno vzeto, govor ob prazniku, gamélion ali      govor      ob poroki, genethliakós ali govor ob rojstnem  C
gamélion ali govor ob poroki, genethliakós ali      govor      ob rojstnem dnevu, prosphonetikós ali nagovor  C
ali nagovor vladarju, epitáphios ali nagrobni      govor      in številne druge oblike.Razpravo o teh oblikah  C
sofistične tradicije in isto velja v Ameriki za      govor      na Memorial Day ali četrti julij ter za govore  C
relevantne" digresije zelo značilne. Tudi Antifontov      govor      O umoru Heroda vsebuje eno (64-73), še zlasti  C
nazadnje predlagal, da bi plačal globo. Ta      govor      vsebuje odlomek, ki ima zvezo s kasnejšo Platonovo  C
razloži svoje misli o smrti, ki sestavljajo tretji      govor      Apologije.Med drugim pravi:   C
tudi zgodovinsko res. Vendar mu dovoli en dober      govor      (456a7--457c3), v katerem Gorgias jasno razmeji  C
avtoriteto, ki izpričuje pomembno vlogo govora;      govor      mu pomeni pripomoček za lastno napredovanje  C
Ob nastanku dialoga je bil Lizias že mrtev.      Govor      je vznemirljiv tako za Fajdra kakor za Sokrata  C
mnenju v govoru pomanjkljivo, je metoda, saj se      govor      ponavlja in ima slabo zgradbo.Zato sam sestavi  C
ima slabo zgradbo. Zato sam sestavi boljši      govor      na isto temo, le da si zakrije glavo, da bi  C
Vrne se in Fajdru prizna, da je bil njegov      govor      grozen, ker je predstavljal ljubezen kot nekaj  C
človeka najveličastnejša izkušnja. Sokratov      govor      prevevata mističen žar in lepota podob, ki navdihujeta  C
videnje religioznega filozofa. Drugi Sokratov      govor      ni jasen nasledek opisa dobre retorike v Gorgiju  C
dobrim in slabim na polju ljubezni. Lizijev      govor      pridobi točko za zlo; v prvem Sokratovem govoru  C
glas in privede do tega, da Sokrat pove drugi      govor      in da zmaga prava in filozofska retorika.Ta  C
predmet v logične kategorije (263b6--9). Lizijev      govor      je primer govora, ki se mu to ni posrečilo,  C
seboj povezanih delov: "... da mora biti vsak      govor      kot živo bitje organsko povezan in mora imeti  C
katero dušo in iz katerega vzroka mora kak      govor      prepričati ali katera se ne da pregovoriti.  C
svojih poslušalcev? Kako bi lahko prilagodil svoj      govor      raznoterosti duš, ki jih je verjetno mogoče  C
zamrznjena v eno obliko, namreč v zaključen      govor,      ki zastavi in dokaže določeno tezo, ne da bi  C
in preden se prepriča o naravi duše in potem      govor      uredi in razdeli ter raznoliki duši dodeli raznolike  C
vzrok v najbolj splošnem pomenu je vrsta, ki ji      govor      pripada -- Aristotel pride do sklepa, da obstajajo  C
osebni značaj govorca, kot ga ta izžareva skozi      govor;      govornik bi moral dajati vtis, da mu gre zaupati  C
opredeli elemente govornega dejanja kot govorca,      govor      in poslušalstvo.Sodobni retoriki bi dodali še  C
hotel, da bi bila ta univerzalna. Kdor posluša      govor,      pravi, mora biti razsodnik ali pa ne.V drugem  C
pa Aristotel obravnava manj zadovoljivo. Tak      govor      imenuje "epideiktičen" ali "slavnosten" in pravi  C
govorništvu v nekem smislu razsodnik, koliko je      govor      učinkovit.Na splošno pojmuje pod slavnostnim  C
spodbujati h konkretnim dejanjem. Tudi pozdravni      govor      za dostojanstvenika na obisku, zahvalni govor  C
