nova beseda iz Slovenije

Srečajo se Bush, Roosevelt in Washington, poved v sobesedilu:

Vtisa, ki nam ga tak prikaz vsiljuje o naravi Majev, ne popravi dejstvo, da tudi Jaguarjeva šapa in njegovi lovci, ki so žrtve nasilja urbaniziranih sosedov, govorijo jukateški jezik in so torej prav tako predstavljeni kot Maji; ne le zato, ker so takšni, rousseaujevsko obarvani » divjaki« konstrukt, ki z Maji nima nobene zveze ‒ kjer koli so preživeli klasični propad v 9. in 10. stoletju, so bili odvisni od poljedelstva in vselej povezani z bližnjimi urbanimi središči, zato si ne moremo zamišljati enklave izoliranih lovcev in nabiralcev, ki ne bi bili nikoli slišali o obstoju urbaniziranih sosedov in bi jih pogled na veličastno mesto povsem presenetil, kot se to zgodi Jaguarjevi šapi in njegovim ‒ temveč predvsem zato, ker bo kot tipične Maje gledalec z gotovostjo prepoznal samo napadalce, ki prihajajo iz mesta, ti pa so prikazani na način, ki je ne le zgodovinsko netočen, temveč celo sprevržen, tendenciozen in, za dediče majevske kulture, nedvomno tudi globoko žaljiv.



Ljudstva, ki jih danes označujemo s skupnim imenom Maji in katerih značilna in razmeroma enotna kultura se je začela oblikovati okoli leta 1000 pr. n. št. v jugovzhodnem delu mezoameriškega kulturnogeografskega območja, so bila organizirana v množici bolj ali manj neodvisnih držav, katerih obseg, politični pomen v teritorialni hierarhiji in zavezniški ali antagonistični odnosi s sosedi so se sčasoma venomer spreminjali.



Vojne so bile pogoste in nobenega dvoma ni, da so Maji, tako kot druga mezoameriška ljudstva, izvajali žrtvovanje ljudi, tako z ekstrakcijo srca kot z obglavljanjem.



  Nova poizvedba      Pripombe      Na vrh strani


Strežnik Inštituta za slov. jezik Fr. Ramovša ZRC SAZU Iskalnik: NEVA