govor za dostojanstvenika na obisku, zahvalni      govor,      kakršnega je imel Cicero pred senatom ob vrnitvi  C
na to, kar je dejansko prisotno in o čemer je      govor"     . Tópos pomeni v grščini "kraj", "mesto"; logični  C
Ta sistem naj bi učencu pomagal najti snov za      govor.     Potem ko preuči naravo primera, se mora osredotočiti  C
ali exordium (1,20--26) poslušalce pripravi na      govor.     Vsak poslušalec naj bi postal benevolus, attentus  C
stoletju pr. Kr. je postalo vprašanje, ali mora      govor      vsebovati vse dele v predpisanem zaporedju,  C
lahko učenec pomaga, da si zapomni kakršen koli      govor.     Ozadje je fizično okolje, ki ga učenec pozna  C
uporablja še danes, a je težak, še posebno za dolg      govor.     Verjetno je najbolj pripraven za urjenje spomina  C
srednjem veku, ko so praktične priložnosti za javni      govor      že usahnile.Res je, da Kvintilijanov vpliv skozi  C
Kornelijinih pismih, o Hortenziji pa pravi, da se njen      govor      pred Oktavijanom, Antonijem in Lepidom "še zdaleč  C
stoletju po Kr. Ker nam Kvintilijan pove, da so      govor      še lahko brali okoli leta 95, ko je objavil  C
srednjeveških in renesančnih vladarjev. Hortenzijin      govor      je sodni in se poteguje za pravico.Začne z vprašanje  C
je obravnaval celotno argumentacijo, celoten      govor,      v Kvintilijanovem primeru pa celoten vzgojnoizobraževalni  C
retorika" v svojem prvotnem pomenu nanaša na      govor.     Beseda "literatura" pa je, ravno nasprotno, izpeljana  C
podobno versko ali politično funkcijo kakor      govor.     Homerske epe, grške tragedije in komedije so  C
četrtega stoletja, je sofistični slavnostni      govor      postal pesem v prozi.Tako so zapolnili literarno  C
kjer je stvarjenje najprej opisano kot Božji      govor      in ne kot Božje dejanje: "Bog je rekel: 'Bodi  C
najznačilnejša oblika daljšega govora "zavezni      govor"     , to je nagovor, ki temelji na predpostavki,  C
izraelskim ljudstvom obstaja zaveza. Zavezni      govor      običajno najprej utrdi Gospodovo avtoriteto  C
celotno Staro zavezo kot na en sam orjaški zavezni      govor,      ki ga sestavljajo pripoved o dejanjih Boga do  C
klasičnega javnega nagovora. Primer tega je      govor      v štiriindvajsetem poglavju Jozuetove knjige  C
Kot pričo tega postavi kamen. Zavezni      govor      v Prvi Samuelovi knjigi (12) sledi enakemu vzorcu  C
Ezekielove knjige vidimo, kako je mogoče zavezni      govor      prirediti okoliščinam prerokovanja. Starozavezno  C
zanimiva, saj vsebuje vrsto napotkov za dober      govor.     Ti so podobni egipčanski modrostni književnosti  C
kot poroča Matejev evangelij (5,1), govoril "     govor      na gori".Možno je, da je ta pridiga sestavljen  C
gradivo v različnih kontekstih. Vendar pa je "     govor      na gori" najobsežnejši primer Jezusovega pridiganja  C
nekakšno predstavo o tem, kako bi moral biti      govor      urejen in podan.In ker so evangelije in pisma  C
na glas, jih je skupnost nujno sprejemala kot      govor.      Avtorji štirih evangelijev se nekoliko razlikujejo  C
krščanstvu, kot jih zasledimo drugje. Štefanov      govor      (7,2--53), ki razjezi velikega duhovnika in  C

(leva okolica   beseda(e)   desna okolica   kratice avtorjev   kratice naslovov   (vse oznake)   št. povedi)

◁ ◀  101 201 301 401 501 601 701 801 901 1.001 ▶ ▷



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA